لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

عوارض مصرف روغن زیتون را جدی بگیرید.

عوارض مصرف روغن زیتون را جدی بگیرید. || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


هر سکه دو روی دارد. این ضرب المثل معروف حاکی از آن است که هر عنصری هم جنبه خوب و هم بد دارد. روغن زیتون نیز از این قاعده مستثنی نیست. این روغن که به عنوان یکی از بهترین ها در دنیای مواد غذایی و مراقبت از پوست شناخته می شود، فواید سلامت و زیبایی بی شماری دارد. اما روغن زیتون دارای معایب خاصی است که می تواند آسیب قابل توجهی به سلامت شما وارد کند. قبل از شروع مصرف، عوارض مصرف روغن زیتون را بررسی کنید.

باعث آکنه می شود.

استفاده بیش از حد از روغن می تواند به پوست شما آسیب برساند و احتمال آکنه را افزایش دهد. روغن زیتون سنگین است. به سرعت جذب پوست شما نمی شود و یک لایه ضخیم روی پوست ایجاد می کند و منافذ را مسدود می کند. بنابراین اگر مرتباً آن را روی پوست خود بمالید، به یک سطح چسبنده تبدیل می شود و تمام کثیفی، گرد و غبار و سبوم را در آن به دام می اندازد. این فرآیند راه را برای ظهور آکنه و جوش های ناخواسته هموار می کند. بنابراین، ما به شما توصیه می کنیم در استفاده از روغن زیتون روی پوست خود زیاده روی نکنید. دو بار در هفته برای داشتن پوستی صاف و مرطوب کافی است.

توجه: اگر پوست چرب دارید، بهتر است از مصرف روغن زیتون به دلیل خاصیت چسبناک و چرب بودن آن به طور کلی اجتناب کنید.

می تواند باعث آلرژی شود.

چندین نفر واکنش های آلرژیک حاد به روغن زیتون نشان می دهند. و اگر شما یکی از آنها هستید، پیشنهاد می کنم از آن دوری کنید. این روغن فقط وضعیت شما را تشدید می کند. روغن زیتون می تواند باعث آلرژی های شدید مانند درماتیت تماسی، اگزما، آلرژی های تنفسی و غیره شود. این عمدتا در طول یا بعد از استفاده موضعی روغن تجربه می شود. کسانی که مستعد آلرژی هستند نیز می توانند پس از مصرف چیزی که روغن زیتون یکی از مواد غذایی آنهاست، با این مشکل مواجه شوند. همیشه بهتر است قبل از مصرف منظم روغن زیتون از فواید و عوارض جانبی آن مطلع شوید.

توجه: در صورت مشاهده علائم ذکر شده در اینجا، فوراً با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید، پیشگیری بهتر از درمان است. و شما نمی خواهید که وضعیت شما تشدید شود.

ایجاد بثورات پوستی

عوارض مصرف روغن زیتون را جدی بگیرید. || پزشکت

همانطور که قبلا توضیح داده شد، افرادی که پوست چرب دارند باید از مصرف روغن زیتون به طور کلی اجتناب کنند. پوست چرب نتیجه ترشح کنترل نشده سبوم است. هنگامی که روغن زیتون با پوست چرب طبیعی شما ترکیب می شود، می تواند باعث تحریک شدید، بثورات و قرمزی پوست شما شود.

برای پوست نوزاد ایمن نیست.

نوزادان حساس ترین پوست را دارند و استفاده از روغن زیتون روی آنها می تواند کمی خطرناک باشد. می تواند باعث ایجاد بثورات، قرمزی و تحریک روی پوست شود.

این به این دلیل است که، به خصوص در مورد نوزادان، ما هنوز نمی دانیم که آیا کودک به این روغن حساسیت دارد یا خیر. با این حال، اگر مشتاق استفاده از روغن زیتون هستید، همیشه از یک روغن زیتون فوق بکر با کیفیت خوب برای پوست کودک خود استفاده کنید.

برای پوست خشک مناسب نیست.

روغن زیتون برای افرادی که پوست بسیار خشکی دارند نیز گزینه خوبی نیست. بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که اسید اولئیک موجود در روغن زیتون مسئول شکستن توانایی های مرطوب کننده طبیعی پوست در صورت خشکی پوست است.

می تواند باعث ایجاد جوش های سر سیاه شود.

روغن زیتون با ماهیت بسیار چسبناک و روغنی خود می تواند راه را برای رشد جوش های سر سیاه روی صورت شما هموار کند. همانطور که قبلا توضیح داده شد، روغن زیتون چرب لایه ای را روی پوست شما تشکیل می دهد که کثیفی و پوست مرده را در آن به دام می اندازد. این به نوبه خود راه را برای تشکیل جوش های سر سیاه باز می کند.

بیماری های مرتبط با چربی های اشباع شده

روغن زیتون منبع غنی چربی های تک غیراشباع است. هر قاشق غذاخوری از این روغن حاوی حدود 14 درصد چربی اشباع شده و 120 کالری است. این مقدار بسیار زیاد است. مصرف منظم روغن زیتون فرآوری نشده می تواند خطر ابتلا به بیماری های کشنده مانند تصلب شرایین، چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی، سرطان سینه و سرطان روده را افزایش دهد.

خطر بیماری های مرتبط با چربی ترانس

روغن زیتون اغلب تحت حرارت و فشار بالا تصفیه می شود یا تا حدی هیدروژنه می شود. این فرآیند ساختار مولکولی آن را تغییر می دهد و اسید چرب امگا 3 سالم موجود در زیتون را می سوزاند. همچنین با کاهش “کلسترول خوب” و افزایش “بد” بر سطح کلسترول در جریان خون ما تأثیر می گذارد. این، در دراز مدت، خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

قند خون را کاهش می دهد.

عوارض مصرف روغن زیتون را جدی بگیرید. || پزشکت

این روغن می تواند قند خون شما را کمتر از حد طبیعی کاهش دهد. روغن زیتون راه را برای افزایش مقاومت به انسولین ایجاد می کند. که دلیل اصلی فعالیت آن در برابر سطح قند خون است. مصرف بیش از حد می تواند شما را مستعد ابتلا به چندین عارضه سلامتی مانند افت قند خون، تعریق، لرزش، ضعف و غیره کند.

فشار خون را کاهش می دهد.

روغن زیتون برای حفظ سلامت قلب ما شناخته شده است. اما، مطالعات نشان داده اند که مصرف بیش از حد روغن زیتون می تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود. این برای سلامت کلی ما مضر است زیرا در برابر بسیاری از مشکلات مانند سرگیجه، سبکی سر، سکته مغزی و نارسایی کلیه آسیب پذیر می شویم.

باعث التهاب می شود.

روغن زیتون سرشار از چربی، احتمال ایجاد التهاب در بدن ما را افزایش می دهد. حاوی مقدار زیادی اسید اولئیک (حدود 78٪) است که نقش حیاتی در آزادسازی لیپوپلی ساکاریدها (LPS) دارد که به ذرات بزرگ لیپوپروتئین غنی از چربی به نام شیلومیکرون ها از روده وارد جریان خون می شود. هر چه LPS در خون بیشتر باشد، میزان التهاب ناشی از سلول های ایمنی بیشتر می شود. علاوه بر این، روغن زیتون همچنین سطوح بالاتری از نشانگرها، مانند سایتوکین های التهابی را که با التهاب مزمن مرتبط هستند، افزایش می دهد.

سنگ کیسه صفرا یا انسداد

شما باید از مصرف بیش از حد روغن زیتون خودداری کنید زیرا ممکن است کیسه صفرا را مسدود کند یا باعث سنگ کیسه صفرا دردناک شود. کبد ما صفرا را تولید می کند که در داخل کیسه صفرا انباشته می شود. اما زمانی که بدن ما چربی اضافی را در خود نگه می دارد و روغن زیتون را در رژیم غذایی روزانه خود قرار می دهیم، این صفرای ذخیره شده شروع به ترشح و امولسیون کردن چربی ها می کند. در نهایت منجر به ایجاد سنگ یا انسداد می شود.

می تواند باعث اسهال شود.

عوارض مصرف روغن زیتون را جدی بگیرید. || پزشکت

محتوای چربی بالای روغن زیتون ممکن است باعث اختلالات گوارشی و ایجاد مشکلات گوارشی مانند اسهال شود. همه ما از خواص ملین قوی روغن زیتون می دانیم. بنابراین هنگامی که ما آن را در مقادیر زیاد مصرف می کنیم، سیستم ما قادر به هضم کامل آن نیست. در نتیجه، ما دچار اسهال جزئی تا متوسط ​​می شویم.

پر کالری

افزایش وزن غیر ضروری یکی از عوارض جانبی عمده مصرف بیش از حد روغن زیتون است. روغن زیتون، درست مانند سایر روغن ها و چربی ها، منبع اصلی کالری است. تعجب خواهید کرد اگر بدانید که هر 16 اونس روغن زیتون حاوی کالری است که برابر با کالری مورد نیاز دو روزه شما (4000 در هر پوند) است. بسیار بیشتر از حتی شکر تصفیه شده (1725 کالری در هر پوند). به همین دلیل است که هرگز نباید کل وعده غذایی خود را در روغن زیتون بپزید. البته ریختن نم نم روی وعده های غذایی خود گزینه ایمن تری است.

انواع روغن زیتون

روغن زیتون از میوه زیتون استخراج می شود. روغن زیتون از حکومت بر آشپزخانه‌های ما گرفته تا تسلط بر دنیای لوازم آرایشی و بهداشتی، در زمان‌های اخیر در سراسر جهان به یک ماده ی مهم تبدیل شده است.

انواع روغن زیتون های مورد استفاده عبارتند از:

  • روغن زیتون بکر. محبوب ترین نوع روغن زیتون، روغن زیتون بکر یک روغن پخت و پز شناخته شده با محتوای اسیدی بسیار کم است. این بهترین گزینه برای افرادی است که می خواهند بدون صرف بمب از مزایای روغن زیتون لذت ببرند.
  • روغن زیتون فوق بکر. ساخته شده از میوه زیتون با فشار سرد، این روغن بهترین روغن برای بدن ما است. اما توجه داشته باشید که به دلیل هزینه بالای آن، همه نمی توانند از عهده استفاده از روغن فوق بکر برآیند.
  • روغن زیتون خالص. این روغن در واقع ترکیبی از روغن زیتون تصفیه شده و بکر است. محتوای اسیدی بالایی دارد و از این رو برای استفاده نامناسب است.
  • روغن لامپانت. نوعی که فقط به عنوان سوخت استفاده می شود و برای پخت و پز مناسب نیست.

نکات لازم در خصوص انتخاب روغن زیتون

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید آیا روغن زیتون فوق بکر است یا خیر. بطری را بچرخانید و به دنبال عبارت «فرا باکره» باشید. اما پس از آن، پارامترهای دیگری نیز وجود دارد.

به دنبال تاریخ برداشت باشید. توجه به این نکته مهم است که روغن زیتون بر خلاف شراب با افزایش سن بهتر نمی شود. اگر روغن در شرایط بهینه (در یک کمد تاریک در دمای اتاق) نگهداری شود، می تواند حدود دو سال مفید باشد. اگر تاریخ برداشت را در جایی نمی بینید، بهتر است بطری را روی قفسه تعویض کنید و چیز دیگری را بررسی کنید.

یادتان باشد که آن را بو کنید و بچشید. البته، شما نمی توانید این کار را در فروشگاه انجام دهید. اما به محض خریداری آن را بو کنید و کمی از آن را میل کنید. اگر با بوی نامطبوعی مواجه شدید مانند کره بادام زمینی کهنه، موم یا جوراب های عرق کرده روغن را به فروشگاه برگردانید و بگویید که فاسد است.

روغن داخلی را ترجیح دهید. روغن زیتون با کیفیت بالا در سراسر جهان تولید می شود. اما طبق تحقیقات انجام شده، روغن زیتون های تولید شده در داخل کشور به طور مداوم از نظر کیفیت بالاتر از وارداتی هستند.

چه اقداماتی می توان برای ماندگاری بیشتر روغن زیتون انجام داد؟

  • یک مکان خنک و تاریک برای نگهداری روغن انتخاب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که روغن به دور از گرما، هوا و نور است.
  • روغن را در یک بطری شیشه ای تیره یا مات یا یک ظرف فولادی ضد زنگ نگهداری کنید.
  • مطمئن شوید که درب بطری محکم بسته شده است.

لازم به ذکر است روغن زیتون در مقایسه با روغن های پخت و پز معمولی ماندگاری طولانی تری دارد. برخی از گونه ها حتی می توانند سه سال دوام بیاورند.

کدام نوع روغن زیتون برای پخت و پز مناسب است؟

عوارض مصرف روغن زیتون را جدی بگیرید. || پزشکت

شما می توانید به طور ایده آل از روغن زیتون فوق بکر با کیفیت بالا به عنوان یک چاشنی عالی استفاده کنید روی ماهی، سبزیجات بخارپز یا پخته شده، سس های سالاد، نان، کلوچه ها و غیره.

توجه به این نکته مهم است که روغن زیتون در مقایسه با روغن های دیگر دارای نقطه دود کمتری است (دمایی که در آن روغن شروع به تجزیه شدن می کند و خواص مفید خود را از دست می دهد). همچنین روغن زیتون فرابکر نقطه دود کمتری نسبت به روغن زیتون معمولی دارد. بنابراین، مطمئن شوید که از روغن زیتون فرابکر برای پخت و پز روی حرارت متوسط/کم (بین 250 تا 350 درجه فارنهایت) استفاده می کنید.

سوالات متداول

آیا مصرف هر روز روغن زیتون مشکلی ندارد؟ بله، مصرف هر روز روغن زیتون اشکالی ندارد به شرطی که آن را در حد اعتدال مصرف کنید و از آن برای تهیه غذای اصلی استفاده نکنید.

آیا یک قاشق روغن زیتون در روز برای شما مفید است؟ بله، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز می تواند به شما کمک کند تا از مزایای این روغن بهره مند شوید.

آیا روغن زیتون می تواند منجر به استفراغ شود؟ در موارد نادر، روغن زیتون ممکن است باعث حالت تهوع یا استفراغ شود، زیرا برخی افراد ممکن است هضم آن را مشکل کنند یا عوارض جانبی داشته باشند.

آیا روغن زیتون فرابکر برای قلب مضر است؟ نه. برعکس، روغن زیتون فرابکر ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد. با این حال، باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید و از پختن با آن در حرارت یا فشار زیاد خودداری کنید.

مفید ترین روغن زیتون چیست؟ روغن زیتون فرابکر سالم‌ترین نوع روغن زیتون است، زیرا با حداقل فرآوری، با استفاده از روش‌های طبیعی استخراج می‌شود و با استانداردهای خلوص بالا حفظ می‌شود.

سخن آخر

روغن زیتون یک روغن طبیعی با خواص عالی برای سلامتی است. چربی های تک غیراشباع موجود در روغن زیتون فواید زیادی برای سلامتی دارند. با این حال، مصرف بیش از حد روغن زیتون ممکن است عوارض جانبی متعددی ایجاد کند. ممکن است باعث آکنه، آلرژی، بثورات پوستی، جوش های سرسیاه و بیماری های مرتبط با چربی های اشباع شده و ترانس شود. همچنین ممکن است در برخی افراد باعث اسهال و التهاب شود. بنابراین برای جلوگیری از عوارض جانبی آن را در حد اعتدال مصرف کنید. در مواقع اضطراری با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز