لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه پسوریازیس را در خانه درمان کنیم؟

چگونه پسوریازیس را در خانه درمان کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه پسوریازیس را در خانه درمان کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چگونه پسوریازیس را در خانه درمان کنیم؟ قبل از پاسخ به این سوال باید بدانیم که قبل از درمانهای خانگی پسوریازیس ، بهتر است با پزشک مشورت کنیم. وقتی افراد در کنار درمان های پزشکی از درمان های خانگی استفاده می کنند، نتیجه بهتری می گیرند. تحقیقات نشان می دهد که دریافت هر روز مقدار کمی آفتاب می تواند به بهبود علائم کمک کند، اما آفتاب زیاد می تواند باعث وخیم تر شدن بیماری شود. استفاده از داروهای خانگی به تنهایی یا همراه با درمان دارویی می تواند علائم پسوریازیس را بهبود بخشد.

با این حال، برخی از داروهای خانگی احتمال دارد با درمان های پزشکی تداخل داشته باشند، بنابراین قبل از استفاده، باید ابتدا با پزشک مشورت کنید. همچنین مهم این است که علائم پسوریازیس را کنترل کنید و مطمئن شوید که درمان ها باعث بدتر شدن علائم شما نمی شوند.

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی پوستی است که در آن سیستم ایمنی باعث تولید بیش از حد سلول های پوستی می شود. برخی از داروهای خانگی احتمال دارد به تسکین علائم کمک کنند. پسوریازیس باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوستی به نام پلاک می شود. پلاک بیشتر در آرنج، زانوها و پوست سر ظاهر می شود، اما می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند.

اما برخی گزینه های درمانی برای درمانهای خانگی پسوریازیس، عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از درمانهای خانگی پسوریازیس

قرار گرفتن در معرض نور خورشید هنگام ابتلا به پسوریازیس می تواند باعث بهبود ظاهر پوست شود. افراد باید پوست خود را به تدریج و برای دوره های کوتاه مدت در معرض نور قرار دهند.

بنیاد ملی پسوریازیس توصیه می کند که روزانه یک بار و 5 تا 10 دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید. استفاده از ضد آفتاب و لباس بسیار ضروری است تا فقط مناطق آسیب دیده در معرض آفتاب قرار بگیرند. اگر پوست می تواند تحمل کند، به تدریج و با افزایش 30 ثانیه در روز، زمان را بیشتر کنید. در حین درمان باید از آفتاب سوختگی جلوگیری شود زیرا می تواند پسوریازیس را وخیم تر کند.

این اشعه UVB خورشید است که برای علائم پسوریازیس مفید است. آفتاب و تخت های برنزه داخلی اغلب اشعه UVA پخش می کنند.

افرادی که از تخت های برنزه داخلی استفاده می کنند بیشتر در معرض آسیب پوست هستند. استفاده از آنها خطر ابتلا به یک نوع سرطان پوست به نام ملانوما در آنها افزایش می یابد. بسیاری از کارشناسان، از جمله بنیاد ملی پسوریازیس و آکادمی پوست آمریکا، استفاده از تخت های برنزه کننده تجاری را توصیه نمی کنند.

برخی از داروها همچنین می توانند پوست را نسبت به آفتاب حساس کنند. افراد باید قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب با پزشک خود مشورت کنند. کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پوست دارند شاید لازم باشد که از آفتاب دور باشند و به دنبال درمان های دیگر باشند.

روغن ماهی یا چربی های امگا 3 یکی دیگر از درمانهای خانگی پسوریازیس

تحقیقات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 که مکمل های ماهی و روغن ماهی اغلب حاوی آن هستند، می توانند التهاب را کاهش دهند و بیماری های خود ایمنی را بهبود بخشند.

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که روغن ماهی احتمال دارد به افراد مبتلا به پسوریازیس کمک کند که هم التهابی و هم خودایمن است. میزان این بهبودی به نوع روغن ماهی، دوز مصرفی و نوع پسوریازیس بستگی دارد.

به نظر می رسد اسیدهای چرب امگا 3 موثرترین ترکیب روغن باشد.

برخی از افراد هنگام استفاده از روغن ماهی عوارض جانبی را نشان می دهند. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • سوء هاضمه
  • احساس طعم ماهی در دهان

افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) مصرف می کنند، در صورت مصرف مکمل های امگا 3، در معرض خطر خونریزی بیشتری قرار دارند.

افراد باید دستورالعمل های دوز را به دقت مطالعه کنند تا از ناراحتی احتمالی معده جلوگیری شود. از آنجا که مکمل های روغن ماهی می توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند، باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند.

بهتر است به جای استفاده از مکمل ها، ماهی هایی را که حاوی امگا 3 هستند مصرف کنید.

کپسایسین یکی دیگر از درمانهای خانگی پسوریازیس

فواید مصرف کپسایسین چیست؟ | پزشکت

کپسایسین موجود در فلفل قرمز توانایی مبارزه با التهاب را نشان داده است. تحقیقات نشان می دهد که کپسایسین می تواند علائم پسوریازیس را بهبود بخشد.

در سال 1986، در تحقیقی که در مجله آکادمی پوست آمریکا ارائه شد، 44 نفر با علائم متوسط تا شدید، به مدت 6 هفته کرم موضعی کپسایسین استفاده کردند.

تقریباً نیمی از گروه در ابتدا استفاده از کرم سوزش، خارش و قرمزی را مشاهده کردند که با ادامه استفاده متوقف شد یا به شدت کاهش یافت. محققان اظهار داشتند که کپسایسین احتمال دارد یک درمان مفید برای پسوریازیس باشد.

در سال 1993، تحقیق دیگری استفاده از ماده P، موجود در کپسایسین را برای پسوریازیس بررسی کرد. 98 شرکت کننده ای که به مدت 6 هفته، چهار بار در روز از کرم استفاده کردند، بهبودهای قابل توجهی در ضخامت، پوسته پوسته شدن، قرمزی و خارش پوست نسبت به گروه دیگر نشان دادند.

با این حال، برخی از شرکت کنندگان عوارض جانبی را نشان دادند از جمله احساس سوزش در ناحیه ای که از کرم استفاده شده بود.

آلوئه ورا یکی دیگر از درمانهای خانگی پسوریازیس

چگونه پسوریازیس را در خانه درمان کنیم؟ | پزشکت

کرم آلوئه ورا می تواند به تسکین قرمزی، التهاب و پوسته پوسته شدن کمک کند.

طب سنتی مدت هاست که از ژل داخل گیاه آلوئه ورا برای درمان زخم های پوستی استفاده می کند. استفاده از پماد حاوی آلوئه ورا احتمال دارد به کاهش قرمزی، پوسته پوسته شدن و التهاب ناشی از پسوریازیس کمک کند.

یک مطالعه در سال 2018 که در آن 2248 فرد مبتلا به پسوریازیس خفیف تا متوسط از پمادی حاوی 50 درصد بره موم و 3 درصد آلوئه ورا استفاده کردند، نشان داد که آلوئه ورا برای افراد مبتلا به این بیماری مفید است.

کسانی که از داروی حاوی آلوئه ورا استفاده کردند، «بهبود قابل توجه» در علائم خود را نشان دادند.

افراد باید آلوئه ورا را مستقیماً روی پوست قرار دهند و از مصرف داخلی آن خودداری کنند.

بنیاد ملی پسوریازیس توصیه می کند کرم یا ژلی را انتخاب کنید که حداقل حاوی 0.5 درصد آلوئه ورا باشد.

انگور اورگان

انگور اورگان، یا Mahonia aquifolium، یک داروی گیاهی است که می تواند به پاسخ ایمنی دربرابر پسوریازیس کمک کند.

گزارشی در مورد سه آزمایش بالینی که در مجموع 104 نفر شرکت داشتند، نویسندگان نتیجه گرفتند که کرم M. aquifolium یک درمان «ایمن و موثر» برای پسوریازیس خفیف تا متوسط است؛ و می تواند علائم را بهبود بخشد و عوارض جانبی کمی دارد.

سرکه سیب

چگونه پسوریازیس را در خانه درمان کنیم؟ | پزشکت

شواهد نشان می دهد که سرکه سیب می تواند به تسکین خارش و سوزش ناشی از پسوریازیس پوست سر کمک کند، اگرچه برای استفاده در مناطق شکسته یا ترک خورده مناسب نیست.

این ماده حاوی خواص طبیعی میکروب کشی است و می تواند برای پوست سر تسکین دهنده باشد.

برای یک درمان ملایم تر، فرد می تواند سرکه را با مقدار مساوی آب رقیق کند. اگر در حین استفاده یا بعد از آن پوست سوزش دارد، باید آن را قطع کرد.

مرطوب کننده ها 

مرطوب کننده یک درمان استاندارد و برای آبرسانی پوست مهم است. خارش و پوسته پوسته شدن می تواند باعث بدتر شدن پسوریازیس شود، بنابراین مرطوب نگه داشتن پوست ضروری است.

توجه داشته باشید AAD موجود در کرم های مرطوب کننده، یک درمان استاندارد برای استفاده در کنار سایر درمان ها است.

استفاده از پماد سنگین یا کرم غلیظ سه بار در روز احتمال دارد به کنترل علائم کمک کرده و احساس راحتی پوست را حفظ کند.

مردم باید به دنبال محصولی بدون عطر و رنگ با برچسب «برای پوست حساس» باشند. کرم حاوی آلوئه ورا می تواند کمک کننده باشد.

پزشکان همچنین احتمال دارد درمان های موضعی و کرم های حاوی قیر ذغال سنگ، اسید سالیسیلیک و سایر مواد دارویی را توصیه کنند.

پانسمان مرطوب و حمام های گرم با نمک یا جو دو سر

چگونه پسوریازیس را در خانه درمان کنیم؟ | پزشکت

حمام ها و دوش ها می توانند آرامش بخش باشند، اما آنهایی که خیلی طولانی یا خیلی گرم هستند می توانند چربی های پوست را از بین ببرند و باعث بدتر شدن پسوریازیس شود.

برخی افراد دریافتند که یک وان گرم حاوی بلغور جو دوسر یا نمک اپسوم می تواند علائم را تسکین می دهد.

طبق تحقیقات انجام شده، یک وان بلغور جو دوسر یا یک پانسمان مرطوب می تواند خارش را کاهش دهد و یک وان گرم حاوی روغن حمام مناسب می تواند به مرطوب سازی پوست کمک کند.

در سال 2005، محققان شواهدی یافتند که نمک های دریای مرده احتمال دارد به خشکی پوست کمک کنند. داوطلبان یک بازو را در ظرفی با غلظت 5 درصد نمک منیزیم، به مدت 15 دقیقه در آب غوطه ور کردند. در نتیجه دریافتند که مانع پوستی شرکت کنندگان، بهبود یافته و زبری و التهاب آنها از بین رفته است.

بعد از استحمام، استفاده از یک مرطوب کننده مناسب در حالی که پوست هنوز مرطوب است می تواند از کاهش رطوبت جلوگیری کند.

ورزش و رژیم غذایی

برخی از مبتلایان به پسوریازیس احتمال دارد اضافه وزن داشته باشند و در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 باشند. ورزش می تواند به کاهش خطر این مشکلات کمک کند.

رژیم غذایی همچنین برای حفظ وزن سالم و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و سایر انواع بیماری مهم است.

نکاتی که احتمال دارد به شما کمک کنند عبارتند از:

  • پرهیز از شکر
  • نوشیدن مقدار زیادی آب
  • قطع چربی های ترانس که در بسیاری از غذاهای سریع و فرآوری شده وجود دارد.
  • خوردن غذاهایی با خاصیت ضد التهابی، از جمله بسیاری از میوه ها و سبزیجات

پروبیوتیک ها یکی دیگر از درمانهای خانگی پسوریازیس

پروبیوتیک ها باکتریهای مفیدی هستند که در ماست و غذاهای تخمیر شده وجود دارند. افراد همچنین می توانند آنها را به صورت مکمل مصرف کنند.

وجود تعادل مناسب باکتری در بدن می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است، بنابراین پروبیوتیک ها احتمال دارد در مدیریت علائم مفید باشند.

تحقیقات نشان می دهد که نوع خاصی از پروبیوتیک به نام Bifidobacterium infantis 35624 ممکن است به تنظیم پاسخهای التهابی در بدن کمک کند که در بروز علائم پسوریازیس نقش دارند.

کورکومین 

کورکومین خاصیت ضد التهابی دارد ومی تواند در درمان پسوریازیس کمک کننده باشد.

کورکومین ماده موثره زردچوبه است؛ و می تواند التهاب در بدن را کم و همچنین فعالیت پسوریازیس را کاهش دهد.

کورکومین بصورت قرص یا کپسول برای خرید بصورت آنلاین یا در فروشگاه موجود است.

روش های درمانی جایگزین پسوریازیس کدامند؟

چگونه پسوریازیس را در خانه درمان کنیم؟ | پزشکت

یوگا می تواند استرس را که محرک پسوریازیس است کاهش دهد.

سایر درمان های خانگی عبارتند از:

طب سوزنی و ماساژ می تواند به تسکین درد کمک کند واحتمال دارد برای کسی که آرتروز پسوریازیس دارد مفید باشد.

افراد باید قبل از انجام هرگونه درمانی که شامل روغنهای اساسی مانند ماساژ باشد، با پزشک خود مشورت کنند، زیرا برخی از این محصولات احتمال دارد علائم را بدتر کنند. یک پزشک می تواند در مورد محصولات مناسب مشاوره ارائه دهد.

درمان پزشکی پسوریازیس چیست؟

انواع درمان های پزشکی که برای پسوریازیس ­در دسترس هستند عبارتند از:

  • سیستم که کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد
  • درمان های موضعی برای استفاده بر روی پوست.
  • بیولوژیک که استفاده آن برای علائم متوسط تا شدید است.
  • فتوتراپی، نوعی درمان نوری است که افراد می توانند در مطب پزشک انجام دهند.
  • درمان های خوراکی جدید که با مهار مولکول های خاص، از التهاب جلوگیری می کند.

یافتن درمان مناسب، نیاز به راهنمایی یک متخصص پزشکی دارد، وی همچنین در مورد هرگونه درمانهای خانگی که می تواند به شما کمک کند بحث خواهد کرد.

اجتناب از عوامل محرک در درمان پسوریازیس

چگونه پسوریازیس را در خانه درمان کنیم؟ | پزشکت

پسوریازیس معمولاً با عوامل محرک شعله ورمی شود یعنی علائم بدتر می شوند. اجتناب از عوامل محرک، در صورت امکان، به جلوگیری از شعله ور شدن کمک کند.

محرک های رایج عبارتند از:

  • استرس
  • سیگار کشیدن
  • آسیب پوستی، از جمله بریدگی، خراش و آفتاب سوختگی
  • برخی از داروها، از جمله داروهای فشار خون بالا، اختلالات روانپزشکی، آرتروز و مالاریا
  • عفونت ها و بیماری ها، مانند استرپتوکوک گلو، سرماخوردگی و سایر شرایط شایع

عوامل محرک بین افراد متفاوت است. افراد می توانند عوامل محرک خود را شناسایی کنند و از آنها دوری کنند.

حرف آخر

گاهی اوقات افراد می توانند پسوریازیس خفیف را فقط با داروهای خانگی درمان کنند. با این حال، در صورت بدتر شدن علائم، بهتر است در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

افراد باید هرگونه مکمل، گیاهان، ویتامین ها یا سایر درمان های خانگی را با پزشک خود در میان بگذارند تا از مناسب بودن و بی خطر بودن انها اطمینان حاصل کنند.

گاهی اوقات، درمان های طبیعی می توانند با داروها تداخل داشته باشند و مشکلاتی را برای افرادی که دارای شرایط سلامتی خاصی هستند ایجاد کنند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/314525#takeaway

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز