لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت ترشح از آلت مردان

علت ترشح از آلت مردان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت ترشح از آلت مردان می تواند به بیماری های مقاربتی ربط داشته باشد که در این شرایط ممکن است نگران کننده باشد. اما ترشحات آلت تناسلی در مردان علل دیگری هم دارد. به غیر از بیماری های مقاربتی، چندین دلیل دیگر نیز وجود دارد که ممکن است منجر به بروز ترشحات شود. با این حال، اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری مقاربتی هستید، همیشه ایده خوبی است که آزمایش دهید. اگر این احتمال وجود دارد که ترشح آلت تناسلی به دلیل یک STD باشد، باید به دنبال درمان باشید. اکثر بیماری های مقاربتی بسیار قابل درمان هستند و درمان فوری و تشخیص به موقع از بروز عوارض شدید جلوگیری می کند.

ترشحات مردانه که علت غیر STD دارند ممکن است نوعی ترشح طبیعی تلقی شوند یا می تواند نشانه عفونتی باشد که نیاز به درمان دارد. در این مقاله به شایع ترین علل ترشحات آلت تناسلی در مردان می پردازیم و توضیح می دهیم که چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم.

ترشحات مردان قبل از انزال

ترشحات آلت تناسلی در مردان ممکن است در هنگام برانگیختگی، پیش انزال ایجاد کند. پیش انزال مایعی است که در هنگام برانگیختگی از آلت تناسلی خارج می شود. همچنین از آن به عنوان “پرکوم” یاد می کنند.

غدد کاوپر باعث ایجاد مایع پیش انزال می شود که مانند مایع منی و ادرار از آلت تناسلی خارج می شود. در بیشتر موارد، فقط چند قطره از قبل از انزال وجود دارد، بنابراین برخی از افراد ممکن است اصلا متوجه آن نشوند. بررسی ها نشان می دهد که برخی از مردان در مایع پیش انزال خودشان اسپرم دارند، در حالی که برخی دیگر فاقد اسپرم هستند. در بیشتر موارد حجم اسپرم کم است.

هنوز این احتمال وجود دارد که ورود قبل از انزال به واژن منجر به بارداری شود، بنابراین مردانی که تمایلی به باردار شدن همسرشان ندارند، باید حتی قبل از رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنند.

عفونت ادراری

علت ترشح از آلت مردان || پزشکت

عفونت دستگاه ادراری (UTI) زمانی رخ می دهد که باکتری های مضر بخشی از دستگاه ادراری را آلوده کنند. دستگاه ادراری شامل موارد زیر است:

  • مثانه
  • پروستات
  • کلیه ها
  • مجرای ادرار
  • حالب ها

عفونت ادراری در مردان کمتر از 50 سال نادر است و با افزایش سن خطر بروز آن افزایش می یابد. مردان مبتلا به UTI ممکن است در هنگام ادرار کردن درد زیادی داشته باشند یا نتوانند مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنند. برخی ممکن است بی اختیاری یا میل مکرر به ادرار کردن را تجربه کنند. حتی احتمال دارد ترشحاتی سفید یا کف آلود از آلت تناسلی را تجربه کنند و در برخی موارد ممکن است خون در ادرار نیز وجود داشته باشد .

UTI  یک عفونت باکتریایی است. بیشتر اوقات، آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ضروری است. پزشک باید نوع مناسب آنتی بیوتیک را برای از بین بردن باکتری ها تجویز کند، بنابراین افراد باید از خود درمانی یا استفاده از آنتی بیوتیک های قدیمی خودداری کنند.

بالانیت

بالانیت التهاب سر آلت تناسلی است . این عفونت رایج بر روی 3-11٪ از مردان رخ می دهد. هر چیزی که پوست ختنه‌گاه یا سر آلت تناسلی را تحریک کند، از جمله صابون‌های تند و سایر مواد شیمیایی، می‌تواند باعث بالانیت شود.

مردان

دو بیماری دیگر شبیه بالانیت وجود دارند. یکی پوستیت که التهاب پوست ختنه گاه است و دیگری بالانوپوستیت که التهاب پوست ختنه گاه و سر آلت تناسلی است.

بالانیت ممکن است باعث تورم یا خارش در سر آلت تناسلی شود. فرد همچنین احتمال دارد متوجه ترشحات زیر پوست ختنه گاه یا روی سر آلت شود.

عفونت های قارچی شایع ترین علت بالانیت هستند. دیابت یک عامل خطر برای عفونت های قارچی است، بنابراین بالانیت ممکن است در میان افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند شایع تر باشد.

نوع درمان به علت عفونت بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر عفونت قارچی علت بالانیت باشد، پزشک ممکن است یک داروی ضد قارچ تجویز کند.

گاهی اوقات، ترشحات آلت تناسلی می تواند در نتیجه مسائل بهداشتی یا مراقبت از خود، مانند استفاده از کاتتر آلوده یا عدم دریافت کمک مناسب برای حمام کردن در خانه سالمندان رخ دهد. در این موارد، تغییر شیوه زندگی ممکن است خطر بروز و یا بازگشت بیماری را کاهش دهد.

پروستاتیت

علت ترشح از آلت مردان || پزشکت

پروستات، غده ای گردویی شکل است که مجرای ادرار را احاطه کرده و در جلوی راست روده قرار دارد. پروستات مایع پروستات می سازد که به روان شدن مایع منی کمک می کند. مردان مبتلا به پروستاتیت ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • درد پروستات
  • مشکل در ادرار کردن
  • ترشح از آلت تناسلی

پروستاتیت زمانی اتفاق می‌افتد که پروستات ملتهب و تحریک می‌شود، که گاهی به دلیل عفونت باکتریایی است. حتی پروستاتیت می تواند حاد یا مزمن باشد. پروستاتیت مزمن می تواند به دلیل مشکل در سیستم ایمنی یا به دنبال آسیب به پروستات یا اعصاب اطراف ایجاد شود. درمان مناسب بستگی به حاد یا مزمن بودن پروستاتیت دارد.

آنتی بیوتیک ها معمولاً می توانند پروستاتیت حاد را درمان کنند، در حالی که پروستاتیت مزمن برای درمان چالش برانگیزتر است. ترکیبی از داروها و همچنین داروهای خانگی مانند حمام سیتز ممکن است کمک کننده باشد. گاهی اوقات، جراحی برای اصلاح یک مشکل زمینه ای در پروستات یا دستگاه تناسلی ضروری است.

اسمگما

اسمگما ترکیبی از سلول های مرده پوست، آب و سبوم چربی پوست است. معمولاً سفید یا زرد است. اسمگما سر آلت تناسلی را روان می کند و به جلوگیری از درد ناشی از اصطکاک، به ویژه در هنگام فعالیت جنسی کمک می کند.

اسمگما همچنین حاوی باکتری است. معمولاً این باکتری‌ها سالم و مفید هستند، اما باکتری‌های مضر گاهی اوقات خارج از کنترل در اسمگما رشد می‌کنند. رشد بیش از حد باکتری های ناسالم می تواند باعث بوی بد شود و ممکن است در برخی عفونت ها از جمله عفونت های ادراری نقش داشته باشد.

مردانی که ختنه نشده اند اسمگما بیشتری دارند زیرا پوست ختنه گاه آن را زیر سر آلت تناسلی به دام می اندازد. اگرچه اسمگما کثیف یا مضر نیست، بسیاری از مردم ترجیح می دهند آن را به صورت دوره ای شستشو دهند.

بیماری های مقاربتی

در بسیاری از افراد، بیماری های مقاربتی هیچ علامتی بروز نمی دهند. با این حال، اگر ترشحات غیرعادی را تجربه می کنید، مهم است که برای بیماری های مقاربتی مورد آزمایش قرار بگیرید، که علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کلامیدیا. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری  خاطرنشان می کند که کلامیدیا، که توسط باکتری ایجاد می شود،  یکی از بیماری های شایع مقاربتی در مردان است. این در حالی است که تنها 10 درصد از مردان (و حتی کمتر از زنان) با موارد مستند دارای علائم هستند. هنگامی که علائم در مردان وجود دارد، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اورتریت
  • درد یا تورم در بیضه ها
  • ترشحات آبکی یا موکوس مانند از نوک آلت تناسلی

سوزاک. یکی دیگر از STD شایع و اغلب منتقل شده که ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد سوزاک است. مردان مبتلا به سوزاک ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • بیضه های متورم
  • درد هنگام ادرار کردن
  • مایع مایل به سفید، زرد یا حتی سبز از نوک آلت تناسلی خارج می شود.

ترشح غیرمعمول از آلت تناسلی می تواند علائ یکی از موارد فوق باشد. اگر نگران سلامت جنسی خود هستید، آزمایش STI محل خوبی برای شروع است. به این ترتیب می توانید اطمینان حاصل کنید که از سلامت خود محافظت می کنید و مشکل درست را به طور موثر درمان می کنید.

اگر مشکوک به اورتریت هستید، آزمایش کلامیدیا، سوزاک و مایکوپلاسما مهم است، زیرا اورتریت با باکتری هایی که باعث این بیماری های مقاربتی می شوند مرتبط است. ویروس‌هایی که باعث تبخال و HPV/زگیل تناسلی می‌شوند نیز می‌توانند منجر به ایجاد اورتریت شوند، بنابراین انجام آزمایش برای آنها نیز توصیه می‌شود.

چه زمانی باید از پزشکت مشاوره بگیرم؟

علت ترشح از آلت مردان || پزشکت

اگر فرد هنگام ادرار کردن، رابطه جنسی یا حمام کردن درد دارد، باید با متخصص پزشکی در زمینه سلامت مردان مشورت کند. تمام ترشحات مردانه نشان دهنده مشکل جدی نیستند. گاهی اوقات به دلیل تولید موقت اسمگما یا پیش انزال بیشتر ظاهر می شود.

در موارد دیگر، یک فرد ممکن است به سادگی متوجه ترشحات زیاد شود، شاید به این دلیل که توجه بیشتری به آلت تناسلی خود می کند.

توصیه می شود در صورت مشاهده موارد زیر در مورد ترشحات آلت تناسلی با پزشکت مشورت کنید:

  • ترشحاتی که از قبل از انزال یا هنگام انزال نباشد.
  • درد هنگام ادرار کردن، رابطه جنسی یا حمام کردن
  • تورم روی آلت تناسلی یا اطراف آن
  • بوی بدی ناشی از آلت تناسلی
  • تب یا سایر علائم عفونت، مانند احساس تهوع

حتی اگر این علائم هم ندارید، صحبت با پزشک در مورد ترشحات طبیعی می تواند خیال شما را راحت باشد. پزشک می تواند به تشخیص اینکه وضعیت شما تا چه حدی جدی است کمک کند.

سخن آخر

ترشحات آلت تناسلی در مردان طبیعی، سالم است و حتی می تواند رابطه جنسی را راحت‌تر کند. اغلب، اگر علائم دیگری در کنار ترشحات ظاهر نشود، معمولا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

عفونت ها، التهاب ها و سایر مشکلات به خوبی به درمان پاسخ می دهند، بنابراین نیازی به نگرانی و خجالت نیست. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اغلب می تواند ترشحات غیر طبیعی را نسبتاً سریع درمان کند.

ترشحات آلت تناسلی ممکن است آبکی (شفاف) یا کدر (حاوی چرک) باشد. ترشحات حتی می توانند خونی نیز باشد. عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا عفونت های مقاربتی از علل شایع ترشح آلت تناسلی هستند. ترشحات آلت تناسلی اغلب با درد یا سوزش در هنگام ادرار و نیاز به تکرر ادرار همراه است. خارش نیز می تواند همراه با ترشح آلت تناسلی باشد. عفونت های کلامیدیا ، سوزاک و تریکوموناس عفونت های شایعی هستند که ممکن است باعث ترشح آلت تناسلی شوند. تبخال تناسلی به ندرت باعث ترشح آلت تناسلی می شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.6 / 5. تعداد رای ها: 8

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام اغای دوکتور من دجار بیماری مقاربتی شده بودم و از الت تناسلی من اب سفید رنگ میامد و ازمایش دادم ویروس تبخال هم داشتم و دکتور به من انتی بیوتیک داد و من حلال خارش ویا سوزش ندارم و هنوز هم از التم مایع سفید رنگ خارج می شود و احساس بی هالی می کنم لطفا جوابم را بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز