لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سنگ لوزه ، توده‌های کوچک و سخت به رنگ سفید یا زرد هستند که روی سطح لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و باعث گلودرد و یا بوی بد دهان می شوند.

اخیرا سنگ‌های لوزه یکی از موضوعات پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی بوده و برخی پزشکان از افزایش مراجعه به کلینیک در مورد بروز این وضعیت خبر داده‌اند. بر همین اساس در این مقاله از پزشکت توضیح خواهیم داد که سنگ لوزه چیست، چگونه آنها را از بین ببریم، چه چیزی باعث ایجاد آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و چگونه از آنها پیشگیری کنیم.

سنگ لوزه || پزشکت

سنگ لوزه ها، عموماً به راحتی دفع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و برخی افراد هنگام سرفه آنها را دفع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. غرغره کردن با آب نمک نیز ممکن است آنها را از جای خود کنده و دفع کند.

همچنین افراد مبتلا به سنگ لوزه‌ها می توانند با فشار دادن آرام بر روی بافت اطراف با یک سواب پنبه، آن‌ها را شل کنند. بهتر است با قرار دادن سواب پشت سنگ، سنگ را به سمت جلو هل دهید. سپس سنگ لوزه به جای اینکه در گلو باشد، در دهان قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

اما از آنجایی که بافت‌های گلو ظریف هستند. فردی که سنگ لوزه دارد برای جلوگیری از آسیب، باید مراقب باشد که فشار زیادی به گلوی خود وارد نکند. اما در برخی شرایط زیر بهتر است فرد به پزشک مراجعه کند:

  • لوزه ها قرمز، متورم یا دردناک است.
  • علائم سنگ لوزه را دارد اما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آنها را ببیند.
  • پس از برداشتن سنگ لوزه در خانه احساس درد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • گلوی فرد به قدری متورم است که نفس کشیدن را برای او دشوار کرده است.
  • نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سنگ لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ها را در خانه از بین ببرد یا فقط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بخشی از سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را خارج کند.

علت ایجاد سنگ لوزه چیست؟

سنگ‌های لوزه زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌ها و سایر مواد زائد در شکاف‌های کوچک روی لوزه‌ها به دام افتاده و انباشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دو تکه کوچک بافتی هستند که در پشت گلو قرار دارند و باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر محرک های خارجی را به دام انداخته و سپس به سیستم ایمنی یاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند که چگونه با این میکروب‌ها مبارزه کند.

علائم سنگ لوزه چیست؟

اکثر سنگ‌های لوزه کم اهمیت بوده و بعید است فرد علائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌را تجربه کند. علائم سنگ لوزه شامل موارد زیر است:

  • بوی بد دهان
  • سرفه تحریک کننده
  • طعم بد در دهان
  • لوز‌های متورم و ملتهب
  • احساس اینکه چیزی در پشت دهان یا گلو گیر کرده است.

سنگ‌های لوزه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند مانند لکه‌های کوچک سفید یا زرد در پشت گلو به نظر برسند. یک سنگ بزرگ ممکن است قابل مشاهده باشد. برخی از آن‌ها به اندازه‌ای بزرگ هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از لوزه‌ها بیرون بزنند.

معاینه لوزه || پزشکتسنگ لوزه چگونه درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

در صورتی که درمان‌های خانگی جواب نداد و سنگ‌ها بزرگ باشند، پزشک جراحی را توصیه می کند.

جراحی برداشتن لوزه بی خطر است، اما ممکن است بیمار تا چند روز بعد از عمل گلودرد داشته باشد. با این حال مانند همه جراحی ها، برداشتن لوزه خطراتی هم به دنبال دارد. این خطرات شامل خونریزی، کم آبی بدن در واکنش به درد، عفونت، مشکلات تنفسی مرتبط با تورم، و به ندرت، واکنش های جدی به بیهوشی است.

اگر فردی واجد شرایط برای برداشتن لوزه نباشد، پزشک ممکن است سنگ لوزه را با لیزر درمان کند.

با این حال، سنگ‌های لوزه ممکن است در آینده دوباره ایجاد شوند.

چندین بیماری دیگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درد در لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شود. سایر شرایطی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند علائم شبیه به علائم سنگ لوزه را بروز دهند، عبارتند از:

التهاب لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها

اگر لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرمز و متورم هستند و بلعیدن را برای بیمار مشکل کرده، ممکن است عفونت لوزه رخ داده باشد. تب اغلب با التهاب لوزه همراه است.

گلودرد استرپتوکوکی

این نوع لوزه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درد شدید در گلو یا پشت دهان شود. مانند ورم لوزه، گلودرد استرپتوکوکی اغلب باعث تب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

بیماری لثه و پوسیدگی دندان

درد در دندان‌ و لثه‌ می‌تواند به فک، گوش یا گلو تابیده شود. عفونت‌های درمان نشده در دندان‌ها و لثه‌ها می‌توانند در تمام دهان و سایر نواحی بدن منتشر شوند.

سرطان لوزه

لنفوم، سرطان لوزه‌ است که باعث زخم در پشت دهان می شود و بهبود نمی‌یابد. علائم دیگر شامل درد در گوش و گلو، مشکل در بلع و خون در دهان است.

  • کارسینوم سلول سنگفرشی اوروفارنکس
  • کارسینوم سلول سنگفرشی نیز شکل شایع سرطان لوزه است. این وضعیت با نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و عفونت HPV مرتبط است.
  • متخصص گوش و حلق و بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند اکثر بیماری های لوزه و گلو را درمان کند.

تنها راه پیشگیری دائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از سنگ لوزه، برداشتن لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از طریق جراحی است. در موارد بسیار نادر، لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به دنبال این روش دوباره رشد کرده اند.

عوارض سنگ لوزه || پزشکتعوارض سنگ لوزه

سنگ های لوزه معمولاً بی ضرر هستند، حتی اگر باعث ناراحتی شوند.

افرادی که به طور مرتب دندان های خود را مسواک نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنند یا نخ دندان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشند، بیشتر مستعد ابتلا به سنگ لوزه هستند. باکتری هایی که باعث سنگ لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث پوسیدگی دندان، بیماری لثه و عفونت های دهان شوند.

رعایت بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن مکرر و نخ دندان کشیدن، خطر ابتلا به سنگ لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را کاهش می دهد.

بسیاری از افراد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند آنها را با یک سواب پنبه ای یا با غرغره کردن از جای خود خارج کنند. یک فرد باید همیشه مطمئن شود که از سواب های پنبه ای تمیز استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا از ورود باکتری های مضر به دهان جلوگیری کند.

سنگ لوزه یک مشکل رایج است. اگرچه سنگ لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند طیف وسیعی از علائم را به همراه داشته باشند، اما به ندرت منجر به عوارض جدی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

اگر سنگ لوزه مکرر دارید، حتما بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و هیدراته بمانید. اگر آنها مشکل ساز شدند یا در مورد آنها نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

آیا سنگ لوزه مسری است؟

نه، سنگ های لوزه مسری نیستند. آنها از ماده ای میکروبی تشکیل شده اند. در دهان، یک کلونی از این میکروب‌ها ترکیبی از باکتری‌ها و قارچ‌های دهان شما است که با ترکیب شیمیایی دهان تعامل دارند. این مخلوط سپس خود را به هر سطح مرطوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چسباند.

در مورد سنگ‌‌‌‌‌‌‌های لوزه، مواد در داخل لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. یکی دیگر از کلونی رایج در دهان، پلاک است. آنها همچنین در بروز بیماری های لثه نقش دارند.

در برخی موارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از آنتی بیوتیک‌ها برای مدیریت سنگ لوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها استفاده کرد. از آنتی بیوتیک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان برای کاهش تعداد باکتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که نقش مهمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در ایجاد و رشد سنگ های لوزه ایفا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، استفاده کرد. نقطه ضعف آنتی بیوتیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها این است که علت اصلی سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را درمان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و عوارض جانبی بالقوه خود را دارند. آنها همچنین نباید طولانی مدت استفاده شوند، به این معنی که سنگ های لوزه احتمالا پس از قطع استفاده از آنتی بیوتیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز