لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فواید و خطرات روغن کرچک

فواید و خطرات روغن کرچک | پزشکت

فهرست مطالب

فواید و خطرات روغن کرچک

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


روغن کرچک سالهاست که به عنوان ملین مورد استفاده قرار می گیرد. اما امروزه به طور گسترده ای در محصولات آرایشی استفاده می شود. روغن کرچک نه تنها برای موهای شما بلکه برای صورت و پوست شما نیز مفید است. تحقیقات در مورد کاربرد موضعی روغن کرچک بسیار محدود است، اما شواهد نشان می دهد که این روغن دارای مزایای پوستی بسیار زیادی است. برای آگاهی شما از فواید و خطرات روغن کرچک برای صورت ما سعی کرده ایم در این مقاله، تمام مزایا و مخاطرات و همچنین، راه های استفاده از روغن کرچک برای صورت و پوست را بررسی کنیم. پس خواندن مقاله را تا انتها ادامه دهید.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک، نوعی روغن گیاهی است که از دانه های گیاه Ricinus communis استخراج می شود. این دانه ها همچنین لوبیا کرچک نامیده می شوند و حاوی سطوح بالایی از ریسین، نوعی آنزیم سمی هستند. با این حال، ریسین هنگام فرآوری از روغن خارج می شود. روغن کرچک فرآوری شده برای استفاده بی خطر است. این روغن سالهاست که در درمان های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. مصریان باستان از روغن کرچک برای جلوگیری از سوزش چشم استفاده می کردند.

مزایای روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک برای پوست صورت مزایای زیادی دارد، از جمله:

مرطوب کردن پوست. در حالی که هیچ مدرک علمی برای این ادعا وجود ندارد، شواهد نشان می دهد که مانند هر روغن گیاهی دیگر، روغن کرچک ممکن است پوست را مرطوب نگه دارد.

جلوگیری از آکنه. عصاره پروتئینی دانه های کرچک دارای خواص ضد باکتریایی و ضد تکثیر بود. آنها مانع رشد باکتری های ایجاد کننده آکنه می شوند.

کاهش عفونت قارچی. مشخص شد که روغن کرچک مانع از رشد کاندیدا آلبیکنس می شود. این قارچ می تواند باعث عفونت های دهانی، قارچ ناخن، پای ورزشکاران، جوش ناشی از تعویض پوشک و خارش شود.

تسکین دهنده پوست ملتهب. خواص ضد التهابی و ضد درد اسید ریسینولئیک به جلوگیری از التهاب در موش ها کمک می کند. اثرات مشابهی نیز در خوکچه هندی مشاهده شد. ژل های حاوی اسید ریسینولئیک می تواند التهاب را کاهش داده و در کنترل درد کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتر انسانی برای درک مزایای روغن کرچک مورد نیاز است.

تسکین آفتاب سوختگی. شواهد نشان می دهد که خواص مرطوب کننده روغن کرچک می تواند به تسکین سوزش و درد ناشی از آفتاب سوختگی کمک کند. اعتقاد بر این است که خاصیت ضد التهابی روغن کرچک نیز باعث این ویژگی شده است.

نحوه استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک در حالت طبیعی غلیظ است، به همین دلیل اغلب ما در استفاده مستقیم از آن بر روی پوست خود با مشکل روبرو می شویم. در اینجا نحوه استفاده از روغن کرچک بر روی پوست خود بدون هیچ زحمتی آورده شده است.

شما می توانید از آن به عنوان عنصری در ماسک های صورت روزانه استفاده کنید. همچنین می توانید مایع را مستقیماً روی پوست خود بمالید:

  1. یک تکه پنبه را در روغن کرچک خیس کنید.
  2. آن را به آرامی روی صورت و گردن خود بمالید.
  3. روغن را به مدت 3-5 دقیقه با حرکات دایره ای ماساژ دهید.
  4. صورت خود را با شستشوی ملایم صورت بشویید.

قبل از استفاده می توانید آن را با روغن های گیاهی دیگر و کره های گیاهی مخلوط کنید. در اینجا چند روش دیگر برای استفاده از روغن کرچک برای صورت وجود دارد.

پاک کننده آرایش روغن کرچک. 2قاشق غذاخوری روغن کرچک، 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل، 8 قطره اسانس اسطوخودوس (اختیاری) و قاشق چایخوری روغن ویتامینE(اختیاری) را مخلوط کرده و بگذارید مخلوط به مدت 10 دقیقه بماند.آن را به یک بطری یا محفظه محکم منتقل کرده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

ماسک صورت روغن کرچک. زرده تخم مرغ را هم بزنید تا کف کند. 2 قاشق چایخوری روغن کرچک و 2 قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. مخلوط را روی صورت بمالید و بگذارید تا خشک شود. سپس آن راربا آب بشویید.

بالم لب روغن کرچک. قاشق چایخوری روغن کرچک، 1 قاشق چایخوری روغن کانولا، 1 قاشق چایخوری روغن جوجوبا، 1 قطره اسانس لیمو (برای خوشبو شدن) و قطره اسانس کندر (برای عطر) را مخلوط کرده و مخلوط را در بطری غلتکی بریزید. در موارد مورد نیاز از آن بر روی لب های خود استفاده کنید.

استفاده از روغن کرچک برای پوست

اگر تصمیم دارید از روغن کرچک بر روی پوست خود استفاده کنید بهتر است مراحل و راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

 آرایش خود را پاک کنید. پاک کننده آرایش روغن کرچک می تواند آلودگی، گرد و غبار و آرایش را به تدریج از روی صورت شما پاک کند. پاکسازی روغن از مسدود شدن منافذ جلوگیری کرده و احتمال جوش را کاهش می دهد. پاک کننده آرایش را به آرامی روی صورت و گردن خود ماساژ دهید و سپس با یک تکه پنبه مرطوب پاک کنید. با یک شستشوی ملایم کف ساز صورت خودتان را بشویید.

ماسک صورت بزنید. پس از اتمام تمیز کردن صورت، ماسک صورت روغن کرچک را بزنید. این به تناژ پوست و لایه برداری سلول های مرده پوست کمک می کند. ماسک صورت را به طور مساوی روی پوست خود بمالید و بگذارید خشک شود. با آب ولرم بشویید. با تونر و مرطوب کننده به برنامه مراقبت روزانه پوست خودتان ادامه دهید.

لب های خود را مرطوب کنید. لب های لطیف شما برای داشتن چربی و سلامت به مرطوب کننده نیاز دارند. قبل از خواب مرطوب کننده روغن کرچک را روی لب های خود استفاده کنید تا نرم و لطیف شوند.

عوارض جانبی استفاده از روغن کرچک برای صورت

روغن کرچک ممکن است باعث تحریک پوست شود. در یک مطالعه، روغن کرچک (رقیق نشده) باعث تحریک شدید روی پوست خرگوش شد. با این حال، باعث تحریک خفیف روی پوست خوکچه هندی و موش شد.

آزمایشات انسانی نشان داد که روغن کرچک محرک پوست نیست. با این حال، کسانی که دارای درماتوزهای شغلی (نوعی التهاب پوست) هستند ممکن است سوزش پوست را تجربه کنند.

اگر روغن کرچک وارد چشم شود، ممکن است باعث سوزش چشم و ناراحتی خفیف شود. بنابراین، هنگام استفاده از روغن کرچک روی پوست باید احتیاط کنید.

بسیاری از مردم از روغن کرچک برای درمان مشکلات مختلف استفاده می کنند، چه با خوردن روغن یا استفاده از آن روی پوست.

اگرچه روغن کرچک به طور کلی بی خطر تلقی می شود، اما می تواند در برخی افراد واکنش های نامطلوب و عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کند.

مصرف آن در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود. به همین دلیل ، زنان در تمام مراحل بارداری باید از مصرف روغن کرچک اجتناب کنند. علاوه بر آن، مصرف آن می تواند باعث اسهال شود. اگرچه می تواند یک راه موثر برای کاهش یبوست باشد ، اما اگر بیش از حد مصرف کنید ممکن است دچار اسهال شوید. اسهال می تواند باعث کم آبی بدن و عدم تعادل الکترولیت شود.

نحوه مصرف صحیح روغن کرچک

قبل از استفاده از روغن کرچک بهتر است اقدامات احتیاطی زیر را رعایت کنید:

تست پچ انجام دهید: افراد ممکن است به روغن کرچک حساسیت داشته باشند. بنابراین، قبل از استفاده از روغن، انجام دادن آزمایش پچ الزامی است.

با پزشک مشورت کنید: اگر مشکلات پوستی، آلرژی یا التهاب دارید، قبل از استفاده از روغن کرچک با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است وضعیت شما را تشدید کند.

برچسب بر روی محصول را بررسی کنید: مواد نگهدارنده موجود در روغن کرچک نیز می توانند باعث تحریک پوستی در شما شوند. برهمین اساس، بهتر است برای پیشگیری از بروز هرگونه حساسیت پوستی قبل از مصرف، برچسب بر روی محصول را بخوانید و لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید. به دنبال روغن کرچک با مارک های معتبر باشید یا از روغن ارگانیک فشرده سرد بدون افزودنی استفاده کنید. همچنین قبل از خرید تاریخ انقضا را بررسی کنید.

توجه: در صورت بارداری یا شیردهی، قبل از استفاده از روغن کرچک با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

اگرچه بسیاری از مردم از مزایای روغن کرچک برای پوست استفاده می کنند، تحقیقات پزشکی، بسیاری از این ادعاها را تأیید نکرده است. روغن کرچک در طیف وسیعی از لوازم آرایشی استفاده می شود، اما مطالعات بیشتری برای اثبات مزایا و ایمنی روغن کرچک برای صورت مورد نیاز است. بنابراین، هنگام استفاده از روغن کرچک احتیاط کنید. در صورت بروز هرگونه تحریک یا واکنش، فوراً با پزشک مشورت کنید.

می توانید روزانه از روغن کرچک برای صورت خود استفاده کنید. با این حال، یک آزمایش پچ انجام دهید و در صورت بروز واکنش آلرژیک، استفاده از روغن کرچک را متوقف کنید. هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد روغن کرچک می تواند لکه های تیره را به طور موثر از بین ببرد.

شواهد نشان می دهد که روغن کرچک می تواند رشد ابرو و مژه را افزایش دهد، اما تأثیر آن را بر روی رشد مو و ریش صورت ثابت نشده است.

روغن کرچک می تواند عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک و اسهال را در برخی افراد ایجاد کند. همچنین می تواند باعث سقط شود، بنابراین زنان باردار باید از آن اجتناب کنند.

روغن کرچک می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست گاه به گاه استفاده شود. با این حال، می تواند عوارض جانبی مانند گرفتگی و اسهال ایجاد کند و نباید برای درمان یبوست مزمن استفاده شود.

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/castor-oil-beneficial-face/

https://www.healthline.com/nutrition/castor-oil#TOC_TITLE_HDR_3

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز