لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا عرق من بوی سرکه می دهد؟

چرا عرق من بوی سرکه می دهد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چرا عرق من بوی سرکه می دهد؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بوی سرکه در عرق می تواند علت های زیادی داشته باشد. به طور کلی، عرق خالص بدون بو است. باکتری های موجود در پوست، هورمون ها، ترکیبات موجود در برخی غذاها و سایر عوامل که اکثر آنها بی خطر هستند، می توانند منجر به بوی سرکه در عرق شوند. در برخی موارد، رایحه سرکه تند در عرق شما ممکن است به دلیل یک بیماری سلامتی زمینه ای مانند دیابت یا بیماری کلیوی باشد.

تعریق یا عرق کردن یکی از مکانیسم های خنک کننده بدن شماست. عرق از طریق پوست از غدد عرق خارج می شود. شما دو نوع غده عرق دارید:

  • غده آندوکرین. این غدد در نواحی دارای مو، مانند زیر بغل و کشاله ران وجود دارد و یک نوع عرق شیری ترشح می کند.
  • غده اکرین. غده کرین در سایر قسمت های بدن واقع شده و عرق شفافی آزاد می کنند.

عرق تقریباً به طور کامل از آب تشکیل شده است اما می تواند شامل موارد زیر هم باشد:

  • نمک ها
  • قندها
  • اوره
  • آمونیاک

تغییر در محتوای عرق می تواند باعث تغییر بوی عرق شود.

ادویه و چاشنی

چرا عرق من بوی سرکه می دهد؟ | پزشکت

تجزیه سرکه، پیاز، سیر، کاری، زیره و سایر ادویه ها و ادویه ها در بدن می تواند منجر به بروز بوی بدن در عرق و حتی منجر به بوی سرکه و ترشی در عرق شود.

گوشت و لبنیات

غذاهای دیگر مانند گوشت قرمز نیز ممکن است بوی عرق شما را تغییر دهند. محصولات لبنی، از جمله شیر و پنیر هم می توانند همین کار را انجام دهند. به طور کلی، غذاهای حاوی انواع مختلفی از ترکیبات فرار می توانند بوی تعریق را تغییر دهند.

تغییرات هورمونی

نوسانات سطح هورمون های بدن به دلیل بلوغ و سن بالاتر، قاعدگی، بارداری و یائسگی می تواند باعث تغییر بو در عرق شود.

کورین باکتریا

عفونت پوستی باکتریایی ناشی از کورین باکتریا می تواند باعث بوی عرق بوی سرکه یا سایر رایحه های قوی شود. این عفونت ها به طور کلی قسمت های مختلف بدن را تخت تأثیر قرار می دهد، از جمله:

  • پا
  • کشاله ران
  • زیر بغل

تریکومیکوز

عفونت باکتریایی از فولیکول های موی زیر بغل، مسری یا خطرناک نیست. اما تریکومیکوز می تواند ناراحت کننده باشد و بر بوی عرق شما تأثیر بگذارد. تریکومیکوز یکی از انواع مختلف عفونت های پوستی است که می تواند بر بوی عرق شما تأثیر بگذارد.

دیابت و بوی و سرکه در عرق

در دیابت کنترل نشده بدن به جای گلوکز، چربی را برای انرژی می سوزاند و متابولیت هایی مانند استون را در عرق و نفس شما آزاد می کند. بوی استون اغلب به عنوان شیرین یا میوه ای شناخته می شود، اما همچنین می تواند بوی سرکه هم داشته باشد.

استرس

چرا عرق من بوی سرکه می دهد؟ | پزشکت

استرس منجر به فعال شدن غده آندوکرین می شود. عرق با بوی سرکه می تواند نشان دهنده این باشد که شما استرس بیش از حدی را تجربه می کنید و نیاز به راهکارهایی برای مدیریت استرس خود دارید.

بیماری کلیوی و سرکه در عرق

تغییر در بوی عرق و ادرار می تواند نشان دهنده نشانگرهای زیستی برای بیماری های کلیوی و همچنین سایر شرایط مانند فیبروز کیستیک و برخی از انواع سرطان را نشان دهد.

هایپر هیدروز

اگر بدن و به خصوص پاهایتان بیش از حد عرق می کند، خصوصاً در شرایطی که نباید باعث تعریق زیادی مانند استراحت در هوای خنک شود، ممکن است به هایپرهیدروز مبتلا شده باشید. هایپرهیدروز یک اختلال پزشکی قابل درمان است که گاهی اوقات با یائسگی و بیماری تیروئید همراه است اما ممکن است به تنهایی هم بروز کند. عرق بیش از حد می تواند منجر به بوی شدید سرکه در عرق شود.

تری متیل آمینوریا

تری متیل آمینوریا یک اختلال نادر و وضعیتی است که در آن بدن نمی تواند مواد شیمیایی تری متیل آمین را که در روده تولید می شود، را تجزیه کند. در نتیجه، تری متیل آمین در بدن جمع شده و در عرق، ادرار و مایعات واژن آزاد می شود و به آن بوی سرکه قوی یا بوی ماهی می دهد.

درمان خانگی برای عرق با بوی سرکه کدامند؟

چرا عرق من بوی سرکه می دهد؟ | پزشکت

در حالی که درمان بوی سرکه در عرق نیاز به درمان های پزشکی و مراجعه به پزشک دارد، اما با این حال می توانید با رعایت برخی راهکار ها این مشکل را از بین ببرید.

برخی درمان های خانگی برای عرق با بوی سرکه عبارتند از:

به طور مرتب استحمام کنید.

اما ساده ترین راه برای رفع عرق بوی اضافی، استحمام است. استحمام روزانه (در صورت لزوم بیشتر اوقات) با یک صابون ضد باکتری ممکن است به کاهش سطح باکتری های پوست شما که در برابر عرق واکنش نشان می دهند، کمک کند.

ضد تعریق یا خوشبو کننده استفاده شود.

دئودورانت و ضد تعریق اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما آنها دو محصول بسیار متفاوت هستند:

  • دئودورانت ها بوی بدن را با رایحه ای متفاوت و قوی تر جایگزین می کند.
  • ضد تعریق ها در واقع از آزاد شدن عرق منافذ عرق جلوگیری می کنند.

ممکن است لازم باشد محصولات مختلفی را آزمایش کرده تا محصولی که با شیمی بدن شما سازگار است را پیدا کنید.

لباسهایتان را عوض کنید.

عرق و بوی همراه آن می تواند مدتها پس از قطع تعریق، روی لباس بماند. تا حد امکان، لباس خودتان، به خصوص پیراهن و تاپ خود را عوض کنید.

برای بوی سرکه در عرق چه موقع باید به پزشک مراجعه کنم؟

بوی شدید بدن مربوط به عرق، معروف به برومیدروز، می تواند بر عزت نفس و زندگی اجتماعی شما تأثیر بگذارد. اگرچه ممکن است بعضی اوقات بوی عرق قابل توجهی با برخی از داروهای خانگی ساده درمان شود، مواردی وجود دارد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

 اگر تغییر در روال بهداشت شخصی شما باعث کاهش بوی عرق در بدن نمی شود و مانند همیشه قوی و ثابت مانده و یا حتی بدتر شده است به پزشک مراجعه کنید. عرق همراه با بوی سرکه همراه با علائم زیر می تواند نشان دهنده یک بیماری پزشکی باشد، از جمله:

 تغییرات در بوی ادرار که می تواند نشان دهنده دیابت یا مشکلات کلیوی باشد.

  • چرک، تاول یا سایر تغییرات روی پوست شما که می تواند عفونت پوستی را نشان دهد
  • کاهش یا افزایش وزن ناگهانی که می تواند شرایط مختلفی از دیابت تا سرطان را نشان دهد

درمان های پزشکی برای عرقی که بوی سرکه می دهد چیست؟

چرا عرق من بوی سرکه می دهد؟ | پزشکت

برخی گزینه های درمانی برای عرق با بوی سرکه وجود دارند، از جمله:

آنتی بیوتیک ها. هنگامی که یک عفونت باکتریایی باعث تغییر در بوی عرق شما می شود، ممکن است آنتی بیوتیک برای مبارزه با عفونت و بازیابی شیمی معمول بدن کافی باشد.

ضد عرق ها و کرم های تجویز شده. اگر پزشک تشخیص دهد که شما مبتلا به هایپرهیدروز هستید، درمان های موضعی می توانند در کاهش علائم و درمان وضعیت شما موثر باشند.

بوتاکس. تزریق سم بوتولینوم A (بوتاکس) در زیر بغل می تواند سیگنال های عصبی غدد عرق شما را مسدود کرده و تولید عرق آنها را محدود کند.

ترمولیز مایکروویو. برای تعریق بیش از حد از زیر بغل، یک روش درمانی نسبتاً جدید به نام ترمولیز مایکروویو در دسترس است تا غدد عرق زیر بازوها را با پرتوهای انرژی مستقیم از بین ببرد. فقط قسمت کوچکی از غدد عرق بدن شما در زیر بغل قرار دارد، بنابراین از بین بردن آنها تاثیری بر سیستم خنک کننده طبیعی بدن شما نخواهد داشت.

چگونه می توانم از بوی شدید عرق جلوگیری کنم؟

چرا عرق من بوی سرکه می دهد؟ | پزشکت

گاهی اوقات، تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی شما می تواند از بروز و بوی عرق بوی سرکه جلوگیری یا حداقل آن را کاهش دهد، از جمله:

رژیم غذایی خود را تغییر دهید. اگر متوجه شدید که غذاهای خاصی بوی نوع سرکه را در عرق شما تحریک می کنند، از مصرف آنها خودداری کنید و یا به مقدار کمتری آنها را بخورید.

آب بیشتری بنوشید. نوشیدن آب زیاد، باعث رقیق تر شدن عرق شما می شود. حتی می تواند عوامل و علت های اصلی بوی سرکه در عرق را از بین ببرد… لباس مناسب را انتخاب کنید. علاوه بر آن، پارچه های طبیعی مانند پنبه به پوست شما اجازه می دهد نفس بکشد و می تواند به خنک شدن بدن کمک کند.

استرس خود را مدیریت کنید. از آنجا که استرس از جمله عوامل محرک عرق است، روشهایی مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق را برای مدیریت آنها یاد بگیرید. کنترل استرس خود به معنای کنترل بیشتر تعریق است.

آیا بوی عرق برای همه یکسان است؟

مهم است که به یاد داشته باشید که حس بویایی فردی ترین و ذهنی ترین حس پنج حس است. احتمالاً فکر می کنید بوی عرق شما نسبت به دیگران بدتر یا قابل توجه است؛ اما بوی سرکه ای که در عرق خود احساس می کنید حتی ممکن است دیگران آن را حس نکنند.

حرف آخر

در حالی که هیچ کس بوی عرق شبیه به سرکه را خوشایند نمی داند، اما یکی ازعلت های بوی ناخوشایند عرق، احتمالاً به دلیل انتخاب سبک زندگی نادرست است که با تغییر آن می توان این مشکل را درمان شود. به خاطر داشته باشید که اگر درمان های خانگی بر بوی عرق شما تأثیر نمی گذارد، قدم بعدی شما این است که برای علت اصلی و تشخیص راهکارهای درمانی با پزشک مشورت کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/sweat-smells-like-vinegar#hormonal-changes

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز