لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عوارض چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روماتیسم

عوارض چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روماتیسم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


روماتیسم باعث التهاب و تورم چشم، پوست، عروق خونی و غیره می شود. عوارض چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روماتیسم می تواند باعث نابینایی فرد شود. بیشتر مردم روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید را یک بیماری مفصلی می‌دانند، اما مانند سایر اختلالات خودایمنی، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نواحی مختلف بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. یکی از شایع‌ترین عوارض برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، مشکلات چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است که در صورت عدم درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به آسیب قرنیه شود و در نهایت بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در صورت ابتلا به RA ، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های مفاصل بدن حمله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و منجر به التهاب و در نهایت معمولاً باعث درد، تورم و سفت شدن مفاصل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. التهاب همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سایر قسمت‌های بدن شما از جمله پوست‌، رگ‌های خونی و چشم‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع، عوارض چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در RA شایع هستند.

برخی از بیماری‌های شایع چشم، مانند مواردی که در زیر توضیح داده شده، ممکن است بر افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) تأثیر بگذارد. اما اقداماتی برای حفظ سلامت چشم و جلوگیری از آسیب دائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجود دارد. برهمین اساس ادامه این مقاله از پزشکت را بخوانید تا عوارض چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روماتیسم و راه‌های مدیریت آنها را بشناسید.

کراتیت سیکا (نام سندرم خشکی چشم)

یکی از عوارض شایع روماتیسم مفصلی بر روی چشم بیماران مبتلا به این بیماری، خشکی چشم است.  فردی که خشکی چشم دارد ممکن است خارش، احساس شن در چشم و قرمزی را تجربه کند. همچنین احتمالا بیمار متوجه کمبود رطوبت یا اشک در چشم و همچنین تاری دید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. زنان 9 برابر بیشتر از مردان به این وضعیت مبتلا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

اصطلاح پزشکی برای این بیماری کراتوکونژونکتیویت سیکا است. التهاب ناشی از RA باعث ایجاد ناهنجاری در غدد اشکی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که به طور قابل توجهی ترشح مایع را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. علائم مرتبط با خشکی چشم در اواخر روز، زمانی که اشک از غده اشکی (سیستمیک) خشک و تبخیر شده است، شایع‌تر است.

اگرچه بسیاری از مردم برای تسکین خارش چشم قطره‌های بدون نسخه را استفاده می‌کنند، اما بهترین درمان برای خشکی چشم قطره‌های تجویزی است که می‌توانید از چشم پزشک خود بخواهید آنها را برای شما تجویز کند. چشم پزشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نوع مناسب داروی چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌را برای مصارف مختلف (مثلاً روز در مقابل شب) تجویز کند. اما اگر تصمیم دارید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید، از مصرف محصولات قطره‌ای که دارای مواد نگهدارنده یا منقبض‌کننده عروق و برای تسکین قرمزی چشم هستند، خودداری کنید.

اگر خشکی چشم‌های شما شدید باشد، پزشک ممکن است گزینه پلاگ‌های پونکتال را تجویز کند، یک روش جزئی که مستلزم قرار دادن یک پلاگ کوچک در مجرای اشکی است تا از تخلیه چشم جلوگیری کند. پزشک شما همچنین ممکن است قطره Restasis (سیکلوسپورین) را تجویز کند. استفاده از دستگاه بخور در اتاق خواب شما در شب نیز ممکن است کمک کننده باشد.

اسکلریت

اسکلریت التهاب صلبیه، لایه سفید بیرونی چشم است. علائم آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل درد (گاهی شدید)، تورم، قرمزی، تاری دید، ریزش اشک و حساسیت به نور باشد. در صورتی که همراه با بیماری روماتیسم مفصلی خود هر یک از این مشکلات را تجربه کردید، باید توسط چشم پزشک معاینه شوید و درمان را به تعویق نیندازید. چشم پزشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند استفاده از قطره‌های کورتیکواستروئیدی و احتمالاً داروهای تعدیل‌کننده ایمنی را برای تسکین علائم شما تجویز کند.

مبتلایان به آرتریت روماتوئید، پلی کندریت عود کننده و گرانولوماتوز همراه با پلی آنژیت (که قبلا به عنوان گرانولوماتوز وگنر شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد) ممکن است تحت تاثیر این وضعیت قرار بگیرند.

ایریت و یووئیت

Uvea  قسمت میانی چشم بین صلبیه و شبکیه در پشت چشم است. عنبیه قسمت رنگی چشم است که به کنترل میزان ورود نور کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

چشم پزشک

یووئیت التهاب یووه است. ایریت، نوعی یووئیت، التهاب عنبیه است. علائم آن شامل تاری دید، نقاط تاریک و شناور در دید شما، چشم درد، سرخی و حساسیت به نور است. درمان هر یک از این بیماری‌ها به علائم احتمالی ناشی از بیماری بستگی دارد.

این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مبتلایان به آرتریت نوجوانی، اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت پسوریاتیک، آرتریت واکنشی و بیماری بهجت را تحت تاثیر قرار دهد.

تحت کنترل نگه داشتن بیماری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش خطر کمک کند. اگر علائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. قطره چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کورتیکواستروئید معمولا گزینه‌های درمانی اولیه است. اگر به اندازه کافی کمک نکرد، پزشک ممکن است یک کورتیکواستروئید خوراکی تجویز کند یا یک کورتیکواستروئید به چشم تزریق کند. برخی از گزینه‌های درمانی مصرف کورتیکواستروئیدها‌، ترکسال (متوترکسات)، هومیرا (ادالیموماب)، و رمیکید (اینفلیکسیماب) هستند. چشم پزشک بر اساس علائم شما، گزینه های درمانی مناسب را تعیین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اگر علت بروز وضعیت شما عفونت باشد، ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشید.

انسداد عروق شبکیه

در این وضعیت رگ‌های خونی کوچکی که شبکیه یا لایه حسگر نور چشم را تغذیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، مسدود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. این انسداد مشابه انسداد در شریان‌ها است که در طول حمله قلبی یا سکته اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد. اگر یک شریان مسدود شود، از دست دادن بینایی ممکن است ناگهانی باشد و به طور موقت رخ دهد.

در شرایطی که یک شریان چشمی مسدود شده باشد، آسیب ممکن است دائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد و در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای بازگرداندن بینایی وجود ندارد. اگر ورید مسدود شده باشد، جراحی لیزر ممکن است به کاهش تورم و بازیابی بینایی کمک کند.

گلوکوم

عوارض چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روماتیسم || پزشکت

گلوکوم گروهی از بیماری‌های چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هستند که منجر به آسیب به عصب بینایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث کاهش بینایی بیمار گردند. فشار زیاد داخل چشم معمولاً، اما نه همیشه، علت بروز این وضعیت است. چشم پمپی دارد که چشم را باد کرده و مواد مغذی را به گردش در می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد. سیالی که توسط پمپ ساخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود باید از طریق یک دریچه کاهش فشار از چشم خارج شود. اما التهاب شدید در دریچه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بالا رفتن فشار چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و بروز گلوکوم شود. در این شرایط احتمال دارد علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند درد چشم، تاری دید یا نقاط خالی، هاله‌های رنگین کمانی در اطراف نورها را داشته باشید. اما در مراحل اولیه، گلوکوم هیچ علامت مشخصی ندارد. گلوکوم همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یکی از عوارض جانبی درمان با کورتیکواستروئید برای آرتریت باشد.

شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با معاینه منظم چشم پزشکی، مشکلات و عوارضی احتمالی خود را زود تشخیص دهید و پیش آگهی وضعیت خودتان را بهبود ببخشید. درمان گلوکوم شامل یک یا ترکیبی از قطره‌های چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برای کاهش فشار در چشم است. اگر آنها موفقیت‌آمیز نباشند، جراحی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند جریان مایع آبی را در چشم افزایش و فشار را کاهش دهد.

بهترین راه برای جلوگیری از گلوکوم مربوط به درمان با کورتیکواستروئید این است که با پزشک خود برای به حداقل رساندن مصرف کورتیکواستروئید مشورت کنید و کمترین دوزها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف کنید تا نتایج مطلوب‌تری حاصل شود.

اجسام شناورها

یووئیت و سایر التهابات چشم نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث ایجاد اجسام یا لکه‌های شناور شوند. آنها لکه‌های تیره ای هستند که در میدان دید شما حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

آسیب قرنیه

در صورت داشتن علائم RA و چشم ضروری است که تحت درمان قرار بگیرید. خشکی چشم درمان نشده، اسکلریت، یووئیت یا شوگرن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث خراشیدگی  یا زخم شدن قرنیه شود. آسیب قرنیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث از دست دادن دائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینایی شود.

عوارض داروهای روماتیسم مفصلی

عوارض چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روماتیسم || پزشکت

برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان آرتریت روماتوئید، مانند پرودنیزون (یک کورتیکواستروئید) و پلاکونیل (هیدروکسی کلروکین)، در واقع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث ایجاد مشکلات چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. برهمین اساس مبتلایان به بیماری‌های آرتریت روماتوئید در هنگام مصرف داروهایی که احتمال دارد عوارض چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داشته باشند، باید به چشم‌پزشک مراجعه کنند که بتواند عوارض آنها را تحت‌نظر داشته باشد. به عنوان مثال، بیمارانی که از پلاکونیل استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند باید سالانه برای رتینوپاتی معاینه شوند. در صورت بروز این عارضه، پزشک ممکن است دوز دارو را کاهش دهد یا مصرف دارو را متوقف کند.

شوگرن

شوگرن نوع دیگری از اختلالات خودایمنی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند همزمان باRA  ایجاد شود. همچنین شوگرن بر غدد بدن که رطوبت تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث خشکی و خارش چشم و همچنین احساس شن و ماسه شود.

شوگرن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علائم دیگری ایجاد کند، از جمله:

  • خستگی
  • تب
  • گرفتگی صدا
  • زخم های دهان
  • سرفه مزمن
  • مفاصل و غدد متورم
  • پوست خشک و ترک خورده
  • مشکل در بلع و صحبت کردن
  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)
  • خشکی دهان و افزایش حفره های دهان (پوسیدگی)

درمان نگرانی‌های چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرتبط با RA

در صورت ابتلا به RA، تشخیص زودهنگام برای درمان شما مهم است. زمانی که شرایط را در مراحل اولیه تشخیص دهید و درمان را زودتر شروع کنید، التهاب کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد و  احتمال ابتلا به اختلالات چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ناشی از RA کمتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید عوارض چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خود را با مصرف قطره‌های چشمی، روان‌کننده‌های موضعی و کمپرس گرم درمان کنید. اینها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به تسکین خشکی، قرمزی و خارش کمک کنند. قطره‌های چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدون مواد نگهدارنده بهتر و موثرتر هستند.

برای التهاب‌های شدید که به قطره‌های چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پاسخ نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند، پزشک ممکن است یک استروئید موضعی یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را توصیه کند. اینها معمولاً دو بار در روز برای درمان التهاب زمینه‌ای اعمال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

آیا مشکلات چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشان دهنده روماتیسم مفصلی است؟

چشم‌های خشک یا قرمز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند نشان دهنده یک اختلال خود ایمنی مانند RA با شوگرن باشد. اما بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث خشکی یا قرمزی چشم شوند. اگر مشکلات چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شما همراه با سایر علائم آشکار زیر باشد، بهتر است در مورد این علائم با پزشک صحبت کنید، به خصوص اگر چشم شما در عرض چند روز بهبود نیابد:

  • خستگی
  • ضعف عمومی
  • مفاصل دردناک
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • کاهش وزن ناخواسته
سخن آخر

هر فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید باید سالانه به چشم پزشک مراجعه کند. فقط یک چشم‌پزشک می‌تواند مشکلات چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌احتمالی را در افراد مبتلا به RA تشخیص داده و رد کند. افراد مبتلا به RA همچنین در صورت مشاهده علائم چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مانند خارش، احساس جسم خارجی، قرمزی، درد یا از دست دادن بینایی باید به چشم پزشک مراجعه کنند.

در نهایت، توجه به این نکته مهم است که سایر شرایط مانند آکنه و روزاسه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منجر به مشکلات چشمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بهتر است که از این موضوع آگاه باشند و در صورت مشاهده علائم به پزشک خود مراجعه کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز