لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سلامت آلت تناسلی مردان

سلامت آلت تناسلی مردان | پزشکت

فهرست مطالب

سلامت آلت تناسلی مردان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

موارد و عوامل مختلفی می تواند بر سلامت آلت تناسلی مردان تاثیر بگذارد. اما به طور کلی، وقتی افراد به سلامت آلت تناسلی فکر می کنند، به یاد عفونتهای مقاربتی (STIs) و اختلال نعوظ (ED) میفتند. اگرچه این شرایط مطمئناً می تواند بر سلامت آلت تناسلی تأثیر بگذارد، اما عوامل بیشتری   از جمله اقدامات بهداشتی، تغییر سبک زندگی و هرگونه بیماری زمینه ای برای سلامتی می تواند بر سلامت آلت تناسلی مردان تاثیر بگذارند.

چه عواملی بر سلامت آلت تناسلی مرد تأثیر می گذارد؟

موارد مختلف می توانند بر سلامت آلت تناسلی مرد تأثیر بگذارند. از جمله:

  • باروری
  • توانایی ادرار کردن
  • توانایی برای نعوظ یا حفظ آن

سلامت آلت تناسلی مردانه همچنین می تواند تحت تاثیر برخی شرایط مانند سرطان آلت تناسلی و STI قرار بگیرد.

اما شایع ترین عواملی که می تواند سلامت آلت تناسلی مردان را تحت تاثیر قرار دهد، عبارتند از:

سطح هورمون. اختلال نعوظ می تواند ناشی از عدم تعادل هورمون ها، مانند سطح پایین تستوسترون باشد. سطوح پایین تستوسترون می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود.

سن. با افزایش سن، احتمال بروز اختلالات جنسی مانند ED بیشتر می شود. تا حدودی به این دلیل است که سطح تستوسترون شما به طور طبیعی با گذشت زمان کاهش می یابد.

بیماری ها. فشار خون بالا، دیابت شیرین و برخی شرایط عصبی می توانند باعث ED شوند. شرایط روانی مانند اضطراب و افسردگی نیز می توانند ED را تشدید کنند.

ارتباط جنسی. اگر می خواهید بدون کاندوم رابطه جنسی برقرار کنید، اطمینان حاصل کنید که هم شما و هم همسرانتان مرتباً از نظر STI آزمایش می شوید. در غیر این صورت، استفاده صحیح از کاندوم در هر بار رابطه جنسی تنها راه کاهش خطر است.

رابطه جنسی محافظت نشده می تواند به آلت تناسلی مردان آسیب برساند. به عنوان مثال، عقب کشیدن پوست ختنه گاه می تواند کاندوم را پاره کند. خم شدن اتفاقی آلت تناسلی مرد می تواند باعث شکستگی آلت تناسلی شود.

دارو. برخی از انواع داروها می توانند احتمال ED را افزایش دهند. اگر فکر می کنید داروی شما باعث ED یا اختلال عملکرد جنسی دیگری شده است با یک پزشک مشورت کنید.

بهداشت. رعایت بهداشت مناسب برای سلامتی شما ضروری است. ناحیه آلت تناسلی و کشاله ران خود را مرتبا بشویید تا تمیز بماند.  بهداشت ضعیف می تواند باعث تجمع اسمگما شود. اسمگما یک ماده روغنی، بد بو و تحریک کننده است. این ماده در زیر پوست ختنه گاه وجود دارد.

مردان

اسمگما، می تواند باعث التهاب در پوست مجاور شود. این شرایطی است که سر آلت تناسلی قرمز و ملتهب می شود.

حفظ سلامتی آلت تناسلی در مردان

سلامت آلت تناسلی مردان | پزشکت

سلامت آلت تناسلی مرد به توجه کامل نیاز دارد. به عبارت دیگر، مراقبت از تمام جنبه های سلامتی عمومی برای سلامت آلت تناسلی مرد مهم است. این امر می تواند بر قدرت باروری و آلت تناسلی شما تأثیر بگذارد بسیار مهم است.

نکاتی برای حفظ سلامتی آلت تناسلی وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

آب کافی بنوشید.

آبرسانی برای سلامت کلی شما و همچنین آلت تناسلی مرد مهم است. بین کمبود آب و ED رابطه وجود دارد، بنابراین سعی کنید روزانه حدود دو لیتر آب دریافت کنید.

رژیم متعادل داشته باشید.

یک رژیم متعادل برای کمک به شما در کاهش احتمال ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی، که هر دو می توانند باعث ED شوند، مهم است. محققان دریافتند افرادی که به طور منظم فلاونوئید مصرف می کنند کمتر دچار ED می شوند. برخی از غذاها همچنین ممکن است سطح تستوسترون شما را افزایش داده و قدرت باروری شما را بهبود ببخشند، از جمله:

  • اسفناج
  • آووکادو
  • غذاهای ادویه دار با کپسایسین

یک برنامه پیاده روی می تواند ED را کاهش دهد. حداقل چند بار در هفته ورزش کنید. حتی یک پیاده روی سریع هر چند وقت یکبار می تواند سلامت آلت را بهبود بخشد.

تمرینات کف لگن را تمرین کنید.

تمرینات کف لگن اغلب با سلامت واژن همراه است، اما می تواند برای همه مفید باشد. این تمرینات می تواند توانایی شما را در دریافت و حفظ نعوظ بهبود بخشد، همچنین از دریبل بعد از ادرار پیشگیری می کند.

شما می توانید با فشار دادن عضلاتی که برای دفع ادرار استفاده می کنید، تمرینات اساسی کگل را انجام دهید. پنج ثانیه فشار دهید، آرام شوید و 10 دور تکرار کنید. در نهایت، تا 20 تکرار کار کنید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید.

وزن متعادل داشته باشید.

حفظ وزن متعادل می تواند شانس ابتلا به دیابت، کلسترول بالا و بیماری های قلبی را کاهش دهد، همه اینها بر سلامت آلت تناسلی شما تأثیر می گذارد.

مدیریت استرس را تمرین کنید.

تمرین مدیریت استرس برای سلامت کلی شما و آلت تناسلی مرد بسیار مفید است. استرس و اضطراب می تواند بر عملکرد جنسی و باروری شما تأثیر بگذارد. استرس همچنین احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد، که می تواند منجر به ED شود.

تکنیک های کنترل استرس، عبارتند از:

  • مراقبه
  • تنفس عمیق
  • وقت گذرانی با عزیزان
بهداشت خواب را رعایت کنید.

به نظر می رسد ارتباطی میان آپنه انسدادی خواب و ED وجود دارد، احتمالاً کمبود خواب می تواند منجر به کاهش تستوسترون و سایر عدم تعادل های هورمونی شود.

از مصرف تنباکو اجتناب کنید.

کشیدن سیگار به شدت با ED ارتباط دارد. به این دلیل است که سیگار کشیدن عملکرد خودمختار قلب شما را مختل می کند، که به نوبه خود منجر به ED می شود. سیگار کشیدن همچنین می تواند قدرت باروری شما را کاهش دهد.

چگونه آلت تناسلی خود را بشویید؟

می توانید ناحیه شرمگاه خود را با استفاده از آب گرم و صابون ملایم و بدون بو بشویید.  نکات زیر را حتما انجام دهید:

  • نزدیک مقعد و بین باسن خود را بشویید.
  • کیسه بیضه و پوست اطراف آن را بشویید.
  • پرینوم (تکه پوست بین کیسه بیضه و مقعد) را بشویید.
  • ناحیه شرمگاهی و پوست اطراف قاعده آلت تناسلی مرد و همچنین پوست بین ران ها و ناحیه شرمگاهی خود را بشویید. عرق می تواند در اینجا جمع شود.
  • اگر پوست ختنه گاه دارید، آن را به آرامی به عقب بکشید و بشویید. این کمک می کند تا از تجمع اسماگما پیشگیری کنید، که می تواند منجر به شرایطی مانند بالانیت شود.

هنگام شستن آلت تناسلی، پوست اطراف کشاله ران خود را از نظر علائم STI بررسی کنید . این شامل موارد زیر می باشد:

  • تاول
  • زگیل
  • بثورات
  • ترشحات غیرمعمول

چگونه موهای ناحیه شرمگاهی را اصلاح کنیم؟

سلامت آلت تناسلی مردان | پزشکت

تراشیدن

اصلاح یک روش بدون درد برای از بین بردن مو است. رعایت موارد احتیاطی مهم برای پیشگیری از بثورات پوستی مهم است. در همان جهتی که موهایتان رشد می کند اصلاح کنید. هنگام اصلاح از کرم اصلاح استفاده کنید.

هرگز تیغ را با شخص دیگری در میان نگذارید و قبل از استفاده خود را ضد عفونی کنید. اگر از تیغ های یکبار مصرف استفاده می کنید، هر چند وقت یک بار آنها را تعویض کنید.

اپیلاسیون 

اپیلاسیون شامل استفاده از موم گرم روی پوست و بیرون آوردن مو از فولیکول های آنها است. نخ کشیدن شامل چرخاندن نخ به دور موها و بیرون کشیدن آنها توسط ریشه است. اپیلاسیون و نخ کشیدن می تواند ناراحت کننده باشد. همه اینها به تحمل درد فردی شما بستگی دارد. اگر این روش ها به اشتباه انجام شوند، می توانند تورم و بثورات را ایجاد کنند.

محصولات شیمیایی

کرم موبر پروتئین های موجود در مو را تجزیه می کند تا بتوان آن را شسته و از بین برد. در حالی که می تواند روشی موثر برای از بین بردن موها باشد، برخی افراد متوجه می شوند که کرم های رفع مو باعث تحریک پوست آنها می شود. اگر حساسیت پوستی یا شیمیایی دارید نباید از این کرم ها استفاده کنید. اگر از کرم موبر استفاده می کنید، آن را مستقیماً روی آلت تناسلی خود قرار ندهید.

راه های پیشگیری از بیماری های مقاربتی چیست؟

سلامت آلت تناسلی مردان | پزشکت

چندین روش برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی وجود دارد. موارد زیر می توانند به شما کمک کنند:

واکسن بزنید.

توصیه می شود همه در حدود 11 یا 12 سالگی برای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) واکسینه شوند. اما اگر در کودکی واکسینه نشده باشید، می توانید در بزرگسالی نیز واکسن بزنید. قبل از رابطه با شریک جدید آزمایش شوید.

بسیاری از STI ها بدون علامت هستند، به این معنی که علائم قابل توجهی نخواهید داشت. به همین دلیل، مهم است که قبل از برقراری رابطه با شریک زندگی جدید، هر دو آزمایش شوید.

اگر شما یا شریک زندگیتان به یک عفونت مبتلا هستید، می توانید برخی اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از گسترش آن، انجام دهید.

هر زمان رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید.استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، دهانی، واژینال یا مقعد، بهترین راه برای پیشگیری از شیوع برخی STI ها است. اگر مشکوک به ابتلا به STI هستید، استرس نداشته باشید. بیشتر آنها قابل درمان هستند و جای شرمندگی نیست. با پزشک مشورت کنید. آنها به شما کمک می کنند علت علائم خود را بیابید و در مراحل بعدی به شما مشاوره می دهند.

سوالات متداول درباره آلت تناسلی

ممکن است سوالات بیشتری در مورد سلامت آلت تناسلی مرد داشته باشید. در اینجا برخی از نگرانی های مشترک که بسیاری از مردم دارند وجود دارد.

آیا ختنه شدن مهم است؟

اگر پوست ختنه گاه دارید، آن را به آرامی به عقب بکشید و آن را تمیز کنید تا از تجمع اسماگما پیشگیری کند. ممکن است که آلت تناسلی پس از ختنه دچار پارگی یا تحریک شود، بنابراین همیشه از لباس زیر نخی و گشاد استفاده کنید.

ختنه تاثیری در باروری ندارد، اما آلت تناسلی ختنه نشده بیشتر در معرض STI و همچنین شرایطی مانند بالانیت است. رعایت بهداشت و رابطه جنسی ایمن می تواند شانس ابتلا به این شرایط را کاهش دهد.

آیا خم شدن یا منحنی بودن آلت تناسلی مرد طبیعی است؟

طبیعی است که آلت تناسلی شما کمی خم شود، اما اگر در هنگام نعوظ دچار خمیدگی و درد قابل توجهی در آلت تناسلی مرد شوید، شاید به بیماری پیرونی مبتلا شوید .

آیا چیزی به عنوان انزال زیاد یا کم وجود دارد؟

اگر متوجه شده اید که در حال انزال حجم کمتری از مایع منی نسبت به حد معمول هستید، به آن کاهش حجم انزال درک شده (PEVR) گفته می شود. علت این امر می تواند موارد مختلفی باشد، از جمله افسردگی، دیابت و برخی شرایط بیضه. همچنین می تواند از عوارض جانبی دارو نیز باشد.

چگونه می توانید با افزایش سن حساسیت آلت تناسلی مرد را حفظ کنید؟

بافت روی آلت تناسلی شما ممکن است با افزایش سن، حساسیت خود را از دست بدهد. این می تواند در اثر اصطکاک ایجاد شود، بنابراین به جای لباس زیر تنگ و خشن، لباس زیر نخی گشاد بپوشید.

برای تقویت باروری چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

سلامت آلت تناسلی مردان | پزشکت

برخی از غذاها می توانند باروری را تقویت کنند. به عنوان مثال، اسفناج حاوی منیزیم است که می تواند سطح تستوسترون شما را افزایش دهد. گوجه فرنگی و هویج می توانند تعداد اسپرم و تحرک شما را افزایش دهند. به غیر از این، انتخاب سبک زندگی سالم به حفظ باروری کمک می کند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، اجتناب از استعمال دخانیات و الکل، رژیم غذایی متعادل و ورزش برای سلامت آلت تناسلی مرد مهم است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالت ایده آل، شما باید سالی یک بار برای معاینه آلت تناسلی به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، حتما در صورت تجربه علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • درد در هنگام نعوظ
  • کبودی در آلت تناسلی مرد
  • مشکل در نعوظ یا حفظ آن
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • تورم یا التهاب آلت تناسلی مرد
  • ترشحات آلت زرد، سبز یا غیرمعمول
  • سوزش، درد یا خونریزی هنگام ادرار یا انزال
  • تاول، جوش، زگیل یا زخم در آلت تناسلی مرد یا نزدیک آن
سخن آخر

اگر هر گونه نگرانی دارید، در مشورت با پزشک دریغ نکنید. آنها می توانند خیال شما را راحت کنند و استرس شما را کاهش دهند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/penis-health

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز