لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علائم پوستی کرونا چیست؟

علائم پوستی کرونا چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علائم پوستی کرونا چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علائم پوستی کرونا در برخی موارد فورا بعد از عفونت ظاهر می شوند. اما در سایر بیماران مبتلا به کرونا می تواند دیرتر و یا در مراحل شدیدتر بروز کنند. اکثر علائم و نشانه های پوستی کرونا با گذشت زمان بهتر می شوند. با پیشرفت بیماری همه گیر، مشخص شده که این بیماری بر چندین قسمت بدن از ریه ها تا پوست تاثیر می گذارد. بررسی ها نشان می دهد علائم پوستی کرونا ممکن است از آسیب انگشتان تا ریزش مو و انواع مختلف بثورات پوستی متغیر باشد.

برخی از علائم پوستی به زودی پس از عفونت ظاهر می شوند. در حالی که برخی دیگر دیرتر یا در دوره شدیدتر بیماری بروز می کنند. بیشتر آنها با گذشت زمان بهتر می شوند.

محققان همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که چه عواملی باعث بروز این بیماری های پوستی می شود. بررسی های صورت گرفته در چین و سپس اروپا نشان می دهد که پوست ممکن است تا 20% تحت تاثیر ویروس کرونا قرار بگیرد. ویروس برخی از واکنش های سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند بنابراین جای تعجب نیست که پوست را درگیر کند.

مسئله این است که COVID می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم و نشانه های پوستی شود، به همین دلیل برخی از علائم پوستی کرونا نسبت به سایر علائم دیرتر تشخیص داده شده اند.

برخی از شایع ترین علائم و نشانه های پوستی کرونا، عبارتند از:

بثورات اریتماتو-پاپولار

علائم پوستی کرونا چیست؟ | پزشکت

بثورات اریتماتو-پاپولار (به عنوان بثورات ناهموار قرمز) یا بثورات اریتماتو-وزیکولار (بثورات مانند آبله مرغان) بروز پیدا می کنند. این بثورات با کهیر فرق دارند، زیرا ممکن است برای چند روز یا چند هفته ادامه پیدا کنند. این بثورات به صورت نواحی قرمز و ناهموار به نظر می رسد که ممکن است در هر نقطه از بدن وجود داشته باشد. اما بیشتر در قسمت های آرنج و زانو و همچنین پشت دست و پا دیده می شوند. در بعضی موارد، فقط برجستگی های ریزی در سطح پوست وجود دارد و علائم آن ظریف تر است. این بثورات معمولاً با خارش زیاد همراه هستند. بثورات همچنین می توانند پس از پایان مرحله مسری ادامه داشته باشند. همچنین ممکن است هفته ها پس از شروع عفونت ظاهر شوند.

قرمزی سفیدی چشم

قرمزی سفیدی چشم یا ملتحمه در اواخر بیماری و در مراحل شدیدتر شایع هستند.

بروز انگشتان دست و پا COVID

علائم پوستی کرونا چیست؟ | پزشکت

این وضعیت علائمی شبیه سرمازدگی انگشتان است که معمولاً انگشتان COVID نامیده می شود. این علائم همزمان می توانند روی دست ها یا پاها یا هر دو تأثیر بگذارند. در این شرایط پوست تغییر رنگ داده و ممکن است دردناک و خارش دار باشد و گاهی اوقات تاول های کوچک یا جوش هایی کوچکی بروز می کند. این ضایعات شبیه لرز اغلب پس از علائم دیگر در اواخر بیماری ظاهر می شوند و بیشتر در کودکان بروز پیدا می کنند.

بروز انگشتان دست و پا COVID، مهمترین علائم پوستی بیماری کرونا است. این عارضه قبل از COVID نسبتاً نادر بود زیرا این بیماری عمدتاً در هنگام سرماخوردگی دیده می شد. علاوه بر آن، این وضعیت در افرادی که مشکلات گردش خون در انگشتان دست و پا دارند، بیشتر بروز پیدا می کند.  با این حال، در ابتدای COVID، متخصصان پوست متوجه این نوع بثورات در هوای گرم شدند که بسیار غیر معمول به نظر می رسید. این بثورات در افراد جوان بیشتر دیده می شود.

بیماری ژنتیک

بثورات دست و پا COVID خودشان را به صورت برجستگی های مایل به قرمز و بنفش روی انگشتان دست و پا نشان می دهد. این نوع بثورات معمولاً بعد از عفونت بروز می کنند. حتی ممکن است هفته ها بعد از شروع عفونت ویروسی ظاهر شود. انگشتان دست و پا معمولاً دردناک هستند، اما خارش ندارند. با بهبود بثورات، لایه های بالایی پوست ممکن است در جایی که برجستگی های ارغوانی وجود دارد، کنده شوند.

کهیر

علائم پوستی کرونا چیست؟ | پزشکت

کهیر، بثورات خارش دار صورتی یا قرمز است که می تواند به صورت لکه یا برجستگی های قرمز رنگ برجسته (خار) ظاهر شود. اندازه آنها می تواند از اندازه سر سنجاق تا یک بشقاب بزرگ متغیر باشد. التهاب کهیرها معمولاً طی چند دقیقه تا چند ساعت در یک نقطه از بین می روند، اما ممکن است دوباره بروز پیدا کنند. اغلب کهیرها ظرف مدت ده روز برطرف می شوند. آنها همزمان با سایر علائم، در همه سنین رخ می دهند و در مراحل شدیدتر بیماری کرونا بروز پیدا می کنند.

کهیر ناشی از بیمار کرونا می توانند در اوایل ابتلا به عفونت ظاهر شوند؛ اما در برخی شرایط ممکن است مدت ها بعد از عفونت، زمانی که بیمار دیگر مسری نیست، ادامه داشته باشند. بثورات به صورت ضایعات های ناگهانی برجسته روی پوست ظاهر می شود که در طی ساعت ها خیلی سریع بروز پیدا می کنند و ناپدید می شوند.

این بثورات پوستی معمولاً خارش زیادی دارند. کهیر می تواند هر قسمت از بدن را درگیر کند. اگر روی صورت تأثیر بگذارد، می تواند باعث التهاب لب ها و پلک ها شود. این برجستگی ها همچنین می تواند با خارش شدید کف دست یا کف پا خودشان را نشان دهند. معمولاً کهیر با آنتی هیستامین درمان می شود. اگر بیمار التهاب لب دارد، بهتر است که وضعیت تنفسی خودش را کنترل کند. در صورت بروز اختلال تنفسی و خس خس سینه بهتر است به پزشک مراجعه کند.

تاول های آبکی

تاول های آبکی یا برجستگی های های وزیکولار، تاول های کوچک مملو از مایعات هستند که ممکن است در اوایل بیماری یا در هر زمان، اغلب روی دست ها ظاهر شوند. میانسال مبتلا به کرونا از این علائم به طور شایع رنج می برند. تاولها بیش از ده روز طول می کشد و با بیماری با شدت متوسط بروز پیدا می کنند.

الگوهای قرمز آبی روی پوست یا لایو (livedo)

علائم پوستی کرونا چیست؟ | پزشکت

کبودی های شبکه ای یا livedo که گاهی اوقات با کبودی های ریز (پورپورا) خودشان را نشان می دهند در دوره های شدید بیماری کرونا و گروه سنی بالاتر دیده می شود. به نظر می رسد این وضعیت به دلیل انسداد رگ های خونی رخ می دهد که به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن به ویروس ایجاد می شود.

بثورات در ارتباط با سندرم التهابی چند سیستم

در این شرایط فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی باعث التهاب قلب و عروق خونی شده، در نتیجه لخته خون و علائم شوک را بروز می دهد. این عارضه بسیار نادر می تواند تا سه ماه پس از ابتلای کودک به COVID-19 رخ دهد.

ریزش مو یا تلوژن افلوویوم

علائم پوستی کرونا چیست؟ | پزشکت

ریزش مو در بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا ویروس در مراحل شدید بیماری رخ می دهد.  این عارضه به شرطی که سطح آهن بیمار در حد طبیعی باشد بعد از مدتی برطرف می شود. این نوع طاسی و ریزش مو در برخی از بیماران کرونا ویروس که در بیمارستان بستری می شوند، رخ می دهد.بررسی  ها نشان می دهد 79٪ از بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان بستری شدند، علائمی از طاسی را داشتند.

به نظر می رسد که افزایش سطح هورمون دی هیدروتستوسترون باعث افزایش تعداد گیرنده های ACE2 می شود. این گیرنده در نحوه ورود ویروس به بدن تاثیر دارد. به عبارت دیگر، طاسی با الگوی مردانه ممکن است منجر به بروز علائم شدیدتر بیماری شود.

علت بروز علائم پوستی کرونا چیست؟

برخی از بثورات COVID-19 ناشی از خود ویروس نیست، بلکه ناشی از پاسخ ایمنی بدن به ویروس است. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد برخی از علائم پوستی ممکن است در اثر فعالیت بیش از حد بخشی از سیستم ایمنی بدن بروز پیدا کند. این وضعیت در افراد سالمند بیشتر دیده می شود.

سخن آخر

بسیاری از بیماری های ویروسی از جمله آبله مرغان، سرخک و مونونوکلئوز با علائم و بثورات پوستی آشکار همراه هستند. این علائم، اغلب نتیجه واکنش التهابی بدن در هنگام مبارزه با عفونت می باشند. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، تعداد فزاینده ای از گزارشات موردی و مطالعات اولیه نشان می دهد SARS-CoV-2، ویروسی که باعث ایجاد COVID-19 می شود، می تواند بر پوست نیز تأثیر بگذارد.

برخی از تحقیقات اولیه نشان می دهد که بیماران COVID-19 ممکن است در اثر مشکلات جریان خون، بثورات پوستی داشته باشند که این علائم نگران کننده است. محققان معقتدند: لخته شدن خون در پوست می تواند به معنای وجود لخته خون در جای دیگر باشد. لخته های خونی در کلیه ها، کبد یا سایر اندام ها می تواند منجر به مسائل جدی تری شود.

محققان معتقدند بیمارانی که در نهایت در بیمارستان بستری می شوند، اغلب در قسمت بالاتنه و اندام خود دچار بثورات صورتی رنگ و خارش دار می شوند. برخی بیماران دیگر کهیر یا بثوراتی مانند آبله مرغان را تجربه می کنند. در صورتی که در طول دوران بیماری کرونا ، هر گونه علائم پوستی را تجربه می کنید بهتر است برای تشخیص علت اصلی بروز علائم خود با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

منابع:

https://covid.joinzoe.com/us-post/skin-covid

https://time.com/5827912/coronavirus-skin-rashes/

https://theconversation.com/8-ways-the-coronavirus-can-affect-your-skin-from-covid-toes-to-rashes-and-hair-loss-144483

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز