لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مروری بر انواع و مراحل آکنه

مروری بر انواع و مراحل آکنه | پزشکت

فهرست مطالب

مروری بر انواع و مراحل آکنه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


انواع و مراحل آکنه، ممکن است علائم و راهکارهای درمانی متفاوتی داشته باشند. بر همین اساس بهتر است انواع و مراحل آکنه را بشناسید تا بتوانید به موقع نسبت به درمان آنها اقدام کنید. از آنجایی که آکنه یک مشکل رایج پوستی است، از علل آن گرفته تا درمان می تواند بسیار پیچیده باشد. احتمالاً متوجه شده اید که آکنه در هر فردی با فرد دیگری متفاوت است. به این دلیل که انواع و مراحل مختلف آکنه وجود دارد. آکنه حتی در دوره های مختلف زندگی متفاوت خواهد بود. شناخت نوع، مرحله و شدت آکنه به شما کمک می کند بهترین و سفارشی ترین درمان را برای پوست خود تعیین کنید.

تعیین شدت آکنه در انواع و مراحل آکنه

یک راه کلی برای طبقه بندی شدت آکنه وجود ندارد. این بدان معناست که هر متخصص مراقبت از پوست، آکنه را به روشی متفاوت طبقه بندی می کند. اما پرکاربردترین و ساده ترین راه برای طبقه بندی آکنه نسبتاً ساده است: خفیف، متوسط و شدید.

هیچ آزمایشی برای تعیین شدت آکنه شما وجود ندارد. یک متخصص پوست این کار را با یک بازرسی چشمی ساده از پوست شما انجام می دهد. پوست شما می‌تواند بین این درجه‌ها حرکت کند، زیرا آکنه به خودی خود اپیلاسیون و تحلیل می‌رود.

آکنه خفیف

اگر جوش های شما کم و نسبتاً جزئی هستند، آکنه خفیف دارید. شما مقداری جوش سرسیاه و برآمدگی و حتی یک جوش ملتهب اینجا و آنجا دارید، اما به طور کلی لکه های شما گسترده نیست.

خبر خوب این است که آکنه خفیف اغلب با محصولات آکنه بدون نسخه قابل درمان است. با این حال، آکنه خفیف می تواند به اشکال شدیدتر پیشرفت کند، بنابراین بهتر است زودتر آن را درمان کنید.

آکنه متوسط

با آکنه های متوسط، جوش ها بیشتر قابل توجه خواهند بود. ممکن است همچنان پوست ناهموار و جوش های سرسیاه داشته باشید، اما به طور مرتب پاپول ها و پوسچول های ملتهب نیز خواهید داشت. احتمالاً برای کنترل آکنه خود با محصولات OTC تلاش می کنید. آنها فقط برای این نوع آکنه به اندازه کافی قوی نیستند. داروهای تجویزی معمولاً برای رفع جوش های متوسط مورد نیاز است.

آکنه شدید

بزرگترین تفاوت بین آکنه متوسط و شدید التهاب. لکه های شما بزرگ، قرمز و متورم هستند. اگر آکنه شما شدید است، به متخصص پوست مراجعه کنید. کنترل آکنه شدید دشوارتر است و برای انجام این کار به نسخه نیاز دارید.

 انواع و مراحل آکنه

مروری بر انواع و مراحل آکنه | پزشکت

آکنه فقط بر اساس شدت آن طبقه بندی نمی شود. آیا می دانستید که انواع مختلفی از آکنه نیز وجود دارد؟ بنابراین آکنه شما در چندین دسته قرار می گیرد، مانند آکنه ولگاریس خفیف، یا آکنه روزاسه شدید.

آکنه ولگاریس

آکنه ولگاریس آکنه معمولی و معمولی شماست. اگر در حال شکستن هستید، به احتمال زیاد آکنه ولگاریس دارید.

آکنه ولگاریس می تواند روی صورت، پشت، شانه ها و باسن شما ظاهر شود (خجالت نکشید، آکنه باسن شایع است). این می تواند خفیف شروع شود، اما می تواند به سرعت به اشکال شدیدتر پیشرفت کند. به همین دلیل است که متخصصان پوست توصیه می کنند به محض مشاهده جوش ها، آکنه ولگاریس را درمان کنید.

آکنه کمدونال

آکنه کومدونال زیر مجموعه آکنه ولگاریس است. اما به جای داشتن جوش های ملتهب، برآمدگی، جوش های سرسیاه و میلیا خواهید داشت. این نوع آکنه می‌تواند در هر جایی از صورت یا بدن رخ دهد و می‌تواند از خیلی خفیف تا کاملاً شدید متغیر باشد.

آکنه کیستیک

این شدیدترین شکل آکنه ولگاریس است. این می تواند در هر نقطه از صورت یا بدن رخ دهد. با آکنه کیستیک، التهاب زیادی خواهید داشت و لک های بزرگ و دردناک (یا کیست) خواهید داشت. کیست‌های آکنه عمیق‌تر از جوش معمولی شما در پوست ایجاد می‌شوند، هفته‌ها طول می‌کشد تا بهبود یابد و می‌تواند آسیب زیادی به پوست وارد کند. از آنجایی که آنها بسیار عمیق هستند، درمان های موضعی آکنه چندان موثر نیستند. در عوض، داروهای خوراکی مانند آکوتان (ایزوترتینوئین) بهترین گزینه هستند.

آکنه ندولار

آکنه ندولار یکی دیگر از انواع شدید آکنه ولگاریس است. جوش‌ها لکه‌های بزرگ، سخت و عمیقی هستند که ندول نامیده می‌شوند. بسیاری از زنان درست قبل از سیکل ماهانه خود دچار چند جوش ندولر می شوند. اما هر کسی ممکن است به آکنه ندولار مبتلا شود، چه در مردان و چه زنان در هر سنی. درست مانند آکنه کیستیک، آکنه ندولار نیز باید توسط متخصص پوست بررسی شود. اگر به طور مرتب جوش های ندولر را تجربه می کنید، برای کنترل آنها به یک داروی تجویزی آکنه نیاز دارید.

آکنه روزاسه

آکنه روزاسه نوعی آکنه است که بزرگسالان را معمولاً بعد از 30 سالگی درگیر می‌کند. این آکنه در زنان شایع‌تر است، اما مردان معمولاً اشکال شدیدتری پیدا می‌کنند. آکنه روزاسه فقط در صورت اتفاق می افتد.

با روزاسه، ممکن است کمی برآمدگی و جوش داشته باشید، اما علائم دیگری نیز مشاهده خواهید کرد: صورت قرمز و برافروخته و رگ‌های خونی ریز روی بینی و گونه‌ها. استرس، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خوردن غذاهای تند، یا نوشیدن مایعات داغ می تواند علائم شما را بدتر کند.

کسانی که روزاسه خفیف دارند ممکن است حتی ندانند که به آن مبتلا هستند. اما می تواند به اشکال شدیدتر پیشرفت کند و باعث التهاب، بینی پیازی و حتی مشکلات چشمی شود، بنابراین بهتر است توسط متخصص پوست بررسی شود.

آکنه مکانیکا

آکنه مکانیکا نوعی آکنه است که در اثر گرما، فشار یا اصطکاک بیش از حد روی پوست ایجاد می شود. این نوع آکنه بیشتر در بدن دیده می شود اما می تواند در صورت نیز رخ دهد.

گاهی اوقات به آن آکنه ورزشی می گویند، زیرا به لطف کلاه ایمنی، پدهای ورزشی و عرق گیر در ورزشکاران جوان رایج است. هر چیزی که گرما را به دام می اندازد و به پوست مالش می دهد می تواند مکانیک آکنه را تحریک کند.

مکانیک خفیف آکنه را می توان با محصولات OTC درمان کرد، در حالی که اشکال شدیدتر آن باید توسط متخصص پوست بررسی شود. این نوع آکنه می تواند خود را نیز پس از از بین بردن محرک آزاردهنده از بین ببرد.

لوازم آرایشی آکنه

مروری بر انواع و مراحل آکنه | پزشکت

لوازم آرایشی بسیار مربوط به نام آنها می شود، بنابراین احتمالاً می توانید حدس بزنید چه چیزی باعث ایجاد این شکل از آکنه می شود. محصولاتی مانند آرایش، کرم ها و مرطوب کننده ها و حتی برخی محصولات مراقبت از مو باعث ایجاد این نوع آکنه در صورت می شوند.

لوازم آرایشی آکنه نوعی آکنه کومدونال است. با محصولات آکنه معمولی شما درمان می شود. همچنین باید استفاده از محصولات آرایشی یا موی مضر را متوقف کنید تا واقعاً بهبود پوست را مشاهده کنید.

شرایط مشابه آکنه در انواع و مراحل آکنه

مروری بر انواع و مراحل آکنه | پزشکت

آکنه تنها مشکل پوستی نیست که می تواند باعث ایجاد جوش شود. بسیاری از بیماری های پوستی دیگر وجود دارند که باعث ایجاد جوش، برآمدگی های قرمز یا جوش های سرسفید روی پوست می شوند. اگر “آکنه” شما در مکان های عجیب و غریب مانند پاها، زیر بغل، پوست سر، دست ها یا پاها، معده یا ناحیه شرمگاهی ظاهر می شود، به ویژه مراقب باشید. آکنه ولگاریس در آن نواحی ایجاد نمی شود.

حتی اگر جوش ها در نواحی معمولی آکنه (صورت و گردن، پشت، شانه ها، باسن) باشند، اگر 100 درصد مطمئن نیستید که آنچه می بینید آکنه معمولی است، برای تشخیص با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید .

سخن آخر در انواع و مراحل آکنه

برای اینکه آکنه خود را با موفقیت درمان کنید، باید بدانید که با چه چیزی سر و کار دارید. اغلب اوقات می توانید آکنه ولگاریس خفیف را با محصولات آکنه از داروخانه کنترل کنید. آکنه با هر نوع یا شدت دیگری نیاز به مراجعه به متخصص پوست دارد.

فکر نکنید که آکنه فقط یک مشکل نوجوانان است. اگرچه آکنه بیشتر در سنین نوجوانی شایع است، اما ممکن است در هر زمانی از زندگی، از بدو تولد تا بزرگسالی، بروز کند. جالب اینجاست که آکنه در مراحل مختلف زندگی متفاوت است و نیاز به درمان های مخصوص سن دارد. باز هم، متخصص پوست به شما کمک می کند تا یک برنامه درمانی موثر برای نوع آکنه خود طراحی کنید.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/types-of-acne-15762

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز