لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چرا برخی ها در خواب می خندند؟

چرا برخی ها در خواب می خندند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خندیدن در خواب یا هیپنوژلی نسبتاً رایج است و معمولاً جای نگرانی نیست. اما اینکه چرا برخی در خواب می خندند شاید برای شما هم جای سوال باشد؟ در بیشتر موارد، محققان معتقدند که علت خندیدن و رویا در خواب با حرکت سریع چشم مرتبط بوده که کاملاً بی ضرر است. اما در برخی موارد، خندیدن در خواب با اختلالات خواب ارتباط دارد. در موارد نادر، هیپنوژلی می تواند نشانه ای از یک اختلال عصبی باشد. اگرچه زیگموند فروید و دیگر روانکاوان برجسته، خندیدن در خواب را به تجلی ناخودآگاه غرایز و ترس های اولیه نسبت می دهند، کارشناسان این نظریه را کاملاً معتبر نمی دانند.

آیا خندیدن در خواب طبیعی است؟

در بیشتر موارد، خندیدن در هنگام خواب پاسخ طبیعی به چیزی است که در طول خواب رخ می دهد. رویا اغلب می تواند در هنگام بیدار شدن، عجیب و غریب یا خنده دار به نظر برسد.

(REM) عمیق ترین مرحله خواب  و تنها زمانی است که افراد خواب می بینند. این آخرین مرحله در چرخه خواب و در این مدت، اکثر افراد آتونی عضلانی را تجربه می کنند، به این معنی که بدن از کار افتاده و فلج است.

اکثر مردم در نیمه دوم شب، خندیدن در خواب را تجربه می کنند و احتمال دارد آنها را از خواب بیدار کند.اندازه گیری میزان رایج بودن آن دشوار است، زیرا مردم معمولاً آن را گزارش نمی کنند. با این حال، به نظر می رسد که نسبتاً مکرر رخ دهد.

یک بررسی نشان داد که 33 تا 44 درصد از بچه های دبیرستانی حداقل یک بار در طول 6 ماه گذشته در خواب خندیده اند. همین مطالعه که 73 درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی از حداقل یک رویداد هیپنوژی در سال گزارش دادند.

در بیشتر موارد، خندیدن در خواب هم طبیعی و هم بی ضرر است. با این حال، برخی از علل خنده در خواب ممکن است به توجه بیشتری نیاز داشته باشد.

خندیدن در خواب بر اثر رویاها

چرا برخی ها در خواب می خندند؟ || پزشکت

نظریه های اولیه فرویدی که خندیدن در خواب را به عنوان تجلی ناخودآگاه غریزه یا ترس های اولیه توصیف می کردند، امروزه اعتبار محدودی دارند. شایع ترین علت خندیدن در خواب، دیدن یک خواب عجیب است. شرکای خواب اغلب یک قهقهه را توصیف می کنند که تمایل دارد بیننده خواب را بیدار کند. هنگامی که بیدار می شوند، شاید بگویند که رویا عجیب بود تا خنده دار.در موارد نادر، هیپنوژلی می تواند نشانه ای از یک بیماری دیگر باشد.

اختلال رفتاری خواب REM

افراد مبتلا به اختلال رفتاری REM ( RBD ) آتونی عضلانی که معمولاً با خواب مرتبط است را تجربه می کنند.این باعث می شود که آنها رویاهای خود را با حرکات فیزیکی مانند اندام های وحشی و لرزان انجام دهند. این می تواند منجر به آسیب به فرد یا شریک خواب او شده و به مرور زمان بدتر می شود.

کمتر از 1٪  همه افراد به این اختلال خواب مبتلا هستند، اما در مردان مسن شایع تر است. بیشتر مردان بالای 50 سال را مبتلا می کند و میانگین سن شروع آن حدود 60 سال است.

افراد مبتلا به یک بیماری عصبی مانند بیماری پارکینسون یا آتروفی سیستم چندگانه تا 50٪ بیشتر از افراد بدون چنین شرایطی در معرض خطر ابتلا به RBD هستند.

یک پزشک متخصص، RBD را در طی یک بررسی خواب شبانه به نام پلی سومنوگرام تشخیص می دهد. رایج ترین درمان، داروهای ضد تشنج است.

کارشناسان همچنین توصیه می کنند اتاق خواب را محیط امن تری قرار دهید. این شامل برداشتن وسایلی مانند  میزها، ساعت‌ها و لامپ‌ها از کنار تخت است.

اختلالات عصبی

در موارد نادر، خنده در خواب می‌تواند با بیماری‌های عصبی مرتبط باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، افراد مبتلا به بیماری هایی مانند بیماری پارکینسون بیشتر احتمال دارد RBD را تجربه کنند، که به نوبه خود می تواند باعث هیپنوژی شود.

شرایط دیگر، مانند هامارتوم هیپوتالاموس (HH)، می تواند باعث تشنج ژلاستیک شود. اینها خنده های کنترل نشده یا قهقهه هستند که می توانند در هر زمانی رخ دهند، اما اغلب مواقعی روی می دهند که فرد در حال به خواب رفتن است.

HH مادرزادی است، به این معنی که افراد با آن متولد می شوند. میانگین سن شروع بیماری حدود 10 ماهگی است.

تشنج های ژلاستیک می توانند بارها در روز رخ دهد و حدود 10 تا 20 ثانیه طول بکشند. آنها ممکن است با احساس پروانه ای در شکم، غلغلک دادن در قفسه سینه یا سردرد شروع شوند .فرد احتمال دارد مبهوت یا ترسیده به نظر برسد و رفتارهای خودکار مانند زدن لب یا قورت دادن قبل از شروع تشنج از خود نشان دهد.

چه چیزی باعث می شود که یک فرد در خواب بخندد؟

چرا برخی ها در خواب می خندند؟ || پزشکت

خندیدن در خواب معمولاً جای نگرانی ندارد. یک بررسی کوچک در سال 2013 نشان داد که اغلب یک پدیده فیزیولوژیکی بی ضرر است که با خواب REM و رویا رخ می دهد. در حالی که ممکن است در طول غیر REM روی دهد که این بسیار نادر است.

اختلالات رفتاری خواب REM

به ندرت، خنده در طول خواب می تواند نشانه مشکل جدی تری باشد، مانند اختلال رفتاری خواب REM . در این اختلال، فلج اندام ها در طول خواب REM رخ نمی دهد و شما رویاهای خود را به صورت فیزیکی اجرا می کنید.همچنین می تواند شامل صحبت کردن، خندیدن، فریاد زدن، و اگر در حین حادثه از خواب بیدار شدید، خواب را به یاد آورید. اختلال رفتاری خواب REM ممکن است با سایر اختلالات، از جمله زوال عقل لوی و بیماری پارکینسون مرتبط باشد.

پاراسومنیا

خنده در خواب همچنین می تواند با پاراسومنیاهای برانگیختگی خواب غیر REM مرتبط باشد که تا حدودی شبیه نیمه خواب و نیمه بیدار بودن است.

از جمله اختلالات در خواب می توان به راه رفتن در خواب و وحشت در خواب اشاره کرد. این قسمت‌ها کوتاه‌تر هستند و اکثر آنها کمتر از یک ساعت طول می‌کشند. این موارد در کودکان شایع تر، اما احتمال دارد در بزرگسالان نیز رخ دهد. افزایش خطر پاراسومنیا می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • استرس
  • ژنتیک
  • مصرف آرام بخش
  • تغییر برنامه خواب
  • محرومیت از خواب

چه چیزی باعث می شود کودک در خواب بخندد؟

چرا برخی ها در خواب می خندند؟ || پزشکت

کاملاً مشخص نیست که چه چیزی باعث می شود کودک در خواب بخندد. ما به طور قطع نمی دانیم که آیا نوزادان خواب می بینند، اگرچه آنها معادل خواب REM به نام خواب فعال را تجربه می کنند.

از آنجایی که واقعاً نمی توان فهمید که آیا نوزادان خواب می بینند یا خیر، اعتقاد بر این است که وقتی نوزادان در خواب می خندند، اغلب یک رفلکس است تا پاسخی به خوابی که می بینند. مثلا،بسیاری از محققین معتقدند که نوزادان در خواب فعال ممکن است تکان بخورند یا لبخند بزنند.

وقتی نوزادان این نوع خواب را می گذرانند، بدن آنها می تواند حرکات غیرارادی انجام دهد. این حرکات غیر ارادی احتمال دارد به لبخند و خنده نوزادان در این دوران کمک کند.

در موارد بسیار نادر، انواع تشنج هایی وجود دارد که می تواند در نوزادان رخ دهد که باعث قهقهه های کنترل نشده، به نام تشنج ژلاستیک می شود. اینها تشنج های کوتاهی هستند که حدود 10 تا 20 ثانیه طول می کشند و می توانند در دوران نوزادی حدود 10 ماهگی شروع شوند . آنها می توانند زمانی رخ دهند که کودک در حال به خواب رفتن است، یا زمانی که آنها خواب هستند احتمال دارد آنها را بیدار کند.

اگر متوجه شدید که این اتفاق به طور منظم، چندین بار در روز رخ می دهد، یا اگر با غرغر کردن یا حرکات غیرعادی بدن یا خمیدن است، با پزشک اطفال خود صحبت کنید.تشخیص این عارضه می‌تواند مشکل باشد و پزشک می‌خواهد در مورد وضعیت بیشتر بداند و احتمالاً آزمایش‌های بالینی را انجام دهد تا مطمئن شود که چه روی می دهد.

علت خندیدن نوزادان در خواب

نوزادان اغلب در خواب می خندند. کارشناسان به طور کامل دلیل آن را درک نمی کنند، اما بسیار رایج است و معمولاً جای نگرانی نیست. در واقع، بسیاری از والدین درباره لذت شنیدن خنده‌های نوزادان هنگام خواب صحبت می‌کنند.

در موارد بسیار نادر، ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. یک دلیل برای نگرانی می تواند این باشد که کودک چندین بار خنده غیرقابل کنترل در طول روز همراه با سایر رفتارهای غیرعادی داشته باشد.در این صورت، مراقبان باید با پزشک صحبت کنند.

پیش آگهی خندیدن در خواب

خندیدن در هنگام خواب در بزرگسالان و نوزادان به طور یکسان رایج است. در میان بزرگسالان، شایع ترین علت آن، سرگرمی در خواب است. علت در نوزادان نامشخص، اما معمولاً جای نگرانی نیست.

گاهی اوقات، خنده احتمال دارد نشانه ای از اختلال خواب RBD باشد که در طی آن افراد رویاهای خود را اجرا می کنند. اگر اینطور باشد، حرکات فیزیکی مانند شل شدن دست و پا معمولاً با خنده فرد همراه است.

در موارد نادر، احتمال دارد نشانه یک بیماری عصبی باشد که باعث خنده های غیرقابل کنترل می شود. با این حال، در غیاب هر رفتار غیرعادی دیگری، خندیدن در هنگام خواب کاملاً طبیعی است.به طور کلی خندیدن در خواب بی ضرر ولی در موارد نادر، می تواند نشانه ای از یک مشکل عصبی باشد.

آشنایی با چرخه های REM

چرا برخی ها در خواب می خندند؟ || پزشکت

دو نوع مراحل خواب اصلی وجود دارد: حرکت سریع چشم (REM) و خواب غیر REM. در طول یک شب، چندین چرخه خواب REM و غیر REM را پشت سر می گذارید.

خواب غیر REM در سه مرحله رخ می دهد:

مرحله 1. این مرحله ای است که از بیداری به حالت خواب می روید. خیلی کوتاه است تنفس کند می شود، ماهیچه های شروع به شل شدن می کنند و امواج مغزی کاهش می یابد.

مرحله 2. این مرحله ،زمان خواب سبک قبل از خواب عمیق تر است. قلب و تنفس کندتر و ماهیچه های حتی بیشتر از قبل شل می شوند. حرکات چشم در زیر پلک متوقف و فعالیت مغز با دوره های پراکنده فعالیت الکتریکی کند می شود.

مرحله 3. شما به آخرین مرحله خواب نیاز دارید تا احساس شادابی کنید. این مرحله بیشتر در نیمه اول شب رخ می دهد. در این مدت ضربان قلب و تنفس و امواج مغزی در کندترین نقطه قرار دارند.

خواب REM زمانی است که بیشتر رویاها رخ می دهد.  حدود یک ساعت و نیم پس از به خواب رفتن شروع می شود. همانطور که از نام آن پیداست، چشمان خیلی سریع زیر پلک هایتان به جلو و عقب حرکت می کنند. امواج مغزی متفاوت، اما به زمانی که بیدار هستید نزدیک است.

در این زمان تنفس نامنظم و ضربان قلب و فشار خون، مشابه زمانی است که بیدار هستید، دست ها و پاها موقتا فلج می شوند. به این دلیل که فعالیتی را که باید در رویاهای خود انجام دهید، تکرار نکنید.

خندیدن در خواب معمولاً در طول خواب REM رخ می دهد. گاهی اوقات به این پاراسومنیا گفته می شود، نوعی اختلال خواب که باعث حرکات، ادراکات یا احساسات غیرعادی در طول خواب می شود.

سخن آخر

خندیدن در هنگام خواب در بزرگسالان و نوزادان به طور یکسان رایج است. در میان بزرگسالان، شایع ترین علت آن، خواب دیدن  است. علت در نوزادان نامشخص، اما معمولاً جای نگرانی نیست.

گاهی اوقات، خنده احتمال دارد نشانه ای از اختلال خواب RBD باشد که در طی آن افراد رویاهای خود را اجرا می کنند. اگر اینطور باشد، حرکات فیزیکی مانند شل شدن دست و پا معمولاً با خنده فرد همراه است.

در موارد نادر، احتمال دارد نشانه یک بیماری عصبی باشد که باعث خنده های غیرقابل کنترل می شود. با این حال، در غیاب هر رفتار غیرعادی دیگری، خندیدن در هنگام خواب کاملاً طبیعی است. به طور کلی خندیدن در خواب بی ضرر ولی در موارد نادر، می تواند نشانه ای از یک مشکل عصبی باشد.

در حالی که مواردی وجود دارد که خندیدن در خواب می تواند نشان دهنده یک موضوع جدی باشد، به طور کلی، این یک اتفاق بی ضرر است و چیزی برای نگرانی ندارید. برای نوزادان و کودکان خردسال، خندیدن در خواب معمولی است و به طور کلی دلیلی برای نگرانی نیست.

اگر اختلالات یا مشکلات خواب را تجربه می کنید، ارزش آن را دارد که با پزشک در مورد نگرانی های خود مشورت کنید. آنها احتمال دارد شما را برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص خواب ارجاع دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

3

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

3 دیدگاه

  1. دختر من ۵سالشه و مدتیه شاید ۳_۴ بار در کل اتفاق افتاده نصف شب ما با صدای قهقهه خنده اش از خواب بیدار میشیم و اون کاملا خوابه و تو خواب میخنده شاید چند دقیقه خنده اش طول بکشه. حتی من باهاش صحبت کردم که بخوابه اصلا متوجه نشده.نگران کننده است؟؟ تا قبل دیدن پیج شما فکر میکردم شاید طبیعیه. ولی خیلی دلواپس شدم الان

    1. سلام احتمالا نشانه اختلال خواب می باشد به روانپزشک مراجعه نمایید.

    2. شاید هم تشنج باشه، پسر منم دوبار براش اتفاق افتاد و رفتیم نوار مغز دادیم گفتن احتمال داره تشنج باشه، البته در نوارش تشنج مشهود بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز