لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تست آنتی استرپتولیزین O چیست؟

تست آنتی استرپتولیزین O چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آزمایش تیتر آنتی استرپتولیزین O یک آزمایش خون است که عفونت استرپتوکوکی را بررسی می‌کند. هنگامی که با باکتری‌های مضر تماس پیدا می‌کنید، بدن شما برای دفاع از خود در برابر این باکتری‌ها آنتی‌بادی تولید خواهد کرد. به عبارت دقیق‌تر، بدن شما آنتی‌بادی های مخصوص باکتری‌هایی را که با آنها مبارزه می‌کند، تولید خواهد کرد.

تست تیتر ASO آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط بدن را در پاسخ به سمی به نام استرپتولیزین O اندازه گیری می‌کند. هنگامی که عفونت استرپتوکوکی ناشی از باکتری GAS در بدن فرد وجود دارد، بدن او آنتی‌بادی‌های ضد استرپتولیزین O را تولید خواهد کرد.

معمولاً هنگامی که شما به یک عفونت استرپتوکوکی مانند گلودرد استرپتوکوکی مبتلا می‌شوید، آنتی‌بیوتیک‌هایی مصرف می‌کنید که باکتری‌های استرپتوکوکی را از بین می‌برند. اما برخی از افراد در طول عفونت استرپتوکوکی هیچ علامتی بروز نمی‌دهند و ممکن است ندانند که به درمان نیاز دارند.

چرا به تست تیتر ASO نیاز دارم؟

در صورت بروز علائم عوارض پس از استرپتوکوک، پزشک آزمایش تیتر ASO را تجویز خواهد کرد. برخی از عوارض شایع استرپتوکوک، عبارت‌اند از:

میزان آنتی‌بادی‌های آنتی استرپتولیزین بین سه تا هشت هفته پس از عفونت استرپتوکوکی در سیستم‌های مختلف بدن شما به اوج خود می‌رسد. سطح این آنتی‌بادی‌ها می تواند برای چندین ماه بالا باقی بماند. پزشک معالج شما می‌تواند با بررسی سطح آنتی‌بادی تشخیص دهد که آیا علائم ایجاد شده در شما به علت یک عارضه پس از استرپتوکوک است یا خیر.

به عبارت دیگر، تست تیتر ASO می‌تواند به پزشک معالج در تشخیص مشکلات‌تان کمک کند.

مطالعه بیشتر: 10روغن ضروری برای گلو درد

گلودرد استرپتوکوکی-پزشکت

عوارض عدم درمان عفونت استرپتوکوکی

عفونت درمان نشده می‌تواند منجر به بروز عوارض نامطلوب بعدی شود. این عوارض به عنوان عوارض پس از استرپتوکوک شناخته می‌شوند. آزمایش تیتر ASO می‌تواند به پزشک معالج شما کمک کند تا با اندازه گیری وجود آنتی‌بادی‌های آنتی استرپتولیزین در خون تشخیص دهد که آیا اخیراً به عفونت استرپتوکوکی مبتلا شده‌اید یا خیر.

این آزمایش به دنبال اندازه‌گیری میزان آنتی‌بادی‌هایی است که بدن شما هنگام مبارزه با باکتری استرپتوکوک گروه A تولید می‌کند. آنتی‌بادی‌ها علیه ماده‌ای که توسط باکتری به نام استرپتولیزین O ساخته می‌شود، فعالیت می‌کنند. استرپتوکوک گروه A می‌تواند گلودرد استرپتوکوکی ایجاد کند.

آزمایش در محل

همچنین می‌تواند باعث بروز عفونت‌های دیگری شود که ممکن است منجر به ایجاد شرایط دیگری شوند که شدیدتر هستند. یکی از این اختلالات شامل تب روماتیسمی است که اغلب در کودکان بین 5 تا 15 سال رخ می‌دهد. علاوه براین، باکتری استرپتوکوک می‌تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

  • سندرم شوک سمی
  • زرد زخم، عفونت پوستی
  • گلومرولونفریت استرپتوکوکی، یک اختلال در کلیه ها
  • مخملک، عفونتی که باعث ایجاد بثورات قرمز می‌شود.
  • سلولیت و فاسییت نکروزان که به عنوان بیماری گوشت‌خوار نیز شناخته می‌شود.

در صورتی که سوالی دارید، می توانید 24 ساعته با متخصص آنلاین عفونی تماس بگیرید و با او مشورت کنید‌‌.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی برای زرد زخم

تست آنتی استرپتولیزین O چیست؟ || پزشکت

چگونه برای انجام تست ASO آماده شوم؟

پزشک به شما خواهد گفت که آیا نیاز به انجام هر گونه آمادگی خاص برای آزمایش دارید یا خیر. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد شش ساعت قبل از آزمایش از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید. درباره باید‌ها و نباید‌های قبل از انجام تست تیتر ASO، می‌توانید با پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

با این حال، پزشک معالج شما ممکن است توصیه کند که مصرف برخی داروها را قبل از انجام این آزمایش تشخیصی، متوقف کنید. باید بدانید که مصرف کورتیکواستروئیدها و آنتی‌بیوتیک‌های خاص ممکن است سطح آنتی‌بادی ASO را کاهش دهند. این مسئله ممکن است تأیید تشخیص مشکل شما را برای پزشک معالج‌تان دشوار کند.

در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای گزارش به پزشک معالج، حتماً هم داروهای تجویزی و هم داروهای بدون نسخه را در نظر بگیرید. با این حال، به صورت خودسرانه، به هیچ وجه مصرف دارو‌های خود را قطع نکنید.

برای آزمایش تیتر ASO باید نمونه خون تهیه شود. یک پرستار یا تکنسین آزمایشگاه از ورید داخل بازو یا دست شما نمونه خون می‌گیرد. آنها از یک سوزن برای وارد کردن به رگ شما استفاده می‌کنند و خون شما را به داخل لوله آمپول می‌کشند. سپس آنها این لوله را برای تجزیه و تحلیل و انجام تست، به آزمایشگاه می‌فرستند.

پزشک معالج‌تان، نتایج به دست آمده را با شما به اشتراک خواهد گذاشت.

مطالعه بیشتر: 10روغن ضروری برای گلو درد

عوارض مرتبط با تست تیتر ASO کدام‌اند؟

به طور کلی، خطرات انجام تست ASO بسیار کم و حداقلی است. به عنوان مثال، ممکن است در حین یا بعد از خون‌گیری کمی احساس درد داشته باشید. با این حال، سایر خطرات خونگیری، عبارت‌اند از:

  • غش کردن در نتیجه خونگیری
  • بروز عفونت در محل وارد شدن سوزن
  • بروز خونریزی بیش از حد در محل وارد شدن سوزن
  • تجمع خون در زیر پوست که به عنوان هماتوم شناخته می‌شود.
  • مشکل در به دست آوردن نمونه، که منجر به استفاده از چندین سوزن می‌شود.

تست آنتی استرپتولیزین O چیست؟ || پزشکت

تفسیر نتایج تست ASO

به طور کلی، مقدار تست ASO زیر 200 نرمال در نظر گرفته می‌شود. در کودکان زیر 5 سال، مقدار عددی آزمایش باید کمتر از 100 باشد. نتایج بسته به آزمایشگاهی که تست در آن انجام می‌شود، متفاوت خواهد بود. اگر نتایج تست شما نشان دهند که مقدار ASO بدن شما افزایش یافته است، ممکن است به عارضه پس از استرپتوکوک مبتلا شده باشید.

اگر نتیجه آزمایش شما منفی است و پزشک هنوز فکر می‌کند که ممکن است به عارضه پس از استرپتوکوک مبتلا شده باشید، ممکن است آزمایش نوع دوم آنتی‌بادی را برای پیگیری وضعیت سلامتی و تشخیص قطعی مشکلات شما تجویز کند. پزشک معالج شما ممکن است آزمایش را در عرض 10 تا 14 روز تکرار کند تا با این روش، نتایج به دست آمده را تأیید کند.

بدن در عرض یک هفته پس از ابتلا به عفونت، آنتی‌بادی‌های ASO را تولید می‌کند. در صورتی که نتیجه هر دو آزمایش‌تان منفی است، می‌توان نتیجه گرفت که بروز علائم شما به علت عفونت استرپتوکوک نیست، اگرچه پزشک ممکن است آزمایش آنتی‌بادی متفاوتی را برای اطمینان تجویز کند.

اگر نتایج آزمایش‌های شما نشان می‌دهد که میزان آنتی‌بادی‌های ASO در بدن شما در حال افزایش است، احتمالاً ابتلا به عفونت در بدن شما اخیراً رخ داده است. علاوه براین، کاهش سطح آنتی‌بادی نشان می‌دهد که عفونتی که به آن مبتلا شده‌اید، در حال بهبود است.

مطالعه بیشتر: آزمایش خون و 10 مورد از مهمترین آن

اهمیت تست ASO

انجام این تست، می‌تواند به پزشک معالج شما در تعیین بیماری که به آن مبتلا شده‌اید، کمک شایانی کند. بنابراین، در صورت تجویز پزشک، حتما آن ‌را انجام دهید.

تست تیتر ASO برای بررسی اینکه آیا به عفونت استرپتوکوکی مبتلا شده‌اید یا خیر انجام می‌شود. علاوه براین، برای بررسی علت بروز مشکلات و عوارضی که در حال حاضر با آنها دست و پنجه نرم می‌کنید، انجام می‌شود. آنتی‌بادی‌های ناشی از عفونت استرپتوکوکی حدود 1 هفته پس از عفونت استرپتوکوکی شروع به افزایش می‌کنند.

به طوری که ممکن است برای چند هفته قبل از کاهش بیشتر شوند. از آنجایی که آنتی‌بادی‌ها بلافاصله افزایش نمی‌یابند، بهترین آزمایش برای تشخیص ابتلا به عفونت استرپتوکوکی، آزمایش سریع استرپتوکوکی است. تیترهای ASO می‌توانند بعداً به تعیین وضعیت سلامتی شما کمک کنند.

مطالعه بیشتر: گلو درد بدون تب

چه تست‌های دیگری می‌توانم همراه با تست ASO انجام دهم؟

گاهی اوقات، ممکن است برای تشخیص استرپتوکوک های بتا همولیتیک گروه A به کشت مخاط گلو نیاز پیدا کنید. علاوه براین، ممکن است نیاز به انجام آزمایش سریع آنتی‌ژن استرپتوکوک داشته باشید. اگر پزشک معالج شما فکر می‌کند که شما به تب روماتیسمی مبتلا شده‌اید، ممکن است به انجام آزمایش‌های آنتی‌بادی دیگری نیز نیاز داشته باشید.

این تست‌ها ممکن است شامل آنتی DNase B، آنتی هیالورونیداز یا آنتی استرپتوزیم باشد. همچنین ممکن است عکس قفسه سینه، الکتروکاردیوگرام و سایر آزمایشات خون نیز انجام دهید. اگر به عفونتی مبتلا شده‌اید که در بدن شما به قسمت‌های مختلف رسیده‌است، ممکن است به کشت‌های دیگر نیز نیاز داشته باشید. این موارد ممکن است شامل کشت خون، کشت خلط ریه‌ها و بافت‌های خاص باشد.

تست آنتی استرپتولیزین O چیست؟ || پزشکت

نتایج آزمایش چه چیزی را نشان می دهد؟

نتایج آزمایش ممکن است باتوجه به سن، جنسیت، سابقه سلامتی، روش مورد استفاده برای انجام آزمایش و موارد دیگر متفاوت باشد. حتی نتایج آزمایش شما ممکن است به این معنی نباشد که شما با مشکل خاصی رو‌به‌رو هستید. از پزشک معالج خود بپرسید که نتایج آزمایش شما چه معنایی در مورد سلامتی شما دارد.

نتیجه منفی به این معنی است که شما هیچ آنتی‌بادی بر‌علیه باکتری استرپتوکوک در خون خود ندارید. از آنجایی که پس از عفونی شدن تعداد آنتی‌بادی‌ها در خون شما افزایش می‌یابد، ممکن است لازم باشد 2 هفته پس از تهیه اولین نمونه خون، انجام تیتر ASO را تکرار کنید.

نتیجه مثبت به این معنی است که آنتی‌بادی در خون شما پیدا شده است. این مسئله بدان معناست که ممکن است اخیراً به عفونت استرپتوکوکی مبتلا شده باشید. اما در 1 مورد از 5 مورد، این آزمایش در صورت ابتلا به بیماری مانند تب روماتیسمی، افزایش آنتی‌بادی را نشان نمی‌دهد. ممکن است برای تایید ابتلا به عفونت فعال به انجام آزمایشات دیگری نیز نیاز داشته باشید.

این آزمایش با تهیه نمونه خون انجام می‌شود. از سوزن برای خونگیری از ورید بازو یا دست استفاده می‌شود.

انجام آزمایش خون با سوزن خطراتی به همراه دارد. این موارد شامل خونریزی، عفونت، کبودی و احساس سبکی سر می‌باشند. هنگامی که سوزن به بازو یا دست شما وارد می‌شود، ممکن است احساس سوزش یا درد خفیفی داشته باشید. پس از آن، محل نمونه گیری ممکن است دردناک باشد.

چه عواملی ممکن است بر نتایج آزمایش من تأثیر بگذارند؟

زمان در مورد این تست مهم است. ممکن است تست شما یک نتیجه منفی کاذب داشته باشد. این نتیجه به این معنی است که نتایج نشان می‌دهند که شما آنتی‌بادی در خون خود ندارید‌. حتی زمانی که عفونت مبتلا هستید، این شرایط ممکن است ایجاد شود. اگر به باکتری استرپتوکوک آلوده شده باشید، اما زمان کافی برای ایجاد آنتی‌بادی در خون شما وجود نداشته باشد، ممکن است چنین وضعیتی اتفاق بیفتد.

ممکن است 4 تا 5 هفته طول بکشد تا تعداد آنتی‌بادی‌ها به اوج خود برسد. علاوه براین، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث منفی شدن نتیجه آزمایش شود. نیازی نیست برای انجام این تست کار خاصی انجام دهید. اما مطمئن شوید که پزشک معالج‌تان از همه داروها، گیاهان، ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، مطلع است.

سخن آخر

انجام تست ASP و بررسی نتایج آن، به پزشک معالج‌تان کمک می‌کند تا تشخیص‌های قابل اعتمادی انجام دهد. اگر درباره انجام تست ASP، نتایج آن و سایر مسائلی که به این آزمایش مربوط هستند، سوالی دارید، می‌توانید با پزشکت تماس بگیرید و با پزشکان متخصص درباره سوالاتتان مشورت کنید‌.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز