لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کنیم؟

چگونه خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خاصیت ارتجاعی پوست به توانایی پوست شما برای کشش و برگشت به جای خود اشاره دارد. خاصیت ارتجاعی پوست ما است که به ما پوستی حجیم و سالم می دهد. وقتی پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، شروع به افتادگی و چروک شدن می کند. خاصیت ارتجاعی پوست ما در جوانی به بالاترین حد خود می رسد و با افزایش سن به آرامی کاهش می یابد. در حالی که این امر اجتناب ناپذیر است که پوست شما با افزایش سن خاصیت ارتجاعی کمتری پیدا کند، اما راه هایی وجود دارد که می توانید این روند را کاهش دهید.

پوست ما از سه لایه تشکیل شده است و این آرایش بر خاصیت ارتجاعی تاثیر می گذارد. اپیدرم خارجی ترین لایه ، درم لایه میانی و زیر پوست عمیق ترین لایه است. در درم، لایه میانی، پوست ما حاوی دو نوع پروتئین به نام‌های کلاژن و الاستین است. این پروتئین ها در بافت های همبند پوست یافت می شوند و مسئول خاصیت ارتجاعی آن هستند.

کلاژن یک بلوک ساختمانی مهم برای پوست، مو و ناخن ما است. همچنین ماهیچه ها، استخوان ها و تاندون های ما را می سازد. کلاژن و الاستین فیبرهایی هستند که باعث می شوند پوست کشیده شود و به جای خود بازگردد.

چه چیزی باعث از دست دادن خاصیت ارتجاعی می شود؟

از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، همچنین به عنوان الاستوز شناخته می شود، بخشی طبیعی از روند پیری است. عوامل محیطی و محصولات مضر می توانند این روند را تسریع کنند.

سن

با افزایش سن، پوست ما به طور طبیعی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و شروع به نشان دادن علائم پیری می کند. زنان در دهه 20 سالگی شروع به از دست دادن کلاژن می کنند و حدود 30 درصد از کل کلاژن خود را در پنج سال اول یائسگی از دست می دهند. این از دست دادن کلاژن منجر به افتادگی پوست و چین و چروک می شود. صورت ما همچنین رسوبات چربی را در فرآیند پیری از دست می دهد. بدون ذخایر چربی برای پر کردن پوست صورت، پوست به طور طبیعی شروع به افتادن و افتادگی می کند. پوست ما نیز با افزایش سن پروتئین و اسید هیالورونیک را از دست می دهد.

همانطور که پوست ما با افزایش سن کلاژن را از دست می دهد، پیوند بین اپیدرم و درم ضعیف می شود. این جدا شدن لایه های پوست باعث افتادگی و چین و چروک شدن پوست می شود. از آنجایی که کلاژن پوست ما را کنار هم نگه می‌دارد، با کاهش آن، جاذبه به طور طبیعی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و پوست را به سمت پایین می‌کشد.

محیط زیست و سبک زندگی

علاوه بر روند پیری، عوامل محیطی نیز می توانند در افتادگی پوست نقش داشته باشند. از آنجایی که کلاژن و الاستین در درم قرار دارند، تحت تأثیر محیط قرار می گیرند. این پروتئین ها می توانند توسط اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید و همچنین سیگار کشیدن و آلودگی آسیب ببینند. بنیاد سرطان پوست تخمین می زند که تا 90 درصد از پیری پوست، از جمله از دست دادن خاصیت ارتجاعی، به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه UV است.

هنگامی که اشعه ماوراء بنفش به سلول‌های درم برخورد می‌کند، به فیبرهای کلاژن آسیب می‌رساند و تولید الیاف الاستین غیرطبیعی را تحریک می‌کند. این فیبرهای غیرطبیعی به فیبرهای کلاژن آسیب بیشتری می‌رسانند و منجر به آسیب‌دیدگی پوست می‌شوند که به‌طور زودرس چین و چروک و افتادگی پیدا می‌کند.

مانند اشعه ماوراء بنفش، سیگار کشیدن و آلودگی برای پوست مضر است و می تواند پیری را تسریع کند. دود سیگار برای تمام سلول های بدن سمی است. باعث نازک شدن پوست می شود که منجر به افتادگی و چین و چروک می شود.

مراقبت از پوست ضعیف

چگونه خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کنیم؟ || پزشکت

در حالی که به اندازه آسیب نور خورشید یا سیگار کشیدن خطرناک نیست، عادات ضعیف مراقبت از پوست می تواند منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست شود. فراموش کردن شستن صورت در شب ممکن است هر چند وقت یکبار اتفاق بیفتد، اما وقتی هر شب با آرایش و سایر محصولات می خوابید، منافذ پوست مسدود می شوند. این منجر به جوش و تجمع روغن می شود. بهتر است صورت خود را یک یا دو بار در روز بشویید، بسته به میزان چربی پوستتان. شستشوی بیش از دو بار در روز می تواند چربی و رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد و چین و چروک و خطوط ریز را بیشتر نمایان کند.

فشار دادن یا کشیدن بر روی پوست ظریف اطراف چشم نیز می تواند منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی شود. این ناحیه از پوست حساس است و دست زدن بیش از حد می تواند منجر به شکستگی عروق خونی و خطوط ریز شود.

عوامل سبک زندگی

از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست در طول زمان یک فرآیند طبیعی است که نمی توان آن را متوقف کرد. با این حال، می توان آن را کاهش داد. ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مانند استفاده از محافظت در برابر آفتاب و ترک سیگار می تواند به پوست شما کمک کند تا حالت ارتجاعی طبیعی خود را برای مدت طولانی تری حفظ کند.

مکمل

اکثر متخصصان معتقدند که شما می توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. با این حال، اگر در تلاش بوده اید که از یک رژیم غذایی کامل پیروی کنید یا به سادگی می خواهید مواد مغذی بیشتری اضافه کنید، ممکن است یک مکمل برای شما مناسب باشد. از آنجایی که ویتامین C، روی و مس اجزای ضروری تولید کلاژن هستند، مصرف روزانه مولتی ویتامین ممکن است مفید باشد.

مکمل کلاژن ممکن است به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شما و جلوگیری از چین و چروک کمک کند. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که مصرف روزانه مکمل کلاژن به طور قابل توجهی آبرسانی و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. همچنین به نظر می رسد که به پوست کمک می کند تا ضخامت و تراکم خود را حفظ کند. مصرف مکمل کلاژن، به خصوص در دوران یائسگی (زمانی که بدن ما به سرعت کلاژن طبیعی را از دست می دهد)، ممکن است تفاوت زیادی در ظاهر پوست ما ایجاد کند.

شکلات تلخ با کیفیت بالا حاوی فلاوانول های کاکائو است، مواد مغذی طبیعی در دانه های کاکائو که ممکن است خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد که وقتی زنان به مدت 24 هفته روزانه یک نوشیدنی حاوی فلاوانول کاکائو مصرف می کردند، پوست آنها بهبود قابل توجهی در چین و چروک و حالت ارتجاعی نشان داد. فلاوانول های کاکائو همچنین ممکن است علائم آسیب ناشی از نور خورشید مانند لکه های پیری را بهبود بخشد.

روال خواب

چگونه خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کنیم؟ || پزشکت

خواب زیاد هر شب نه تنها باعث می شود که احساس بهتری داشته باشید. این به شما کمک می کند که بهترین ظاهر خود را نیز داشته باشید. وقتی بدن ما کم خواب است، هورمون استرس کورتیزول را ترشح می کند. کورتیزول منجر به التهاب در بدن از جمله پوست می شود. این التهاب می تواند منجر به قرمزی، تحریک و چین و چروک شود. کلاژن و الاستین وقتی پوست ملتهب است نمی توانند به درستی عمل کنند.

در طول خواب، بدن شما یک هورمون رشد انسانی ترشح می کند. این هورمون برای تولید کلاژن ضروری است. هر شب هفت تا نه ساعت خواب بدون وقفه را هدف قرار دهید تا به بهبود بدن و تنظیم مجدد هورمون ها کمک کنید. یک ساعت قبل از خواب، تلویزیون و تلفن خود را خاموش کنید تا ذهنتان آرام شود و اگر دچار بی خوابی هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

هیدراتاسیون

هیدراته ماندن می تواند به پوستی روشن تر با خاصیت ارتجاعی بیشتر منجر شود. سلول های پوست ما مانند هر سلول بدن از آب تشکیل شده است. هنگامی که پوست کم آب می شود، نمی تواند به درستی عمل کند و خشک و پوسته پوسته به نظر می رسد. پوست خشک کمتر انعطاف پذیر است و زودتر خطوط و چین و چروک های خود را نشان می دهد. برای حفظ رطوبت پوست، از رژیم غذایی خود شروع کنید. هر روز مقدار زیادی آب بنوشید و حداقل هشت لیوان آب بنوشید. هر روز از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

محصولات پوستی

هنگامی که تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کردید، مانند خواب بیشتر و نوشیدن آب بیشتر، محصولات مراقبت از پوست ممکن است خط دفاع بعدی شما در برابر پیری و از دست دادن خاصیت ارتجاعی باشند. محصولات موضعی حاوی ضد آفتاب، کلاژن یا ویتامین ها می توانند از پوست شما در برابر محیط محافظت کنند و به حفظ کلاژن طبیعی پوست شما کمک کنند.

ضد آفتاب

موثرترین محصول ضد پیری پوست همیشه ضد آفتاب خواهد بود. مسدود کردن برخی از اشعه های مضر آن برای افزایش خاصیت ارتجاعی پوست ضروری است. 4 یک ضد آفتاب با طیف وسیع انتخاب کنید که از اشعه های UVB و UVA خورشید محافظت می کند. اشعه UVB بر لایه بالایی پوست تاثیر می گذارد و باعث آفتاب سوختگی می شود. اشعه UVA عمیق تر نفوذ می کند و مسئول از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست در اثر کلاژن و الیاف الاستین آسیب دیده است. ضد آفتاب شما باید حداقل SPF 30 یا بالاتر داشته باشد.

ورزش

به طور کلی ورزش برای تمام سیستم های بدن به خصوص پوست مفید است. ورزش می تواند به جلوگیری از روند پیری در پوست، حفظ ذخایر کلاژن و حفظ ضخامت آن کمک کند. یک مطالعه نشان داد که پوست ورزشکاران بالای 40 سال در زیر میکروسکوپ بیشتر شبیه پوست افراد 20 ساله است. نمونه های پوست افرادی که به طور منظم ورزش می کردند کلاژن بیشتری داشتند و ضخیم تر به نظر می رسیدند.

محققان این مطالعه نمونه‌هایی از پوست افراد کم تحرک بالای 65 سال قبل و بعد از شروع یک برنامه ورزشی متوسط ​​به دست آوردند. پس از سه ماه، نمونه‌های پوست آنها به طور قابل توجهی متفاوت و جوان‌تر به نظر می‌رسید.

رژیم غذایی

چگونه خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کنیم؟ || پزشکت

برای بهبود حالت ارتجاعی پوست به طور طبیعی، از بشقاب شام خود شروع کنید. بدن ما به طیف وسیعی از مواد مغذی نیاز دارد تا بتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. اگر رژیم غذایی شما فاقد گروه های اصلی غذایی باشد، بدن شما انرژی و ذخایر مورد نیاز برای ادامه ساخت کلاژن را نخواهد داشت. یک رژیم غذایی نامناسب می تواند از دست دادن کلاژن را تسریع کند و منجر به پیری زودرس و افتادگی پوست شود.

برای ساخت کلاژن، بدن شما به اسیدهای آمینه نیاز دارد. اینها اجزای پروتئین هستند و در غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ، ماهی، گوشت گاو، محصولات لبنی، تخم مرغ و لوبیا یافت می شوند. تولید کلاژن همچنین به ویتامین C از غذاهایی مانند مرکبات، فلفل دلمه ای قرمز، گوجه فرنگی، اسفناج و کلم بروکلی نیاز دارد. علاوه بر پروتئین و ویتامین C، بدن ما برای تولید کلاژن به روی و مس نیز نیاز دارد. این مواد معدنی را می توان از گوشت، آجیل، لوبیا و غلات کامل به دست آورد.

رژیم غذایی ما علاوه بر ایجاد بلوک های سازنده برای تولید کلاژن، می تواند به کاهش از دست دادن کلاژن نیز کمک کند. خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان به خصوص میوه ها و سبزیجات می تواند به خنثی سازی رادیکال های آزاد در بدن کمک کند. رادیکال های آزاد با شکستن سلول های پوست و کلاژن به پیری پوست کمک می کنند.

غذای دیگری که برای سلامت پوست باید در رژیم غذایی خود گنجانید، آبگوشت استخوان است. این ماده با استخراج کلاژن از استخوان گاو یا مرغ ساخته می شود و به صورت گرم مصرف می شود.

کرم های کلاژن

در حال حاضر کرم ها و لوسیون هایی وجود دارند که حاوی کلاژن هستند. در حالی که جایگزین کردن کلاژنی که به طور طبیعی از دست می دهید با کلاژن موضعی منطقی است، اما ثابت نشده است که این محصولات به طور قابل توجهی خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشند. متخصصان پوست بر این باورند که کرم های رتینول و رتینوئید موثرتر از کرم های حاوی کلاژن هستند.

رتینول و رتینوئید

ثابت شده است که محصولات مراقبت از پوست حاوی رتینول و رتینوئیدها باعث تولید کلاژن می شوند و برخی از علائم پیری را معکوس می کنند. رتینول شکلی از ویتامین A است که نشان داده شده است که با ترکیب با ویتامین C خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. رتینول و رتینوئیدها را می توان در بسیاری از محصولات پوستی بدون نسخه و داروهای تجویزی یافت.

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک در بافت همبند پوست یافت می شود و به هیدراته نگه داشتن و روان نگه داشتن پوست کمک می کند. به مرور زمان به دلیل افزایش سن و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید یا تخت برنزه کاهش می یابد. اسید هیالورونیک به دلیل توانایی آن در مرطوب کردن پوست به عنوان یک معجزه ضد پیری به بازار عرضه می شود. 1000 برابر وزن خود آب را نگه می دارد که پوست را هیدراته نگه می دارد و رطوبت بیشتری را به سلول های پوست جذب می کند. این به پوست شما حالتی سفت می دهد و آن را انعطاف پذیرتر می کند و احتمال چروک شدن آن را کاهش می دهد.

جنستئین

جنستئین نوعی ایزوفلاون سویا است که اثر استروژن را در بدن تقلید می کند. می توان آن را به عنوان مکمل یا در محصولات سویا مصرف کرد. این فیتواستروژن مانند درمان جایگزینی هورمونی ممکن است خاصیت ارتجاعی پوست را هنگام مصرف خوراکی بهبود بخشد. از آنجایی که این یک محصول طبیعی است، از نظر ایمنی یا اثربخشی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) آزمایش نشده است. قبل از شروع مصرف مکمل جنیستئین با پزشک اصلی خود صحبت کنید.

فندق جادوگر

فندق جادوگر گیاهی است که در بسیاری از محصولات پوستی بدون نسخه و طبیعی یافت می شود. یک مطالعه کوچک نشان داد که استفاده موضعی از فندق جادوگر ممکن است به افتادگی و چین و چروک پوست کمک کند. زیرا به نظر می رسد که فندق جادوگر به ترمیم الاستین آسیب دیده توسط خورشید کمک می کند. اگر در مورد شروع استفاده موضعی فندق جادوگر سوالی دارید با متخصص پوست خود صحبت کنید.

درمان های پزشکی

چگونه خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کنیم؟ || پزشکت

اگر تغییرات سبک زندگی و محصولات مراقبت از پوست ضد پیری نتایج مورد نظر شما را به همراه نداشته باشد، درمان های پزشکی ممکن است قدم بعدی باشد. روش های پزشکی انجام شده توسط متخصص پوست زیبایی می تواند با تحریک رشد کلاژن جدید، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد. درمان‌های پزشکی ممکن است به شما در حفظ حالت ارتجاعی پوست به طور مؤثرتری نسبت به سایر گزینه‌ها کمک کند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی را می توان برای درمان بیماری های پوستی مزمن مانند پسوریازیس و اگزما استفاده کرد. آنها همچنین ممکن است علائم پیری پوست را بهبود بخشند. مطالعات نشان می دهد که لیزر درمانی به تحریک تولید کلاژن در رشته های همبند پوست کمک می کند. افزایش کلاژن ظاهر پوست را بهبود می بخشد و خاصیت ارتجاعی طبیعی آن را افزایش می دهد. همچنین ظاهر چین و چروک را بهبود می بخشد.

لیزر درمانی معمولاً در مقایسه با سایر درمان های پزشکی برای پیری پوست، کم تهاجمی و کم خطر در نظر گرفته می شود. در طول لیزر درمانی، پوست شما با یک کرم بی حس کننده آماده می شود و این روش معمولا بدون درد است. پس از لیزر درمانی، قرمزی و تورم طبیعی است. خطرات احتمالی نادر هستند و شامل عفونت و جای زخم هستند.

جراحی زیبایی

جراحی های زیبایی برای رفع چین و چروک و افتادگی پوست شامل لیفت صورت، لیفت ابرو و لیفت گردن است. در طی این روش ها، جراح پلاستیک برشی روی پوست ایجاد می کند. سپس جراح پوست و بافت عضلانی زیرین را بلند می کند. چربی نیز ممکن است دوباره توزیع شود. سپس پوست اضافی بریده می شود و برش ها با بخیه بسته می شوند. این جراحی ها ظاهری لیفت و سفت تر برای پوست آسیب دیده ایجاد می کنند.

جراحی زیبایی تمام خطرات هر جراحی مانند عفونت و جای زخم را به همراه دارد. نیاز به بیهوشی عمومی دارد که خطرات جدی را نیز در بر دارد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد خطرات و مزایای بالقوه صحبت کنید تا تصمیم درستی برای خود بگیرید.

با افزایش سن، سطح هورمون های ما به طور طبیعی کاهش می یابد و این منجر به تغییراتی در پوست می شود. ریزش هورمون ها مقصر نازک شدن و خشکی پوست و همچنین افتادگی پوست هستند. هدف هورمون درمانی بهبود ضخامت و آبرسانی پوست است که منجر به سفت‌تر و حجیم‌تر شدن پوست می‌شود. درمان جایگزینی هورمون هنوز در حال مطالعه است و عوارض جانبی جدی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود.

سوالات متداول

کدام ویتامین ها به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کنند؟ ویتامین‌هایی که به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنند عبارتند از ویتامین A، ویتامین E و ویتامین C. اگر غذاهای حاوی این ویتامین‌ها را به اندازه کافی نمی‌خورید، ممکن است همیشه برای جلوگیری از علائم پیری کافی نباشد. به همین دلیل است که برخی از افراد روزانه به مولتی ویتامین‌های حاوی مس، روی و ویتامین C نیز روی می‌آورند. هر کدام از اینها جزء ضروری در تولید کلاژن هستند.

پوست از چه سنی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد؟ زنانی که 20 سال یا بیشتر هستند، می توانند احساس کنند که پوست خود شروع به از دست دادن خاصیت ارتجاعی می کند، اما سن خاصی وجود ندارد که این حالت برای همه رخ دهد. عوامل زیادی وجود دارند که می توانند خاصیت ارتجاعی پوست را تعیین کنند. این می تواند تحت تأثیر رژیم غذایی، روال خواب، ورزش، هیدراتاسیون، روال مراقبت از پوست، عادات سبک زندگی (اگر سیگار می کشید یا مکرراً در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار دارید) و ژنتیک شما را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا غذاهایی وجود دارد که پوست را سفت می کند؟ نه، غذاهایی وجود ندارند که پوست را سفت کنند. سفت کردن پوست فقط با استفاده از داروهای تجویزی یا از طریق روش های پزشکی مانند سونوگرافی، تزریق بوتاکس ، لایه برداری شیمیایی و لایه برداری با لیزر قابل انجام است. با این حال، خوردن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل، نوشیدن مقدار زیادی آب، ورزش کردن و استفاده از کرم ضد آفتاب در خارج از منزل می تواند ظاهر و سلامت کلی پوست را بهبود بخشد.

سخن آخر

خاصیت ارتجاعی پوست به پوست ما ظاهر و احساس جوانی می دهد. یادآوری این نکته مفید است که اگرچه از دست دادن خاصیت ارتجاعی طبیعی است، اما می‌توان این روند را کاهش داد و پوستمان را برای مدت طولانی‌تری جوان‌تر نگه داشت. ما می توانیم با استفاده از کرم ضد آفتاب، اجتناب از دود سیگار، خوردن یک رژیم غذایی سالم و خواب کافی از پوست خود در برابر آسیب محافظت کنیم. برای نتایج چشمگیرتر، می توانید محصولات مراقبت از پوست و درمان های پزشکی را امتحان کنید. با متخصص پوست خود در مورد سؤالات الاستیسیته پوست خود صحبت کنید تا برنامه ای مناسب برای شما ایجاد کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز