لوگو پزشکت

رادیو پزشکت

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ریزش مو بعد از زایمان و راه های مقابله با آن

ریزش مو بعد از زایمان و راه های مقابله با آن | پزشکت
فهرست مطالب

در دوران بارداری، ممکن است بخاطر موهای ضخیم و براق خود احساس خوشحالی کنید. اما این احساس می تواند به محض تولد نوزاد تغییر کند. چون ریزش مو بعد از زایمان اتفاق می افتد. به طور معمول، به طور متوسط، یک فرد 100 مو در روز از دست می دهد. تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری مانع ریزش موها می شود.

افزایش سطح استروژن بیشتر موها را در مرحله آناژن (رشد) چرخه مو نگه می دارد، که باعث ریزش کمتر مو می شود و موهای شما متراکم و ضخیم به نظر می رسد. اما بلافاصله پس از زایمان، سطح استروژن شروع به کاهش می کند و تمام موهایی که در مرحله آناژن بودند در نهایت وارد مرحله استراحت می شوند و شروع به ریزش می کنند.

توجه: اگر ریزش مو با شدت یکسانی بیش از یک سال ادامه داشت، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خانگی برای مقابله با ریزش مو بعد از زایمان

ریزش مو بعد از زایمان می تواند روز پس از به دنیا آمدن نوزاد شما شروع شود. با مشاهده موهای فزاینده ای که ممکن است در حال ریزش باشد، وحشت نکنید. این یک اتفاق عادی است. این روند ریزش مو ممکن است از شش ماه تا یک سال به طول انجامد. کارهای زیادی برای جلوگیری از آن نمی توان انجام داد، اما تغییرات ساده در شیوه زندگی و درمان های خانگی می تواند ریزش مو را به حداقل برساند و همچنین رشد موهای سالم را افزایش دهد.

از موها مراقبت کنید.

ریزش مو بعد از زایمان و راه های مقابله با آن | پزشکت

پس از زایمان، زمانبندی لازم است تا برنامه ای را برای نگهداری مو تنظیم کنید زیرا شما مسئولیت های زیادی بعد از زایمان بر عهده دارید. این امر اغلب باعث می شود از موهای خود غافل شوید و در نهایت، موهای شما به شکل بسیار بدی در می آید. بنابراین، اولین قدم برای پیشگیری از ریزش مو در واقع باید مراقبت مناسب از مو باشد.

  • از استفاده از سشوار و سایر ابزارهای گرم کننده مو خودداری کنید.
  • موهای خود را به آرامی اما با شامپوی خوب، 2 یا 3 بار در هفته بشویید.
  • برای شستن موهای خود از آب داغ استفاده نکنید.از آب ولرم یا خنک استفاده کنید.
  • از رنگدانه ها، موهای بافته و هر مدل موی تنگ که باعث کشیدن بیش از حد می شود خودداری کنید.
  • هنگامی که موهای شما خیس است شانه، برس یا بستن آنها را انجام ندهید. سعی کنید آن را آزاد نگه دارید تا کاملا خشک شود.

استرس را کاهش دهید.

طبیعی است که پس از تولد نوزاد دچار استرس شوید. چیزهای جدید زیادی وجود دارد که باید از آنها مراقبت کرد. اما استرس برای سلامتی و موهای شما مفید نیست. در واقع استرس می تواند ریزش موهای بعد از زایمان را بدتر کند. استرس می تواند چرخه طبیعی مو را مختل کرده و موها را وارد مرحله تلوژن یا ریزش کند. بنابراین، سعی کنید استرس را تحت کنترل داشته باشید. برای مدیریت استرس، می توانید از مدیتیشن، تنفس عمیق، موسیقی آرامش بخش، ورزش یا سایر تکنیک های آرامش استفاده کنید. همچنین، حتماً خواب خوبی داشته باشید، زیرا هورمون رشد در طول خواب آزاد می شود.

از رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.

وقتی صحبت از سلامت مو می شود ،رژیم غذایی شما تأثیر مستقیم بر مو دارد. یک رژیم غذایی خوب به معنای موهای سالم است، در حالی که رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث ریزش مو یا تأثیر بر کیفیت آن شود .رژیم غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی داشته باشید.

غذاهای سرشار از ویتامین A، B، C و E و همچنین آهن، روی، مس، منیزیم و سلنیوم را انتخاب کنید. در حقیقت، اگر میزان آهن، روی یا هرگونه مواد مغذی ضروری دیگر کم است، موهای شما بسیار آسیب می بیند. گنجاندن انواع میوه ها، سبزیجات و پروتئین های سالم در رژیم غذایی شما بهترین راه برای اطمینان از سلامت مو است. غذاهایی که سلامت مو را بهبود می بخشند شامل سبزیجات برگ تیره(برای آهن و ویتامین C)، تخم مرغ (برای ویتامین D)، سیب زمینی شیرین و هویج (برای بتا کاروتن) و ماهی (برای امگا 3 و منیزیم) است.

ماساژ منظم روغن

چه ریزش مو بعد از زایمان و چه هر نوع مشکل مو، ماساژ منظم روغن برای موهای شما مفید است. ماساژ منظم با روغن باعث افزایش گردش خون در پوست سر و همچنین حالت دادن به پوست سر و تقویت ریشه مو می شود. روغن زیتون ولرم یا روغن نارگیل را به طور گسترده روی پوست سر خود بمالید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد موهای خود را با شامپوی ملایم بشویید. این کار را حداقل 2 یا 3 بار در هفته انجام دهید.

حتی می توانید پوست سر را با نوک انگشتان خود بدون استفاده از روغن ماساژ دهید.

بیوتین

ریزش مو بعد از زایمان و راه های مقابله با آن | پزشکت

بیوتین یک ویتامین ب کمپلکس است که به رشد سریع موها کمک می کند. این ویتامین به کاهش موهای از دست رفته بعد از بارداری کمک می کند زیرا به سنتز پروتئین های مو مانند کراتین کمک می کند. در حقیقت، کمبود بیوتین با شکستن و ریزش مو ارتباط دارد. غذاهای غنی از بیوتین را در رژیم غذایی خود قرار دهید، مانند تخم مرغ، ماست، بادام، آجیل، حبوبات، غلات کامل، شیر و گوشت.

همچنین می توانید مکمل های بیوتین مصرف کنید. قبل از مصرف هرگونه مکمل، با پزشک خود مشورت کنید. در واقع شما می توانید مکمل های بعد از زایمان حاوی بیوتین و چندین ماده مغذی ضروری دیگر مصرف کنید. همچنین می توانید از شامپوها و نرم کننده های غنی شده با بیوتین استفاده کنید.

شیر نارگیل

یکی دیگر از داروهای خوب برای مقابله با ریزش مو بعد از زایمان، شیر نارگیل است. شیر نارگیل سرشار از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است که سلامت مو و پوست سر را بازیابی می کند. حتی موها را نرم کرده و به موهای شما حجم می بخشد .شیر نارگیل تازه استخراج شده را به پوست سر بمالید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند سپس موها را با آب سرد بشویید. این درمان را 2 یا 3 بار در هفته تکرار کنید. برای مزایای بیشتر، می توانید قبل از استفاده از شیر نارگیل، کمی پودر تخم شنبلیله به آن اضافه کنید.

تخم مرغ

درمان منظم پروتئین برای لذت بردن از موهای قوی و ضخیم حتی در دوران پس از زایمان ضروری است. برای درمان پروتئین مو، تخم مرغ بهترین انتخاب است. به غیر از پروتئین، تخم مرغ دارای چندین ماده معدنی و اسیدهای چرب ضروری است که می تواند موها را تغذیه کرده و درخشش طبیعی را به آنها بدهد. بسته به طول موهای خود، از 1 یا 2 تخم مرغ استفاده کنید. تخم مرغ ها را کاملاً بزنید.2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را مخلوط کنید و اجازه دهید حدود 30 دقیقه بماند سپس موهای خود را با آب ولرم و شامپو بشویید. این درمان پروتئینی را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

انگور فرنگی هندی

ریزش مو بعد از زایمان و راه های مقابله با آن | پزشکت

انگور فرنگی هندی، که به آملا نیز معروف است، برای موهای شما بسیار تغذیه کننده است. سرشار از ویتامین C است که به حفظ سلامت پوست سر و تقویت رشد مو کمک می کند. همچنین، خواص دارویی آن کمک زیادی به کاهش ریزش مو و حفظ سرعت رشد موهای سالم می کند .یک قاشق غذاخوری پودر آملا را در 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. مخلوط را گرم کنید تا بجوشد، سپس آن را صاف کنید.

قبل از خواب روغن آغشته به آملا را روی پوست سر خود ماساژ دهید. صبح روز بعد طبق معمول موهای خود را با شامپو بشویید. این کار را به صورت هفتگی انجام دهید. همچنین، روزانه 2 تا 3 قاشق غذاخوری آب انگور فرنگی هندی مصرف کنید. این یک نوشیدنی قوی برای موهای شما مفید است.

شنبلیله

این گیاه دارویی که به راحتی در دسترس است می تواند برای ریزش مو و سایر مشکلات مو بعد از بارداری معجزه کند. دانه های شنبلیله حاوی موادی هستند که رشد مو را تقویت کرده و به بازسازی فولیکول های مو کمک می کنند. آنها همچنین حاوی پروتئین هستند که برای سلامت کلی مو مفید است.

  • 1 تا 2 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را در یک کاسه بزرگ آب یک شب خیس کنید. آب فشرده را روز بعد روی پوست سر بمالید و بگذارید 1 تا 2 ساعت بماند. در نهایت، موهای خود را طبق معمول شامپو کنید. 2 بار در هفته این روند را تکرار کنید.
  • روش دیگر، 2 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله خیس خورده را به صورت خمیر درست کنید. خمیر را روی موهای خود بمالید و آن را با کلاه دوش به مدت 30 تا 40 دقیقه بپوشانید. در نهایت، موهای خود را با آب بشویید. از این روش درمانی 1 یا 2 بار در هفته استفاده کنید.

آلوئه ورا

ریزش مو بعد از زایمان و راه های مقابله با آن | پزشکت

آلوئه ورا یکی دیگر از مواد طبیعی برای مراقبت از مشکلات مربوط به موهای بعد زایمان است. ژل آلوئه ورا برای سلامت موهای شما مفید است، زیرا رشد مو را تقویت می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

در حقیقت، آلوئه ورا به حفظ تعادل pH پوست سر کمک می کند، که برای رشد سالم موها مهم است.در ½ فنجان ژل تازه آلوئه ورا، کمی آب لیمو اضافه کنید. کاملاً مخلوط کنید و آن را روی پوست سر و موهای خود بمالید. اجازه دهید حدود 20 دقیقه بماند، سپس موهای خود را با شامپو بشویید. این کار را هفته ای یکبار انجام دهید.

سخن آخر
  • شما می توانید یک مدل موی جدید انتخاب کنید که موهای ظریف را در قسمت جلویی قرار داده و به موهای شما حجم دهد.
  • بعد از شامپو زدن از مرطوب کننده موهای مرطوب استفاده کنید.
  • از مدل موهای صاف خودداری کنید زیرا موهای نازک را آشکارتر می کند.
  • اگر ریزش موهای شما بیش از حد است با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتونو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

پزشکت رو در اینستاگرام دنبال کنید

pezeshket@

پزشکت رو در تلگرام دنبال کنید

pezeshket@

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

زخم معده، ریفلاکس مری، رژیم غذایی نادرست و حتی استرس می تونه باعث سوء هاضمه بشه که بسیار ناراحت کننده ست. برای درمان مشکلات گوارشی خود با متخصص گوارش 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

مشکل خارش و سوزش پا می تونه ناشی از علل مختلفی مثل عفونت قارچی، خشکی پوست و یا مشکلات عروقی باشه که در هر صورت آزاردهنده ست. برای درمان علائمت با متخصص پوست و مو مشاوره تلفنی بگیر.

خونریزی زیاد در طول دوره پریودی ممکنه نشانه‌ای از اختلالات هورمونی، التهابات رحم، وجود تومورها، عوامل خونی و غیره باشه. اگه موقع پریودی خونریزیت زیاده تا دیر نشده با متخصص زنان مشاوره تلفنی بگیر.

درد لگن دلایل مختلفی مثل عفونت ادراری، التهاب رحم، آسیب ستون فقرات داره که میتونه زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار بده. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

درد سینه یک وضعیت نگران‌کننده ست که می تونه علل مختلفی مثل بیماری قلبی، ریه‌ها یا مشکلات عضلانی-اسکلتی داشته باشه. برای تشخیص صحیح با متخصصان آنلاین قلب و عروق 24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

لمینت دندان یک روش زیبایی دندان‌هاست که با استفاده از لایه‌های نازک پوششی، شکل و رنگ دندان‌ها را تغییر میده. این روش برای بهبود ظاهر دندان‌های تاریک، شکسته، ترک خورده یا ناهموار استفاده میشه. اگه می خوای دندونتو لمینت کنی، بهتره با دندان پزشک آنلاین مشاوره تلفنی بگیری تا راهنماییت کنه.