لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

راهکارهای کوچک کردن پروستات

راهکارهای کوچک کردن پروستات || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از پرداختن به راهکارهای کوچک کردن پروستات باید بدانیم که غده پروستات در مردان در طول زندگی به رشد خود ادامه می دهد. به همین دلیل است که مردان مسن بیشتر به مشکلات بزرگ شدن پروستات مبتلا می شوند. به این وضعیت، بزرگ شدن خوش خیم پروستات گفته می شود که مشابه سرطان پروستات نیست. این دو بیماری جداگانه هستند که به روش های مختلف درمان می شوند. خوش خیم به معنای غیر سرطانی است. با این حال، حتی بدون سرطان، پروستات بزرگ می تواند باعث ناراحتی و عوارض شود.

بزرگ شدن خوش خیم پروستات مشکلاتی برای مردان بالای 50 سال به وجود می آورد. مردان مبتلا به این بیماری مشکلات مثانه را تجربه می کنند که عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • جریان ضعیف ادرار
  • از دست دادن غیر ارادی ادرار
  • درد در هنگام ادرار یا بعد از انزال

اگر علائم فوق شدید نباشد، پزشک ممکن است قبل از تصمیم گیری در مورد درمان دارویی، معاینات منظم را برای مدتی توصیه کند. شکل اصلی درمان پزشکی شامل داروهای تجویزی از این دو دسته است:

  • مسدود کننده های آلفا
  • مهارکننده های آلفا ردوکتاز

مسدود کننده های آلفا با شل کردن ماهیچه های پروستات و مثانه علائم را کاهش می دهند و مهارکننده های آلفا ردوکتاز با مسدود کردن هورمونی که باعث رشد پروستات می شود، عمل می کنند. ما در این مقاله از پزشکت، درمان های طبیعی برای بزرگ شدن پروستات را شرح می دهیم و علل و عوامل خطر آن را مورد بحث قرار می دهیم.

چگونه پروستات خود را کوچک کنیم؟

برخی از درمان ها و مکمل های گیاهی که می توانند به مدیریت علائم شما کمک کنند، بدون نسخه (OTC) در دسترس هستند. اگر می خواهید یکی از درمان های ذکر شده در زیر را امتحان کنید، همچنان باید با پزشک خود مشورت کنید.

بزرگ شدن پروستات زمانی اتفاق می افتد که تجمع آندروژن ها از مرگ سلولی پروستات پیشگیری می کند و باعث تکثیر سلولی می شود و اندازه غده پروستات را افزایش می دهد. بزرگ شدن پروستات، یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، می تواند علائم ناامید کننده و ناراحت کننده ای ایجاد کند. با این حال، چندین درمان طبیعی و تغییر سبک زندگی می تواند به کاهش علائم کمک کند.

BPH معمولاً یک وضعیت جدی برای سلامتی نیست، اگرچه می تواند بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد. شدت علائم BPH یک فرد گزینه های درمانی او را تعیین می کند. اگر این وضعیت بر کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد، پزشکان ممکن است داروهایی مانند مسدودکننده‌های آلفا و مهارکننده‌های آلفا ردوکتاز یا حتی مداخله جراحی را تجویز کنند. آلفا بلوکرها با شل کردن عضلات مجرای ادرار و گردن مثانه به کاهش علائم BPH کمک می کنند، که می تواند جریان ادرار را بهبود بخشد.

داروی آلفا ردوکتاز، تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می کند. DHT یک آندروژن است که از مرگ سلول های پروستات پیشگیری می کند و باعث تکثیر آنها می شود. از طریق این اثرات، اندازه غده پروستات را افزایش می دهد. مهار تولید این آندروژن می تواند به کاهش یا توقف رشد پروستات کمک کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است بخواهند داروهای طبیعی برای BPH را امتحان کنند. کسانی که مایلند این راه‌حل‌ها را امتحان کنند، در صورت امکان، ابتدا باید با یک پزشک مشورت کنند.

نخل اره (سرنوآ رپنس) از راهکارهای کوچک کردن پروستات 

نخل اره ای نخل بومی جنوب شرقی ایالات متحده است. عصاره این گیاه یک مکمل گیاهی محبوب برای درمان BPH است. نخل اره ای مهارکننده آلفا ردوکتاز است. همچنین دارای خواص ضد التهابی است و می تواند تعداد گیرنده های استروژن و آندروژن (DHT) را کاهش دهد.

مصرف روزانه عصاره نخل اره با کاهش علائم BPH مرتبط است. عصاره گیاه احتمالاً این تأثیر را دارد زیرا از تولید DHT پیشگیری می کند، هورمونی که ممکن است در باعث رشد پروستات می شود. تفاوت معنی داری بین نخل اره ای و دارونما در درمان علائم BPH وجود ندارد.

مردان

لیکوپن از راهکارهای کوچک کردن پروستات

راهکارهای کوچک کردن پروستات || پزشکت

لیکوپن یک رنگدانه طبیعی است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارد. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه روغن زیتون فوق بکر غنی شده با لیکوپن باعث بهبود سلامت پروستات و کاهش سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات می شود. گوجه ‌فرنگی غنی‌ترین منبع لیکوپن در دسترس بیشتر افراد است، اما چند میوه و سبزیجات دیگر حاوی سطوح پایین‌تری از این آنتی‌اکسیدان هستند.

معمولاً هر چه رنگ میوه یا سبزی صورتی یا قرمز بیشتر باشد، میزان لیکوپن آن بیشتر است.

منابع دیگر لیکوپن عبارتند از:

  • پاپایا
  • هندوانه
  • هویج
  • زردآلو
  • کلم قرمز
  • فلفل دلمه ای قرمز
  • گریپ فروت صورتی

گرده چمن چاودار از راهکارهای کوچک کردن پروستات

برخی افراد از مکمل های گیاهی ساخته شده از گرده چمن چاودار برای درمان علائم BPH و کاهش التهاب پروستات استفاده می کنند. سرنیلتون یک داروی رایج گرده چمن چاودار است. این دارو ممکن است در کاهش یا توقف رشد پروستات موثر باشد. عصاره علف چاودار حاوی موادی است که می تواند رشد سلول های پروستات را مهار کرده و التهاب را کاهش دهد. به نوبه خود، این ممکن است به بهبود علائم BPH، مانند تکرر ادرار و شب ادراری کمک کند. تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی این درمان طبیعی ضروری است.

گزنه از راهکارهای کوچک کردن پروستات

گزنه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی مشابه گیاه پیژو و نخل اره ای است. در واقع، درمان های طبیعی برای اختلالات ادراری مختلف اغلب از ریشه گزنه در ترکیب با نخل اره ای استفاده می کنند. عصاره ریشه گزنه می تواند به طور موثر علائم BPH را کاهش دهد و کیفیت کلی زندگی افراد مبتلا را بهبود بخشد.

پوست درخت پیگم از راهکارهای کوچک کردن پروستات

عصاره Pygeum africanum از پوست درخت آلو آفریقایی به دست می آید. این عصاره فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد و حاوی طیف وسیعی از اسیدهای چرب، الکل‌ها و استرول‌ها مانند بتا سیتوسترول است. این مواد اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بر روی دستگاه ادراری تناسلی دارند. دستگاه ادراری تناسلی شامل اندام های ادراری و تناسلی است. تحقیقات فعلی در مورد اثر بخشی عصاره Pygeum africanum وجود ندارد. جایگزین های دیگر سازگارتر با محیط زیست هستند، زیرا برداشت بیش از حد فعلی پوست درخت پیگم بقای گونه را از بین می برد.

چای سبز از راهکارهای کوچک کردن پروستات

راهکارهای کوچک کردن پروستات || پزشکت

چای سبز حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها است که برخی از آن ها تحقیقات نشان داده اند که سیستم ایمنی را تقویت کرده و به طور بالقوه رشد سلول های خوش خیم پروستات را کاهش می دهند. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که چای سبز حاوی کافئین است. کافئین می‌تواند مثانه را تحریک کرده و باعث می‌شود که ناگهانی ادرار کند و علائم BPH را بدتر کند.

روی از راهکارهای کوچک کردن پروستات

استروژن از جذب روی در روده  پیشگیری می کند. همانطور که سطح استروژن افراد با افزایش سن افزایش می یابد، مصرف روی کاهش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که کمبود مزمن روی ممکن است احتمال BPH و سرطان پروستات را در افراد بالای 50 سال افزایش دهد. مصرف مکمل‌های روی یا افزایش مصرف روی در رژیم غذایی می‌تواند خطر کمبود روی را در افراد کاهش دهد. روی همچنین می‌تواند تولید DHT را کاهش داده و این آندروژن را از اتصال به گیرنده‌ها مهار کند و به طور بالقوه علائم BPH را کاهش دهد. طیور، غذاهای دریایی و چندین دانه و مغزها مانند کنجد و تخم کدو حاوی روی هستند.

سویا از راهکارهای کوچک کردن پروستات

سویا یک مهارکننده آلفا ردوکتاز و یک استروژن با قدرت کم است. حتی سویا ممکن است مکان‌های گیرنده‌ای را که استروژن‌های قوی‌تر برای افزایش تجمع DHT استفاده می‌کنند، مسدود کند. بتا سیتوسترول یک ترکیب اصلی است که به طور طبیعی در سویا وجود دارد.

مصرف امگا3 از راهکارهای کوچک کردن پروستات

رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به کاهش عملکرد ترکیباتی که در التهاب پروستات نقش دارند کمک کند. غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 شامل ماهی های آب سرد مانند سالمون، ماهی خال مخالی و ساردین و همچنین تخم مرغ، گردو و برخی روغن های گیاهی می باشند.

NSAID

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) داروهایی هستند که به کاهش التهاب کمک می کنند. انواع رایج آن آسپرین و ایبوپروفن است. این داروها اغلب برای کاهش علائم آرتریت و پیشگیری از بیماری قلبی مصرف می شوند. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که مردانی که به طور منظم از NSAID استفاده می کنند ممکن است سلامت پروستات خود را بهبود بخشند. با این حال، هنوز شواهد کافی برای توصیه به شروع مصرف منظم آنها به طور خاص برای درمان بزرگی پروستات وجود ندارد.

روغن دانه کدو تنبل

روغن استخراج شده از دانه کدو تنبل را می توان به صورت کپسول خریداری کرد. حتی روغن دانه کدو تنبل بی خطر است و ممکن است یک درمان جایگزین موثر برای بزرگ شدن پروستات باشد. محققان از دوز 320 میلی گرم در روز در طول 12 ماه استفاده کردند. روغن دانه کدو تنبل نسبت به دارونما در بهبود علائم و کیفیت زندگی موثرتر است.

درمان دارویی بزرگی پروستات

راهکارهای کوچک کردن پروستات || پزشکت

پزشک شما همچنین ممکن است جراحی را برای برداشتن بافت اضافی پروستات توصیه کند. یکی از روش‌های جراحی رایج برای BPH، برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP) است. اگر می خواهید هر یک از این درمان های طبیعی را امتحان کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. برخی از درمان های گیاهی می توانند با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند.

از چه داروهایی باید اجتناب کرد؟

اگر یکی از این داروها را مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. همه این داروها می توانند علائم BPH را بدتر کنند. اگر علائم ادراری شما بیش از حد مشکل ساز شد، لازم است به داروی دیگری تغییر دهید.

دیورتیک ها

دیورتیک ها با بیرون کشیدن آب بیشتر از جریان خون به داخل ادرار، مایع اضافی بدن شما را خارج می کنند. این داروها برای درمان بیماری های زیر خطرناک هسنتد:

  • گلوکوم
  • بیماری کبد
  • نارسایی قلبی
  • فشار خون بالا

از آنجایی که دیورتیک ها باعث می شوند شما بیشتر ادرار کنید، می توانند علائم BPH موجود را بدتر کنند.

داروهای ضد افسردگی

نسل قدیمی‌تری از داروهای ضد افسردگی به نام ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای ، انقباضات ماهیچه‌ای مثانه را کاهش می‌دهند. این می تواند علائم BPH را تشدید کند و خطر احتباس ادرار را افزایش دهد.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای عبارتند از:

  • آمی تریپتیلین
  • آموکساپین (آسندین)
  • دوکسپین (Sinequan)
  • ایمی پرامین (توفرانیل)
  • نورتریپتیلین (Pamelor)

داروهای بدون نسخه (OTC) و BPH

داروهایی که بدون نسخه در داروخانه محلی خود خریداری می کنید می توانند بر BPH تأثیر بگذارند. برخی از این داروها با هشدار در مورد استفاده از آنها در مردان مبتلا به BPH برچسب گذاری شده اند. در میان مشکل سازترین داروها، داروهایی هستند که برای درمان علائم سرماخوردگی و آلرژی استفاده می شوند.

آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها، مانند دیفن هیدرامین ( بنادریل )، اغلب برای درمان واکنش های آلرژیک استفاده می شوند. این داروها از انقباض عضله مثانه پیشگیری می کنند که می تواند جریان ادرار را کند یا مهار کند.

ضد احتقان ها

داروهای ضد احتقان، مانند سودوافدرین ( Sudafed )، برای درمان احتقان اغلب همراه با سرماخوردگی استفاده می شود. این داروها که آدرنرژیک های وازوپرسور نامیده می شوند، علائم BPH را بدتر می کنند زیرا ماهیچه های پروستات و گردن مثانه را سفت می کنند. وقتی این ماهیچه ها سفت می شوند، ادرار نمی تواند به راحتی مثانه را ترک کند. روش های جایگزین برای رفع گرفتگی بینی را کشف کنید.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

راهکارهای کوچک کردن پروستات || پزشکت

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مسکن‌های محبوبی هستند که رابطه متناقضی با علائم BPH دارند. از یک طرف، برخی مطالعات نشان داده اند که پروستات را کوچک می کنند و علائم ادراری را بهبود می بخشند. برخی از NSAID ها می توانند احتباس ادرار را بدتر کنند. ایبوپروفن ( ادویل ، موترین) و آسپرین (بایر، اکوترین) نمونه هایی از NSAID ها هستند.

داروها تنها محرک علائم BPH نیستند. مراقب میزان مصرف مایعات باشید. هر چه بیشتر بنوشید، میل بیشتری به ادرار کردن خواهید داشت. چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب نوشیدن آب و سایر مایعات را متوقف کنید. با این کار شانس کمتری برای بیدار شدن در نیمه های شب با نیاز فوری به استفاده از دستشویی خواهید داشت. دیورتیک ها باعث می شوند بدن شما ادرار بیشتری ترشح کند. از نوشیدنی هایی که ممکن است اثر مدر داشته باشند خودداری کنید. این شامل موارد زیر است:

  • الکل
  • قهوه
  • جوش شیرین
  • سایر نوشیدنی های کافئین دار

اجتناب یا کاهش مصرف برخی مواد غذایی مانند لبنیات و گوشت نیز ممکن است به بهبود سلامت پروستات شما کمک کند.

تمام داروهای خود را با پزشک خود بررسی کنید. دریابید که مصرف کدامیک هنوز برای شما بی خطر است، کدامیک ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد و کدامیک ممکن است نیاز به تنظیم دوز داشته باشند.

از پزشک خود بخواهید رژیمی را توصیه کند که به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا نکاتی را در مورد اینکه چه چیزی بخورید و بنوشید در هنگام ابتلا به  BPHبه شما ارائه دهد. نوشیدن چای سبز نیز ممکن است اثرات مثبتی بر غده پروستات داشته باشد. با این حال، ارتباط آن با سلامت پروستات در درجه اول به دلیل تحقیقاتی است که آن را به محافظت در برابر سرطان پروستات و نه بزرگ شدن پروستات مرتبط می کند.

سایر چای ها برای کوچک کردن پروستات

افراد مبتلا به BPH شناخته شده یا مشکوک، بهبود سلامت اورولوژیک را با مصرف مکمل عصاره چای سبز و سیاه مرتبط کردند. محققان دریافتند افرادی که 500 میلی گرم یا 1000 میلی گرم از ترکیب عصاره چای سبز و سیاه مکمل را دریافت کردند، جریان ادرار را بهبود بخشید، التهاب را کاهش داد و کیفیت زندگی را در کمتر از 6 هفته بهبود بخشید.

با این حال، عصاره های چای سبز و سیاه بسیار غلیظ هستند و اثرات سلامتی متفاوتی نسبت به چای های دم کرده سنتی خواهند داشت. علیرغم کمبود شواهد، افزودن چای سبز به رژیم غذایی می تواند فوایدی برای سلامت پروستات داشته باشد.

گزینه های دیگر چای نیز وجود دارد. در صورت داشتن BPH، کاهش مصرف کافئین می تواند مفید باشد. زیرا می تواند باعث ادرار بیشتر شما شود. شاید بخواهید چای هایی را انتخاب کنید که به طور طبیعی بدون کافئین هستند.

ماچا

ماچا بالاترین عیار چای سبز است و به صورت پودر می باشد. با این حال، ماچا حاوی کافئین است، بنابراین ممکن است برای همه افراد مبتلا به BPH مناسب نباشد. پودر ماچا با کیفیت بالا را برای تهیه چای انتخاب کنید. همچنین می توانید از چای درجه یک برای غذا استفاده کنید.

در اینجا چند دستورالعمل اساسی برای تهیه چای ماچا آورده شده است:

  • 2 قاشق چایخوری پودر ماچا را در یک کاسه عمیق بریزید.
  • با استفاده از یک الک کوچک آن را در یک کاسه الک کنید.
  • 1/2 فنجان آب داغ را داخل کاسه بریزید و هم بزنید تا چای کف کند.
  • بقیه آب داغ را داخل کاسه بریزید و هم بزنید.
چای ریشه گزنه

راهکارهای کوچک کردن پروستات || پزشکت

چای ریشه گزنه ممکن است برای اختلالات پروستات مفید باشد. مواد شیمیایی موجود در چای ریشه گزنه می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. همچنین باید از مصرف ریشه گزنه با موارد زیر خودداری کنید:

  • لیتیوم
  • داروهای دیابت
  • داروهای فشار خون
  • آرام بخش ها
  • وارفارین (کومادین)
چای هیبیسکوس

چای هیبیسکوس فواید زیادی برای سلامتی دارد. آنتی اکسیدان بالایی دارد، می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با این حال، هیچ مطالعه ای تاثیر مستقیم آن را بر BPH ارزیابی نکرده است.

طعم ترش و تند آن نوشیدن آن را آسان می کند. می توانید از گل های خشک یا تازه برای تهیه چای استفاده کنید. آن را گرم یا سرد با عسل و کمی لیموی تازه سرو کنید. هیبیسکوس می تواند بر سطح قند خون و فشار خون تأثیر بگذارد و  با استامینوفن (تیلنول) تداخل دارد. در عرض 2 هفته پس از جراحی برنامه ریزی شده مصرف نکنید.

اگر نمی خواهید یک فنجان چای سبز بنوشید، راه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  • از چای سبز به عنوان مایع یک اسموتی میوه استفاده کنید.
  • از چای سبز به عنوان پایه مایع خود برای بلغور جو دوسر استفاده کنید.
  • پودر ماچا را با نمک دریا و سایر چاشنی ها مخلوط کنید تا روی غذاهای خوش طعم بپاشید.
  • پودر ماچا را به سس سالاد، خمیر کوکی اضافه کنید یا آن را در ماست هم بزنید و میوه را روی آن قرار دهید.

سایر نوشیدنی ها

علاوه بر چای، نوشیدنی‌های دیگر می‌توانند به بهبود سلامت کلی پروستات و کاهش علائم BPH کمک کنند:

آب. نوشیدن آب کافی برای سلامت کلی، از جمله پروستات، ضروری است.

آب گوجه فرنگی از راهکارهای کوچک کردن پروستات. گوجه فرنگی منبع خوبی از لیکوپن است. این رنگدانه ای است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. یک مطالعه کوچک نشان داد که افزایش مصرف مواد غذایی غنی شده با لیکوپن باعث بهبود سلامت پروستات و کاهش سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات می شود.

آب مرکبات از راهکارهای کوچک کردن پروستات. مرکبات منبع عالی ویتامین C هستند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و برای سلامت کلی مهم است. مصرف ویتامین C احتمال ابتلا به BPH را کاهش می دهد.

در حالی که برخی درمان‌ها می توانند مفید باشند، حفظ یک سبک زندگی سالم به بهبود علائم BPH و محافظت در برابر BPH کمک می کند. فعال ماندن، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مدیریت وزن همگی می توانند به دستیابی به این امر کمک کنند.

حرکات کششی یوگا از راهکارهای کوچک کردن پروستات

راهکارهای کوچک کردن پروستات || پزشکت

ورزش و تقویت کف لگن یکی از راه‌های بهبود علائم بزرگی پروستات است که به عنوان هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) نیز شناخته می‌شود. مزایای تقویت عضلات کف لگن عبارتند از:

  • بهبود کنترل مثانه و روده
  • بهبودی پس از جراحی پروستات
  • افزایش رضایت جنسی و پتانسیل ارگاسم
  • افزایش اعتماد اجتماعی و کیفیت زندگی

پوسچرهای یوگا یا آساناها و تمرینات کگل راه هایی کم تاثیر برای کمک به تقویت عضلات کف لگن هستند. انجام حرکات کششی یوگا زیر می تواند به شما کمک کند تا کنترل عضلانی و انعطاف پذیری در ناحیه لگن را توسعه دهید. ماهیت آرام بخش این تمرینات ممکن است به کاهش استرس و تنش لگنی نیز کمک کند.

اگر احساس آرامش و راحتی می کنید، می توانید این حالت ها را هر بار تا پنج دقیقه نگه دارید. تا 30 ثانیه ژست های سخت تری را نگه دارید. به یاد داشته باشید، همیشه در حین حرکت، ژست را متناسب با بدن خود تغییر دهید یا تنظیم کنید.

تمرینات کگل از راهکارهای کوچک کردن پروستات

تمرینات کگل تمرینات ساده ای هستند که می توانید برای تقویت عضلات کف لگن خود انجام دهید. شما می توانید این تمرینات را به تنهایی انجام دهید. ابتدا عضلات کف لگن خود را به درستی شناسایی کنید. آنها گروهی از عضلات هستند که از مثانه حمایت می کنند و جریان ادرار شما را تنظیم می کنند. آنها شامل مثانه، عضلات اسفنکتر و عضله کف لگن هستند.

برای شناسایی عضلات کف لگن، تصور کنید که در حال تلاش برای پیشگیری از جریان ادرار در هنگام ادرار هستید. این کار را هنگام ادرار کردن انجام ندهید. ماهیچه ها را چند بار فشار دهید، نگه دارید و رها کنید. همین کار را با عضلات اسفنکتر انجام دهید. حال تصور کنید که عضلات کف لگن را منقبض و بلند می کنید. شما می توانید این تمرینات را در حالت نشسته، ایستاده، دراز کشیده به پشت و زانوهای خمیده انجام دهید.

مطمئن شوید که عضلات کف لگن را به درستی شناسایی کرده اید و در انجام تمرینات احساس راحتی می کنید. سعی کنید روزانه 3 ست 12 تایی فشار دهید. هر فشار به سمت داخل را تا 10 ثانیه نگه دارید و رها کنید. بین هر تکرار چند ثانیه استراحت کنید.

مردانی که به مدت 12 هفته پس از جراحی پروستات هر روز تمرینات کف لگن انجام می‌دهند، عملکرد ادرار و کیفیت کلی زندگی خود را بهبود می‌بخشند. آنها علائم دستگاه ادراری تحتانی را کاهش دادند و حداکثر سرعت جریان ادرار را داشتند.

ژست قهرمان (ویراسانا)

  • بین پاهایتان بنشینید به طوری که زانوهایتان پایین باشد و انگشتان پا به سمت عقب باشند.
  • می توانید برای حمایت بیشتر روی یک بالش بنشینید.
  • ستون فقرات خود را دراز نگه دارید و دست ها را روی ران های خود قرار دهید، کف دست ها به سمت پایین باشد.
  • وزن را در باسن خود نگه دارید نه روی زانو
  • شما می توانید تمرینات کگل خود را در حین انجام ژست انجام دهید.
  • برای رها کردن حالت، به یک طرف بغلتانید و پاهای خود را رها کنید.

ژست پینه دوز (بادا کوناسانا)

  • بنشینید و پاهای خود را دراز کنید.
  • برای حمایت بیشتر از لگن، می توانید روی لبه یک بالشتک بنشینید.
  • زانوهایتان را به پهلو خم کنید و کف پاهایتان را روی هم قرار دهید.
  • برای عمیق تر شدن کشش پاشنه های خود را به داخل بدن خود نزدیک کنید و برای کاهش کشش آنها را دورتر ببرید.
  • می توانید انگشتان خود را در هم ببندید و آنها را زیر پنجه پاهای خود قرار دهید.
  • پس از مدتی، دستان خود را به سمت جلو بروید، ستون فقرات خود را گرد کنید و چانه خود را جمع کنید تا به سمت جلو بیفتد.
  • عمیق نفس بکشید و روی آرامش و رها کردن تنش تمرکز کنید.
  • با حرکت دادن دست ها به سمت بالا و رها کردن پاهای خود در مقابل، وضعیت را رها کنید.

ژست سر تا زانو

  • روی زمین بنشینید و هر دو پای خود را دراز کنید.
  • زانوی راست خود را خم کنید و کف پای راست خود را به قسمت داخلی ران چپ خود بیاورید.
  • می توانید یک بالش زیر استخوان های نشسته یا زیر زانوی راست خود برای حمایت قرار دهید.
  • بالاتنه خود را به سمت چپ بچرخانید تا نیروی دریایی شما با قسمت داخلی پای چپ شما در یک خط قرار بگیرد.
  • دستان خود را روی زمین در کنار خود قرار دهید یا به آرامی آنها را در مقابل خود بیرون بیاورید.
  • چانه خود را در قفسه سینه قرار دهید و از باسن لولا کنید تا به زمین نزدیک شود.
  • اشکالی ندارد که ستون فقرات خود را گرد کنید و پای کشیده را خم کنید.
  • به آرامی با یک دم رها کنید و در حالی که بدن خود را بالا می آورید، دستان خود را به عقب ببرید.
  • در طرف مقابل تکرار کنید.

حالت خوابیده شست پا

  • به پشت دراز بکشید و هر دو پا را دراز کنید و یک بند در نزدیکی آن قرار دهید.
  • زانوی چپ را خم کنید و ران چپ خود را به سمت قفسه سینه خود بکشید.
  • پای راست را به شدت به زمین فشار دهید در حالی که انگشتان پای راست خود را به سمت ساق پا کشیده و از طریق کف پای راست به بیرون فشار دهید.
  • بند را دور قوس پای چپ قرار دهید و بند را در هر دو دست نگه دارید.
  • در حالی که کف پا را به سمت سقف فشار می دهید، پای چپ را صاف کنید.
  • در صورت امکان، دستان خود را از بند به سمت پای خود بالا ببرید و شانه های خود را در حالی که از استخوان ترقوه باز می کنید به زمین فشار دهید.
  • اگر راحت است، می توانید بند را با دست چپ خود بگیرید و اجازه دهید پایتان به سمت چپ بیفتد. پای راست را سنگین و روی زمین نگه دارید.
  • برای رها کردن، پا را به سمت بالا بیاورید، بند را رها کنید و پای چپ را دوباره داخل سینه خود بغل کنید.
  • روی پای مخالف هم تکرار کنید.

ژست کمان

  • روی شکم خود دراز بکشید و بازوها را در کنار بدن قرار دهید، کف دست ها رو به بالا.
  • به آرامی زانوهایتان را خم کنید تا پاهایتان بالا بیایند و با دستانتان به عقب برگردید تا قسمت بیرونی مچ پا را بگیرید.
  • در صورت امکان سر، سینه و شانه های خود را از روی تشک بلند کنید.
  • سعی کنید زانوهایتان به طرفین باز نشوند.
  • در حالی که نفس های طولانی و عمیق می کشید به جلو یا بالا نگاه کنید.
  • تا سی ثانیه نگه دارید و رها کنید.
  • می توانید این ژست را دو بار انجام دهید.

می‌توانید در خانه یوگا تمرین کنید یا اگر راهنمایی بیشتری می‌خواهید، می‌توانید به کلاس های یوگا بروید. مهم است که کلاسی را پیدا کنید که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد و به شما احساس راحتی بدهد. مطمئن شوید که سبک ها با سطح و ترجیح شخصی شما مناسب هستند.

سبک های مختلف کلاس های یوگا شامل موارد زیر می باشد:

هاتا

این یکی از سنتی ترین سبک های یوگا است. بر روی تنفس و وضعیت‌های یوگای کلاسیک که به آرامی انجام می‌شوند تمرکز دارد. کلاس معمولاً سرعت پایینی دارد و ممکن است روی همسویی تمرکز کند. مدیتیشن نیز ممکن است شامل شود.

یین

این یک انتخاب عالی است زیرا بر آرامش و رها کردن تنش، به خصوص در لگن و پایین ستون فقرات تمرکز دارد. در حالی که در حالت مدیتیشن هستید، روی افزایش بافت های همبند کار می کنید. پوزیشین ها هر کدام تا پنج دقیقه نگه داشته می شوند.

کندالینی

هدف از یوگا کندالینی این است که انرژی ذخیره شده در پایه ستون فقرات شما را افزایش دهد. بر حرکت این انرژی به سمت ستون فقرات و افزایش نشاط فیزیکی تمرکز دارد. کلاس ها شامل مدیتیشن، سرود مانترا و حالت های فیزیکی است.

یوگا به بهبود علائم بزرگ شدن پروستات بدون جراحی یا دارو کمک می کند. درگیر شدن در این تمرینات به صورت روزانه و داشتن یک رژیم غذایی سالم ممکن است به بهبود علائم و کیفیت کلی زندگی شما کمک می کند.

سبک زندگی برای مدیریت BPH

افراد می توانند اقداماتی را برای مدیریت علائم بزرگی پروستات انجام دهند. این شامل موارد زیر می باشد:

  • ورزش منظم
  • حفظ وزن متوسط بدن
  • سعی کنید 2 ساعت قبل از خواب مایعات ننوشید تا با مثانه پر بخوابید.
  • محدود کردن مصرف چربی های اشباع شده در گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده و لبنیات
  • استفاده از پدهای ادراری جاذب یا شلوار برای جذب نشت ادرار و کاهش رطوبت و ناراحتی
  • پرهیز یا محدود کردن محصولاتی که باعث کم‌آبی بدن می‌شوند، مانند داروهای سرماخوردگی و ضداحتقان‌ها
  • تلاش برای ادرار کردن حداقل یک بار قبل از خروج از خانه برای پیشگیری از نشت ادرار یا سایر حوادث بالقوه استرس زا در ملاء عام
  • ادرار مضاعف، که شامل تلاش برای ادرار کردن چند دقیقه پس از اولین بار ادرار کردن برای تخلیه مثانه تا حد امکان در حین بازدید از حمام است.
  • با استفاده از غلاف های ادراری، که به شکل کاندوم هستند و روی آلت تناسلی قرار می گیرند، برای تخلیه ادرار در کیسه کوچکی که به پا بسته شده است.
  • خوردن مقدار زیادی از گیاهان طبیعی، به ویژه گیاهان غنی از بتا سیتوسترول، مانند سبزیجات برگ سبز، سبوس برنج، جوانه گندم، بادام زمینی، روغن ذرت، آجیل و سویا
  • پس از ادرار کردن با ماساژ مجرای ادرار، که شامل فشار دادن ملایم انگشتان به سمت بالا از پایه کیسه بیضه است تا ادرار باقی مانده در مجرای ادرار را فشار داده و از نشت آن پیشگیری شود.
  • اجتناب از مکمل های غذایی یا قرار گرفتن در معرض محیطی که ممکن است سطح هورمون های گردش خون را افزایش دهد، مانند آفت کش ها، علف کش ها، و محصولات لبنی غنی از هورمون رشد نوترکیب گاوی (rBGH).
  • اجتناب از داروهایی که شامل دهیدرواپی آندروسترون (DHEA)، آندروستندیون، تستوسترون و هورمون رشد انسانی است.

دلایل بزرگی پروستات چیست؟

پزشکان و محققان هنوز در تلاشند تا مشخص کنند که چگونه و چرا سلول های پروستات برخی افراد شروع به تقسیم غیر طبیعی می کنند. از آنجایی که بیشتر موارد BPH افراد بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد، کارشناسان معتقدند که BPH با تغییرات هورمونی مرتبط است، به ویژه آنهایی که به طور طبیعی با افزایش سن رخ می دهند. اینها شامل تغییرات در سطوح تستوسترون، استروژن و DHT است.

عواملی که می توانند خطر بزرگ شدن پروستات را افزایش دهند عبارتند از:

  • سن
  • دیابت
  • چاقی
  • بیماری قلبی
  • سابقه خانوادگی BPH

بیشتر مردان در سن 60 سالگی 50 درصد و در سن 85 سالگی 90 درصد شانس ابتلا به BPH را دارند. چندین نوع غذا و مواد مغذی می توانند BPH و علائم مرتبط با آن را کاهش دهند یا تحریک کنند.

غذاهایی که ممکن است برای افراد مبتلا به BPH مفید باشند، عبارتند از:

  • محصولات حاوی فیتواستروژن مانند غذاهای سویا، نخود و لوبیا
  • غذاهای غنی از روی، مانند تخم مرغ، بیشتر انواع غذاهای دریایی و آجیل
  • غذاهای غنی از فیبر، مانند غلات کامل، حبوبات، لوبیا و سبزیجات تیره و برگ دار
  • میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها که معمولا قرمز تیره، زرد یا نارنجی هستند.

غذاهایی که افراد مبتلا به BPH یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به آن هستند، باید از آنها اجتناب کنند یا محدود کنند، عبارتند از:

  • کافئین
  • الکل
  • نیکوتین
  • گوشت قرمز
  • نوشیدنی های گازدار
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • غذاهای نشاسته ای و تصفیه شده

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی می تواند به افراد در مدیریت یا پیشگیری از بزرگی پروستات و هرگونه علائم ناشی از آن کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.4 / 5. تعداد رای ها: 5

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. با درود و سپاس از تهیه و قرار دادن این مطالب بسیار سودمند در سایت. پیروز و تندرست باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز