لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خارش بیضه ها

خارش بیضه ها | پزشکت

فهرست مطالب

خارش بیضه ها، از شایع ترین علت تا درمان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خارش بیضه ها می تواند ناشی از بهداشت ضعیف و یا ابتلا به برخی از بیماری ها باشد. داشتن خارش در بیضه ها یا پوست اطراف آن، که بیضه ها را در جای خود نگه می دارد امری طبیعی است. تعریق در ناحیه کشاله ران بعد از راه رفتن در طول روز باعث خارش بیش از حد معمول در بیضه ها می شود. حتی فقط چند روز حمام نکردن می تواند باعث خارش بیضه ها شود تا زمانی که آنها را تمیز کنید.

اما علاوه بر بهداشت ضعیف برخی از بیماری ها نیز می توانند باعث خارش بیضه های شما شوند. برخی از این بیماری ها به درمان اساسی نیاز داشته و مراجعه به پزشک ضروری است.

علل خارش بیضه ها چیست؟

خارش بیضه ها | پزشکت

دلایل احتمالی خارش بیضه ها عبارتند از:

چاقی یا تحریک پوست

پوست اطراف ناحیه تناسلی شما معمولا خشک است. اما ورزش طولانی مدت باعث تعریق زیاد شده و می تواند پوست را دچار تحریک یا التهاب کند. در بعضی موارد، پوست اطراف ناحیه تناسلی ممکن است در اثر خارش زیاد و یا تحریک بیش از حد دچار خونریزی شود.

برخی از علائم متداول تحریک پوست، عبارتند از:

  • عفونت قارچی
  • بریدگی در سطح پوست
  • قرمزی یا بثورات روی پوست
عفونت قارچی

بسیاری از قارچ ها با چشم غیر مسلح تقریباً قابل مشاهده نیستند. قارچ ها معمولاً در کلنی های عظیمی زندگی می کنند که به سختی دیده می شوند، حتی وقتی که روی بدن شما زندگی می کنند. عفونت های قارچی در صورت داشتن رابطه جنسی بدون محافظت یا بهداشت ضعیف، می توانند به راحتی در اطراف ناحیه تناسلی و بیضه ها ایجاد شوند.

یکی از رایج ترین عفونت های قارچی دستگاه تناسلی، کاندیدیازیس است. قارچ های کاندیدا در روده و پوست بدن زندگی می کنند. اگر رشد این قارچ ها از کنترل خارج شود، می توانند باعث ایجاد عفونت شوند. این وضعیت می تواند باعث خارش بیضه های شما شود. نوع متفاوتی از قارچ، به نام درماتوفیت، نیز می تواند منجر به عفونت مشابهی در بیضه ها شود.

علائم دیگر عفونت قارچی عبارتند از:

  • بوی بد و غیرطبیعی ادرار
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • تورم بیضه یا پوست آلت تناسلی
  • خشک و پوسته پوسته شدن پوست
  • سوزش در اطراف کیسه بیضه و آلت تناسلی
  • قرمز شدن پوست در اطراف بیضه یا آلت تناسلی
تبخال تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی نوعی عفونت ویروسی است که می تواند در هنگام رابطه جنسی یا تماس فیزیکی با پوست آلوده منتشر شود. در صورت ابتلا به این ویروس، بیضه های شما دچار خارش های شدید می شوند. علائم دیگر تبخال تناسلی، عبارتند از:

مردان
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • احساس خستگی یا بیماری
  • سوزش یا خارش در اطراف بیضه ها و آلت تناسلی
  • تاول هایی در اطراف ناحیه تناسلی که پس از مدتی به زخم باز تبدیل می شوند.
سوزاک (STD)

خارش بیضه ها | پزشکت

سوزاک یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی است. این بیماری می تواند ناحیه تناسلی و همچنین دهان، گلو و راست روده را آلوده کند. عامل بیماری (STD) باکتری به نام نایسریا گنوره است. سوزاک به راحتی با رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می شود.

سوزاک می تواند بیضه ها را دچار خارش و تورم کند. سایر علائم شایع سوزاک، عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد بیضه، به خصوص فقط در یک بیضه
  • خروج ترشحات سبز، زرد یا سفید از آلت تناسلی مرد
زگیل ناحیه تناسلی

زگیل های تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. ممکن است حتی در صورت ابتلا به زگیل تناسلی متوجه آن نشوید زیرا گاهی اندازه زگیل ها بسیار کوچک است. این بیماری در اثر مقاربت جنسی و تماس مستقیم با پوست فرد آلوده به افراد سالم منتقل می شود.

زگیل های دستگاه تناسلی نیز مانند زگیل های سایر قسمت های بدن، معمولاً برجستگی های کوچک و تغییر رنگ یافته ای هستند که ممکن است خارش داشته و یا نداشته باشند. آنها غالباً به شکل گل کلم بوده و در گروه های بزرگ همراه با زگیل های دیگر ظاهر می شوند. ممکن است زگیل ها دقیقاً روی بیضه یا ران های داخلی شما شروع به رشد کنند. در صورتی که دچار زگیل تناسلی هستید، ممکن است در هنگام رابطه جنسی دچار تورم یا خونریزی در ناحیه تناسلی شوید.

کلامیدیا

کلامیدیا نوعی بیماری عفونی است که توسط باکتری به همین نام ایجاد می شود. این عفونت خطرناک حتی اگر در حین رابطه جنسی انزال نداشته باشید، باز هم می تواند گسترش یابد. کلامیدیا مانند بسیاری دیگر از بیماری های مقاربتی، از طریق رابطه جنسی و همچنین رابطه دهانی و مقعدی قابل انتقال است.

کلامیدیا می تواند بیضه های شما را دچار خارش و حتی تورم شدید کند. کلامیدیا در اغلب موارد فقط یک بیضه را درگیر می کند، که این یکی از بارز ترین علائم عفونت است. علائم دیگر عبارتند از:

  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد، خونریزی یا ترشح از راست روده یا مقعد
  • خروج ترشحات سبز، زرد یا سفید از آلت تناسلی مرد
شپش عانه Pthirus pubis

شپش عانه نوعی شپش است که در موی شرمگاهی اطراف ناحیه تناسلی یا در مناطقی با موی مشابه خشن زندگی می کند. شپش عانه مانند سایر انواع شپش ها، از خون شما تغذیه کرده و نمی تواند پرواز کند یا بپرد. شپش ها معمولا در موهای اطراف ناحیه مقعد هم دیده می شوند. شپش عانه فقط با تماس یا لمس بدن شخصی که به این شپش مبتلا است، گسترش پیدا می کند. احساس خارش شدید در ناحیه تناسلی و اطراف مقعد یکی از شایع ترین علائم ابتلا به شپش عانه است.

شپش های عانه وقتی از خون شما تغذیه می کنند نمی توانند باعث شیوع بیماری یا عفونت شوند. اما با این حال این شپش ها در هنگام خزیدن در اطراف موهای شرمگاهی می توانند باعث خارش بیضه ها و ناحیه تناسلی شوند.

تریکومونیازیس (STI)

خارش بیضه ها | پزشکت

تریکومونیازیس که غالباً تریک نامیده می شود نوعی بیماری است که توسط باکتری های تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود. این عفونت جنسی بسیار مسری است. تریک معمولاً زنان را آلوده می کند، اما در صورت عدم استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی، می تواند به مردان هم منتقل شود.

بسیاری از افرادی که به عفونت های تریک مبتلا می شوند، هیچ گاه علائمی ندارند. اما در برخی موارد تریک می تواند باعث تحریک یا التهاب شده و رابطه جنسی را دردناک تر کند. ابتلا مردان به بیماری تریک باعث خارش شدید بیضه ها می شود. سایر علائم بیماری عبارتند از:

  • احساس خارش در داخل آلت تناسلی مرد
  • ترشحات سبز، زرد یا سفید از آلت تناسلی مرد
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن یا هنگام انزال در حین رابطه جنسی
گال

بیماری گال نوعی عفونت پوستی است که توسط کنه ایجاد می شود. مایت گال میکروسکوپی یا Sarcoptes scabiei هنگامی منتقل می شود که با فرد آلوده، تماس پوستی داشته باشید.

پس از ابتلا به عفونت ممکن است چندین هفته طول بکشد تا علائم ظاهر شوند. علائم رایج شامل خارش و بثورات پوستی است. افراد مبتلا به گال در شب نیز دارای خارش شدیدی در بیضه ها و ناحیه تناسلی خود هستند.

خارش بیضه چگونه درمان می شود؟

خارش بیضه ها | پزشکت

درمان خارش بیضه ها به عامل ایجاد خارش بستگی دارد.

درمان تحریک پوست

با استفاده از لوسیون یا پودری که مانع از تماس پوست شما با قسمت های دیگر پوست می شود، می توان سوزش و تحریک پوست را درمان کرد. در برخی موارد پزشک توصیه می کند که برای پوشاندن ناحیه خراش دیده پوست از بانداژ یا گاز استریل استفاده کنید. این کار باعث تسکین خارش بیضه ها می شود.

درمان عفونت های قارچی

عفونت های قارچی به خودی خود از بین می روند، اما ممکن است لازم باشد توسط داروها و یا پمادهای ضد قارچ درمان شوید. اگر فکر می کنید عفونت قارچی باعث خارش بیضه های شما شده است برای دریافت داروی ضد قارچ به پزشک مراجعه کنید.

درمان تبخال دستگاه تناسلی

برای پیشگیری از شیوع بیشتر تبخال دستگاه تناسلی لازم است که از داروهای ضد ویروسی مانند والاسیکلوویر (والترکس) یا آسیکلوویر (زوویراکس) استفاده کنید. درمان در اغلب موارد حدود یک هفته طول می کشد. اما اگر به طور مکرر به این بیماری مبتلا می شوید ممکن است دوره درمان شما طولانی تر شود.

درمان سوزاک

عفونت های سوزاک با داروهای تجویز شده قابل درمان است. به محض مشاهده علائم با پزشک خود در مورد درمان صحبت کنید. عوارض طولانی مدت سوزاک، مانند ناباروری قابل درمان نیست.

درمان زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی را می توان با پمادهای دارویی مانند ایمیکویمود (Aldara) و پودوفیلوکس (کاندیلوکس) درمان کرد. در بعضی موارد، ممکن است پزشک با روش هایی مانند فریز کردن (سرما درمانی) یا انجام جراحی برای برداشتن زگیل ها اقدام کند.

درمان کلامیدیا

کلامیدیا را می توان با مصرف داروهایی مانند آزیترومایسین (Zithromax) یا داکسی سایکلین (Acticlate ، Doryx) درمان کرد. برای داشتن رابطه جنسی حداقل یک هفته باید منتظر بمانید.

درمان شپش عانه

شپش عانه با داروهای تجویز شده توسط پزشک یا درمان های بدون نسخه قابل درمان است. شستشوی کامل ناحیه آسیب دیده و استفاده از دارو باعث از بین رفتن بسیاری از شپش ها می شود. رعایت بهداشت در درمان این بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد. داروهای رفع شپش در بسیاری از داروخانه ها وجود دارند که می توانید آنها را بدون نیاز به نسخه پزشک خریداری کنید.

درمان تریکومونیازیس

تریک را می توان با مصرف چندین دوز داروی تینیدازول (Tindamax) یا مترونیدازول (Flagyl) درمان کرد. پس از مصرف دارو، حداقل به مدت یک هفته رابطه جنسی برقرار نکنید.

درمان گال

پزشک برای درمان این بیماری پماد، کرم و لوسیون هایی را تجویز می کند. مصرف منظم این داروها باعث رفع خارش  و بثورات پوستی در ناحیه تناسلی می شود. بیشتر درمان های موضعی گال را باید در شب که مایت ها بیشترین فعالیت را دارند انجام دهید. صبح ها معمولا باید کرم یا لوسیون های روی پوست را بشویید.

چگونه از خارش بیضه پیشگیری کنیم؟

خارش بیضه ها | پزشکت

بهداشت ضعیف یکی از مهمترین علل خارش بیضه ها می باشد. بنابراین با استحمام یا دوش گرفتن منظم می توانید تا حد زیادی از تحریک، خارش و ابتلا به عفونت های قارچی پیشگیری کنید. حداقل یک بار در روز دوش بگیرید. هر بار پس از انجام ورزش های شدید و یا پیاده روی های طولانی، برای پیشگیری از عرق سوز شدن استحمام کنید.

استفاده از کاندوم یا سد دهانی در حین رابطه جنسی می تواند از شیوع بسیاری از بیماری های جنسی پیشگیری کند. اگر از نظر جنسی فعال هستید، انجام آزمایش خون منظم می تواند شما را از سلامت جنسی خود آگاه کرده و از انتقال عفونت به دیگران پیشگیری کند.

اگر به یک بیماری جنسی مانند سوزاک مبتلا بوده و با شریک جنسی خود ارتباط برقرار کرده اید احتمال دارد که این بیماری را به شریک جنسی خود منتقل کرده باشید. بنابراین هر دو شما باید تحت درمان قرار بگیرید تا از انتشار بیشتر عفونت پیشگیری کنید.

به طور کلی بیشترین دلایل خارش بیضه ها تحریک پوست و عفونت های قارچی ناشی از عدم رعایت بهداشت یا تعریق زیاد است. رعایت بهداشت و استحمام منظم می تواند تا حد زیادی از خارش بیضه ها پیشگیری کند.

خارش بیضه ها همچنین می تواند به دلیل ابتلا به بیماری های مقاربتی مانند تبخال دستگاه تناسلی، سوزاک و کلامیدیا ایجاد شود. این عفونت ها ممکن است به داروهای تجویزی نیاز داشته باشند. بنابراین در صورت ابتلا به هر یک از بیماری های مقاربتی مراجعه شما به پزشک ضروری است.

منبع:

https://www.healthline.com/health/itchy-balls

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. با سلام. مدت پنج سال هست که رابطه جنسی نداشتم ام اطراف بیضه من زیاد خارش دارد و وقتی میخارونم پوسته پوسته می شود و حتی بعضی موقع ها باعث خونریزی پوست میشود که فکر کنم همون شپش عاد باشد

    1. سلام
      لازمه که به متخصص پوست مراجعه کنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز