لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا صحبت کردن باعث انتقال کرونا می شود؟

آیا صحبت کردن باعث انتقال کرونا می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا صحبت کردن باعث انتقال کرونا می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

محققان در تحقیقات جدید به دنبال این هستند، که آیا صحبت کردن باعث انتقال کرونا می شود؟ بر همین اساس طبق یک مطالعه جدید نشان داده شده که، قطرات تنفسی تولید شده در هنگام مکالمه طبیعی ممکن است در انتقال بیماری، به ویژه در محیط های شلوغ، به همان اندازه مهم و تاثیر گذار باشد. یافته های جدید بر روی استفاده از ماسک در فضاهای شلوغ و رعایت پروتکل ها و اقدامات احتیاطی دیگر برای کاهش شیوع ویروس کرونا تاکید دارد.

محققان معتقدند که سرفه و یا عطسه ممکن است، تنها راه انتقال عوامل بیماری زای عفونی مانند ویروس کرونا به یکدیگر نباشد. بر اساس مطالعه جدید، صحبت کردن افراد به مدت هشت تا 14 دقیقه با یکدیگر می تواند هزاران ویروس، حتی کوچک را در هوا آزاد کند.

دانشمندان معتقدند که ویروس کرونا اغلب توسط قطرات ریز تنفسی از فردی به فرد دیگر پخش می شود. این قطرات در فاصله چند متری فردی که آنها را منتشر می کند، روی زمین میفتند. حتی قطرات می توانند روی دستگیره های در و سطوح قرار بگیرند. ممکن است افراد با لمس سطوح آلوده، ویروس را به بدن خود منتقل کنند؛ اما برخی از قطرات تنفسی می توانند در سطح بالا باقی بمانند و توسط دیگران استنشاق شوند.

آیا عطسه منجر به انتقال ویروس شود؟

آیا صحبت کردن باعث انتقال کرونا می شود؟ | پزشکت

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که، سرفه یا عطسه می تواند باعث پخش بزاق و مخاط دهان در هوای آزاد شود. عطسه و سرفه افراد بیمار و یا ناقل ویروس های آنفلوانزا و سایر ذرات ویروسی، می تواند منجر به انتقال صدها میلیون ویروس در هوا شود. یک سرفه می تواند حدود 3000 قطره تنفسی را تحریک کند، در حالی که عطسه می تواند 40000 قطره ایجاد کند.

محققان موسسه ملی بیماری های دیابت و گوارش و کلیه و دانشگاه پنسیلوانیا، برای تشخیص اینکه در یک مکالمه طبیعی چه میزان، قطره های تنفسی تولید می شود، از داوطلبان خواستند کلمات «سالم بمانند» را چندین بار تکرار کنند. در این بررسی محققان از شرکت کنندگان درخواست کردند که در انتهای باز یک جعبه مقوایی کلمات را تکرار کنند. در ادامه بررسی ها، محققان داخل جعبه را با لیزرهای سبز روشن کرده و انبوه قطرات تولید شده توسط بلندگو را ردیابی کردند.

اسکن های لیزری نشان داد که در هر یک ثانیه از صحبت کردن و مکالمه حدود 2،600 قطره کوچک تولید می شود. هنگامی که محققان براساس مطالعات قبلی میزان و اندازه قطرات تولید شده در حجم های مختلف را پیش بینی کردند، دریافتند که صحبت کردن با صدای بلند می تواند قطرات بزرگتر و همچنین مقادیر بیشتری را تولید کند.

اگرچه دانشمندان قطرات گفتاری تولید شده توسط افراد بیمار را ثبت نکردند، اما مطالعات قبلی دقیقاً محاسبه کرده است که چه مقدار ماده ژنتیکی ویروس کرونا در مایعات دهان در بیماران معمولی یافت می شود. بر اساس این دانش، محققان تخمین زدند که یک دقیقه مکالمه با صدای بلند می تواند حداقل 1000 قطره حاوی ویروس ایجاد کند.

ویروس ها، چه مدت زمانی در هوا معلق باقی می مانند؟

آیا صحبت کردن باعث انتقال کرونا می شود؟ | پزشکت

دانشمندان همچنین دریافتند در حالی که، قطرات ویروس به محض خارج شدن از دهان فرد در اثر کمبود آب شروع به جمع شدن می کنند، آنها می توانند به مدت هشت تا 14 دقیقه در هوا معلق باقی بمانند. بررسی ها نشان می دهد که به احتمال زیاد صحبت کردن معمولی، در محیط های کوچک و شلوغ منجر به انتقال ویروس کرونا در هوا می شود. البته محققان معتقدند که این آزمایش در یک محیط کنترل شده با هوا راکد صورت گرفته که ممکن است نتایج آن شامل محیط با تهویه های مناسب نشود؛ اما با این حال افراد باید در محیط های با تهویه مناسب هم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، زیرا برخی از افراد بار ویروسی بالاتری دارند که ممکن است قطرات با ذرات ویروس بیشتری تولید کنند.

در حالی که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، به عموم مردم توصیه می کند که با رعایت فاصله اجتماعی مناسب (دو متر از همدیگر) می تواند به افراد کمک کند از تماس با قطرات تنفسی جلوگیری کرده و خطر عفونت را کاهش دهند. اما بسیاری از دانشمندان معتقدند که قطرات تنفسی می توانند دورتر از این فاصله هم حرکت کنند و این فاصله به موارد زیر بستگی دارد:

  • دمای اطراف قطره ها
  • به نیرویی که قطره ها با آن پرتاب می شوند.
  • وجود جریان هوا و اینکه آیا جریان های هوایی در اطراف ویروس ها وجود دارد که بتواند آنها را به دورتر و سایر شرایط حمل کند.

تاثیر صدای بلند بر انتقال کرونا چیست؟

آیا صحبت کردن باعث انتقال کرونا می شود؟ | پزشکت

در مطالعه اخیر دیگری، همین نویسندگان نشان دادند که فقط بیان برخی از اصوات می تواند مقادیر قابل توجهی از ذرات تنفسی تولید کند. به عنوان مثال، صدای «س» در کلمه «سالم»، می تواند قطرات تنفسی زیادی را در هوا منتقل کند. مقاله دیگری که در ژانویه توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس منتشر شد، نشان داده که واکه «ی» در «نیاز» قطرات بیشتری از «آ» در «اره» و یا «و« در «خلق و خو» تولید می کند. اما هنوز مشخص نشده است که آیا همه ذرات ویروسی ناشی از صحبت کردن، سرفه و عطسه به یک اندازه عفونی هستند و یا اینکه باید مقدار خاصی از ویروس برای بیمار انتقال یابد تا فرد با نفس کشیدن بیمار شود.

اما بررسی های جدید نشان داده که حفظ فاصله فیزیکی در بین افراد از شیوع ویروس کرونا جلوگیری می کند. بر همین اساس، اجتناب از صحبت کردن طولانی مدت با یکدیگر همراه با رعایت فاصله اجتماعی در فضاهایی با تهویه مناسب و باز می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس داشته باشد.

این مطالعه همچنین اهمیت استفاده از ماسک در طول تعاملات اجتماعی و سایر موارد را نشان می دهد. صحبت کردن معمولی با یکدیگر همراه با رعایت فاصله اجتماعی راهکار مناسبی است؛ اما استفاده از ماسک راه حل بهتری خواهد بود.

برای ابتلا به عفونت چند ذره باید استنشاق کنید؟

آیا صحبت کردن باعث انتقال کرونا می شود؟ | پزشکت

چیزی که همه ما دوست داریم در مورد Covid-19 بدانیم این است که دوز عفونی ویروس کرونا چه میزان است و برای شروع عفونت و ابتلا به این بیماری چند ذره را باید استنشاق کنیم؟ یعنی چند ذره زنده ویروس برای استنشاق یکباره قبل از شروع عفونت لازم است. متأسفانه، دانشمندان هنوز جواب مشخصی برای این سوال ندارند.

در این میان، برخی از متخصصان دوز عفونی Covid-19 را از ویروس های کرونا ویروس قبلی که انسان را آلوده کرده اند، مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS). تخمین می زنند. بر این اساس، برای ایجاد عفونت MERS، تعداد ذرات ویروس مورد نیاز برای استنشاق هزاران ذرات است که شاید به 10 هزار هم برسد.

ویلم ون شایک، استاد میکروب شناسی در دانشگاه بیرمنگام، تخمین می زند که برای توسعه Covid-19، این تعداد کمتر است. برای ایجاد عفونت در مورد Covid-19 ذرات کمتری از MERS لازم است، زیرا Covid-19 بسیار قابل انتقال است. هر فرد مبتلا به Covid-19 به طور متوسط دو یا سه نفر دیگر را آلوده می کند، در حالی که برای MERS این تعداد کمتر از یک نفر است.

اگرچه ما دقیقاً نمی دانیم که چند ذره ویروس برای ابتلا به بیماری کرونا لازم است؛ اما نکته ای که باید در اینجا بخاطر بسپارید این است که اگر ذرات کمی از ویروس به شما منتقل شود، شما به این بیماری مبتلا نمی شوید. به نظر می رسد قرار گرفتن بیش از حد در معرض ویروس در ابتلا به بیماری نقش دارد. برای کاهش این خطر بهتر است که فاصله اجتماعی را رعایت و از ماسک استفاده کنید.

احتمال انتقال ویروس در چه محیط های بیشتر است؟

آیا صحبت کردن باعث انتقال کرونا می شود؟ | پزشکت

دانشمندان به طور متوسط ​​363 ذره ویروس به ازای هر 1 میلی لیتر ظرف آزمایشگاهی را تخمین می زنند که به نظر می رسد خیلی زیاد است، اما رعایت فاصله اجتماعی باعث می شود، قسمت عمده ذرات به خصوص در فضای باز و قبل از استنشاق پراکنده شوند. بررسی های جدید در چین نشان داده که احتمال انتقال یک مورد اولیه Covid-19 در یک محیط بسته 18.7 برابر بیشتر از یک فضای باز است. محققان معتقدند که RNA ویروسی به معنای وجود ویروس عفونی نیست. ويروس، بدون سلول هاي ميزبان و مقداري رطوبت مناسب ممکن است از بين برود

خبر خوب این است که ما می دانیم اگرچه ویروس می تواند در محیط در سطوح مختلف و در محیط های مختلف باقی بماند، اما با گذشت زمان خاصیت بیماری زایی خودش را از دست می دهد. بنابراین اگر تعداد زیادی از ذرات ویروس را استنشاق کنید اما فقط تعداد کمی از آنها عفونی باشند، احتمال ابتلا شما به بیماری خیلی کم خواهد بود. البته هیچ یک از این موارد به این معنی نیست که هنگام خروج از منزل، پروتکل های بهداشتی رعایت نشوند.

رعایت نکات زیر برای پیشگیری از بیماری کرونا، الزامی است:
  • شستن دست
  • اجتناب از لمس صورت
  • رعایت فاصله فیزیکی
  • ماسک زدن در ملا ء عام
  • ضد عفونی سطوح مشترک
ماندگاری کورو ویروس ها بر روی انواع مختلف سطوح بی جان
نوع سطح ویروس درجه حرارت ماندگاری
فولاد
MERS-CoV 20 درجه سانتی گراد30 درجه سانتی گراد 48 ساعت8-24 ساعت
TGEV 4 درجه سانتی گراد20 درجه سانتی گراد

40 درجه سانتی گراد

≥ 28 د3–28 د

4-96 ساعت

MHV 4 درجه سانتی گراد20 درجه سانتی گراد

40 درجه سانتی گراد

≥ 28 د4–28 د

4–96 ساعت

HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د
آلومینیوم
HCoV 21 درجه سانتیگراد 2-8 ساعت
فلز
SARS-CoV دمای اتاق 5 د
چوب
SARS-CoV دمای اتاق 4 د
کاغذ
SARS-CoV دمای اتاق 4-5 د
SARS-CoV دمای اتاق 24 ساعت3 ساعت

<5 دقیقه

شیشه
SARS-CoV دمای اتاق 4 د
HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د
پلاستیک
SARS-CoV 22 -25  درجه سانتی گراد 5 د
MERS-CoV 20 درجه سانتی گراد30 درجه سانتی گراد 48 ساعت8-24 ساعت
SARS-CoV دمای اتاق 4 د
SARS-CoV دمای اتاق 6-9 د
HCoV دمای اتاق 2-6 د
PVC
HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د
لاستیک سیلیکون
HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د
دستکش جراحی (لاتکس)
HCoV 21 درجه سانتیگراد  8 ساعت
لباس یکبار مصرف
SARS-CoV دمای اتاق 2 د
سرامیک
HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د
تفلون
HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د

MERS = سندرم تنفسی خاورمیانه

HCoV= کورو ویروس انسانی

TGEV  = ویروس گاستروانتریت قابل انتقال

MHV  = ویروس هپاتیت ماوس

SARS =  سندرم حاد تنفسی شدید

توجه داشته باشید که همه این موارد احتمالاً خطر انتقال را کاهش می دهد و ما باید آنها را همچنان رعایت کنیم.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.nytimes.com/2020/05/14/health/coronavirus-infections.html

https://www.vox.com/future-perfect/2020/4/24/21233226/coronavirus-runners-cyclists-airborne-infectious-dose

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز