لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علل کم پشتی موی مردان و درمان آن

علل کم پشتی موی مردان و درمان آن | پزشکت

فهرست مطالب

علل کم پشتی موی مردان و درمان آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کاملاً مشخص نیست که چه عواملی باعث کم پشتی موی مردان می شود. ما می دانیم که طاسی یا ریزش موی الگوی مردانه با آندروژن ها ارتباط دارد. این هورمون ها که در طی بلوغ و پس از آن اتفاق میفتند، مامور کنترل فرآیندهای بدن مانند رشد مو، هستند. تستوسترون (T) شناخته شده ترین آندروژن است. یک آندروژن به نام دی هیدروتستوسترون DHT بیشتر در رشد مو نقش دارد. بنابراین مقادیر بالای T و DHT ممکن است بر سرعت چرخه مو تأثیر بگذارد، منجر به کم پشت شدن مو شود.

متوسط سر انسان حدود 100000 فولیکول های مو دارد. در هر زمان مشخص، هر یک از فولیکول های مو در یک مرحله متفاوت از این چرخه قرار می گیرند:

  • فاز آناژن: این مرحله رشد مو است. دو تا هفت سال طول می کشد.
  • فاز کاتاژن: این یک فاز کوتاه و دو هفته ای است که با شروع کوچک شدن فولیکول مو اتفاق میفتد.
  • فاز تلوژن: این یک مرحله استراحت سه ماهه است.
  • فاز اگزوژن: این مرحله زمانی اتفاق میفتد که فولیکول مو را ریخته و رشد جدیدی را آغاز می کند.

این مراحل سال ها ادامه دارد تا اینکه در نهایت یک فولیکول دیگر نمی تواند مو ایجاد کند. اعتقاد بر این است که ژن گیرنده آندروژن ممکن است سطح T و DHT را افزایش داده و  چرخه رشد مو را تسریع کند. مطالعه ای در سال 2001 نشان داد که مردانی که طاسی با الگوی مردانه را تجربه می کنند، تمایل دارند که یک نوع ژنتیکی خاص از گیرنده ای بنام سایت محدود کننده StuI داشته باشند که کد ژنتیکی مسئول رشد مو را کوتاه می کند. اما یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که حداقل 200 ژن دیگر ممکن است در احتمال طاسی مردانه نقش داشته باشد.

از طرفی هم، برخی از عوامل محیطی و سبک زندگی نیز می توانند بر ریزش مو تأثیر بگذارند، از جمله:
  • کم خوابی
  • پوشیدن کلاه، کلاه کاسکت
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • استفاده از مدل موهای تنگ مانند دم اسبی
  • استرس مزمن یا دوره های کوتاه استرس شدید
  • کاهش وزن زیاد، مانند 20 پوند یا بیشتر، در مدت زمان کوتاه
  • کمبود ویتامین هایی مانند آهن، اسید فولیک و ویتامین های گروه B
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما، نور خورشید یا اشعه ماورا بنفش
  • استفاده از محصولات مو با مواد شیمیایی موجود در آنها، به خصوص اسپری و ژل مو

چگونه با ریزش مو زندگی کنیم؟

علل کم پشتی موی مردان و درمان آن | پزشکت

اگر دچار ریزش مو هستید، وحشت نکنید. اولین اقدام شما مراجعه فوری به متخصص پوست و مو می باشد. بهتر است وقت خود را با استفاده از داروهای خانگی و گیاهی تلف نکنید. یک متخصص پوست و مو با تجربه، در درجه اول علت اصلی ریزش مو شما را تشخیص می دهد.

تشخیص ممکن است شامل معاینه فیزیکی مو و پوست سر شما باشد و آزمایش خون را برای کشف مواردی مانند مشکلات تیروئید یا کمبود ویتامین تجویز می کند. متخصص پوست و مو، بعد از تشخیص علت، آنها گزینه های درمانی را به شما ارائه می دهد. هرچه زودتر درمان مناسب را شروع کنید، شانس بیشتری برای رشد مجدد موهای خود دارید.

ریزش مو می تواند یک تجربه احساسی باشد. معمولاً تصور می شود که مو بعنوان شخصیتی اصلی در هویت ماست، بنابراین داشتن احساسات شدید در مورد کم پشت یا از دست دادن مو کاملاً طبیعی است. بهتر است که مدل موی جدیدی را امتحان کنید. سعی کنید موهای خود را به دور قسمت های مختلف سر خود حرکت دهید تا ظاهر مناطقی را که نازک شده اند به حداقل برسانید.

ظاهر متفاوت را آزمایش کنید. ترکیبی از عینک، موی صورت را برای جلوه دادن به ظاهر خود امتحان کنید. اگر یکی از دوستان، همکاران یا اعضای خانواده شما اظهارنظر تحقیرآمیز می کند، توجه خود را معطوف کنید که چقدر ظاهرتان را دوست دارید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

علل کم پشتی موی مردان و درمان آن | پزشکت

اگر در استفاده از درمان های خانگی یا بدون نسخه برای کم پشت کردن مو پیشرفت خاصی مشاهده نکردید، به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر ریزش مو باعث استرس شما شده یا زندگی روزمره شما را مختل می کند. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر به همراه نازک شدن مو، در اسرع وقت به دنبال درمان پزشکی باشید:

  • ریزش مو در تکه های بزرگ
  • علائم غیرمعمول مانند تب، لرز، یا خستگی
  • از دست دادن مقدار زیادی مو در جای دیگر بدن
  • از دست دادن یا به دست آوردن مقدار غیر طبیعی وزن بدون تغییر رژیم غذایی یا تغییر سبک زندگی

نکاتی برای پوشاندن موهای کم پشت

  • تاج بافی را امتحان کنید. از آرایشگر خود بخواهید برای قسمت بالای سر شما تاج ببافد .
  • با مدل موهای خود بازی کنید .مدل مویی مانند شانه پشت صاف یا پومپادور را امتحان کنید تا حجم بیشتری ایجاد کند و همچنین قسمت های نازک پشت سر را بپوشاند.
  • کلاه گیس بپوشید. کلاه گیس می تواند مناطق زیادی از کم پشتی موی مردان موها را بپوشاند. حتی ممکن است از موهای طبیعی متناسب با رنگ موهای شما ساخته شود.
  • از اسپری های سر استفاده کنید .می توانید از اسپری یا رنگی متناسب با رنگ مو و پوست سر استفاده کنید تا نواحی نازک پوست سر شما را پر کرده و کم پشتی موی مردان موها را کاهش دهد .

گزینه های درمان کم پشتی موی مردان

علل کم پشتی موی مردان و درمان آن | پزشکت

چند راهکار درمانی برای ضخیم شدن موهای شما یا کمک به فولیکول ها برای رشد مداوم مو وجود دارند. این راهکارها شامل استفاده از داروهای تجویزی و بدون نسخه، کاشت مو، لیزر درمانی، ترک سیگار، ماساژ پوست سر، رژیم غذایی متعادل است. علاوه بر آن بهتر است برای درمان وضعیت ریزش مو های خود  استرس را کاهش دهید.

با نوک انگشتان خود به آرامی به اطراف پوست سر خود فشار وارد کنید. این حرکت به شما کمک می کند تا خون راحت تر به فولیکول ها برود و رشد مو را تقویت کند. سعی کنید از روغن کرچک استفاده کنید تا موهای شما مرطوب شده و جریان خون شما به طور مناسب در اطراف فولکول ها بهبود پیدا کند. هر دو ممکن است به شما کمک کند تا موهای شما بیشتر و ضخیم تر شوند.

روغن های اساسی

سعی کنید یک روغن اساسی مانند اسطوخودوس یا رزماری را به پوست سر و موهای خود بمالید تا رشد مو را تقویت کند. روغن اسطوخودوس تا حدود زیادی در کمک به درمان کم پشتی موی مردان موها موثر است. قبل از استفاده از روغن به پوست سر خود، تست پچ انجام دهید تا مطمئن شوید حساسیت ندارید. این کار را می توانید ابتدا با ریختن قطره کوچکی روی پوست خود به مدت 24 ساعت، انجام دهید. اگر پوست شما با کهیر قرمز شده و دچار خارش می شود، ممکن است حساسیت داشته باشید. در صورت مشاهده این واکنش از روغن استفاده نکنید.

شامپو

یک شامپوی جهت جلوگیری از کم پشتی موی مردان امتحان کنید که بتواند به موهای شما حجم دهد و با ویتامین ها و اسیدهای آمینه، و از فولیکول های آن تغذیه کند. استفاده از شامپو مناسب می تواند به شما دراحیا مواد مغذی و رطوبت به پوست شما کمک کند که باعث رشد مو و سلامت فولیکول می شود.

ویتامین ها

برای اطمینان از رشد مجدد موی ضخیم و سالم به طور مداوم، یک مولتی ویتامین غنی از آهن، یعنی اسید فولیک و روی را امتحان کنید. برخی از مکمل های دیگر که به پر پشت شدن موها کمک می­کنند شامل موارد زیر هستند:

  • بیوتین
  • اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6

قبل از مصرف ویتامین های جدید با پزشک خود مشورت کنید. هیچ شواهدی وجود ندارد که مکمل های ویتامین باعث رشد مجدد مو شوند و مصرف بیش از حد ویتامین خاص می تواند منجر به سایر موارد عوارض شود.

ماینوکسیدیل (روگاین)

ماینوکسیدیل (روگاین) یک درمان موضعی ریزش مو است که دو بار در روز روی پوست سر خود می­ریزید تا به رشد مو در مناطق کم پشت یا طاسی کمک کند. روگاین برای استفاده در خانه توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تأیید شده است و بررسی های زیادی وجود دارد که نشان می دهد می تواند به شما کمک کند. ابتدا با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که به درد شما می خورد و هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا سبک زندگی را که باید برای کمک به تاثیر بهتر روگاین کار کند، را رعایت کنید.

دارو درمانی در کم پشتی موی مردان

علل کم پشتی موی مردان و درمان آن | پزشکت

برخی از داروها برای ریزش مو و کم پشتی موی مردان مو وجود دارد که پزشک می­تواند آنها را تجویز کند:

  • کورتیکواستروئیدها: داروهای خوراکی یا تزریقی هستند که می توانند التهابی را که منجر به ریزش مو می شود کاهش دهند.
  • فیناستراید (Propecia): یک داروی خوراکی است که به کاهش سطح هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) که می تواند باعث ریزش مو شود کمک می کند.
  • لیزر درمانی: پزشک یا متخصص پوست قادر به درمان فولیکول های مو با فناوری لیزر است که ذرات نوری به نام فوتون را به فولیکول های شما می فرستد تا به رشد آنها کمک کند.
کاشت مو

با پزشک خود در مورد پیوند جراحی مو برای پیوند فولیکول های جدید و سالم بر روی پوست سر خود مشورت کنید. اگر می خواهید رشد موهایتان را کاملاً تازه کنید، این روش باید آخرین راهکار باشد. کاشت مو ممکن است در همه افراد موثر نباشد و در صورت انجام نادرست منجر به ایجاد زخم یا الگوی غیر طبیعی مو شود.

منبع:

https://www.healthline.com/health/how-to-thicken-hair-men

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز