لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درد پروستات چیست؟ چگونه آن را کاهش دهیم؟

درد پروستات چیست؟ چگونه آن را کاهش دهیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد پروستات می تواند در مناطق مختلف شکم و کشاله ران شما احساس شود. در صورت بروز آن می توانید از راهکارهای خانگی برای تسکین درد خود استفاده کنید. پروستات غده ای به شکل گردو است که بخشی از سیستم تولید مثل مردان محسوب می شود. عملکرد اصلی غده پروستات تولید مایعاتی است که به مایع منی اضافه می شوند. ترشح و تولید مایعات پروستات برای باروری مردان ضروری است. این غده، مجرای ادرار را در قسمت گردن مثانه احاطه کرده است.

گردن مثانه ناحیه ای است که در آن مجرای ادرار به مثانه می پیوندد. مثانه و مجرای ادرار قسمت هایی از دستگاه ادراری تحتانی هستند. پروستات دارای دو یا چند لوب یا بخش است که توسط یک لایه خارجی از بافت پوششی محصور شده است، و در جلوی راست روده و درست در زیر مثانه قرار دارد. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند. همچنین در مردان، مجرای ادرار، از طریق آلت تناسلی، منی را به بیرون از بدن منتقل می کند.

یکی از وظایف اصلی پروستات، به علاوه همکاری با سایر اندام ها، افزودن مایعات مخصوص به منی است. این مایعات هستند که اسپرم را حمل می کنند. رشد غده پروستات از ابتدا تولد شروع می شود و دارای دو مرحله اصلی رشد است. در طول سالهای نوجوانی اندازه آن دو برابر می شود، و پس از 25 سالگی در تمام طول زندگی مرد تا جای ممکن رشد می کند.

درد پروستات چگونه دردی است؟

در صورت ابتلا به اختلالات پروستات، ممکن است در ناحیه شکم، کشاله ران و کمرتان درد داشته باشید. درد ناشی از اختلالات پروستات می تواند در مناطق مختلف شکم و کشاله ران شما احساس شود. شما احتمال دارد در قاعده آلت تناسلی خود، در بیضه ها و در پرینه، که ناحیه بین کیسه بیضه و راست روده است، درد داشته باشید. همچنین شاید در ناحیه کمر خود احساس درد داشته باشید.

علائم درد پروستات در افراد مختلف، متفاوت است و می تواند در بخش های مختلفی از بدن رخ بدهد. به عنوان مثال، شما ممکن است یک روز در کمرتان درد داشته باشید و سپس یک روز دیگر در بیضه های خود درد احساس کنید.

در اثر ابتلا به اختلالات پروستات، ممکن است در زمان ادرار یا انزال نیز احساس درد داشته باشید. مشکلات مربوط به پروستات، مانند پروستاتیت یا سرطان پروستات، می تواند باعث شود در هر بار ادرار احساس درد داشته باشید.

چه عواملی باعث درد پروستات می شود؟

درد پروستات چیست؟ چگونه آن را کاهش دهیم؟ | پزشکت

پروستاتیت یا التهاب پروستات شایع ترین علت درد پروستات است. پروستاتیت یک عفونت باکتریایی شایع در پروستات است. در صورت ابتلا به این بیماری، ممکن است همزمان با ادرار یا انزال احساس درد داشته باشید.

پروستاتیت همچنین می تواند در اثر آسیب مستقیم به پروستات رخ دهد که در نهایت ممکن است باعث تورم و تحریک پروستات شود.

سرطان پروستات همچنین می تواند باعث ایجاد درد شود. درد ناشی از سرطان پروستات اگرچه کمتر از پروستاتیت است، اما می تواند نشان دهنده علائم اولیه ابتلا به سرطان پروستات باشد. از آنجا که غده پروستات نزدیک به مثانه و مجرای ادرار قرار دارد، هر زمان که ادرار کنید ممکن است احساس سوزش یا درد داشته باشید.

مردان

چه داروهایی به تسکین درد پروستات کمک می کنند؟

درد پروستات چیست؟ چگونه آن را کاهش دهیم؟ | پزشکت

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یا NSAID می توانند به تسکین درد کمک کنند. NSAID های بدون نسخه ای مانند ایبوپروفن و ناپروکسن از جمله داروهای موثر در کاهش درد هستند. همچنین می توانید آسپرین نیز مصرف کنید، که ممکن است به تسکین درد و التهاب کمک کند. چند داروی ضد درد را از داروخانه محل زندگی خود تهیه کنید و هنگام استفاده از آنها دستورالعمل های موجود در بسته بندی را دنبال کرده و به صورت صحیح مصرف کنید. مصرف این داروها شاید باعث شوند درد شما تسکین یابد.

اگر احساس می کنید مصرف این دارو به تسکین درد شما کمکی نمی کنند، پزشک ممکن است داروهای NSAID قوی تری نیز تجویز کند.

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت را از بین ببرند و به تسکین درد پروستات کمک کنند. اگر پروستاتیت ناشی از عفونت باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. آنتی بیوتیک ها را طبق دستورالعمل مصرف کنید و تا زمانی که عفونت به طور کامل برطرف نشده است، به مصرف دارو ادامه دهید. مصرف این دارو ها می تواند به کاهش درد شما کمک کند و علائم تان را بهبود ببخشد.

چگونه درد پروستات را در خانه تسکین دهیم؟

حمام آب گرم یا بسته های گرما زا نیز می توانند درد را تسکین دهند. گرما می تواند به کاهش التهاب و احساس درد کمک کند. برای تسکین درد پروستات خود، می توانید در یک حمام آب گرم غوطه ور شوید یا روی یک بطری آب گرم یا یک بسته گرما زا بنشینید. این کار ممکن است به کاهش درد کمک کند.

اگر نشستن برای شما دردناک است از بالش دونات یا کوسن بادی استفاده کنید. در صورتی که به پروستات متورم یا ملتهب مبتلا هستید، ممکن است نشستن برای شما بسیار ناخوشایند باشد. اگر استفاده از این ابزار ها برای نشستن بهتر شما مناسب است، در هنگام انجام فعالیت های روزمره و حتی رانندگی می توانید از آن ها استفاده کنید.

با تکنیک های آرام سازی یا مدیتیشن و ورزش منظم درد و استرس خود را کاهش دهید. ثابت شده است که استرس و اضطراب علائم پروستات را تشدید می کنند. می توانید از تنفس عمیق یا مدیتیشن برای آرامش ذهن و بدن خود استفاده کنید. علاوه بر این، سعی کنید حداقل 30 دقیقه 2-3 بار در هفته ورزش کنید تا سطح استرس خود را کاهش دهید.

لازم نیست ورزش سنگینی داشته باشید. حتی 30 دقیقه پیاده روی یا دویدن آهسته می تواند علائم اختلالات پزشکی و درد پروستات را کاهش دهد.

چه غذاهایی برای کاهش درد پروستات مفید است؟

درد پروستات چیست؟ چگونه آن را کاهش دهیم؟ | پزشکت

مصرف میوه ها و سبزیجات برای درمان پروستات عالی هستند. سبزیجات صلیبی مانند کلم بروکلی، کلم و کلم پیچ، مملو از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند و می توانند به طور بالقوه از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و به کاهش التهاب کمک کنند.

گوجه فرنگی غنی از لیکوپن است. این ماده یک آنتی اکسیدان قوی بوده و برای سلامتی پروستات مفید است. توت هایی مانند توت فرنگی، بلوبری و تمشک نیز مملو از آنتی اکسیدان هستند که می توانند سلامت پروستات را افزایش دهند. می توانید توت ها را به وعده های غذایی خود اضافه کرده یا آنها را به عنوان یک میان وعده سبک میل کنید.

برای تامین چربی های مناسب مورد نیاز برای بدن تان، ماهی های آب سرد بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ماهی های آب سرد شامل ماهی هایی مانند سالمون، ساردین و قزل آلا هستند. این غذا ها غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند‌. این چربی ها، چربی هایی مفیدی هستند و می توانند از التهاب جلوگیری کنند. حداقل یک بار در هفته می توانید از یک وعده غذای خوش مزه دریایی استفاده کنید تا اسیدهای چرب کافی مورد نیاز بدن خود را دریافت کرده و به سلامتی پروستات خود کمک کنید.

توجه! همه ماهی ها مثل هم نیستند.

مطالعات نشان می دهد که غذاهای دریایی مانند کنسرو ماهی تن و دیگر ماهی های غیر آب سرد، اسید های مضر بیشتری نسبت به ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا دارند.

برای تامین آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن خود چای سبز و چای هیبیسکوس بنوشید. هر دو نوع چای حاوی آنتی اکسیدان های بسیار زیاد و فراوانی هستند که برای تامین سلامتی پروستات مفید هستند. مطالعات نشان می دهد که مواد شیمیایی موجود در برگ های گل گاو زبان در واقع می تواند به جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات کمک کند.

مطالعات دیگری نشان داده اند که خواص ضد سرطانی چای سبز می تواند به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند. برای خود یک فنجان چای خوب به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه که از مصرف آن لذت ببرید درست کنید. علاوه بر لذت بخش بودن، این چای ها باعث تقویت سلامتی پروستات نیز می شوند.

چه غذاهایی برای پروستات مضر هستند؟

مصرف الکل، کافئین و غذاهای پر ادویه یا اسیدی را محدود کنید. کافئین، الکل و غذاهای تند یا اسیدی می توانند پروستات شما را تحریک کرده و علائم تان را بدتر کنند. از مصرف نوشیدنی های الکلی یا نوشیدنی های حاوی مقدار زیادی کافئین مانند قهوه و چای پرهیز کنید. غذاهای کم اسید را انتخاب کنید و از افزودن ادویه اضافی به وعده های غذایی خود، برای کمک به بهبود سلامت پروستات، خودداری کنید.

درد پروستات چه مدت طول می کشد؟

درد پروستات چیست؟ چگونه آن را کاهش دهیم؟ | پزشکت

پروستاتیت مزمن ممکن است 3 ماه یا بیشتر طول بکشد. پروستاتیت می تواند اختلالی ایجاد کند که به آن سندرم درد مزمن لگن یا CPPS می گویند. این اختلال بسیار شایع است. از هر 20 مرد، 19 نفر به آن مبتلا می شوند. پروستاتیت های ناشی از عفونت باکتریایی می تواند با یک دوره درمان با آنتی بیوتیک از بین بروند، اما علائم دردناک می توانند برای مدتی ادامه داشته باشند. معمولاً علائم می توانند حداقل 3 ماه ادامه داشته باشند، اما گاهی اوقات ممکن است برای سال ها ادامه پیدا کند.

پزشکان واقعاً مطمئن نیستند که چه عواملی باعث ایجاد CPPS می شوند، اما ممکن است تشدید آن ناشی از استرس، اضطراب یا افسردگی باشد.

اگر به درد پروستات مبتلا هستید، از انجام فعالیت هایی، مانند دوچرخه سواری که می توانند فشار بیشتری به ناحیه آسیب دیده وارد کنند خودداری کنید. اگر علائم پروستات مانند درد در شکم یا کشاله ران یا ادرار دردناک یا دشوار را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زود هنگام باعث بهبود پیش آگهی بیماری می شود.

سایر اختلالات پروستات کدامند؟

بزرگ شدن بیش از حد پروستات منجر به بروز بیماری به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات یاBPH می شود. در نهایت، بزرگ شدن پروستات می تواند مجرای ادرار را مسدود کرده و دفع ادرار از طریق مثانه را محدود کند. این امر منجر به مشکلاتی شود، از جمله:

  • نشت ادرار
  • تکرر ادرار
  • مشکل در دفع ادرار
  • عفونت های دستگاه ادراری

پروستات یک غده کوچک است که دقیقاً در زیر مثانه قرار دارد و اگر شما یک مرد بالای 25 سال هستید، یعنی این که غده پروستات شما بزرگتر است. این رشد کاملاً طبیعی است و به هیچ وجه نباید باعث ایجاد درد شود. در سالمندان، اندازه پروستات بسیار افزایش می یابد.

گاهی اوقات، پروستات شما ممکن است عفونی شده و ملتهب شود. چنین شرایطی می تواند علائم دردناکی ایجاد کند. اگر به درد پروستات مبتلا هستید، برای رد ابتلا به اختلالات جدی پزشکی مانند سرطان به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله به چند مورد از علل بروز درد ناشی از پروستات و برخی روش های ساده برای کاهش این درد اشاره شده است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز