لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

جراحی عقیم سازی مردان

جراحی عقیم سازی مردان | پزشکت

فهرست مطالب

جراحی عقیم سازی مردان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جراحی عقیم سازی مردان و یا وازکتومی، یک عمل جراحی کوچکی هست که برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به منی خارج شده از آلت تناسلی طراحی شده است در این شرایط منی هنوز وجود دارد، اما هیچ اسپرمی در آن وجود ندارد. هر ساله، بیش از 500000 مرد در ایالات متحده وازکتومی را برای کنترل بارداری انتخاب می کنند. از هر 1000 مورد فقط 1 تا 2 مورد ممکن است همسران این افراد باردار شوند.

وازکتومی اغلب در مطب متخصص ارولوژی انجام می شود. اما ممکن است در یک مرکز جراحی یا بیمارستان هم صورت بگیرد در برخی شرایط پزشک احتمال دارد که تصمیم بگیرد این روند را در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام دهد. این شرایط به شکل ظاهری دستگاه تناسلی مردان بستگی دارد.

به طور کلی، وازکتومی نوعی کنترل بارداری در مردان است که باعث کاهش اسپرم در منی می شود. این کار با برش و انسداد لوله های حامل اسپرم انجام می شود.

برهمین اساس، مردان باید قبل از انجام وازکتومی در این وضعیت فرزند آوری خود در آینده با همسر خود صحبت کنند و بعد تصمیم بگیرند. چون این جراحی در باروری مردان تاثیر می گذارد. اگرچه برگشت وازکتومی امکان پذیر است، اما باید وازکتومی را یک فرم دائمی کنترل بارداری در مردان در نظر بگیرید. وازکتومی از مردان در برابر عفونت های مقاربتی محافظت نمی کند و روش مناسبی برای پیشگیری از این بیماری ها نیست.

هزینه وازکتومی بسیار کمتر از هزینه عقیم سازی زنان (بستن لوله) یا هزینه طولانی مدت مصرف داروهای ضد بارداری برای زنان است. وازکتومی به این معنی است که مردان نیازی به انجام مراحل کنترل بارداری قبل از رابطه جنسی، مانند قرار دادن کاندوم ندارند.

عوارض جراحی عقیم سازی مردان

جراحی عقیم سازی مردان | پزشکت

یکی از نگرانی احتمالی در مورد جراحی عقیم سازی مردان این است که شاید در آینده مردان از جراحی خود پشیمان شوند. اگرچه ممکن است وازکتومی معکوس شود، اما هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد جراحی معکوس پیچیده تر از خود وازکتومی بوده و حتی ممکن است گران تر باشد و در برخی موارد بی اثر است.

مردانی که درد مزمن بیضه و یا بیماری بیضه دارند کاندید مناسبی برای این جراحی نیستند. برای اکثر مردان، وازکتومی هیچ عارضه جانبی قابل توجهی ایجاد نمی کند و عوارض جدی آن نادر است.

عوارض جانبی بلافاصله پس از جراحی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • التهاب
  • خون در مایع منی
  • کبودی کیسه بیضه
  • عفونت محل جراحی
  • درد یا ناراحتی خفیف
  • خونریزی یا لخته شدن خون (هماتوم) در داخل کیسه بیضه

عوارض تأخیری می تواند شامل موارد زیر باشد:

مردان
  • کیست غیرطبیعی (اسپرماتوسل)
  • التهاب ناشی از نشت اسپرم (گرانولوم)
  • تجمع مایعات در بیضه، که می تواند باعث درد مبهم و انزال بدتر شود.
  • حاملگی، در صورت عدم موفقیت وازکتومی، که به ندرت رخ می دهد.
  • درد مزمن، که ممکن است برای 1 تا 2 درصد از کسانی که جراحی می کنند، اتفاق بیفتد.
  • تشکیل کیسه ای پر از مایع (هیدروسل) در اطراف بیضه که باعث تورم در بیضه می شود.

بسیاری از مردان نگران هستند که وازکتومی می تواند مشکلات جدی ایجاد کند . اما این ترس ها بی اساس است.

به طور کلی وازکتومی:
  • خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش نمی دهد. هیچ ارتباطی بین وازکتومی و مشکلات قلبی وجود ندارد.
  • بر عملکرد جنسی آنها تأثیر نمی گذارد. وازکتومی به غیر از جلوگیری از پدر شدن در کودک، بر میل جنسی یا مردانگی افراد تأثیر نخواهد گذاشت. مردان حتی رضایت جنسی بالاتر را بعد از وازکتومی را گزارش کرده اند.
  • به اندام های جنسی مردان آسیب نمی رساند. به ندرت در حین جراحی بیضه ها، آلت تناسلی یا سایر قسمت های سیستم تولید مثل مردان آسیب ببینند. در موارد بسیار نادر، آسیب می تواند منجر به از بین رفتن بیضه شود، اما در صورت مهارت جراح بعید است این اتفاق بیفتد.
  • خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش نمی دهد. اگرچه برخی نگرانی ها در مورد ارتباط احتمالی وازکتومی و سرطان بیضه یا پروستات در گذشته وجود داشته، اما هیچ ارتباط اثبات شده ای برای آن وجود ندارد.
  • درد شدیدی ایجاد نمی کند. مردانی که تحت این جراحی قرار می گیرند شاید احساس درد جزئی یا احساس کشیدن داشته باشد، اما درد شدید به ندرت رخ می دهد است. اما برای اکثر مردان درد جزئی است و پس از چند روز برطرف می شود.

آمادگی برای وازکتومی

جراحی عقیم سازی مردان | پزشکت

احتمالاً پزشک از فرد می خواهد چندین روز قبل از جراحی مصرف آسپرین، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یا سایر داروهای رقیق کننده خون را متوقف کند. این داروها می توانند شامل وارفارین، هپارین و داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن باشند.

بیمار بهتر است برای حمایت از کیسه بیضه و به حداقل رساندن التهاب، یک جفت لباس زیر تنگ و یا یک حامی ورزشی برای پوشیدن به همراه داشته باشد. وی باید در روز جراحی دوش بگیرد یا حمام کند. حتما ناحیه تناسلی خود را کاملاً بشوید. در صورت لزوم موهای خود را کوتاه کند.

اقدامات لازم قبل از وازکتومی

قبل از انجام وازکتومی، پزشک از بیمار می خواهد فرمی را برای رضایت خود از این جراحی امضاء کند. بعضی از پزشکان خانواده یا پزشکان عمومی وازکتومی انجام می دهند، اما اکثر این جراحی ها توسط پزشکان متخصص در سیستم تولید مثل مردان (متخصصان اورولوژی) انجام می شود. وازکتومی معمولاً در مطب پزشک یا مرکز جراحی تحت بی حسی موضعی صورت می گیرد.

جراحی وازکتومی معمولاً حدود 10 تا 30 دقیقه طول می کشد. برای انجام وازکتومی، پزشک احتمالاً این مراحل را دنبال می کند:

  • با تزریق ماده بی حسی موضعی به پوست بیضه ناحیه جراحی را بی حس می کند.
  • پس از بی حس شدن محل جراحی، یک برش کوچک در قسمت فوقانی کیسه بیضه ایجاد می شود.

بی حسی موضعی باید جلوی هرگونه درد شدید را بگیرد. مردانی که در حین عمل احساس درد می کنند، بهتر است به متخصص اورولوژی خود اطلاع دهند تا بیهوشی بیشتری اعمال شود.

وازکتومی معمولی

 این مراحل سپس بر روی سایر vas deferens تکرار می شوند، یا از طریق همان برش یا از طریق یک مرحله جدید صورت بگیرد.

وازکتومی بدون اسکالپل

برای وازکتومی بدون جراحی، متخصص اورولوژی vas deferens را با گیره کوچک در جای خود نگه می دارد. یک سوراخ کوچک در پوست ایجاد و سپس باز می شود و جراحی صورت می گیرد.

اقدامات لازم بعد از جراحی عقیم سازی مردان

جراحی عقیم سازی مردان | پزشکت

افرادی که تحت این جراحی قرار می گیرند ممکن است بعد از وازکتومی، کبودی، التهاب و درد داشته باشند. اما این علائم معمولاً ظرف چند روز بهتر می شود. پزشک توصیه های زیر را به بیمار ارائه می دهد:

  • دو روز اول کیسه های یخ را روی کیسه بیضه قرار دهید.
  • پس از عمل وازکتومی از کیسه بیضه خود با یک باند و لباس زیر تنگ محافظت کنید.
  • در صورت مشاهده علائم عفونت، از قبیل خون خارج شده از محل جراحی، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.
  • فعالیت خود را پس از جراحی محدود کنید. بعد از جراحی باید 24 ساعت استراحت کنید. بعد از دو یا سه روز احتمالاً می توانید فعالیت های سبک انجام دهید، اما به مدت یک هفته یا بیشتر باید از انجام ورزش، کار سنگین خودداری کنید.
  • به مدت یک هفته یا بیشتر از انجام هرگونه فعالیت جنسی خودداری شود. انزال ممکن است منجر به درد شود. اگر مقاربت جنسی دارید، از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید تا زمانی که پزشک تأیید کند اسپرم در منی شما وجود ندارد.

وازکتومی از رسیدن اسپرم توسط بیضه ها جلوگیری می کند. در عوض، بدن اسپرم را جذب می کند، که این وضعیت بی ضرر است.

بروز سندرم درد پس از وازکتومی به ندرت رخ می هد. سندرم درد پس از وازکتومی دردی ثابت است که می تواند به دنبال وازکتومی رخ دهد. علت اصلی این سندرم مشخص نیست، اما بیشتر اوقات با داروهای ضد التهاب درمان می شود. گاهی اوقات مردان سعی می کنند وازکتومی را انجام ندهند تا جلوی درد را بگیرند.

نتایج جراحی عقیم سازی مردان

جراحی عقیم سازی مردان | پزشکت

وازکتومی محافظت فوری در برابر بارداری ایجاد نمی کند. قبل از داشتن رابطه جنسی بدون محافظت، باید چندین ماه یا بیشتر صبر کنید و 15 تا 20 بار یا بیشتر انزال کنید تا اسپرم از مایع منی شما پاک شود.

اکثر پزشکان شش تا 12 هفته پس از جراحی، تجزیه و تحلیل مایع منی را انجام می دهند تا مطمئن شوند که هیچ اسپرمی وجود ندارد. برای بررسی باید از نمونه های اسپرم بیمار نمونه گیری شود.

وازکتومی نوعی روش موثر در کنترل بارداری است اما از بیماران در برابر عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا یا اچ آی وی / ایدز محافظت نمی کند. به همین دلیل، بیمارانی که در معرض ابتلا به عفونت مقاربتی هستند باید از انواع دیگر روش های محافظتی مانند کاندوم استفاده کنند.

منابع:

https://www.urologyhealth.org/urologic-conditions/vasectomy

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/vasectomy/about/pac-20384580

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

8

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

8 دیدگاه

  1. سلام
    درخواستم اين است كه عقيم يا اخته شوم. با حذف غده پروستات، يا بيضه يا آلت تناسليم.
    هدفم اين است كه ديگر ميل جنسي نداشته باشم.

    ساكن تهران هستم.
    لطفا هزينه و دسترسي آن را بفرماييد
    تشكر

    چون روشي پيدا نكردم، مجبور شدم اين‌گونه ارسال كنم.
    لطفا پيامم را منتشر نكنيد.7

    1. سلام به دکتر جراح کلیه و مجری ادراری مراجعه فرمایید.

  2. سلام و وقت بخیر، سوالم اینه که کسی حدودا ۷ سال قبل وازکتومی رو انجام داده و الان پشیمونه و میخواد پدر بشه، راهی برای بازگشت وجود داره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. خواستم بپرسم در ایران جایی هست که بخوایم منی مرد همون اسپرم و نگه داری کنیم

    1. سلام من مدت سه سال میشه ازدواج کردم شوهرم قبلا زن داشت و از اون خانم اش سه فرزند داره اما جدا شدن و فرزندان هم پیش مادرش است اما من باردار نشدم تازه میگه من یه عمل کوچک انجام دادم این موضوع را از من پنهان کرده بنظر شما امکان داره عمل وازکتومی باشه و آیا در آینده ما می‌توانیم تصمیم به بچه دار شدن بگیریم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز