لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آنچه باید درباره کرونا بدانید: علائم، درمان و پیشگیری

ویروس کرونا-پزشکت
فهرست مطالب

ویروس کرونا (Coronavirus) یک گروه ویروسی است که اعضای زیادی را شامل می‌شود. این ویروس‌ها به دلیل شکل خاص خود که شبیه به تاج یا کرون (Corona) است، به این نام معروف هستند. ویروس کروناها در انسان‌ها و حیوانات یافت می‌شوند و به طور معمول بر روی سیستم تنفسی پستانداران، از جمله انسان، تأثیر می‌گذارند.

تاکنون، از ویروس کروناها در انسان‌ها، سه مورد خطرناک تشخیص داده شده است. اولین مورد، سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) است که در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ شیوع یافت و عفونت شدید تنفسی را در انسان‌ها ایجاد کرد. دومین مورد، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) است که در سال ۲۰۱۲ شناسایی شد و نیز عفونت تنفسی سنگینی را در انسان‌ها ایجاد می‌کند. سومین و مورد جدیدتر، بیماری کووید-۱۹ است که به واسطه ویروس SARS-CoV-2 در سال ۲۰۱۹ ظاهر شد و در حال حاضر در سراسر جهان شیوع دارد.

در بین انسان‌ها، عفونت بیشتر در ماه‌های زمستان و اوایل بهار رخ می‌دهد. این ویروس با تست نمونه‌برداری از مایعات تنفسی مانند مخاط بینی و مدفوع قابل تشخیص است.

ویروس کرونا چیست؟

کروناویروس یا SARS-CoV-2 ویروسی است که بیماری کووید-۱۹ را در انسان ها ایجاد می‌کند. این ویروس از خانواده کروناویروس‌ها است و در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین شناسایی شد. این ویروس به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته و وضعیت جهانی و بحرانی را ایجاد کرده است.

کروناویروس SARS-CoV-2 به طور عمده از طریق قطره‌های تنفسی که هنگام سرفه، عطسه یا حرف زدن تولید می‌شوند، به انسان منتقل می‌شود. همچنین ممکن است از طریق تماس مستقیم با سطوح آلوده و سپس لمس صورت، چشم‌ها، بینی یا دهان نیز به انسان منتقل شود.

علائم بیماری کووید-۱۹ (COVID-19) می‌توانند متنوع و در افراد مختلف متفاوت باشند. بعضی از علائم شایع شامل تب، سرفه خشک، خستگی، تنگی نفس، عطسه، درد عضلانی و بدن، سردرد و علائم گوارشی مانند تهوع و اسهال هستند. در برخی موارد، افراد مبتلا به کووید-۱۹ ممکن است بدون هیچ علائمی و به عنوان حاملان بیماری عمل کنند.

مطالعات در حالی درباره ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ انجام می‌شود و اطلاعات جدیدی هر روز به دست می‌آید. تلاش‌های فراوانی برای شناخت بهتر این ویروس، توسعه واکسن‌ها و درمان‌های مؤثر، و تدابیر بهداشتی و انتقالی در جامعه در جهت کنترل شیوع بیماری در حال انجام است.

مطالعه بیشتر: سم زدایی از واکسن کرونا

شیوع کرونا (COVID-19)-پزشکت

شیوع کرونا (COVID-19)

به گزارش روزنامه واشنگتن پست اولین موارد ویروس ذات الریه پنومونی در 31 دسامبر سال 2019 در ووهان چین گزارش شد. از آن زمان، این ویروس به کشورهای مختلف دیگر از جمله تایلند، ژاپن، جمهوری کره و ایالات متحده منتشر شده است.

این بیماری بیشتر در زمستان یا پاییز شیوع پیدا می کند، ولی در تمام فصول سال هم دیده می شود.

افراد جوان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند و ممکن است فرد بیش از یک بار در طول زندگی خود به این عفونت مبتلا شود.

منشاء ویروس کرونا

منشأ دقیق ویروس کرونا (SARS-CoV-2) هنوز به طور کامل مشخص نشده است. با این حال، بر اساس تحقیقات و شواهد علمی موجود، فرضیه‌های زیر برای منشأ این ویروس مطرح شده‌اند:

  1. بر اساس شواهد موجود، ویروس کرونا احتمالاً از حیوانات وحشی به انسان منتقل شده است. استنباط می‌شود که ویروس ابتدا در بازار مواد غذایی در شهر ووهان چین، که حیوانات وحشی را به صورت غیرقانونی به فروش می‌رساند، منتشر شده است. حیواناتی مانند خفاش‌ها ممکن است به عنوان میزبان طبیعی برای ویروس عمل کنند و انتقال آن به انسان را ممکن سازند.
  2. فرضیه دیگر این است که ویروس کرونا از طریق حادثه‌ای در یکی از آزمایشگاه‌هایی که در ووهان واقع است، عرضه شده باشد. با این حال، اکثر محققان و سازمان‌های بهداشتی جهانی، احتمال این فرضیه را کمتر می دانند، زیرا شواهد محدود و ناقصی در این خصوص وجود دارد.

در حال حاضر، تحقیقات علمی همچنان در جریان است و برای تأیید منشأ دقیق ویروس کرونا نیاز به تحقیقات بیشتری است. سازمان بهداشت جهانی و سایر سازمان‌های مربوطه در حال بررسی و بررسی علمی هستند تا منشأ و پیدایش دقیق ویروس کرونا را مشخص کنند.

انواع ویروس های جدید کرونا

تا به امروز، چند نوع ویروس جدید کرونا شناسایی شده‌اند. در ادامه به برخی از این ویروس‌ها اشاره شده است:

ویروس کرونا آلفا 1.1.7. اولین بار در سپتامبر 2020 در انگلستان شناسایی شد.

ویروس کرونا بتا 1.351. اولین بار در مه 2020 در آفریقای جنوبی شناسایی شد.

ویروس کرونا گاما 1. برای اولین بار، در نوامبر 2020 در کشور برزیل شناسایی شد.

ویروس کرونا دلتا: ویروس کرونا دلتا، که با نام علمی B.1.617.2 شناخته می‌شود، در ابتدا در هند شناسایی شد. این ویروس به سرعت در حال گسترش در سراسر جهان است و برخی نشانه‌های نگرانی درباره قدرت آلودگی و انتقال آن را به خود جلب کرده است.

ویروس کرونا لامبدا: ویروس کرونا لامبدا، که با نام علمی C.37 شناخته می‌شود، ابتدا در پرو و چیلی شناسایی شد. این ویروس نیز به سرعت در حال گسترش است و در برخی مناطق جهان گزارش شده است.

ویروس کرونا میو (Mu): ویروس کرونا میو، که با نام علمی B.1.621 شناخته می‌شود، ابتدا در کلمبیا شناسایی شد. این ویروس نیز در برخی مناطق جهان شناسایی شده است، اما برای میزان گسترش و خطر آن نیاز به بررسی بیشتری وجود دارد.

مطالعه بیشتر:تاثیر کرونا بر سقط جنین

علائم کرونا ویروس (COVID-19)-پزشکت

علائم کرونا ویروس (COVID-19)

در صورت ابتلا فرد به کرونا ویروس، علائمی شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا معمولاً بین دو تا چهار روز پس از عفونت ایجاد می شود.

علائم کرونا ویروس به طور معمول خفیف هستند و عبارتند از:

  • تب بیش از 38 درجه سانتی‌گراد
  • تنگی نفس
  • سردرد
  • سرگیجه
  • سرفه خشک (سرفه بدون تولید خلط یا ترشحی)
  • احساس خستگی و ضعف بیش از حد بدن
  • درد عضلانی و دردهای بدنی
  • عطسه و بینی آبکی (علائم آلرژیک مانند عطسه، بینی آبکی)
  • علائم گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال)
  • تغییر در حس بو و طعم

مدت زمان ادامه و بهبود علائم COVID-19 به طور گسترده‌ای متفاوت است. افراد در اغلب موارد در عرض 2 هفته احساس بهتری پیدا می‌کنند، اما برای برخی، این مدت، زمان بیشتری طول می‌کشد. در موارد ابتلا به کووید طولانی مدت، افراد ممکن است علائمی را تجربه کنند که 60-90 روز پس از عفونت اولیه طول می‌کشند.

راه های انتشار ویروس کرونا

ویروس کرونا (SARS-CoV-2) از طریق انتقال از فرد به فرد انتشار می‌یابد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، کرونا ویروس می تواند به روش های زیر انتقال یابد:

  • سرفه و عطسه بدون پوشاندن دهان می تواند قطرات تنفسی فرد آلوده را در هوا پراکنده کرده و ویروس را انتشار دهد.
  • لمس کردن و یا تماس با شخصی که به ویروس آلوده شده است می تواند ویروس را از شخصی به فرد دیگر منتقل کند.
  • برقراری تماس با سطح یا اشیایی که آلوده به ویروس بوده و سپس لمس کردن بینی، چشم ها یا دهان با دستان آلوده می تواند باعث آلوده شدن فرد به بیماری شود.

برای محدود کردن انتشار ویروس کرونا، مهم است که مراقبت‌های بهداشتی مانند رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها، پوشیدن دستکش‌های مخصوص و تمیز کردن سطوح معمولی را رعایت کنید. همچنین، از جمعیت‌های بزرگ بپرهیزید و مراقبت‌های بهداشتی مناسب را در محیط کار و عمومی رعایت کنید.

پیشگیری از کرونا ویروس-پزشکت

پیشگیری از کرونا ویروس

برای پیشگیری از ابتلا به (COVID-19) می توانید برخی راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • شستشوی منظم دست ها با آب و صابون ( مدت 20 ثانیه) یا استفاده از محلول های ضد عفونی کننده.
  • پرهیز از تماس، روبوسی یا دست دادن با دیگران.
  • پوشاندن دهان و بینی با ماسک در مکان های عمومی.
  • پرهیز از لمس چشم ها، بینی و دهان با دست های آلوده.
  • موقع سرفه یا عطسه، بینی و دهانتان را با دستمال کاغذی یا آرنج تا شده خود بپوشانید.
  • در صورتی که علائمی از بیماری مانند تب، سرفه، عطسه، درد عضلانی و خستگی تجربه می‌کنید، تا حد امکان از منزل خارج نشوید.
  • بهتر است از تماس با حیوانات بپرهیزید و در صورت هر گونه تماس بلافاصله دست های خود را با ضد عفونی کرده و بشویید.
  • از یک دستگاه مرطوب کننده هوا یا بخور سرد برای تهویه مناسب منزل خود استفاده کنید.
  • بهترین راه برای پیشگیری از بیماری COVID-19، واکسیناسیون است.

محافظت از اعضای خانواده به خصوص کودکان

احتمالا پس از شنیدن تشخیص مبتلایان به بیماری کرونا در ایران، اولین نگرانی شما به خاطر کودکان و نوزادان بوده است. نکته بسیار مهم در مورد این بیماری این است که طبق آمارهای به دست آمده آمار مرگ و میر در کودکان و نوزادان مبتلا به این بیماری بسیار کمتر از بزرگسالان بوده است. البته این بدین معنی نیست که کودکان نیاز به انجام اقدامات مراقبتی نخواهند داشت. به خاطر داشته باشید که کودکان حتی می توانند ناقلان اصلی شیوع این بیماری باشند!

زیرا کودکان بدون هیچ مراعاتی با کودکان هم سن و سال و اطرافیان خود تماس فیزیکی دارند. حتی هیچ تلاشی برای تمیز و ضدعفونی نگه داشتن خود نخواهند کرد.

می توانید با اقدامات مراقبتی زیر احتمال گسترش ویروس کرونا توسط کودکان را به حداقل ممکن برسانید:

  • برای کودکان در مورد میکروب ها و ویروس ها صحبت کرده و اهمیت بهداشت دست ها و صورت را برایشان توضیح دهید.
  • سطوح منزل مثل آشپزخانه، حمام، دستشویی و دستگیره های در را به طور مرتب ضد عفونی کرده و آن ها را تمیز نگه دارید.
  • از پارچه های تمیز برای ضد عفونی سطوح استفاده کرده و برای جلوگیری از انتشار ویروس با دستمال آلوده سریعاً آن را ضد عفونی کنید.
  • محیط منزل را خشک نگه دارید. زیرا ویروس ها و میکروب ها بیشتر تمایل به رشد در محیط های مرطوب خواهند داشت.

استفاده صحیح از ماسک در مقابله با کرونا-پزشکت

راهنمای استفاده صحیح از ماسک در مقابله با کرونا

استفاده درست از ماسک در مقابله با کرونا بسیار مهم است. در زیر، چند راهنمایی برای استفاده صحیح از ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا آمده است:

  1. قبل از پوشاندن ماسک، دستان خود را حداقل 20 ثانیه با صابون و آب بشویید، یا دستان خود را کاملاً با ضدعفونی کننده دست الکل آغشته کنید.
  2. سالم بودن ماسک صورت، مانند پارگی و یا حلقه های پاره شدن بند آن را بررسی کنید.
  3. قسمت رنگی ماسک را به سمت بیرون قرار دهید.
  4. در صورت وجود، مطمئن شوید که نوار فلزی در بالای ماسک قرار دارد و در مقابل پل بینی قرار گرفته است.
  5. نوار بالایی فلزی را با فشار دادن انگشت به شکل بینی خود قالب دهید.
  6. کل ماسک را روی دهان و چانه خود بکشید.
  7. ماسک را لمس نکنید.
  8. اگر ماسک خیس یا مرطوب شد، آن را عوض کنید.
  9. بیشتر ماسک های صورت یکبار مصرف هستند.
  10. در حالت ایده آل، ماسک صورت پس از خیس شدن یا استفاده از پوشش داخلی، نباید دوباره مورد استفاده قرار بگیرند.

پس از قرارگیری ماسک، موارد احتیاطی وجود دارد که باید برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا به صورت یا دستان خود آن ها را رعایت کنید. بر این اساس بهتر است ماسک را از یک گوش و یا دور گردن آویزان نکنید و از ماسک های یکبار مصرف، مجددا استفاده نکنید. اگر مجبورید هنگام پوشیدن ماسک صورت را لمس کنید، ابتدا دستان خود را بشویید. حتماً دستهای خود را نیز بعد از آن بشویید یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.

تنگی نفس از عوارض کرونا (COVID-19)-پزشکت

COVID طولانی یعنی چه؟

“COVID طولانی” اصطلاحی است که برای اثرات COVID-19 در افرادی که علائم چندین هفته تا چند ماه پس از ابتلا به SARS-CoV-2 را تجربه می کنند، استفاده می شود.

اکثر افراد مبتلا به عفونت خفیف در عرض 2 هفته پس از ظهور اولین علامت، بهبود می یابند. اما بهبودی در  بیماران بسیار سخت ممکن است 6 هفته یا بیشتر طول بکشد. تعداد فزاینده ای از بیماران بهبود یافته پس از هفته ها یا ماه ها با علائمی مانند خستگی، تپش قلب، درد مفصل، تنگی نفس، مه مغز، از دست دادن بو یا طعم یا هر دو و قلب، کلیه ها، مغز و ریه ها مواجهه می شوند.

عوارض کرونا (COVID-19)

ویروس کرونا می‌تواند تأثیرات جدی بر روی سلامت بدن داشته باشد و به عوارض مختلفی منجر شود. برخی از عوارض طولانی مدت شایع کرونا عبارتند از:

– عوارض تنفسی مانند آمبولی، تنگی نفس و ذات الریه.

– عوارض مغزی مانند عدم تمرکز، اختلال خواب، اختلالات حافظه، تشنج و سکته معزی.

– عوارض قلبی مانند التهاب قلب (میوکاردیت)، درد قفسه سینه، تپش قلب و ضعف عضلات قلبی.

– عوارض عصبی مانند گیجی یا عدم توانایی در تحرک، گزگز یا بی حسی دست و پا.

– عوارض گوارشی مانند دل درد، تهوع، استفراغ، اسهال و نفخ.

– عوارض کلیوی مانند درد کلیه، عفونت ادراری و کاهش عملکرد کلیه.

– عوارض خونی مانند کبودی لب، کاهش تعداد سلول‌های خونی و افزایش خون رقیق (کاهش تعداد پلاکت‌ها).

– عوارض پوستی مانند ضایعات دردناک پوستی، خشکی پوست، شوره سر و آبله.

– عوارض چشمی مانند لکه های شناورچشم، التهاب پلک ها، افزایش ترشحات چشمی، حساسیت به نور.

شایع ترین عوارض طولانی مدت احتمالی بیماری کرونا خستگی، تنگی نفس و درد مفصل بود که همه آنها در طول دوران بیماری گزارش شده است.

مدت زمان ابتلا به ویروس تا بروز علائم

به طور متوسط ​​زمان قرار گرفتن در معرض شروع علائم (معروف به دوره کمون) حدود پنج تا شش روز است. با این حال، علائم می تواند به محض سه روز پس از قرار گرفتن در معرض تا 13 روز بعد ظاهر شوند. با این حال، مهم است توجه داشته باشید که علائم ممکن است در افراد مختلف بسیار متنوع باشد و حتی برخی افراد ممکن است بدون علائم بیماری را منتقل کنند.

دستورالعمل قرنطینه برای کرونا | پزشکت

توصیه به افرادی که تست کرونای آنها مثبت شده است.

کارشناسان در مورد افرادی که نتایج آزمایش تشخیصی کرونا آنها مثبت اعلام شده می گویند که بهترین راه برای کاهش انتشار و شیوع بیماری، رعایت توصیه های زیر است:

  • قرنطینه شدن در خانه
  • فاصله گرفتن از خانواده
  • استفاده درست و مناسب از ماسک
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • شستن منظم دست، ضد عفونی و رعایت بهداشت دست
  • مراقب علائم هشدار دهنده باشید.

به دنبال علائم هشدار دهنده اضطراری COVID-19 ، بلافاصله به مراقبت های پزشکی فوری مراجعه کنید. برخی از این علائم عبارتند از:

  • مشکل تنفس
  • سردرگمی جدید
  • درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • ناتوانی در بیدار شدن یا بیدار ماندن
  • لب ها یا صورت مایل به آبی یا کبود

 در کرونا چه مدت باید در قرنطینه بمانم؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها به بیماران مبتلا به کرونا توصیه می کند تا مدت زمان خاصی در قرنطینه بمانند:

  • تا زمان بهبود علائم دیگر
  • قطع شدن تب تا 24 ساعت بدون استفاده از داروهای کاهنده تب
  • حداقل 10 روز پس از اولین تجربه علائم یا دریافت نتیجه آزمایش مثبت

برای افرادی که علائم شدید دارند، پزشک ممکن است به آنها توصیه کند تا 20 روز پس از بروز علائم، در قرنطینه بمانند.

تست های عفونت کووید-۱۹-پزشکت

 تشخیص کرونا ویروس

تشخیص عفونت کووید-۱۹ به وسیله بررسی شواهد ویروس در نمونه‌های تنفسی، مانند سواب از پشت بینی و حلق یا مایع از شش، صورت می‌گیرد. آزمایش‌ها برای تشخیص دقیق کرونا، نیاز به مراجعه به مراکز بهداشتی معتبر و تخصصی است.

انواع تست های کرونا

دو نوع آزمایش برای کرونا آزمایش های تشخیصی و  آزمایش های آنتی بادی  هستند.

آزمایش PCR: این آزمایش با استفاده از نمونه‌های بینی و گلو، ویروس را تشخیص می‌دهد. هدف از انجام تست پی سی آر پیدا کردن ماده ژنتیکی ویروس کرونا است و از فناوری به اسم PCR (واکنش زنجیره‌ای پلیمراز) استفاده می‌کند. این روش بسیار دقیق است و قادر است حضور یا عدم حضور ویروس را تشخیص دهد.

آزمایش آنتی‌ژنی: این آزمایش نیز با استفاده از نمونه‌های بینی و گلو، حضور آنتی ژن‌های ویروس را تشخیص می‌دهد. این تست می‌تواند وجود ویروس را بررسی پروتئین‌های ویروس و آنالیز آن در ترشحات بینی و حلق با تشخص دهد. این آزمایش سریع تر از PCR است و نتایج آن در عرض چند دقیقه تا چند ساعت در دسترس قرار می‌گیرد.

آزمایش آنتی‌بادی: این آزمایش بررسی می‌کند که آیا سیستم ایمنی بدن به ویروس پاسخ داده و آنتی‌بادی‌های مخصوص کرونا را تولید کرده یا خیر. در این آزمایش، نمونه خون برای بررسی حضور آنتی‌بادی‌ها در بدن بررسی می‌شود. نتایج آزمایش آنتی‌بادی نشان می‌دهد آیا فرد در گذشته با ویروس آشنا شده است یا خیر. این تست نمی‌تواند نشان دهد مبتلا به این بیماری هستید یا نه و در واقع سازمان بهداشت و سلامت به کمک آن وضعیت انتشار ویروس کرونا در بین یک جمعیت را پیگیری می‌کند.

تست های خانگی کرونا چقدر دقیق هستند؟

تست‌های خانگی کرونا معمولاً به عنوان تست‌های سریع آنتی‌ژنی یا آنتی‌بادی در دسترس عموم قرار دارند. دقت این تست‌ها ممکن است متفاوت باشد و به عوامل مختلفی مانند نوع تست، کیفیت تست، زمان انجام تست و نوع نمونه مورد استفاده بستگی دارد. با این وجود سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است که برخی از آزمایش‌های خانگی کووید در 96 درصد از موارد دارای دقت کامل هستند. همچنین تست های خانگی کرونا دارای برندهای مختلفی هستند که از نظر دقت تفاوت های جزئی با یکدیگر دارند.

مهم است به طور کلی بدانید که تست‌های خانگی کرونا نمی‌توانند جایگزین تشخیص توسط متخصصین پزشکی و آزمایشگاه‌های مختص باشند. در صورتی که شما یا شخص دیگری علائم مشکوک کرونا را تجربه می‌کنید یا با افراد مبتلا به کرونا در تماس بوده‌اید، بهتر است با پزشک خود یا مراجعه به مراکز بهداشتی محلی تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید و آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهید.

کرونا چند روز در بدن می ماند؟- پزشکت

کرونا چند روز در بدن می ماند؟

منابع مختلف نشان داده‌اند که ویروس کرونا (SARS-CoV-2) ممکن است در بدن افراد مبتلا به کووید-۱۹ برای مدت زمان متفاوتی باقی بماند. این مدت می‌تواند بین افراد مختلف و حتی در یک فرد مبتلا به طور متفاوت باشد. به علاوه، ویروس ممکن است در انواع مختلف بافت‌ها و سیستم‌های بدن حضور داشته باشد.

معمولاً، در صورت بیماری خفیف تا متوسط، ویروس حدود ۱ تا ۲ هفته (۷ تا ۱۴ روز) در بدن می‌ماند. اما در برخی موارد، ممکن است ویروس برای مدت بیشتری در بدن باقی بماند، به خصوص در بیمارانی که به شدت مبتلا هستند و یا در برخی افراد با سیستم ایمنی ضعیف.

اهمیت قرنطینه و دوره بازتوانی پس از ابتلا به کووید-۱۹ برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران بسیار مهم است. بهتر است راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی را که توسط مراجع بهداشتی و پزشکان صادر می‌شود، رعایت کنید.

بدن درد کرونا چند روز طول میکشد؟

در بیشتر موارد، افراد مبتلا به کووید-۱۹ بدون نیاز به درمان در عرض ۱ تا ۲ هفته بهبود می‌یابند. نوشیدن مایعات زیاد و استراحت معمولا برای بهبودی سریع تر بدن درد ناشی از کرونا کافی است.

برخی از افراد ممکن است از مصرف داروهای بدون نسخه برای کاهش دردهای بدن و عضلات سود ببرند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن به طور موثر التهاب را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند دردهای بدن را درمان کنند.

درمان خانگی کرونا

افراد با علائم خفیف تا متوسط باید در خانه درمان کنند. اگر فردی علائم شدیدی پیدا کند، ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشد. یک پزشک ممکن است اکسیژن درمانی و داروی مکمل را برای کنترل علائم و کاهش سرعت تکثیر ویروس توصیه کند.

حدود 80٪ افرادی که علائم COVID-19 دارند، به بستری شدن و درمان در بیمارستان نیاز ندارند. بلکه برخی راهکار های زیر می تواند به مدیریت علائم خفیف تا متوسط در مبتلایان به بیماری کرونا در خانه کمک کنند:

  • استراحت زیاد
  • مصرف آب زیاد و هیدارته ماندن
  • دراز کشیدن به یک طرف برای کاهش سرفه.
  • نوشیدن مایعات گرم مانند چای یا سوپ برای تسکین گلودرد.
  • مصرف مسکن بدون نسخه، مانند استامینوفن (تایلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) برای دردهای بدن، سردرد و تب.
  • انجام تمرینات تنفسی مانند تنفس عمیق برای بهبود تنفس.
  • دگزامتازون و سایر کورتیکواستروئیدها (پردنیزون، متیل پردنیزولون) برای کاهش التهاب و بهبود وضعیت تنفسی.
  • رمدسیویر برای درمان بیماران بستری با COVID-19 و علائم شدید توصیه می‌شود. اما استفاده از آن باید توسط پزشک انجام شود و در برخی موارد محدود به بیمارانی می‌شود که وضعیت جدی دارند.

عفونت مجدد کروناویروس | پزشکت

چه عواملی خطر عفونت مجدد کرونا را افزایش می دهند؟

اگرچه اکثر افرادی که بیماری را تجربه کرده‌اند، به مدتی پس از بهبود از مقاومت در برابر ویروس برخوردار هستند، اما این مقاومت ممکن است به مرور زمان کاهش یابد و یا دچار تغییرات شود.

عواملی که می‌توانند احتمال مجدداً مبتلا شدن به کووید-۱۹ را افزایش دهند عبارتند از:

تغییرات ویروس: وجود نسخه‌های جدید ویروس کرونا که ممکن است نسبت به قدرت آلودگی و انتقال بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی داشته باشند.

ضعف سیستم ایمنی: افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، احتمال مجدداً مبتلا شدن به بیماری را بیشتر دارند.

عدم ایجاد مقاومت پس از عفونت اولیه: برخی افراد ممکن است پس از عفونت اولیه، مقاومت کافی در برابر ویروس کرونا نداشته باشند و در نتیجه قابلیت برای مجدداً مبتلا شدن داشته باشند.

عدم اثربخشی واکسیناسیون: در برخی موارد، واکسین‌ها ممکن است به دلیل تغییرات در ویروس یا عوامل دیگر، قدرت حفاظتی کمتری در برابر ویروس کرونا داشته باشند.

با این حال، واکسیناسیون و رعایت تدابیر بهداشتی مانند استفاده از ماسک، شستشوی دست و فاصله‌گذاری اجتماعی، همچنان بهترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به کووید-۱۹ هستند.

شایع ترین بیماری های زمینه ای گزارش شده در بیمارانی که دوباره به عفونت کرونا مجدد شده اند، شامل موارد زیر می باشد:
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • بیماری عروق کرونر قلب
  • بیماری های ریوی
  • هپاتوپاتی
  • بیماری عروق مغزی

بیمار کرونایی چه زمانی بستری می شود؟ | پزشکت

بیماران کرونایی و شدت بروز علائم

مراحل بیماری کرونا از انواع بدون علامت تا نارسایی شدید تنفسی متغیر است. مبتلایان به بیماری کرونا بر اساس میزان و شدت علائم بیماری به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

بیماران کرونایی بدون علامت. برخی از بیماران مبتلا به کرونا ممکن است هیچ علائمی از خود نشان ندهند اما ممکن است بیماری را به دیگران منتقل کنند.

بیماران کرونایی با علائم خفیف. علائم خفیف بیماری کرونا تب خفیف، سردرد، خستگی، سرفه خشک، گرفتگی بینی، گلو درد و درد عضلانی هستند. برخی از افراد همچنین تنفس کم عمق و تنگی نفس را تجربه می کنند. تقریباً 81٪ از کل بیماران علائم خفیف تا متوسطی دارند.

بیماران کرونایی با علائم شدید. تنگی نفس، اشباع اکسیژن کمتر از 93٪ و تنفس سریع از علائم بیماران کرونا در مراحل شدید بیماری است. حدود 14٪ موارد ابتلا به کرونا این علائم را دارند. در این مرحله بیمار ممکن است ذات الریه، سپسیس یا سندرم دیسترس تنفسی حاد داشته باشد.

مرحله بحرانی کرونا. بیماران در مرحله بحرانی علائم قلبی، نارسایی تنفسی، شوک سپتیک و نارسایی چند عضو (MOF) را تجربه می کنند.

علت مرگ در بیماری کرونا چیست؟

برخی از شایع ترین علت اصلی مرگ و میر در کرونا، عبارتند از:

نارسایی قلب: در نارسایی قلب، عضلات قلب خون کافی را برای بدن پمپاژ نمی کنند.

سپسیس: سپسیس یک واکنش خطرناک و جدی و شدید سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت است.

انسفالوپاتی هیپوکسیک: انسفالوپاتی هیپوکسیک آسیب مغزی به دلیل کمبود اکسیژن کافی در بدن بیماران است.

هیپرکالمی: این وضعیت که به سطح بالای پتاسیم در خون اشاره دارد یکی دیگر از علت های مرگ در بیماران مبتلا به کرونا است.

آلکالوز: در این وضعیت افزایش بی کربنات در خون باعث افزایش قلیائی بودن بدن و کاهش اسید در خون می شود.

نارسایی تنفسی نوع I: در این شرایط آسیب های وارد شده به ریه ها منجر به کمبود اکسیژن در بدن بیمار می شود.

سندرم حاد تنفسی (ARDS): در این وضعیت، کیسه های هوای کوچک در ریه ها از مایعات پر می شوند و اکسیژن رسانی به اعضاء بدن را مختل می کند.

آسیب حاد قلب: آسیب حاد قلب در بیماران کرونایی ناشی از افزایش مارکرهای قلبی بالا، مانند تروپونین است. این وضعیت معادل سکته قلبی (MI) در نظر گرفته می شود.

آسیب حاد کلیه: آسیب کلیه یا نارسایی کلیه در برخی بیماران مبتلا به کرونا دلیل بروز عفونت شدید ممکن است یکی از دلایل مرگ این بیماران باشد.

بررسی ها مختلف نشان داده که واکنش شدید التهابی ناشی از ویروس کرونا دلیل اصلی مرگ در این بیماران است زیرا بر عروق قلب، کلیه، کبد و سایر اندام های حیاتی تأثیر می گذارد.

در کرونا چی بخوریم؟-پزشکت

راهنمای تغذیه در دوران کرونا

توصیه‌های غذایی برای افزایش و تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامتی

حذف شکر 

شکر و قند سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و در مرحله اول باید تا جایی که می توانید میزان مصرف قند و شکر را کاهش دهید و برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود این نکته را در اولویت قرار دهید.

  • از مصرف نوشیدنی های مصنوعی، شیرینی ها، بیسکویت ها جدا پرهیز کنید.
  • چند گرم قند می تواند توانایی مقابله کردن گلبول های سفید را در برابر عفونت ها از بین ببرد.

مصرف ویتامین ها 

میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C، E و آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت ها و عوامل بیماری زا تقویت کنند. مرکبات و انواع توت ها از جمله بهترین ها برای تقویت سیستم ایمنی هستند.

مواد های مغذی که با تامین ویتامین مورد نیاز شما، می توانند سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنند، عبارتند از:

  • کیوی
  • لبنیات
  • لیمو و پرتقال
  • سبزیجات سبز
  • آجیل هایی مانند مغز بادام و بادام زمینی

ویتامین E

ویتامین E، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که از ابتلا بدن به عفونت جلوگیری می کند. ویتامین E برای تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

سایر غذاهای دارای ویتامین E زیاد شامل موارد زیر هستند:

  • آجیل
  • آووکادو
  • سبزیجات دارای برگ تیره

رژیم غذایی سالم ارگانیک

برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است که یک رژیم غذایی سالمی داشته باشید. مطمئن شوید که مصرف انواع غذاهای ارگانیک متنوعی از جمله لوبیا، میوه و سبزیجات تازه، آجیل و دانه ها را در رژیم غذایی خود رعایت می کنید.

پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده

غذاهای حاوی افزودنی مانند بیسکویت، غلات گیاهی و آب میوه های مصنوعی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند. با مصرف این غذاها به عنوان میان وعده شاید جایی برای استفاده از غذاهای سالم و مغذی باقی نماند. پس سعی کنید به جای استفاده از میان وعده های حاوی افزودنی همیشه از میان وعده های با کیفیت مانند میوه و سبزیجات تازه، آجیل بو داده و تخم مرغ استفاده کنید. حتماً به مقدار زیادی سبزیجات مزه شیرین مانند کدو حلوایی، هویج، کلم، جعفری و پیاز میل می کنید.

مصرف سیر و پیاز 

سیر علاوه بر اینکه سرشار از آنتی اکسیدان ها و سلنیوم است، ضد باکتری و ضد ویروسی است. سیر و پیاز سرشار از ترکیبات حاوی گوگرد هستند که می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا | پزشکت

خواب کافی 

بازسازی سیستم ایمنی بدن به خواب منظم نیاز دارد.

رعایت نکات مربوط به بهداشت خواب سعی کنید یک روال منظم برای خواب خود داشته باشید. بهترین حالت خواب می تواند خوابیدن در یک اتاق تاریک با حداقل وسایل وتجهیزات الکتریکی مانند تلویزیون و تلفن همراه می باشد.

مصرف چای سبز 

چای سبز دارای خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن است.

چای سبز دارای مقادیر زیادی EGCG، (اپی گالوکاتچین گالات) یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قدرتمند دیگری  است. EGCG به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن معروف است و در ابتدا همه برگ های چای حاوی این آنتی اکسیدان هستند ، اما وقتی تخمیر و به چای سیاه تبدیل می شود EGCG آن غیرفعال می گردد. چای سبز همچنین حاوی  L-theanine ، یک آنتی اکسیدان است که به نظر می رسد در تولید سلول های T در بدن شما کمک می کند. سعی کنید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود روزانه سه تا پنج فنجان  چای سبز مصرف کنید. اما مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.

 کاهش مصرف آنتی بیوتیک

شاید با شیوع بیماری های ویروسی تجویز آنتی بیوتیک ها و مصرف آن ها تا حدودی افزایش یابد. اما واقعیت این است که آنتی بیوتیک ها می توانند سیستم ایمنی بدن را به طور جدی تضعیف کنند.

مصرف پروتئین

پروتئین‌های مرغ، گوشت قرمز، ماهی، لوبیا، نخود، عدس و محصولات لبنی کم چرب به عنوان منابع پروتئین در رژیم غذایی‌تان قرار دهید. پروتئین‌ها در بازسازی سلول‌ها و افزایش ایمنی بدن نقش مهمی دارند.

مصرف مواد غذایی غنی از فیبر

میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و لوبیا‌ها به عنوان منابع فیبر در رژیم غذایی‌تان مفید هستند. فیبر به خوبی گوارش را بهبود می‌بخشد و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

مصرف میزان کافی آب

روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. مصرف آب به حفظ رطوبت بدن، تخلیه سموم و حفظ سلامت عمومی کمک می‌کند.

مصرف مکمل‌های غذایی

قبل از مصرف هرگونه مکمل غذایی یا ویتامین، با پزشک آنلاین در پزشکت مشورت کنید تا بهترین مکمل‌ها و میزان مصرف آنها را برای شرایط شما تعیین کند.

20 مولتی ویتامین و مکمل برای مبارزه با کرونا | پزشکت

نقش مولتی‌ ویتامین و مکمل‌ها در مبارزه با کرونا

ویتامین C 

ویتامین C می تواند به سیستم ایمنی بدن در مقابله با باکتری ها و ویروس ها کمک کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان که می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

دریافت منابع غذایی غنی از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، توت‌فرنگی، تمشک، فلفل قرمز و سبز، گیاهان تازه سبز و جوانه‌ها توصیه می‌شود.

ویتامین D 

ویتامین D به طور قابل توجهی احتمال بروز عفونت های دستگاه تنفسی را کاهش می دهد. شما می توانید، ویتامین D را، از طریق قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید به مدت 5-10 دقیقه 2-3 بار در هفته، یا از طریق مصرف مکمل ها و مصرف برخی غذاها از جمله ماهی ها، زرده تخم مرغ، محصولات لبنی و غلات غنی شده دریافت کنید.

ویتامین B

مصرف ویتامین B6، برای حفظ سلامتی سیستم ایمنی بدن انسان، ضروری است. شما به راحتی می توانید میزان ویتامین B موردنیاز خود را، با مصرف غلات غنی شده، دریافت کنید. همچنین، مصرف مولتی ویتامین، می تواند گزینه خوبی باشد.

مکمل زینک 

مصرف زینک (روی) به کاهش علائمی مانند احتقان بینی، ترشحات بینی، گلودرد و سرفه کمک می کند تا زودتر برطرف شود.

ویروس کرونا-پزشکت

ماندگاری ویروس روی سطوح چقدر است؟

ویروس کرونا (SARS-CoV-2) می‌تواند بر روی سطوح مختلف برای مدت زمانی مشخص باقی بماند. مدت زمانی که ویروس بر روی سطوح زنده می‌ماند، ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد، از جمله نوع سطح، شرایط محیطی و عوامل آب و هوایی.

در یک مطالعه انجام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) آمریکا، نشان داده شد که ویروس کرونا بر روی سطوح مانند کاغذ کمتر از ۲۴ ساعت و بر روی سطوحی مانند پلاستیک و فلز تا ۷ روز می‌تواند زنده بماند.

ویروس در غذا چه مدت دوام می آورد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا (SARS-CoV-2) در شرایط خارج از بدن انسان، مانند روی سطوح یا در غذا، می‌تواند برای مدت زمانی محدودی زنده بماند. با این حال، اهمیت اصلی در انتقال ویروس کرونا به طور مستقیم از طریق ذرات هوا و تماس نزدیک با یک فرد مبتلا است و انتقال از طریق مصرف غذا به طور مستقیم کمتر احتمال دارد.

بطور کلی، ویروس کرونا در غذا تا مدتی کوتاه می‌تواند دوام داشته باشد. اگر غذا به طور معمول و به درستی پخته شده باشد، احتمال انتقال ویروس از طریق مصرف غذا بسیار کم است. پخت کامل غذا به دمای مناسب می‌تواند ویروس را نابود کند. همچنین، شستشوی دست‌ها قبل از آماده کردن غذا و مصرف آن نیز بسیار مهم است.

به هر حال، برای کاهش خطر انتقال ویروس کرونا، رعایت تمامی راهنماها و دستورالعمل‌های بهداشتی که توسط مراجع بهداشتی و پزشکان صادر می‌شود، بسیار مهم است.

آیا سرما در شیوع کرونا تاثیر دارد؟

تحقیقات نشان داده‌اند که سرما یا فصل سرما در شیوع کرونا تأثیر ممکن است داشته باشد، اما نباید فقط سرما را به عنوان عامل تنها برای انتشار و شیوع ویروس کرونا در نظر بگیریم.

ویروس کرونا در محیط‌های سرد و خشک (مانند فصل سرما) بر روی سطوح ثابت می‌ماند و ممکن است برای مدتی زمان طولانی‌تری زنده بماند. در این موارد، اگر یک فرد مبتلا به کرونا بر روی یک سطح مثلاً در یک محیط سرد سرفه کند یا ذرات هوا منتشر شده از دهان و بینی او در محیط سرد حفظ شود، احتمالاً ویروس بر روی سطح ثابت باقی می‌ماند.

تاثیر کرونا بر شیردهی| پزشکت

آیا COVID-19 از طریق شیر مادر منتقل می شود؟

بررسی ها نشان می دهد که شیر مادر  COVID-19 را به نوزادان منتقل نمی کند. با این حال برای اطمینان بیشتر  می توانید با پزشک خود در مورد نحوه شروع و ادامه شیردهی مشورت کنید. تصمیم برای شیردهی در دوران COVID-19 باید بر اساس مزایای تغذیه با شیر مادر باشد که این مزایا از خطرات شیردهی با بیماری کرونا بیشتر است.

مطالعه ای که روی زنان مثبت COVID-19 انجام شد، نشان داد که در شیر مادر آنتی بادی هایی در برابر COVID-19  وجود دارد.  ریبونوکلئیک اسید RNA ، که باعث بیماری کووید 19 می شود، در هیچ نمونه ای از شیر مادر یافت نشد. ولی با این حال در ترشحات نوک سینه مادر اثراتی از ویروس کووید 19 وجود داشت. به طور کلی بررسی ها نشان می دهد که انتقال ویروس کووید 19 از طریق شیر مادر وجود ندارد، اما ممکن است ویروس از طریق پوست سینه مادر منتقل شود. ولی با این حال برای رسیدن به نتایج قطعی هنوز به تحقیقات گسترده تری نیاز است.

گرفتگی صدا بعد از کرونا

صدای کرونا و شایعترین علت بروز آن به تغییرات تارهای صوتی و صدا از جمله گرفتگی صدا بعد از ابتلا به بیماری کرونا اشاره دارد. امروزه، کووید -19 بر هر فردی، به طریقی تأثیر می گذارد. این بیماری همه گیر اکنون علائم و عوارض بیشتری را آشکار می کند، زیرا در سراسر جهان در حال گسترش است. یکی از علائم کرونا که اخیراً مشاهده شده است، بروز تغییراتی در صدا است. همچنین، این عفونت منجر به التهاب تارهای صوتی بیماران می شود و در نهایت صدای طبیعی را به شکل دیگری در می آورد.

گرفتگی صدا یکی از عوارض ممکن بعد از ابتلا به COVID-19 (کرونا) است. برخی از افراد پس از بهبود از عفونت کرونا ممکن است مشکلاتی مانند تغییر در صدا، کاهش قدرت صدا، تنگی نفس، خستگی و عدم توانایی در تولید صدای قوی تجربه کنند.

دلایل احتمالی گرفتگی صدا پس از کرونا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. التهاب، تحریک، آسیب به عضلات و اعصاب مهمی که در تولید صدا و کنترل آنها نقش دارند.
  2. ایجاد ترشحات و انسداد در مجرای هوایی و حنجره.

اگر شما پس از بهبود از کرونا با گرفتگی صدا مواجه هستید، می‌توانید اقدامات زیر را برای مدیریت و بهبود وضعیت صدای خود انجام دهید:

  • به صدای خود استراحت دهید و از تولید صداهای بلند و طولانی خودداری کنید. فراخوانی بیش از حد و استفاده اضافی از صدا ممکن است عضلات صدا را بیش از حد تحریک کرده و علائم را تشدید کند.
  • انجام تمریناتی مانند تنفس عمیق، تقویت عضلات صدا و تمرینات تنظیم صدا می‌تواند در بهبود کیفیت و قدرت صدا کمک کند.
  • اجتناب از عوامل تحریکی مانند دود سیگار، آلرژن‌ها و هوای آلوده که می‌توانند به التهاب و تحریک دستگاه تنفسی منتهی شوند.
  • از بخور و مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

همین حالا سوال خودتونو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

زخم معده، ریفلاکس مری، رژیم غذایی نادرست و حتی استرس می تونه باعث سوء هاضمه بشه که بسیار ناراحت کننده ست. برای درمان مشکلات گوارشی خود با متخصص گوارش 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

مشکل خارش و سوزش پا می تونه ناشی از علل مختلفی مثل عفونت قارچی، خشکی پوست و یا مشکلات عروقی باشه که در هر صورت آزاردهنده ست. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو مشاوره تلفنی بگیر.

خونریزی زیاد در طول دوره پریودی ممکنه نشانه‌ای از اختلالات هورمونی، التهابات رحم، وجود تومورها، عوامل خونی و غیره باشه. اگه موقع پریودی خونریزیت زیاده تا دیر نشده با متخصص زنان مشاوره تلفنی بگیر.

درد لگن دلایل مختلفی مثل عفونت ادراری، التهاب رحم، آسیب ستون فقرات داره که میتونه زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار بده. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

درد سینه یک وضعیت نگران‌کننده ست که می تونه علل مختلفی مثل بیماری قلبی، ریه‌ها یا مشکلات عضلانی-اسکلتی داشته باشه. برای تشخیص صحیح با متخصصان آنلاین قلب و عروق 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

لمینت دندان یک روش زیبایی دندان‌هاست که با استفاده از لایه‌های نازک پوششی، شکل و رنگ دندان‌ها را تغییر میده. این روش برای بهبود ظاهر دندان‌های تاریک، شکسته، ترک خورده یا ناهموار استفاده میشه. اگه می خوای دندونتو لمینت کنی، بهتره با دندان پزشک آنلاین مشاوره تلفنی بگیری تا راهنماییت کنه.