لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

رعایت فاصله اجتماعی تا چه زمانی؟

رعایت فاصله اجتماعی تا چه زمانی؟ | پزشکت

فهرست مطالب

رعایت فاصله اجتماعی تا چه زمانی؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رعایت فاصله اجتماعی تا چه زمانی؟ شاید در زمان شیوع بیماری کرونا، برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاید که تا کی فاصله اجتماعی را رعایت کنیم؟ این در حالی است که محققان و متخصصان معتقدند که پاسخ به این سوال به اثربخشی و زمان دسترس قرار گرفتن واکسن کرونا بستگی دارد. بر همین اساس کارشناسان می گویند: رعایت فاصله اجتماعی یا جسمی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا احتمالا تا یک سال آینده ادامه پیدا می کند.

کارشناسان معتقدند: زمان پایان رسیدن رعایت فاصله اجتماعی به میزان موثر بودن واکسن کرونا بستگی دارد. از این رو افراد باید تا زمان اطمینان از واکسن کرونا، فاصله اجتماعی و همچنین سایر پروتکل های ایمنی مانند استفاده از ماسک را رعایت کنند.

هیچ جواب قطعی و زمان مشخصی برای این سوال که تا کی باید فاصله اجتماعی را رعایت کنیم، وجود ندارد. باید ایمنی کلی در برابر این بیماری حاصل شود. این ایمنی کلی از دو طریق اتفاق میفتد. همه افراد به این بیمار مبتلا شده باشند و ایمنی کافی در برابر این بیماری را کسب کرده باشند. به نظر می رسد این وضعیت امکان پذیر نباشد. راه دوم از طریق واکسن است. اما متاسفانه بسیاری از ناشناخته ها و چالش ها در مورد واکسن هم وجود دارد.

حتی اگر فرض کنیم همه افراد واکسن بزنند و واکسن بر روی 50% درصد آنها موثر باشند، باز هم احتمال دارد 50% دیکر ناقل بیماری باشند. بر همین اساس افراد همچنان باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند. چون از طرفی هم این امکان وجود دارد که همه افراد واکسن نزنند و برخی افراد در دریافت واکسن شک دارند.

توصیه کارشناسان برای پیشگیری از شیوع کرونا

رعایت فاصله اجتماعی تا چه زمانی؟ | پزشکت

ساخت واکسن هنوز مراحل اولیه خودش را طی می کند و ممکن است چندین ماه طول بکشد که توزیع آن شروع شود.

به گفته کارشناسان، بهترین توصیه این است که روز به روز از شیوع این بیماری همه گیر جلوگیری کنید. شاید شنیدن این موضوع کمی سخت باشد اما همه مجبور هستیم که در حال حاضر منتظر بمانیم. درمان های COVID-19 همچنین ممکن است روند همه گیری را تغییر دهد.

نکته دیگری که ممکن است در پایان دادن به فاصله اجتماعی تأثیر بگذارد این است که در حال حاضر دارویی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. دارو های تجویز شده برای این بیماری فقط برای درمان و تسکین علائم موثر هستند. پس مصرف دارو، تاثیری روی رعایت فاصله اجتماعی ندارند. بر همین اساس، کارشناسان و محققان می گویند: رعایت فاصله اجتماعی حداقل یک سال دیگر ادامه خواهد داشت و این موضوع باعث تاسف همگان است.

دکتر ویلیام شافنر ، مدیر پزشکی بنیاد ملی بیماری های عفونی در این باره احتمال پایان زمان رعایت فاصله اجتماعی می گوید: اگر واکسن به اندازه کافی در دسترس باشد و اگر بتوانیم مردم را متقاعد کنیم که واکسن بزنند، شاید یک سال دیگر وضعیت این بیماری به جای برسد که بتوانیم دوباره راحت نفس بکشیم و نیازی به ماسک نداشته باشیم. اما در این شرایط همچنان خطر بروز بیماری به صفر نمی رسد.

امید کاذب ندهید.

رعایت فاصله اجتماعی تا چه زمانی؟ | پزشکت

بیماری ژنتیک

مردم به یک منجی برای نجات از این بیماری امیدوار هستند. این منجی از نظر مردم واکسن کرونا است.

انتظار مردم هنگام صحبت در مورد واكسن این است كه با زدن واکسن، من آلوده نمی شوم و می توانم ماسك خود را دور بندازم چون واکسن زده ام و واکسن من را در برابر COVID19  محافظت می کند. محققان می گویند این طرز فکر کاملا اشتباه است. چون هنوز مشخص نیست که واکسن 100 درصد موثر باشد.

اگر واکسن 70 درصد موثر باشد، به این معنی است که از هر 10 نفر واکسینه شده، سه نفر حساس ممکن است به بیماری کرونا حساس باشند و متاسفانه این سه نفر در بین مردم شناسایی نمی شوند و ناقل بیماری خواهند بود.

پس همه افراد باید بعد از دریافت واکسن همچنان از ماسک استفاده کنند. علاوه بر این، بسیاری از مردم حاضر نیستند واکسیناسیون شوند، زیرا از عوارض احتمالی آن می ترسد. حتی اگر همه افراد حاضر شوند واکسن بزنند، واکسیناسیون 330 میلیون نفر ماهها طول می کشد.  از طرفی هم اثربخشی واکسن باید از نزدیک بررسی شود.

چالش های واکسن کرونا

رعایت فاصله اجتماعی تا چه زمانی؟ | پزشکت

موارد عملی دیگری نیز وجود دارد که باید در رابطه با واکسن در نظر گرفته شود.

محققان معتقدند که به احتمال زیاد واکسن کرونا در دو دوز مختلف باید تزریق شود و همین موضوع مسئله مربوط به واکسن را پیچیده می کند. علاوه بر این، انواع اصلی واکسن، واکسن های MRMA هستند که باید در دمای منفی 80 درجه سانتیگراد نگهداری شوند. بر همین اساس شاید امکانات برای حمل و نقل واکسن به همه نقاط وجود نداشته باشد.

محققان می گویند: انتقال این واکسن ها از کارخانه، هواپیما و سپس به مطب پزشکان یک کابوس تدارکاتی محسوب می شود. اما حرف اصلی این است که حتی اگر یک واکسن تا پایان سال مجوز هم بگیرد، مدت زمان لازم برای اینکه همه افراد واکسن را تزریق کنند، طول خواهد کشید. سوالات و مشکلات زیادی در مورد واکسن کرونا وجود دارد که فقط گذر زمان می تواند به آن پاسخ دهد.

کرونا و تغییرات فرهنگی

رعایت فاصله اجتماعی تا چه زمانی؟ | پزشکت

همه کارشناسان تأکید می کنند: حتی اگر همه افراد از این وضعیت خسته هم شوند رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی همچنان باید ادامه داشته باشد. حتی ممکن است رعایت فاصله اجتماعی بعد از یک سال، به عنوان یک رفتار کاملا عادی باقی بماند. به یک تغییر اساسی در فرهنگ افراد تبدیل شود. اما شاید دست دادن به همدیگر در برخی از فرهنگ ها دوباره رایج شود.

محققان معتقدند با رعایت فاصله اجتماعی تعداد بیشتری افراد مجبور هستند در خانه بمانند. چون واقعا شیوع این ویروس نگران کننده است.

آیا شما واقعاً می خواهید مادربزرگ و پدربزرگ را مریض کنید؟ به خصوص مادربزرگي كه كمي بيماري ريه دارد و پدربزرگي كه دچار بيماري قلبي شده است؟ بالتبع کسی چنین وضعیتی را دوست ندارد. اما در حال حاضر همه مجبور هستیم که برخی از قوانین را رعایت کرده و از افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری مراقبت کنیم.

محققان می گویند: شاید اگر الان بهتر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و مراقب همدیگر باشیم در عرض یک سال همه شاید بتوانیم دور هم جمع شویم.

دهانشویه و شستشوی بینی COVID-19  درمان نمی کنند.

رعایت فاصله اجتماعی تا چه زمانی؟ | پزشکت

مشخص شده است که دهان شویه برخی از ویروس کرونا را در محیط آزمایشگاه غیرفعال می کند. اما کارشناسان معتقدند هنوز مشخص نیست که آیا استفاده از آن در روند درمانی بیماری کرونا تاثیری داشته باشد. متخصصان می گویند: دهان شویه یا شستشوی بینی جایگزینی برای استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع COVID-19 نیست.

در حالی که حفره های بینی و دهان از نقاط اصلی ورود و انتقال ویروس های کرونا است، میرز و تیم تحقیقاتی از یک آزمایش برای نحوه تعامل ویروس با شستشوها و دهانشویه ها استفاده کردند. اما ویروسی که در این بررسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته ویروس کرونا ویروس انسانی 229e)HCoV-229e) بود و ویروس کرونا ویروس جدید نبوده است. همچنین هیچ شرکت کننده انسانی در این تحقیق شرکت نکرده است.

این مطالعه شامل درمان محلول هایی حاوی HCoV-229e بوده که از نظر ژنتیکی مشابه SARS-CoV-2 است. در این بررسی محققان شستشوهای ضد عفونی کننده هیدروژن پراکسید هیدروژن و مارک های مختلف دهانشویه را به محلول ویروس کرونا وارد کردند. به آنها اجازه دادند تا برای 30 ثانیه، 1 دقیقه و 2 دقیقه با ویروس ارتباط برقرار کنند. هنوز آزمایش های بالینی انسانی صورت نگرفته است.

اما با این حال محققان معتقدند: در مورد تاثیر دهان شویه بر ویروس کرونا باید به سوالات مهمی پاسخ داده شود. مثلا استفاده از دهاتن شویه و شستشو دهنده بینی در کدام مرحله از عفونت خطر انتقال را کاهش می دهد؟

شستشوی بینی با شامپو کودک

به طرز عجیبی، یک شستشوی بینی مبتنی بر شامپو برای کودکان توانایی ویروس کشی قابل توجهی را نشان داده است. نویسندگانی که این بررسی را انجام داده اند در این باره می گویند: “1٪ محلول شستشوی بینی برای شامپو کودک HCoV بیشتر از 99.9٪ از ویروس ها را با مدت زمان 2 دقیقه تماس غیرفعال می کند. این محققان می گویند که شستشو با شامپوی کودک برای درمان رینوزینوزیت مزمن (التهاب بافت های بینی) ایمن و موثر شناخته شده است. حتی می تواند بار ویروسی و خطر انتقال آن را کاهش دهد.

دهانشویه جایگزین ماسک نخواهد بود.

محققان این محلول ها را در تماس با سلول های کبدی انسانی مورد کشت قرار دادند. آنها چند روز منتظر ماندند تا ببینند چه تعداد از این سلول ها زنده باقی می مانند.

با این حال، این نتایج حاصل از شرایط آزمایشگاهی کنترل شده با استفاده از نوع دیگری از ویروس بوده است. از این طریق نمی توان درباره اثر واقعی این ضد عفونی کننده ها در برابر ویروس کرونا به طور قاطع نظر دارد. بر همین اساس، دهانشویه تحت هیچ شرایطی جایگزین مناسبی برای استفاده از ماسک نخواهد بود. اما شاید استفاده از آن برای بیمارانی که ناقل این بیماری هستند و در قرنطینه به سر می برند برای رعایت نکات بهداشتی مناسب باشد.

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/keep-those-plans-on-hold-social-distancing-probably-wont-end-for-at-least-a-year#A-cultural-shift

https://www.healthline.com/health-news/no-mouthwash-and-nasal-rinses-arent-cures-for-covid-19#Mouthwash-wont-replace-mask-use

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز