لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

نویز سفید چیست و چه فوایدی دارد؟

نویز سفید چیست و چه فوایدی دارد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

هیچ چیز مانند بیدار شدن از خواب و داشتن احساس سرزندگی و آمادگی برای ساعات بعدی روز نیست. متأسفانه، بسیاری از مردم در بیدار شدن و نیز ادامه روز با مشکل روبرو هستند. یکی از علل این مسئله ممکن است این واقعیت باشد که ایجاد محیطی مناسب برای داشتن خوابی ایده‌آل دشوار است. مکانی خنک، آرام، بدون نور و ساکت، معمولا محیطی ایده‌آل است. دستگاه‌ های نویز سفید حداقل می‌ توانند در تامین یکی از این شرایط به شما کمک کنند. این دستگاه‌ ها صدایی پیوسته تولید می‌کنند که همه صوت‌ های دیگر مانند آژیر، پارس سگ‌ ها و تلویزیون را حذف می‌ کند. حتی برخی شواهد وجود دارد که این واقعیت را تأیید می‌ کند که دستگاه‌ های نویز سفید می‌ توانند خواب راحت‌ تری را برای شما رقم بزنند. در این مقاله از پزشکت، درباره دستگاه نویز سفید و فواید آن صحبت خواهیم کرد. پس ادامه مقاله را مطالعه کنید‌.

چرا داشتن خواب خوب مهم است؟

علل زیادی وجود دارند که داشتن یک خواب خوب را به مسئله‌ای مهم تبدیل می‌کنند. خواب با‌کیفیت برای سلامت کلی ما حیاتی است. کیفیت خواب بر سلامت جسمی، اجتماعی و روانی ما تأثیر می‌گذارد. با توجه به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تعداد قابل توجهی از افراد خواب با‌کیفیتی ندارند. فواید خواب خوب و با‌کیفیت، عبارت‌اند از:

  • بهبود عملکرد ورزشی
  • بهبود تمرکز و بهره وری
  • کمک به توانایی شناختی
  • افزایش مشارکت در کار روزانه
  • بهبود قدرت قضاوت و تصمیم گیری
  • کاهش خطرات و علائم اختلالات مربوط به سلامت روان، از جمله افسردگی
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت شیرین و فشار خون بالا

یکی از علل مهم بروز اختلالات مختلف در خواب، سر و صدای محیط است. در همین باره، نویز سفید می‌تواند مفید و قبل توجه باشد.

دستگاه نویز سفید چیست؟

این نویز ترکیبی از صداهای مختلف در فرکانس‌های مختلف است که برای گوش انسان قابل شنیدن است. در اغلب اوقات این نویز می‌تواند مانند صدای خش خش یا صدای “SHHHH”، شبیه به صدای تلویزیون یا رادیو استاتیک، به نظر برسد. حتی ممکن است صدای دستگاه‌های نویز سفید را در مطب پزشک یا درمانگر خود شنیده باشید.

استفاده از نویز سفید در مطب پزشک، به حفظ حریم خصوصی بیمار کمک شایانی می‌کند. محققان دریافته‌اند که نویز سفید به افراد کمک می‌کند تا نه تنها بخوابند، بلکه خواب با‌کیفیتی داشته باشند. نویز سفید چیزی بیش از ضبط صوت امواج اقیانوس و صداهای باران است.

از نظر صوتی، این نویز مجموعه‌ای از صداها است که شدت یکسانی در محدوده شنیداری دارند و صدایی یکنواخت را برای پوشاندن امواج صوتی بلند ایجاد می‌کنند. این نویز به حذف صداهای دیگر کمک می‌کند تا بتوانید بهتر بخوابید.

تفاوت نویز سفید با نویز صورتی چیست؟

نویز سفید چیست و چه فوایدی دارد؟ || پزشکت

نویز صورتی نیز مانند نویز سفید، شامل تمام فرکانس‌های قابل شنیدن برای گوش انسان است. با این حال، انرژی به طور یکنواخت بین آنها توزیع نمی‌شود و شدت فرکانس‌های پایین‌تر بیشتر است و صدایی عمیق و یکنواخت ایجاد می‌کند. نمونه‌هایی از صداهای صورتی، عبارت‌اند از:

  • وزش باد شدید
  • خش‌خش برگ
  • بارش مداوم باران
  • برخورد امواج به ساحل

نویز سفید و صورتی چگونه می‌توانند به داشتن خوابی باکیفیت کمک کنند؟

صدا یا نویز سفید یا صورتی می‌تواند با مسدود کردن صداهای بیرونی و پوشاندن و حذف صداهای مخرب به‌ بهبود کیفیت خواب افراد کمک کند. نتایج حاصل از تحقیقات نشان داده است که اختلالات خواب ناشی از آلودگی صوتی پیامدهایی برای سلامتی سیستم‌های بیولوژیکی بدن ما دارند. هم مدت و هم کیفیت خواب می‌تواند تحت تاثیر صداهای بیرونی باشد.

صدا یا نویز سفید یا صورتی می‌تواند با محدود کردن اصوات بیرونی، به شما کمک کند تا خواب با کیفیتی داشته باشید. در واقع، نویز سفید یا صورتی یک مانع بین صدای بیرون و پرده گوش شما ایجاد می‌کند تا بتوانید با وجود آنچه در اطرافتان اتفاق می‌افتد، با آرامش به چرت زدن ادامه دهید.

بخش مهمی از پروسه داشتن یک خواب باکیفیت، ایجاد یک‌ روال شبانه‌روزی منظم است. پیروی از یک برنامه قبل از خواب منظم مانند مطالعه یک کتاب، روشن کردن دستگاه تولید نویز و خوابیدن در رختخواب خود، به مغز و بدن شما سیگنال می‌دهد که زمان استراحت فرا رسیده است.

هنگامی که شروع به استفاده از دستگاه تولید این نویز می کنید، این صدا می‌تواند به مغز شما سیگنال دهد که زمان خواب فرا‌ رسیده‌است. بعد از اینکه نویز سفید به شما کمک می‌کند به خواب بروید، با پیشگیری از شنیدن هر گونه صدای بلندی که ممکن است شما را از خواب بیدار کند، به شما کمک می‌کند تا بخوابید.

این دستگاه، به طور ویژه‌ای برای کسانی که در شهر زندگی می‌کنند، مفید است. ترافیک، صداهای محل زندگی و حتی صدای هواپیما همگی از منابع صوتی مختل کننده خواب هستند. علاوه بر این، این نویز می‌تواند به افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند و نیاز به خوابیدن در روز دارند یا با هم‌خانه‌هایی با برنامه‌های خواب متفاوت زندگی می‌کنند، کمک کند.

تهیه دستگاه تولید نویز سفید

طیف وسیعی از دستگاه‌های تولید نویز سفید وجود دارند که صدای سفید را برای کمک به خواب افراد تولید می‌کنند. حتی برخی از آنها به‌طور خاص برای کمک به خواب نوزادان ساخته شده‌اند. به عنوان مثال، دستگاه صدای طبیعی کلاسیک Dohm توسط Yogasleep دارای دو گزینه برای تنظیم صدا و میزان صدا است تا بتوانید صدای آرامش بخشی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید. این کار صداهای پس‌زمینه، مانند سر‌و‌صدای اعضای خانواده یا ماشین‌ها را از محیط حذف می‌کند.

گزینه دیگر دستگاه Dreamegg D1 Sound Machine است. این دستگاه دارای 24 صدا، از جمله سفید، صورتی، امواج اقیانوس، باران و آتش کمپ، به علاوه چراغ شب، جک هدفون و تایمر است. دستگاه چند صدایی Whish شرکت Yogasleep دارای صداهای چند خوابه از جمله صدای زنگ، آهنگ خواب، صداهای طبیعت و موسیقی متن مدیتیشن است.

همچنین چندین برنامه وجود دارد که می‌توانید آنها را دانلود کنید، از جمله برنامه‌های بسیار محبوب زمان خواب برای دستگاه های موبایل اپل یا White Noise Generator برای اندروید.

دستگاه‌های این نویز ممکن است با حذف صداهای محیطی یا بیرونی که باعث بروز اختلال در خواب می‌شوند، به شما کمک کنند تا خواب شبانه با کیفیت‌تری داشته باشید. این دستگاه‌ها نه تنها می‌توانند به شما کمک کنند که بخوابید، بلکه می‌توانند باعث شوند خواب با کیفیتی داشته باشید، و حتی ممکن است به مغز شما کمک کنند تا زمان خوابیدن را تشخیص دهد.

در واقع، استفاده از دستگاه نویز سفید یک راه ساده برای ایجاد محیطی است که باعث افزایش کیفیت خواب شما می‌شود.

۷ فایده نویز سفید چیست؟

نویز سفید چیست و چه فوایدی دارد؟ || پزشکت

نویز سفید می‌تواند حافظه شما را تقویت کند، تمرکز را بهبود بخشد، شما را آرام کند و به شما کمک کند بهتر بخوابید! عبارت “White Noise” یک جلوه سیناستتیک ایجاد می‌کند که در آن تجربه شنیدن صدا یک کیفیت بصری رنگی را به همراه دارد. نویز سفید، صدایی است که هنگام جابجایی کانال‌های رادیویی می‌شنوید.

این نویز، همان صوتی است که وقتی اتصال کابل به طور ناگهانی قطع می‌شود، از طریق تلویزیون آن را می‌شنوید. همانطور که می‌دانیم نور سفید یا رنگ سفید ترکیبی از VIBGYOR یا تمام رنگ‌های طیف است. به طور مشابه، نویز سفید همان چیزی است که وقتی همه فرکانس‌های صداها با هم ترکیب می‌شوند، می‌شنویم. نویز سفید، همچنین به عنوان “استاتیک” شناخته می‌شود.

محققین در یک مطالعه دریافتند که نویز سفید به طور قابل توجهی کیفیت خواب افرادی را که به علت سطوح بالای سر و صدای محیطی دچار مشکل می‌شوند، بهبود می‌بخشد. در این مطالعه، اینگونه نتیجه‌گیری شد که استفاده از نویز سفید ممکن است ابزاری موثر در کمک به بهبود کیفیت خواب در مناطق شهری باشد.

علاوه براین، براساس نتایج یک مطالعه که در سال 2012 انجام شد، محققان دریافتند که نویز صورتی ثابت می‌تواند با کاهش فعالیت مغز، میزان خواب پایدار را افزایش دهد. همچنین، نتایج یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که بین خواب عمیق و صدای صورتی ارتباط مثبت وجود دارد.

این نویز این ظرفیت را دارد که تمام صداهای خشن پس زمینه محیط زندگی شما را پنهان کند. به این ترتیب، باعث می‌شود که میزان حواس‌پرتی شما کمتر شود. برخی از فواید شگفت‌انگیز نویز سفید برای سلامتی، عبارت‌اند از:

نویز سفید شما را آرام می‌کند.

اگر روز بدی را پشت سر گذاشتید، به احتمال زیاد در تمام طول روز حالتان بد و نامطلوب خواهد بود. با گوش دادن به نویز سفید به مدت 10-15 دقیقه می‌توانید بلافاصله آرام شوید. تا زمانی که کارتان تمام شود، بلافاصله احساس شادابی و آرامش نسبتاً بیشتری خواهید داشت.

نویز سفید به افراد سالمند مبتلا به زوال عقل کمک می‌کند.

بیماران سالمند مبتلا به زوال عقل، مستعد بروز رفتارهای آشفته هستند و کنترل و مراقبت از آنها برای مراقبین و پرستاران این افراد چالش برانگیز است. بر اساس نتایج تحقیقی که اخیرا در سال 2017 در مجله تحقیقات پرستاری، منتشر شده‌است، مشخص شد که رفتار متزلزل سالمندان را می توان به راحتی با صدای نویز سفید کاهش داد و آنها را آرام‌تر کرد.

نویز سفید به مطالعه بهتر کودکان کمک می کند.

حتما زمانی را به خاطر دارید که والدینتان از شما می‌خواستند هنگام مطالعه تلویزیون را خاموش کنید. خوب، این کار آنها یک نکته دارد. وقتی می‌خواهید چیزی را به خاطر بسپارید، وجود سر و صدا باعث بروز اختلالات شناختی می‌شود. پادزهر این اصوات، نویز سفید است.

اگر در محیطی پر سر و صدا زندگی می‌کنید، ممکن است فرزندتان در حین مطالعه با مشکلاتی مواجه شود. اگر فرزندانتان در حین مطالعه به نویز سفید گوش دهند، بهتر می‌توانند تمرکز کنند. زیرا نویز سفید تمام نویزهای پس زمینه دیگر را مهار می‌کند و باعث می‌شود حواس‌پرتی فرزندتان کاهش یابد.

نویز سفید به کودکانی که در کلاس بی‌توجه هستند کمک می‌کند.

از هر معلمی بپرسید، خواهد گفت که وجود کودکان بی‌توجه در کلاس درس، یک شرایط نامطلوب واقعی است. علاوه براین، این کودکان برای همگام شدن با همسالان خود مشکل دارند. زیرا عملکرد تحصیلی آنها به علت مشکلاتشان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

مسئولان مدرسه می‌توانند قبل از شروع کلاس، یک جلسه پخش نویز سفید آرام‌بخش برای کمک به تمرکز کودکان در کلاس درس برگزار کنند. در مطالعه‌ای که در سال 2010 انجام شده‌است، وجود نویز سفید پس‌زمینه به کودکان مدرسه‌ای کمک کرد تا در کلاس توجه بیشتری داشته باشند، حافظه خود را بهبود بخشند و نمرات خوبی کسب کنند.

نویز سفید به آرام کردن کودکان بیش فعال کمک می‌کند.

مادران و پدرانی کا مجبورند با کمبود توجه و تحرکات بیش از حد کودکان بیش‌فعال خود دست و پنجه نرم کنند، به شما خواهند گفت که گاهی اوقات می‌توانند در کنترل فرزندان خود دچار مشکل شوند. در مطالعه ای که در سال 2016 بر روی کودکان بیش‌فعال انجام شد، این کودکان بدون دریافت هیچ دارویی در معرض نویز سفید قرار گرفتند. این کودکان پس از شنیدن صدای نویز سفید توانستند با آرامش و بدون هیچ مزاحمتی وظایف خود را انجام دهند.

دستگاه نویز سفید به تسکین درد واکسیناسیون در نوزادان نارس کمک می‌کند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، نوزادان نارس که باید واکسینه می‌شدند، یک دقیقه در معرض نویز سفید قرار گرفتند. بررسی ها نشان می دهد که این نوزادان در حین واکسن درد زیادی را تجربه نکردند. در واقع، نویز سفید باعث حواس پرتی نوزادان شد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز