لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

هیدر آدنیت عفونی

هیدر آدنیت چرکی | پزشکت

فهرست مطالب

هیدر آدنیت عفونی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


هیدر آدنیت عفونی یا همان Hidradenitis suppurativa یک بیماری مزمن پوستی و عود کننده است که باعث ایجاد آبسه های دردناک می شود. در نهایتا به دلیل مالش یا دست زدن  به آبسه ها باعث به وجود آمدن جای زخم بر روی پوست فرد مبتلا می شود.  

شیوع هیدر آدنیت عفونی

این بیماری تقریباً 1 تا 4٪ از جمعیت در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و بروز آن بیشتر در بین زنان شایع است. احتمال بروز هیدر آدنیت عفونی معمولاً بعد از سن بلوغ بوده و اثر آن تا سال ها باقی مانده و به مرور زمان شدت بگیرد. گاهی اوقات علائم این بیماری به قدری شدید است که زندگی روزمره و احساسات فرد را درگیر کرده و با مشکل روبرو خواهد کرد. استفاده از داروها و جراحی می تواند تا حد زیادی به مدیریت علائم و جلوگیری از عوارض کمک کند.

علت هیدر آدنیت عفونی

هیدر آدنیت چرکی | پزشکت

  • هنوز علت دقیق بروز هیدر آدنیت عفونی مشخص نیست.
  • اما به طور کلی این عارضه با انسداد مسیر فولیکول های مو به وجود می آید.

عوامل خطر هیدر آدنیت عفونی

کارشناسان تصور می کنند که بروز این بیماری می تواند به هورمون ها، ژن های وراثتی و مشکلات سیستم ایمنی بدن مرتبط باشد. علاوه بر این موارد به نظر می رسد که سیگار کشیدن، وزن اضافی و سندرم متابولیک نیز نقش مهمی در بروز این بیماری مزمن پوستی خواهند داشت. به خاطر داشته باشید که بیماری هیدر آدنیت عفونی در اثر عفونت و عدم رعایت بهداشت فردی ایجاد نشده و نمی تواند از طریق تماس از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

هیدر آدنیت چرکی | پزشکت

عواملی که احتمال ابتلا به هیدر آدنیت عفونی را افزایش می دهد، عبارتند از:

سن. بیماری مزمن پوستی هیدر آدنیت عفونی بیشتر در زنان بین 18 تا 29 سال شایع بوده و افرادی که در سنین پایین به این بیماری مبتلا می شوند ممکن است دچار علائم شدیدتری از این بیماری شوند.

جنسیت. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به هیدر آدنیت عفونی قرار دارند.

تاریخچه خانوادگی. گرایش به ابتلا به هیدر آدنیت عفونی، ممکن است از طریق ژن ها از والدین به کودکان شان انتقال یابد.

چاقی. مطالعات متعددی رابطه‌ی مستقیم بین اضافه وزن و هیدر آدنیت عفونی را نشان داده و این موضوع را تأیید کرده است.

سیگار کشیدن. استعمال دخانیات، احتمال بروز هیدر آدنیت عفونی را تا حد قابل توجهی افزایش خواهد داد.

علائم هیدر آدنیت عفونی

هیدر آدنیت عفونی ممکن است یک یا چندین نقطه مختلف بدن را درگیر کند.

معمولاً علائم و نشانه های این بیماری مزمن پوستی شامل موارد زیر می شود:

جوش های سرسیاه

یکی از ویژگی های شایع این عارضه پوستی، بروز نواحی برجسته همانند جوش های سرسیاه است که با الگوی دو لوله موازی بر روی پوست ظاهر می شوند.

توده های دردناک به اندازه نخود

این بیماری معمولاً با یک توده دردناک و یکدست در زیر پوست شروع شده و ممکن است تا هفته ها یا حتی ماه ها ادامه می یابد. در بعضی از موارد با گذشت زمان برجستگی های بیشتری شکل می گیرد. این توده های دردناک معمولاً در مناطقی مانند زیر بغل، کشاله ران و ناحیه مقعد که فولیکول های مو و غده های تعریق پوستی قرار دارند، ظاهر می شوند. البته این عارضه پوستی ممکن است نواحی مانند ران های داخلی ، پستان و باسن که پوست با هم سایش دارند را نیز درگیر کند.

تونل و حفره ها

با گذشت زمان، ممکن است برآمدگی های به وجود آمده از طریق تونلی در زیر پوست به هم متصل شوند. متأسفانه این زخم ها به کندی بهبود یافته یا ممکن است هیچگاه درمان نشوند. در بعضی از موارد حتی ممکن است از این حفره ها چرک یا بوی نامطلوب خارج شود.

برخی از افراد مبتلا به این بیماری فقط علائم و نشانه های خفیفی از آن را تجربه می کنند. اما مواردی همچون اضافه وزن ،استرس ،تغییرات هورمونی ،گرما یا رطوبت ممکن است علائم را شدیدتر کند. در خانمهای مبتلا به هیدر آدنیت عفونی، ممکن است بعد از یائسگی شدت بیماری تا حد قابل توجهی کاهش یابد.

هیدر آدنیت عفونی یک نوع بیماری پوستی است که باعث ایجاد توده های کوچک و دردناک در زیر پوست فرد مبتلا می شود. برآمدگی و توده های پوستی ممکن است بعد از مدتی باز شده و حفره ای در زیر پوست فرد ایجاد کند. این بیماری بیشتر در مناطقی مثل مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن و سینه ها که پوست به هم ساییده می شود، بروز پیدا می کند.

زمان مراجعه به پزشک هیدر آدنیت عفونی

هیدر آدنیت چرکی | پزشکت

تشخیص زود هنگام هیدر آدنیت عفونی می تواند به درمان مؤثر تر این بیماری پوستی کمک کند.

در نتیجه بهتر است پس از مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • دردناک بودن ضایعه پوستی
  • به یکباره عود کرده و بدتر می شود.
  • قسمت های مختلفی از پوست را درگیر کرده است.
  • با گذشت چند هفته هنوز بهبودی حاصل نشده است.
  • بعد از درمان با گذشت چند هفته علائم بیماری برگشته است.

اگر مطمئن شدید که دچار بیماری هیدر آدنیت عفونی هستید، به خاطر داشته باشید که شعله ور شدن از علائم هشدار دهنده بیماری است و بهتر است همچنین در صورت بروز علائم و نشانه های جدید دقت داشته باشید زیرا عود بیماری یا هرگونه عوارض جانبی جدید می تواند نشانه ای از مؤثر نبودن شیوه درمانی باشد.

در صورت بروز چنین مواردی باید سریعاً به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و تحت مراقبت قرار بگیرید.

عوارض هیدر آدنیت عفونی

هیدر آدنیت چرکی | پزشکت

هیدر آدنیت عفونی مقاوم و شدید اغلب باعث بروز عوارض زیر خواهد شد:

عفونت

ناحیه آسیب دیده و درگیر شده پوست مستعد بروز انواع عفونت های پوستی خواهد بود.

زخم ها و تغییرات پوستی

زخمها ممکن است بهبود یافته و درمان شود ولی معمولاً جای زخم ها بر روی پوست فرد مبتلا باقی مانده و برای همیشه ظاهر پوست را تغییر خواهد داد. زخم ها و بافت زخم ممکن است محدودیت های حرکتی برای فرد مبتلا به دنبال داشته باشد. خصوصاً اگر این زخم ها قسمت های مثل زیر بغل و ران پاها را درگیر کرده باشد، فرد در هنگام حرکت در این نواحی احساس درد خواهد داشت.

انسداد تخلیه لنف

شایع ترین محل بروز ضایعات پوستی ناشی از هیدر آدنیت عفونی، قسمت هایی است که گره های لنفاوی در آنجا قرار گرفته اند. بافت زخم به وجود آمده می تواند باعث بروز اختلال برای سیستم تخلیه لنف ها شده و در نتیجه آن پاها، دست ها و ناحیه تناسلی متورم شود.

گوشه گیری اجتماعی

محل به وجود آمدن این ضایعات پوستی، تخلیه مایعات و بوی ناخوشایند از این زخم ها با توجه به شدت و گستردگی آن ممکن است باعث انزوای فرد و نهایتاً افسردگی و ناراحتی او شود.

تشخیص هیدر آدنیت عفونی

پزشک در مورد علائم و نشانه های بیماری و تاریخچه پزشکی فرد سؤالاتی پرسیده و سپس به معاینه پوست خواهد پرداخت.

هیچ آزمایشی برای تشخیص هیدر آدنیت عفونی وجود ندارد. اما در صورتی که عفونت از زخم ها و ضایعات پوستی خارج شود، پزشک ممکن است از ترشحات نمونه برداری کرده و آن را برای آزمایشات بیشتر به آزمایشگاه ارسال کند. این آزمایش می تواند به تشخیص علت اصلی بروز بیماری پوستی کمک کرده و بروز هر گونه عفونت را تأیید کند.

درمان هیدر آدنیت عفونی

هیدر آدنیت چرکی | پزشکت

درمان با دارو، جراحی یا هر دو شیوه درمانی می تواند به کنترل علائم و جلوگیری از عوارض هیدر آدنیت عفونی کمک کند. هیچ یک از این شیوه ها به تنهایی مؤثر و تأیید شده نبود و  همچنان تحقیقات برای تعیین بهترین ترکیب ادامه دارد. بهتر است با پزشک خود در مورد خطرات و فواید گزینه های مختلف درمانی و انتخاب بهترین شیوه درمانی با توجه به وضعیت خود صحبت کنید. همچنین بهتر است برای ویزیت های بعدی از پزشک متخصص وقت بگیرید و در تمام طول درمان تحت نظر پزشک باشید.

داروها

پزشک ممکن است برای درمان هیدر آدنیت عفونی یک یا چند نوع از داروهای زیر را تجویز کند:

کرم های آنتی بیوتیک. علائم خفیف این بیماری را می توان با استفاده از کرم های موضعی ضد عفونت کنترل نمود.

داروهای سیستمیک. در انواع شدید و جدی تر این بیماری از آنتی بیوتیک های خوراکی  استفاده خواهد شد. برای موارد متوسط تا شدید بیماری پزشک از تزریق استفاده می کند ، البته روند درمانی در این شیوه طولانی بوده و تأثیر آن حدود دو هفته بعد از تزریق مشخص خواهد شد.

داروهای مسکن. اگر مسکن های بدون نسخه به کاهش درد کمک نکرد، پزشک ممکن است نوع قوی تری از مسکن را برای فرد مبتلا تجویز کند.

جراحی

گزینه های جراحی نیز شامل موارد زیر می شود:

کشف تونل های زیر پوستی
  • این شیوه به عنوان برداشتن سقف (unroofing) نیز شناخته شده است.
  • این روش شامل برداشتن بافت سطحی پوست برای یافتن تونل های زیر پوستی می شود.
  • این شیوه جراحی معمولاً برای افراد مبتلا به هیدر آدنیت عفونی متوسط تا شدید مورد استفاده قرار گرفته و تنها یک بار انجام خواهد گرفت.
Punch debriment

این شیوه نیز برداشتن سقف محدود است که از آن معمولاً برای برداشتن یک گره التهابی استفاده می شود.

برداشتن بافت با جراحی الکتروشیمیایی

این گزینه جراحی معمولاً برای افراد مبتلا به هیدر آدنیت عفونی شدید مورد استفاده قرار می گیرد. این شیوه جراحی ترکیبی از برداشتن بافت پوست بافت آسیب دیده با لایه برداری الکتروشیمیایی است.

لیزر درمانی

برای از بین بردن ضایعات می توان از لیزر دی اکسید کربن استفاده کرد.

جراحی درمانی

جراحی است که به عنوان گزینه درمانی برای افراد مبتلا به علائم مقاوم و شدید هیدر آدنیت عفونی پیشنهاد می شود. در این جراحی تمامی بافت آسیب دیده برداشته شده و در انتها با استفاده از گرافت پوستی، زخم ها را پوشش خواهند داد. البته بعد از انجام این عمل جراحی بازهم احتمال بروز زخم ها جدید وجود داشته و این شیوه درمانی تضمینی نیست. در مردانی که ناحیه بین اسکروتوم و مقعدشان درگیر شده، در حین انجام این عمل جراحی باید اسکروتوم آن ها برداشته شود.

برش و تخلیه

تخلیه به شیوه جراحی یکی از گزینه های قدیمی برای انجام جراحی هیدر آدنیت عفونی است که دیگر از آن استفاده نمی شود. زیرا این شیوه به عنوان مسکن کوتاه مدت عمل کرده و بعد از مدت کوتاه مجدداً علائم به حالت قبلی خود باز خواهند گشت.

سبک زندگی و درمان خانگی هیدر آدنیت عفونی

هیدر آدنیت چرکی | پزشکت

هیدر آدنیت عفونی خفیف را می توان با استفاده از اقدامات مراقبتی درمان کرد.

به خاطر داشته باشید که حتی در صورتی که تحت درمان با دارو یا جراحی باشید، بازهم باید اقدامات مراقبتی انجام دهید زیرا این اقدامات نقش مکمل درمان را خواهند داشت.

پیشنهادات زیر می تواند تا حد زیادی به کاهش ناراحتی ها کمک کرده و سرعت بهبود را تا حد قابل توجهی افزایش دهد:

دنبال کردن از یک روش مراقبتی برای پوست

بدن خود را به آرامی با یک پاک کننده بدون چربی بشویید. استفاده از ضد عفونی کننده هایی مانند کلرهگزیدین 4٪ نیز می تواند به بهبود علائم کمک کند. بهتر است در ابتدا هفته ای یکبار از این شیوه درمانی استفاده کرده و بعد از اینکه از تحمل پوست خود اطمینان حاصل کردید، روزی یک بار برای شستشوی پوست خود از آن استفاده نمایید. هنگام شست و شو، از استفاده از حوله یا دیگر وسایل در ناحیه آسیب دیده خودداری کنید، زیرا  اینکار می تواند باعث تحریک پوست شود. سپس از کرم بدون نیاز به نسخه یا تجویز شده حاوی کلرید بنزالکونیوم ضد میکروبی استفاده کنید. همچنین می توانید از پودر جاذب یا زینک اکساید بر روی آن استفاده کنید.

درد خود را مدیریت کنید.

استفاده از یک دستمال مرطوب و گرم، کیسه چای یا انواع دیگر کمپرس می تواند به کاهش تورم و کاهش درد کمک کند. کافی است کمپرس را حدود 10 دقیقه بر روی محل درد نگه دارید. همچنین می توانید از پزشک خود در خواست کنید تا مسکن مناسب با وضعیت شما را تجویز کند. در مورد نحوه درست پانسمان و مراقبت از زخم های خود در خانه با پزشک خود صحبت کنید.

از پوشیدن لباس نامناسب خودداری کنید.

از پوشیدن لباس های تنگ و محصولات آزار دهنده خودداری کنید. برای کاهش اصطحکاک، لباس های گشاد و سبک بپوشید. خانم ها بهتر است برای کاهش اصطحکاک به جای نوارهای بهداشتی از تامپون استفاده کنند. همچنین توصیه می شود که از محصولات عطری یا رنگ شده استفاده نکنید.

پرهیز از آسیب زدن به پوست

به عنوان مثال از فشار دادن دانه ها یا دست زدن به زخم ها بپرهیزید و سعی کنید در طول دوره درمان پوست خود را اصلاح نکنید.

حمایت و سازگاری با هیدر آدنیت عفونی

یکی از بزرگترین چالش های زندگی مبتلایان به هیدر آدنیت عفونی مقابله با درد و اضطراب ناشی از این بیماری است. زخم های دردناک ممکن است خواب، تحرک یا حتی زندگی جنسی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. چنانچه زخم ها عفونی بوده و مواد بد بود از خود ترشح می کنند باید اقدامات خود مراقبتی و بهداشتی را به طور منظم انجام دهید. گاهی اوقات فرد مبتلا به این بیماری حتی ممکن است دچار علائمی شبیه افسردگی شده و به مرور زمان منزوی شود.

سعی کنید در بین خانواده و دوستان خود حامیانی را برای حمایت از خود پیدا کنید. البته ارتباط گرفن با دیگر افراد مبتلا به این بیماری باعث می شود تا راحت تر با این بیماری کنار آمده و احساس راحتی کنید. می توانید در مورد افراد مبتلای دیگر یا مراکز و گروه های مخصوص این بیماران از پزشک خود مشورت بگیرید.

آمادگی برای ملاقات با پزشک در هیدر آدنیت عفونی

هیدر آدنیت چرکی | پزشکت

ممکن است بعد از مشاهده علائم بیماری برای تشخیص، به پزشک عمومی مراجعه کرده و پزشک در صورت تشخیص بیماری شما را به پزشک متخصص پوست و مو ارجاع دهد. البته در بعضی  موارد ممکن است در طول روند درمانی خود نیاز به صحبت با پزشک جراح پلاستیک یا پزشک بیماری های گوارشی داشته باشید. از آن جایی که زمان ملاقات با پزشک کوتاه است، بهتر است با آمادگی کامل در مطب حاضر شوید و از این زمان کوتاه نهایت استفاده را ببرید.

به همین خاطر بهتر است لیستی از موارد زیر آماده کرده و همراه خود داشته باشید:

  • علائمی که تجربه کرده اید، از جمله مواردی که ممکن است به بیماری هیدر آدنیت عفونی شما ارتباطی داشته یا نداشته باشد.
  • تمام داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید را همراه با دوز مصرفی تان یادداشت کنید.
  • سؤالاتی باید از پزشک خود بپرسید.
سوالات بیمار از پزشک

در مورد بیماری هیدر آدنیت عفونی می توانید از سؤالات کلیدی زیر استفاده کنید:

  • آیا به انجام آزمایش خاصی نیاز دارم؟
  • محتمل ترین علت بروز علائم کنونی چیست؟
  • عوارض بیماری تا چه زمانی باقی خواهد ماند؟
  • آیا علل احتمالی دیگری برای این علائم وجود دارد؟
  • آیا بروز این وضعیت به اختلال پزشکی دیگری مربوط می شود؟
  • پس از شروع درمان چه عوارض جانبی ممکن است به وجود بیاید؟
  • چه درمان های برای این بیماری وجود دارد و کدام یک را توصیه می کنید؟
  • آیا بروشور یا برگه پرینت شده در مورد این بیماری دارید که بتوانم با خود به منزل ببرم؟
  • برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

سوالات پزشک از شما

احتمالاً پزشک در حین معاینه و تشخیص سؤالات زیر را از شما خواهد پرسید:

  • چه زمانی علائم شما شروع شد؟
  • علائم به وجود آمده دردناک است؟
  • آیا به نظرتان چیزی باعث بهبود علائم شما شده است؟
  • سیگار می کشید یا از محصولات دخانی استفاده می کنید؟
  • آیا والدین،خواهران یابرادران تان تا به حال این مشکل را داشته اند؟
  • آیا ضایعات پوستی مجدداً در همان نقطه قبلی بروز پیدا می کنند؟
  • آیا به نظرتان چیزی باعث شدت گرفتن و بدتر شدن علائم شما شده است؟
  • هنگام شروع کار، ظاهر توده های پوستی به وجود آمده چگونه به نظر می رسید؟

منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hidradenitis-suppurativa/symptoms-causes/syc-20352306

https://www.medicalnewstoday.com/articles/326698.php

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

13

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

13 دیدگاه

  1. سلام من شش ماهه عمل کردم در ناحیه زیر بغل هیدرادنیت عفونی داشتم ولی پوست زیر بغلم کوتاه شده و کامل جوش نمیخوره هنو چند تا سوراخ در ناحیه زیر بغل دارم

    1. شما باید با جراح پلاستیک مشورت کنین،به دیابت مبتلا نیستین؟

  2. سلام.
    من یک بار عمل کردم ولی دوباره در زیر بغل ایجاد شده.نمیدونم چه کار کنم.لطفا راهنمایی کنید.
    با تشکر.

  3. سلام من یه ساله مبتلا شدم،فقط صورتم درگیره و داغون شدم،دکتر فقط تشخیص داده و درمان نشدم ک هیچ روز به روز بدتر میشم،لطفا راهنمایی… ?

    1. سلام بیماری خطرناکی نیست با متخصص عفونی مشاره نمایید.

  4. سلام
    من به نوع شدید این بیماری مبتلا هستم و تمام قسمت هایی که نام بردید درگیر هستند
    تمام اساتید فوق تخصص و متخصصین پوست و مو که رفتم گفتن درمان نداره
    امکان پذیر دکتر یا جراح برای درمان معرفی کنید؟

    1. سلام به سایت پزشکت مراجعه نمایید در این سایت همکاران متخصص مرتبط با مشکل شما. حضور دارند.

  5. سلام من زیر بغلم جوش میزنه خیلیم درد داره چرک خون ابه میزنه توروخدا یه راهنمایی کنید چکار کنم اذیتم میکنه خیلی.. یه مدت بود سمت چپ زیر بغلم جوش نمیزد الان زده خیلی درد دارم

    1. سلام جوش ها احتمالا عفونی شده لذا به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

  6. من ۱۵ساله مبتلا هستم. یکبار عمل کردم ولی دوباره برگشته. دیگه از خوردن انواع قرص و دارو خسته شدم. از عمل و بیهوشی و نقاهت بعدش هم خسته شدم. دیگه تسلیم شدم و هیچ تلاشی براش نمیکنم چون هرچقدر تلاش کردم بیفایده بوده.داگر روزی روزگاری علم اونقدر پیشرفت کرد که برای این بیماری خاص دارو کشف شد اگر من اونروز زنده بودم حتما اینجا عنوان‌ کنید. بدترین بیماری جهانه و مخصوصا اگر زن باشی خیلی بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز