لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لک صورت، یک ضایعه پوستی است که به صورت یک علامت، لکه، تغییر رنگ یا انواع دیگر عیوب سطحی پوست ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. حتی اگر لک‌ها بی‌ضرر باشند، ممکن است تا حدودی آزاردهنده باشند. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت شایع ترین علل لک صورت و انواع آن را بررسی کنیم.

انواع لک های صورت

لک صورت ممکن است بسته به علل آن، انواع مختلفی داشته باشد، از جمله:

آکنه

پوست شما دارای منافذ است که به غده تولید کننده چربی متصل هستند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که غدد چربی بیش از حد فعال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، شروع به تولید سبوم اضافی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. هم چربی بیش از حد و هم سلول های پوست به همراه موهای داخل فولیکول، توده ای انباشته شده را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند که منافذ را مسدود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این منجر به رشد بیش از حد باکتری در فولیکول و در نهایت واکنش التهابی در بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

برخی از رایج ترین انواع آکنه، عبارتند از:

  • جوش های سرسیاه و سرسفید که به صورت برجستگی های کوچک تغییر رنگ روی پوست ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.
  • پوسچول ها برآمدگی های قرمز رنگ با مرکز سفید یا زرد یا برجستگی های سفید همراه با قرمزی و تورم هستند.
  • ندول‌های کیستیک، جوش‌های قرمز فیبری و سفت هستند که حاوی چرک نیستند و در عمق پوست ریشه دارند.
  • پاپول های التهابی یا آکنه ای شکل، برجستگی های کوچک و توپر روی پوست که معمولاً کمتر از 1 سانتی متر قطر دارند.

 هایپرپیگمانتاسیون

هایپرپیگمانتاسیون با ایجاد لکه ها یا لکه های تغییر رنگ در بدن شما، به طور معمول روی صورت شما مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از آسیب نور خورشید گرفته تا تغییرات هورمونی، تعدادی از عوامل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منجر به تجمع ملانوسیت ها یا سلول های تولید کننده ملانین شوند. در نهایت، کلوخه شدن منجر به بروز لکه های هایپرپیگمانته یا رنگدانه های شدید پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

هایپرپیگمانتاسیون در اصل یک واکنش پوستی پس از التهاب است. این بدان معنی است که التهاب پوست به دلیل آسیب، سوختگی ، آکنه یا دلایل دیگر می باشد.

لکه های پیری

با افزایش سن، پوست شما در برابر آسیب های ناشی از اشعه UV خورشید آسیب پذیرتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از آنجایی که فرآیند بازسازی پوست شما با افزایش سن کارآمدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، زمانی فرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد که بازسازی پوست شما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از آسیب های ناشی از نور خورشید بیشتر شود و منجر به ایجاد لکه های پیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

ملاسما || پزشکت

لکه های ملاسما

ملاسما یک بیماری پوستی بی ضرر و در عین حال از نظر زیبایی ناراحت کننده است که با ایجاد لکه های تیره روی پوست مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این در درجه اول به دلیل برخی تغییرات هورمونی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که باعث تولید بیش از حد ملانین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. ملاسما در بین زنان باردار بسیار رایج است. زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی یا داروهای جایگزین هورمونی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند نیز اغلب از ملاسما رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند.

خال ها

خال های مادرزادی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند اشکال، اندازه ها و رنگ های متفاوتی داشته باشند اما به طور کلی به دو نوع رنگدانه ای و عروقی تقسیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

جای زخم

تشکیل بافت زخم بخش مهمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از روند طبیعی ترمیم پوست است. اسکارها معمولاً در قسمت‌هایی از پوست ایجاد می‌شوند که دچار بریدگی، سوختگی یا پارگی شده‌اند. معمولاً به صورت لکه های تغییر رنگی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که ممکن است صورتی کم رنگ، قهوه ای یا نقره ای باشند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند صاف، توده یا فرورفته به نظر برسند.

تبخال || پزشکت

تبخال

تبخال تاول‌های ریز، قرمز و پر از مایع هستند که معمولاً روی لب‌ها و اطراف دهان ظاهر می‌شوند. به ندرت، این ضایعات برجسته دردناک ممکن است روی چانه، گونه ها و بینی نیز ایجاد شوند. تبخال توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از آنجایی که تبخال ویروسی است، بسیار مسری است. آنها پس از چند روز تشکیل ترشح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و سپس پوسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

علل شایع لکه های صورت چیست؟

تعدادی از علل مسئول انواع مختلف لکه ها هستند، برخی از این علل عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت یا مکرر در معرض نور مستقیم خورشید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آسیب قابل توجهی به پوست وارد کند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید روی پوست شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد، سلول های تولید کننده ملانین (ملانوسیت ها) را به فعالیت بیش از حد تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

تولید بیش از حد این رنگدانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پوست شما را تیره تر کند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که برخی از این سلول‌های رنگدانه‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند و یک توده تشکیل می‌دهند، به صورت لکه‌های تغییر رنگ روی پوست ظاهر می‌شوند. خوشه های پراکنده ملانین به شکل کک و مک، خال، ملاسما و لکه های پیری هستند.

تغییرات هورمونی

اسکارهای باقی مانده از ضایعات آکنه یکی از رایج ترین انواع لک های صورت است. جوش های آکنه اغلب با نوسانات هورمونی خاص، به طور کلی سطوح بالای غیر طبیعی آندروژن در بدن همراه است. آکنه هورمونی بیشتر بر جمعیت زنان تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد، زیرا زنان معمولاً سطح آندروژن خود را ابتدا در دوران بلوغ و سپس در طول دوره های قاعدگی ماهانه خود افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

همچنین زنان در دوران بارداری و یائسگی دچار تغییرات هورمونی می شوند که آکنه آنها را بهبود یا حتی بدتر می کند. داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است سطوح هورمونی زنان را به گونه ای تغییر دهد که به پاکسازی آکنه کمک کند.

آبله مرغان || پزشکت

عفونت های ویروسی و باکتریایی

برخی از عفونت‌های ویروسی مانند تبخال و آبله مرغان می‌توانند منجر به ایجاد تاول‌های پوستی شوند. عفونت‌های باکتریایی مانند زرد زخم می‌توانند منجر به زخم شوند که ممکن است مدتی طول بکشد تا محو شوند.

ژنتیک

افراد با سابقه خانوادگی بیش از حد یا کسانی که به جمعیت‌های قومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خاصی تعلق دارند دارای برخی از عوامل ژنتیکی هستند که آنها را مستعد ابتلا به اسکار می‌کند.

رژیم غذایی نامناسب

مصرف بیش از حد غذاهای چرب و لبنی معمولاً منجر به تشدید آکنه امی شوند. مصرف برخی از محصولات لبنی مانند شیر کامل با افزایش بروز جوش های آکنه مرتبط است. با این حال، سایر محصولات مانند پنیر و ماست بعید است که خطر آکنه را افزایش دهند.

استرس

افزایش سطح استرس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سلامت پوست و سلامت کلی بدن شما را تضعیف کند. افرادی که زندگی پر استرسی دارند یا معمولاً عادت به استرس زیاد دارند، مستعد ابتلا به بیماری های پوستی مختلف، به ویژه آکنه هستند. استرس عاطفی به عنوان عامل اصلی ایجاد و تشدید آکنه با ایجاد تغییرات عصبی خاص در پوست شناخته شده است.

گزینه های درمانی پزشکی برای لکه های صورت

پزشک شما عوامل زیر را برای تعیین بهترین درمان برای کاهش اسکار آکنه در نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد:

  • سن
  • نوع اسکار
  • شدت اسکار
  • سلامت عمومی
  • تاریخچه پزشکی

داروهای بدون نسخه

افراد مبتلا به آکنه نسبتاً خفیف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برخی از درمان های موضعی اولیه OTC را که معمولاً حاوی مواد زیر است امتحان کنند:

  • آداپالن
  • رتینول
  • بنزوئیل پراکسید
  • اسید سالیسیلیک

پمادهای موضعی معمولاً دستورالعمل های خاص خود را برای استفاده دارند. به دستورالعمل ها پایبند باشید تا از هرگونه تحریک پوستی بی مورد جلوگیری کنید.

داروهای تجویزی

اگر محصولات بدون نسخه نتوانند آکنه شما را کنترل کنند، متخصص پوست ممکن است داروی قوی‌تر را برای رفع مشکل پوست تجویز کند. برای آکنه‌ای که خیلی تهاجمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیست، پزشک ممکن است درمان‌های موضعی نسبتاً خفیفی مانند ژل یا کرم پوست تجویز کند. برای زنان، مصرف برخی از قرص‌های خوراکی ضد بارداری ممکن است به کاهش شدت و دفعات بروز آکنه کمک کند.

درم ابریژن || پزشکت

روش های بالینی

تعدادی از روش های بالینی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان برای به حداقل رساندن ظاهر اسکار آکنه انجام داد که عبارتند از:

  • تزریقات
  • درم ابریژن
  • سرما درمانی
  • تزریق فیلر پوستی
  • لایه برداری شیمیایی
  • لیزر لایه برداری و نور درمانی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر گونه تغییر رنگ، رشد یا لک که ظاهر عجیبی روی پوست داشته باشد باید از نظر پزشکی مورد ارزیابی قرار گیرد تا خطر ابتلا به ملانوم، که یک نوع شدید سرطان پوست است، رد شود.

در صورت ایجاد لکه یا لکه رنگدانه ای همراه با ویژگی های زیر لازم است که به پزشک مراجعه کنید:

  • شکل نامنظم
  • تراوش ترشح یا خون
  • لکه به سرعت در حال رشد در اندازه
  • همراه با قرمزی، خارش یا حساسیت

متخصص پوست شما این نقطه را به صورت فیزیکی بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اگر مشکوک به نظر برسد، ممکن است بیوپسی انجام دهد تا علت اصلی آن مشخص شود.

سوالات متداول

موثرترین راه برای از بین بردن لک چیست؟

موثرترین راه برای از بین بردن لک ها استفاده از داروهای تجویزی آکنه است. درمان های بدون نسخه مانند بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک نیز بسیار مفید هستند.

آیا دست زدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند لک های شما را تشدید کند؟

برداشتن پوست مانند فشردن لکه ها را بدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. لمس ملایم به آنها آسیبی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند.

آیا استفاده از خمیر دندان و پوست موز به کاهش ظاهر لکه ها کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

خمیر دندان و پوست موز لک ها را کاهش نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند و به بهبود آنها کمک نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

آیا لبنیات باعث ایجاد لک بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

محصولات لبنی، به ویژه شیر کامل، باعث ایجاد جوش (لک) بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سخن آخر

لک صورت در هر نقطه، تغییر رنگ یا علامتی است که روی پوست ایجاد شود. در حالی که لکه ها به طور کلی بی ضرر هستند، درمان های مختلفی برای محو شدن آنها در صورتی که ظاهر آنها شما را آزار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد در دسترس است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز