لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تفاوت روغن مو و سرم مو چیست؟

تفاوت روغن مو و سرم مو چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تفاوت روغن مو و سرم مو در نحوه مصرف و انتخاب آن است. این در حالی است با طیف گسترده ای از محصولات مراقبت از مو در بازار، خیلی از افراد روغن های مو با سرم مو را با همدیگر اشتباه می گیرند. در واقع، حتی متخصصان و شرکت های آرایشی و بهداشتی نیز تمایل دارند از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده کنند.

با این حال، در حالی که سرم های مو برای موهای صاف و براق تهیه شده اند، روغن های مو پوست سر و مو را تغذیه می کنند و سلامت آنها را بهبود می بخشند.

در این مقاله با بیان تفاوت روغن مو و سرم مو و مزایا و کاربردهای هریک از آنها به شما کمک می کند تا راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید که کدام محصول برای مناسب شما هستند.

سرم مو چیست و کاربرد آن کدام است؟

سرم های مو به محصولات مصنوعی و مبتنی بر سیلیکون گفته می شود. سرم مو سطح خارجی مو را می پوشاند و از آن محافظت کرده و باعث درخشندگی موها شده و آنها را صاف می کند. همچنین موها را آبرسانی کرده و از گره خوردن و وز شدن موها جلوگیری می کند.

سرم مو همچنین بسته به فرمولاسیون، می تواند آسیب ها را ترمیم کرده و از آلودگی های محیطی محافظت کند.

از کدام سرم مو استفاده کنیم؟

سرم های مو حاوی مواد مختلفی هستند که مشکلات مختلف مو را برطرف می کنند:

  • سرم های حاوی کراتین برای موهای مستعد موخوره مفید هستند.
  • سرم های حاوی اسطوخودوس می توانند از موهای شما در برابر آفتاب محافظت کنند.
  • سرم های حاوی مواد آبرسانی مانند بابونه، رزماری، نارگیل و آلوئه ورا را برای موهای خشک و وز دار انتخاب کنید.

مزایای استفاده از سرم مو چیست؟

تفاوت روغن مو و سرم مو چیست؟ | پزشکت

سرم مو مزایای متعددی برای مو دارد، از جمله:

  • پیشگیری از عفونت قارچی. سرم های مو به جلوگیری از شوره سر و در نتیجه عفونت های قارچی کمک می کنند.
  • عامل درخشندگی مو. استفاده از سرم های مو پس از شستن مو می تواند باعث درخشندگی و لطافت صاف شدن مو و در عین حال باعث تغذیه مو می شود.
  • حفاظت مو از محیط زیست. سرم مو یک لایه محافظ در برابر موهای سر شما در برابر گرما، آلاینده ها، رطوبت، اشعه ماورا بنفش و غیره ایجاد می کند.
  • نرمی. مقدار کمی سرم مو در نرم شدن موهای شما کمک زیادی می کند و باعث می شود موهای شما نرم و شاداب شود.
  • پیشگیری از آسیب. سرم های مو اسیدیته کمی دارند که به کنترل التهاب و اتصال فیبرهای مو کمک می کند، بنابراین از آسیب دیدن مو جلوگیری خواهد کرد.

چگونه از سرم مو استفاده کنیم؟

 بهتر است سرم مو را روی موهایی که کمی مرطوب است ترجیحاً بعد از شامپو زدن استفاده کنید. چند قطره سرم در کف دست خود بریزید و به مو های خود بمالید، از انتها به ابتدای موها شروع کنید. از مصرف مقادیر زیادی سرم به پوست سر خودداری کنید، مگر اینکه از سرم های رشد مجدد مو استفاده کنید که بر روی فولیکول های پوست عمل می کنند.

روغن مو چیست؟

تفاوت روغن مو و سرم مو چیست؟ | پزشکت

روغن های مو به طور کلی از محصولات طبیعی ساخته می شوند که باعث تغذیه عمیق مو می شوند. از این موارد به خصوص در جنوب آسیا برای موهای سالم، براق، قوی و بلند استفاده می شود.

مواد موجود در روغن های مو می توانند به رشته ها نفوذ کرده و آنها را از داخل تغذیه و آبرسانی کنند.

علاوه بر این، روغن های مو می توانند آسیب های مو، از جمله خشکی، شکستگی، وز شدن و خرد شدن آنها را بهبود بخشند. اگر می خواهید موهای خود را از داخل درمان کنید، روغن های مو را انتخاب کنید.

روغن های معمول برای مراقبت از مو کدامند؟

روغن های مختلف مو وجود دارد و رایج ترین آنها عبارتند از:

روغن نارگیل

این ماده غنی از اسیدهای چرب و ویتامین هایی است که تغذیه عمیقی برای موهای شما ایجاد می کند. علاوه بر این، روغن نارگیل می تواند در انواع موها نفوذ کند، از کمبود پروتئین جلوگیری کرده و سبوم اضافی را از فولیکول های مو خارج کند. روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که آن را برای تهویه روز مناسب می کند.

روغن آرگان

روغن آرگان حاوی مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین های A، C و E، اسید لینولئیک، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا 6 است. این ترکیبات، روغن را برای تهویه مو بسیار مناسب کرده و مو ها را براق تر، نرم تر و بدون وز می کنند.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان، یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی است. علاوه بر این، می تواند به بازیابی سلامت مو، تقویت کراتین و جلوگیری از شوره سر کمک کند. همچنین موها را نرم، براق و آبرسانی می کند.

روغن بادام

این روغن سبک حاوی پروتئین ها، اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها، منیزیم و ویتامین E است که به کاهش آسیب، رشد مو و حتی نرم شدن مو در صورت استفاده منظم کمک می کند.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا در درجه اول از چربی های اشباع نشده تک تشکیل شده است که می تواند به کوتیکول مو نفوذ کند و در نتیجه باعث تغذیه و حالت دادن به مو شود.

روغن آووکادو

روغن آووکادو هم حاوی خاصیت آنتی اکسیدان ها و هم اسیدهای چرب امگا است. همچنین حاوی اسید اولئیک است که باعث می شود روغن به ساقه مو نفوذ کند و از داخل آن را مرطوب می سازد. علاوه بر این، روغن آووکادو حاوی ویتامین های A، D و E است که رشد مو را تقویت می کند.

فواید استفاده از روغن مو چیست؟

تفاوت روغن مو و سرم مو چیست؟ | پزشکت

 استفاده منظم از روغن مو می تواند به روش های زیر برای مو مفید باشد:

  • کنترل موخوره. استفاده از چند قطره روغن مو می تواند موهای وز را کنترل کند.
  • کاهش ریزش مو. روغن های مو به ریزش مو کمک کرده و حتی رشد مجدد مو را تقویت می کنند. ماساژهای منظم با روغن مو می تواند از کم پشت شدن مو جلوگیری کند.
  • تغذیه. مواد مغذی موجود در روغن های مو به رشد، نرمی و درخشندگی مو کمک می کنند. خواص مغذی و مرطوب کننده عمیق روغن های مو به غلبه بر خشکی و تیرگی آن کمک می کند.
  • تجدید حیات. ماساژ دادن موها با روغن می تواند به نفوذ مواد مغذی به لایه های پوست کمک کند، بنابراین باعث احیای مجدد بافت پوست می شود. این به نوبه خود باعث بهبود بافت موهای شما می شود.
  • رشد موهای سالم. مصرف روغن گرم به پوست سر و مو باعث افزایش گردش خون و تأمین مواد مغذی به پیازهای مو می شود. ماساژ پوست سر با روغن داغ می تواند به رشد سریع و سالم مو کمک کند.
  • محافظت در برابر مشکلات مو. بسیاری از روغن های مو دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی هستند که می توانند به درمان فولیکولیت کمک کنند. علاوه بر این، طبیعت ضد باکتری و ضد التهاب چند روغن مو می تواند از شوره سر جلوگیری کرده و آن را بهبود بخشد.

چگونه از روغن مو استفاده کنیم؟

تفاوت روغن مو و سرم مو چیست؟ | پزشکت

 روغن های مو باید به طور مساوی بر روی مو قرار گیرند، مالیدن آنها باید از پوست سر تا نوک مو شروع شود.

هنگام استفاده از روغن، قبل از شستشو، پوست سر را با روغن مو ماساژ دهید. برای استفاده آسان و کامل، مو را به بخش هایی تقسیم کنید.

با این حال، اگر بعد از شستن مو یا در طول روز از روغن استفاده می کنید، از دست زدن به ریشه مو خودداری کنید. بسته به طول مو، ضخامت و نوع مو، از مقدار زیادی روغن استفاده کنید.

سرم مو
روغن مو
تارهای مو را صاف، براق و سالم نشان می دهد. قدرت و حجم مو را بهبود می بخشد.
کوتیکول مو را می پوشاند تا در برابر اصطکاک، حالت دادن به حرارت و شانه زدن یا برس زدن شدید محافظت شود. با جایگزینی اسیدهای چرب سالم در لیپیدها، به کوتیکول نفوذ کرده و از داخل مو را تقویت می کند.
موها رو از آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب و آلودگی محیط زیست محافظت می کند. مفید در ترمیم مو، تقویت و حالت دهی عمیق، که از تیرگی، خشکی و شکستگی جلوگیری می کند.
می تواند به مدیریت تقسیم و خشکی مو کمک کند و همچنین به طور گسترده ای برای آرایش مو استفاده می شود. در طولانی مدت مفید است زیرا تغذیه عمیقی به مو می دهد. به ترمیم آسیب کمک می کند و رشد مو را تقویت می کند.
برای استفاده روزانه یا بعد از شستشوی مو روی موهای کمی مرطوب یا در روزهای دیگر برای کمک به کنترل خشکی و وز شدن موها هفته ای یک یا دو بار برای تغذیه مو استفاده شود.
می تواند برای ماساژ مو قبل از شستن یا به عنوان یک درمان شبانه استفاده شود.
سخن آخر

سرم های مو محصولات مصنوعی هستند که موهای شما را از خارج می پوشانند و به آنها خاصیت براق بودن و لطافت می بخشند. از طرف دیگر روغن های مو به تارهای مو نفوذ کرده و آنها را از داخل تغذیه می کنند.

بنابراین، بهتر است از سرم ها برای حالت دادن و اصلاح ظاهر موهای خود استفاده کنید. در حالی که برای سالم سازی موها و ترمیم آسیب ها باید از روغن ها استفاده شود.

بهتر است قبل از خرید، مواد تشکیل دهنده محصولات مو را بررسی کنید. زیرا ممکن است برخی از شرکت ها روغن موهای خود را به عنوان سرم تبلیغ کنند و برعکس.

در بیان تفاوت روغن مو و سرم مو، محصولات حاوی مواد ترکیبی، بیشتر سرم و محصولات حاوی روغن طبیعی روغن های مو هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز