لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خون در شیر مادر

خون در شیر مادر || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی از مادران شیرده پس از دیدن خون در شیر خود دچار وحشت می شوند و فکر می کنند که به یک مشکل پزشکی یا بیماری جدی مبتلا شده اند. اما مشاهده خون در شیر مادر همیشه نشان دهنده یک مشکل جدی نیست. در واقع، این وضعیت در مادرانی که برای اولین بار شیر می دهند، کاملا رایج است. ممکن است لکه های خون در شیر پمپاژ شده ظاهر شود یا مقداری خون بر روی لب نوزاد خود بعد از خوردن شیر مشاهده کنید. در این شرایط احتمالاً نیازی به قطع شیردهی به نوزاد یا مراجعه به پزشک ندارید. خون می تواند طعم شیر مادر را تغییر دهد. ممکن است بعد از مدتی نگهداری در یخچال یا فریزر طعم آن قوی تر شود.

ترک خوردگی نوک سینه و خون در شیر مادر

ترک خوردگی نوک سینه ها می تواند یکی از عوارض جانبی شیردهی باشد. به طور طبیعی، نوزادان بدون زحمت به نوک سینه می‌چسبند و شیردهی هیچ عارضه‌ای ندارد. اما متأسفانه، شیردهی برای مادر و نوزاد دشوار است. اگر کودک شما به درستی به سینه مادر نچسبد، ممکن است سینه های مادر را تحریک کند و باعث ترک خوردگی و درد شود. خونریزی نتیجه این ترک خوردن است.

اگر نوک سینه‌های شما ترک دارد، تغییر موقعیت کودک می‌تواند روند شیردهی را تا حدودی آسان‌تر کند. اگر این وضعیت تاثیری در روند  شما نداشت بهتر است که از یک فرد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید تا به شما نحوه شیردهی درست را آموزش دهد و به حل مشکلات رایج شیردهی کمک کند. در صورت قفل شدن صحیح کودک به سینه های مادر در هنگام شیردهی، مشکل ترک خوردگی به احتمال زیاد برطرف می شود.

در اینجا نکاتی برای کاهش ناراحتی و درد در هنگام بهبودی ترک‌خوردگی نوک پستان آورده شده است:

  • از مسکن هایی مانند استامینوفن استفاده کنید.
  • از پستانی که درد ندارد یا حساس نیست، به نوزاد خود شیر بدهید.
  • برای محافظت از نوک سینه، یک پد سینه در داخل سوتین خود بپوشید.
  • پس از شیردهی یک کمپرس سرد یا گرم روی نوک سینه های خود قرار دهید.
  • منتظر نمانید تا کودک شما برای شیر خوردن بیش از حد گرسنه شود. چون در این شرایط ممکن است کودک شما با شدت بیشتری شیر بخورد.

سندرم لوله زنگ زده

خون در شیر مادر || پزشکت

در طول هفته اول یا بیشتر پس از زایمان، خون بیشتری به سینه های شما جریان می یابد زیرا بدن شما به سرعت شروع به تولید شیر مادر می کند. خون حاصل از این مرحله از گرفتگی عروقی سینه می‌تواند به داخل مجرای شیر شما نفوذ کند و باعث شود که آغوز یا شیر اولیه شما قهوه‌ای، نارنجی یا زنگ زده به نظر برسد. ممکن است شما را به یاد آبی بیاندازد که از یک لوله زنگ زده خارج می شود، جایی که نام آن را گرفته است.

در حالی که اشتها آور به نظر نمی رسد، اما بد نیست به شیر دادن به کودک خود ادامه دهید تا زمانی که بدن شما مجاری شیر خود را پاک می کند. سندرم لوله زنگ زده بیشتر در مادرانی که برای اولین بار به دنیا می آیند دیده می شود. خطرناک یا دردناک نیست و معمولاً طی چند روز خود به خود از بین می رود.

پارگی مویرگ ها

سینه های شما رگ های خونی کوچکی دارند. گاهی اوقات، این رگ های خونی به دلیل آسیب یا ضربه دچار پارگی می شوند. اگر در حال دوشیدن شیر مادر هستید، چه با دست یا با پمپ سینه، بهتر است مراقب باشید. دوشیدن، روشی برای خارج کردن شیر از سینه بدون شیردهی است.

در صورت استفاده از دستان خود برای پمپاژ شیر، سینه های خود را با یک دست جمع کنید و به آرامی فشار دهید تا شیر آزاد شود. کل سینه خود را فشار دهید نه نوک سینه خود را. اگر جریان شیر شما متوقف یا کند شد، زیاد به آن فشار ندهید. دوشیدن نادرست سینه ها در شیردهی ممکن است منجر به پارگی رگ های خونی و نشت خون به شیر مادر شود.

هنگام استفاده از پمپ سینه، از آن به درستی استفاده کنید تا به سینه های خود آسیب نرسانید. پمپ های الکتریکی امکان تنظیم سرعت و مکش را فراهم می کنند. سرعت و مکشی را انتخاب کنید که راحت باشد و سینه شما را تحریک نکند.

پاپیلوم داخل مجاری خوش خیم

گاهی اوقات، خون در شیر مادر به دلیل تومورهای کوچک و خوش خیم روی پوشش مجاری شیر شما ایجاد می شود. این توده ها می توانند خونریزی کنند و باعث بروز خون در شیر مادر شوند. در این شرایط اگر سینه های خود را لمس کنید، ممکن است یک رشد کوچک در پشت یا کنار نوک سینه خود احساس کنید. تشخیص یک توده می تواند ترسناک باشد، اما داشتن یک پاپیلوم داخل مجاری منفرد با خطر بالاتر سرطان سینه مرتبط نیست. اگر پاپیلوم های متعدد داشته باشید، خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد.

ورم پستان

خون در شیر مادر || پزشکت

ماستیت نوعی عفونت پستان است که می تواند در دوران شیردهی رخ دهد. این بیماری می تواند علائم مختلفی ایجاد کند، از جمله:

  • ورم
  • سرخی
  • درد سینه
  • تب
  • لرز

برخی از زنان همچنین دارای ترشحات نوک سینه همراه با ورم پستان هستند و رگه هایی از خون در شیر مادرشان ظاهر می شود. این نوع عفونت با تجمع شیر در سینه ها ایجاد می شود.

ورم پستان قابل درمان است. استراحت زیاد و هیدراته ماندن می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند، همچنین مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن برای کاهش درد و تب.

در حالی که منتظر بهبود وضعیت هستید، شیردهی به نوزاد اشکالی ندارد. در این بین، لباس های گشاد بپوشید تا سینه ها و نوک سینه های خود را تحریک نکنید. اگر وضعیت شما با درمان خانگی بهبود نیافت، با پزشک مشورت کنید. پزشک شما ممکن است یک آنتی بیوتیک برای رفع عفونت تجویز کند.

برای جلوگیری از ورم پستان، به کودک خود بیشتر شیر بدهید. اگر کودک شما در جفت شدن به سینه ها مشکل دارد، ممکن است بخواهید با یک مشاور شیردهی قرار ملاقات بگذارید. همچنین می‌توانید ورم پستان را با شیردهی کاهش دهید.

عوارض احتمالی خون در شیر مادر

خون در شیر مادر شما ممکن است هیچ تاثیری روی کودک شما نداشته باشد. اما، برخی از کودکان ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوند:

  • مشکلات شیردهی: مقدار کمی خون احتمالاً مشکلی ایجاد نمی کند، اما مقدار قابل توجهی آن می تواند طعم شیر مادر را تغییر دهد. کودک شما ممکن است طعم جدید را دوست نداشته باشد و  از مصرف شیر خودداری کند.
  • استفراغ: باز هم، مقداری خون معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند، با این حال، اگر مقدار بیش از حد خون در شیر مادر شما وجود داشته باشد، ممکن است کودک شما دچار استفراغ شود.
  • تغییرات روده: هنگام تغذیه کودک با شیر مادر و رنگ خون، مدفوع کودک شما ممکن است کمی تیره تر از حد معمول باشد یا ممکن است کمی خون قابل توجه در پوشک او مشاهده کنید. اگر می دانید که خون از شیر مادر شما می آید، اشکالی ندارد.

با این حال، اگر بیش از مقدار کمی خون در پوشک کودک شما وجود دارد، یا مدفوع خونی دیدید، و خونی در شیر مادر مشاهده نکردید، فوراً با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

خون در شیر مادر چگونه درمان می شود؟

خون در شیر مادر || پزشکت

لازم نیست شیردهی یا پمپاژ را قطع کنید. اگر مقدار کمی خون در آن وجود داشت، ادامه دادن شیر مادر به کودکتان اشکالی ندارد. و البته، شما همیشه می توانید برای اطمینان خاطر و اطلاعات بیشتر در صورت نیاز با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر می بینید که خونریزی ناشی از ترک خوردگی یا آسیب دیدن نوک پستان است، از خودتان مراقبت کنید. مطمئن شوید که فرزندتان به درستی به آن چسبیده است و از یک پماد نوک سینه ایمن، شیر مادر یا پدهای سینه هیدروژل تسکین دهنده برای کمک به بهبود و محافظت از نوک سینه ها استفاده کنید.

اگر شیردهی بیش از حد دردناک است و باید برای مدتی شیردهی را قطع کنید تا نوک سینه‌هایتان بهبود یابد، باید به همان دفعه‌ای که شیردهی می‌دهید به پمپاژ شیر خود ادامه دهید تا شیر خود را حفظ کنید. فقط به یاد داشته باشید که با نگه داشتن مکش و سرعت در سطوح راحت، با سینه های خود ملایم باشید.

  • شما می توانید با استفاده از یک روش تغذیه جایگزین، شیری را که پمپاژ می کنید را به کودک خود بدهید.
  • اگر سینه های شما متورم و سفت است، پف کردگی را درمان کنید.
  • اگر علت خونریزی مشخص نیست و نمی توانید ببینید از کجا ناشی شود، می توانید چند روز به آن مهلت دهید تا ببینید از بین می رود یا خیر. اما اگر ظرف چند روز از بین نرفت، برای معاینه با پزشک خود تماس بگیرید.
  • خود را برای علائم عفونت مانند تب، قرمزی، تورم و حساسیت تحت نظر داشته باشید. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، برای تشخیص و درمان مناسب با پزشک خود تماس بگیرید.
سخن آخر

مشاهده خون در شیر مادر می تواند ترسناک باشد، به خصوص اگر برای اولین بار مادری را شیر می دهید. اما به خاطر داشته باشید که این یک مسئله رایج است. اکثر موارد خون در شیر مادر قابل درمان است و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد.

اگر در هنگام شیردهی، پمپاژ کردن یا ترشح بیش از یک هفته متوجه خون شدید، به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر، خون در شیر مادر ممکن است از علائم سرطان سینه باشد.

معمولاً خوب است که روال شیردهی خود را با مقدار کمی خون در شیر مادر ادامه دهید. اما اگر بیماری دارید که می تواند از طریق خون به جنین سرایت کند، مانند هپاتیت C، به محض مشاهده خون شیردهی را قطع کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

خون می تواند رنگ شیر مادر را به سایه های صورتی، قرمز، نارنجی یا قهوه ای تغییر دهد. برخی از رنگ های غذایی نیز می توانند رنگ شیر شما را تغییر دهند. بنابراین، قبل از اینکه فکر کنید خون آن وجود دارد، لحظه ای به یاد بیاورید که آیا اخیراً چیزی قرمزی مانند چغندر یا نوشیدنی های میوه قرمز مصرف کرده اید یا خیر. در هر صورت، سعی کنید نگران نباشید. شیر مادر به احتمال زیاد ظرف چند روز به رنگ سفید، زرد یا آبی خود باز می گردد.

اگر درد و قرمزی سینه همراه با تب، لرز، بدن درد و سایر علائم شبیه آنفولانزا را تجربه کنید، ممکن است پزشک آنتی بیوتیک برای خون در شیر مادر توصیه کند. این علائم ممکن است نشانه عفونت جدی تری باشد که به دوره 10 تا 14 روزه آنتی بیوتیکی نیاز دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز