لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علل کدر شدن مو چیست؟

کدر شدن مو || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


استفاده از محصولات مناسب مانند نرم کننده ها، سرم ها و اسپری مو می تواند موهای صاف را حجیم کند. این در حالی است که فکر کردن به موهای کدر، زنان را در حالت وحشت قرار می دهد. زیرا موهای براق نه تنها نشانه زیبایی بلکه نشانه سلامتی نیز محسوب می شود. موهای سالم درخشش طبیعی دارند، در حالی که موهای آسیب دیده کدر به نظر می رسند. وقتی کوتیکول‌های مو باز و به دلیل آسیب از هم جدا می‌شوند، نور را به‌طور ناهموار منعکس می‌کنند که باعث می‌شود موهای شما کدر به نظر برسند. در این مقاله از پزشکت با عواملی که باعث کدر شدن موها می شوند و اینکه چگونه می توان درخشش طبیعی آن را با درمان های خانگی بازگردانید، آشنا می شوید.

چه چیزی باعث کدر شدن مو می شود؟

هر چیزی که به کوتیکول های مو آسیب برساند می تواند به موهای خشک، کدر و بی روح منجر شود. موهای خشک یا آسیب دیده دارای کوتیکول های موی مجزا و ناهموار هستند و کدر، زبر و بی روح به نظر می رسند. کثیفی، روغن های اضافی، سلول های مرده پوست، تجمع محصولات و پوسته های شوره سر می تواند مو را کدر کند.

کدر بودن مو ها دلایل مختلفی دارد که عبارتند از:

  • کمبودهای تغذیه ای
  • بیماری های زمینه ای (عدم تعادل هورمونی، استرس)
  • استرس مکانیکی (براشینگ تهاجمی مو، مدل موی سفت)
  • آب و هوای شدید (بادهای تند، رطوبت بالا، قرار گرفتن در معرض آفتاب و اشعه ماوراء بنفش)
  • روش‌های بد مراقبت از مو (آب‌کشی نامناسب، استفاده بیش از حد از شامپوهای خشک، حالت دادن بیش از حد با رنگ‌های مو، پرم و ابزارهای حالت‌دهنده، تجمع محصول، استفاده از آب داغ برای شستشوی موها)

این شرایط همچنین ممکن است باعث خشک شدن موهای فرد شود.

آیا موهای کدر همان خشکی مو است؟

انواع موهای کدر و خشک اغلب دست به دست هم می دهند. لمس آنها خشن و مدیریت آنها دشوار است. با این حال، خشکی مو می تواند به دلیل کمبود رطوبت (روغن) و هیدراتاسیون (آب) باشد، در حالی که موهای کدر نشان دهنده بافت مات مو (در نتیجه داشتن موهای خشک) هستند.

موهای کدر به دلیل آسیب کوتیکول ها فاقد درخشش بازتابنده موهای سالم هستند. وز بیشتری دارد (معمولاً مانند هاله) و موهای شما را بد حالت می کند. اگرچه موهای کدر و خشک به هم مرتبط هستند، اما دقیقاً یکسان نیستند. خبر خوب این است که مراقبت از موهایتان می تواند به شما در درمان هر دو این شرایط کمک کند.

روغن تراپی مو || پزشکتدرمان های خانگی برای رفع کدری موها

چند نکته سریع برای بازگرداندن درخشش مو وجود دارد. اینها موقتی هستند اما نتایج  خوبی را نشان می دهند. اگر به دنبال یک راه حل دائمی هستید، باید یک روال مراقبت از مو داشته باشید.

در ابتدا، ما محصولاتی را فهرست کرده‌ایم که می‌توانند کدر بودن موهای شما را برطرف کنند. برخی از این محصولات عبارتند از:

  • سرم‌های حالت‌دهنده. استفاده از سرم‌های مغذی (مخصوصاً روی انتهای مو) می‌تواند کوتیکول‌های مو را صاف کرده و درخشندگی مو را بازگرداند.
  • اسپری مو. اسپری های مو حاوی مواد منعکس کننده نور یا تقویت کننده های درخشندگی هستند که براقی و درخشندگی آنی را به موهای شما می بخشند.
  • حالت دهنده های نرم کننده. این محصولات مراقبت از مو یک پوشش محافظ روی تارهای مو ایجاد می کنند. آنها از ریزش رطوبت جلوگیری می کنند و روغن های طبیعی پوست سر را حفظ می کنند و از کدر و خشک به نظر رسیدن موها جلوگیری می کنند. آنها معمولا حاوی کراتین هستند که مو را تقویت می کند.

این محصولات به طور موثری باعث براق شدن موهای شما می شوند. با این حال، روش های مراقبت از موی زیر می تواند علت اصلی را برطرف کند و نتایج بهتری به شما بدهد.

موهای خود را با هوا خشک کنید.

اگرچه سشوار کردن مناسب می تواند به صاف شدن موها و افزایش درخشندگی آنها کمک کند، اما گرمای بیش از حد آنها می تواند در دراز مدت به مو آسیب برساند.

از محصولات متناسب با نوع موی خود استفاده کنید.

اغلب ما از محصولاتی استفاده می کنیم که برای نوع یا بافت موی ما مناسب نیستند. به یاد داشته باشید که اگر موهای رنگ شده یا دکلره شده دارید، باید به سراغ محصولاتی بروید که مخصوصاً دارای SPF برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند. به طور مشابه، نرم کننده های عمیق برای موهای کدر مناسب نیستند. آنها فقط ممکن است موهای شما را بیشتر سنگین کنند. همین امر در مورد استفاده از سرم های روغنی بر روی موهای نازک نیز صدق می کند. براق های روشن تر به موهای زبر درخشندگی نمی بخشند.

از شامپو زدن مکرر خودداری کنید.

استفاده از شامپو اغلب می تواند رطوبت را از موهای شما می گیرد و به کوتیکول ها آسیب برساند. از محصولات حاوی الکل، پارابن و سولفات که ممکن است موهای شما را کدر و خشک به نظر برسانند، خودداری کنید.

از حالت دادن به ریشه های مو خودداری کنید.

استفاده از نرم کننده روی ریشه موها، موهای شما را کدر و صاف می کند. در حالت ایده‌آل، از نرم‌کننده از قد وسط تا نوک موها (جایی که بیشتر خشک است) استفاده کنید. انجام این کار به موهای شما آبرسانی می کند و کوتیکول های مو را بازسازی می کند. آبرسانی باعث تقویت موهای شما و افزایش خاصیت ارتجاعی مو می شود. همچنین باعث می شود موهای شما کمتر در معرض شکستگی قرار گیرند.

استفاده از شامپوهای خشک را محدود کنید.

شامپوهای خشک موهای شما را بین شستشوها شاداب نگه می دارند. اما آنها همچنین اغلب یک بقایای سفید باقی می‌گذارند که باعث کدر شدن موها می‌شود. موهای تمیز نور را بهتر از موهای کثیف یا مملو از محصول منعکس می کنند. توصیه می کنیم از شامپوی شفاف کننده برای پاک کردن باقی مانده محصول از روی پوست سر خود استفاده کنید.

موهای خود را به درستی آبکشی کنید.

شواهد حکایتی نشان می دهد که آبکشی سرد کوتیکول های مو را می پوشاند و موها را صاف و براق می کند. آبکشی مناسب،  موهای شما را از شر باقیمانده محصولات حالت دهنده که منجر به کدر شدن موها می شود خلاص می کند. بنابراین لازم است پس از شامپو کردن و حالت دادن، موهای خود را کاملاً آبکشی کنید.

درمان‌ها و اصلاح‌های منظم مو را پیگیری کنید.

استفاده منظم از درمان‌های مو (پروتئین، کراتین)، درمان‌های حرفه‌ای حالت‌دهنده عمیق ماسک‌ها می‌تواند به بازگرداندن درخشندگی طبیعی مو کمک کند. انتهای مو معمولاً فاقد رطوبت است و خشک و کدر به نظر می رسد. رسیدگی منظم به موها نیز می تواند به جلوگیری از شکافتن انتهای مو کمک کند.

برس کشیدن مو || پزشکتموهایتان را مرتب برس بزنید.

برس زدن موهایتان روغن های طبیعی را در طول آن پخش می کند. همچنین به حذف محصول حالت دهنده اضافی از روی مو کمک می کند.

برس زدن بیش از حد یا تهاجمی می تواند به مو آسیب برساند. این امر به ویژه اگر موهای شما مرطوب یا خیس باشد صادق است. به همین ترتیب، خشک کردن شدید موها با حوله به کوتیکول ها آسیب می رساند و باعث کدر شدن و زبری موها می شود. استفاده از کش های موی محکم، گیره های موز یا گیره های موزی نیز می تواند برای موهای شما خشن باشد. سعی کنید از روبالشی ابریشمی برای کاهش موخوره و شکستگی مو استفاده کنید.

از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.

از یک رژیم غذایی دارای پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین ها و مواد معدنی کافی پیروی کنید. اینها برای رشد مناسب مو ضروری هستند. همچنین بهتر است برخی از داروهای خانگی را برای حفظ سلامت موهای خود و مدیریت موخوره امتحان کنید. اینها همچنین به بازیابی هیدراتاسیون و درخشندگی مو کمک می کنند. در حالی که اینها توسط تحقیقات علمی پشتیبانی نمی شوند، شواهد حکایتی نشان می دهد که ممکن است نتایج خوبی را نشان دهند.

جوش شیرین

جوش شیرین یک پاک کننده عالی است. جرم و چربی موهای شما را بدون اینکه خشک و کدر کند، از بین می برد. برای نتایج موثر می توانید یک قاشق چای خوری جوش شیرین به شامپو خود اضافه کنید. اگر فکر می کنید شامپو به تنهایی مو و پوست سر را به خوبی تمیز نمی کند، می توانید این روش را امتحان کنید.

روغن مو

قبل از شامپو کردن از روغن های مو به عنوان پیش مرحله شستشو استفاده کنید. ماساژ پوست سر با روغن‌های مرطوب‌کننده (نرم‌کننده‌های طبیعی) گردش خون را بهبود می‌بخشد و و به براقی و سلامت موهای شما کمک می کند. آنها همچنین هیدراتاسیون مو را افزایش می دهند.

سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان خانگی محبوب برای داشتن موهایی بدون وز و براق است. معمولاً به عنوان آبکشی بعد از آن برای صاف کردن کوتیکول های مو استفاده می شود. ACV را با مقدار مساوی آب رقیق کنید و از این مخلوط برای آبکشی موهای خود استفاده کنید.

آووکادو

آووکادو غنی از مواد مغذی است و به ویژه سرشار از اسیدهای چرب سالم (اسیدهای اولئیک) است که پوست و مو را مرطوب می کند. می توانید یک آووکادوی رسیده را له کنید و به موهای خود بمالید. بعد از 15 دقیقه آن را با آب بشویید. همچنین می توانید تخم مرغ یا ماست را برای مزایای بیشتر اضافه کنید. استفاده از این ماسک مو (در زیر) یک بار در هفته به شما کمک می کند وز مو را مدیریت کنید و به موهایتان درخشش دهید.

ماسک موی آووکادو و ماست

برای تهیه این ماسک لازم است 1 آووکادوی رسیده و متوسط را له کنید و با 2 تا 3 قاشق غذاخوری ماست و 2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید. ماسک را به طور کامل روی پوست سر و موهای خود بمالید. اجازه دهید 20 دقیقه بماند. پس از گذشت زمان مورد نظر می توانید آن را با کلاه حمام بپوشانید تا از هر گونه آشفتگی جلوگیری شود.

سوالات متداول

چرا موهای من بعد از شستشو کدر می شود؟ موهای شما حتی پس از شستن، زمانی که رطوبت و مواد مغذی کافی را حفظ نمی کنند، کدر می مانند. یکی از دلایل آن می تواند قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا یک ظاهر طراحی شده با گرما باشد. از حالت دادن گرما فاصله بگیرید و بگذارید موهایتان به طور طبیعی خشک شوند. علاوه بر این، رژیم غذایی خود و محصولاتی را که روی موهای خود استفاده می کنید دوباره بررسی کنید تا ببینید که آیا آنها حاوی مواد مضر هستند یا خیر.

چگونه می توانم موهای طبیعی خود را براق کنم؟ ماساژ منظم موها و پوست سر با روغن باعث تغذیه موهای خشک و پوست سر می شود. می توانید از روغن بادام، روغن نارگیل، روغن آرگان یا روغن زیتون استفاده کنید. همچنین، مطمئن شوید که یک بار در هفته از شامپوی شفاف کننده برای پاکسازی هرگونه تجمع محصول استفاده می کنید.

سخن آخر

موهای بی جان، آسیب دیده و کدر برای اکثر ما یک کابوس است. وقتی کوتیکول‌های مو آسیب می‌بینند، موهای شما کدر به نظر می‌رسند و نور را منعکس می‌کنند و تارهای مو را کدر و بی‌جان نشان می‌دهند. عوامل محیطی، داروها، استرس، کمبودها و محصولات زبر مو نیز از دلایل کدر شدن مو هستند. پیروی از یک روال مراقبت از مو به شما کمک می کند موهای خشک و کدر خود را بازیابی کنید. نکات و درمان های خانگی ذکر شده در این مقاله به شما کمک می کند تا درخشندگی موهای خود را به دست آورید. همچنین، قبل از استفاده از هر محصول جدید، پچ تست را انجام دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز