لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

9 خطر جدی که پسران و مردان را تهدید می کند.

9 خطر جدی که پسران و مردان را تهدید می کند. | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از پرادختن به موضوع خطرات سلامتی برای پسران و مردان باید بدانیم که مرگ و میر ناشی از آسیب ها در مردان برابر بیشتر از زنان است. اینکه مردان بیشتر در اثر بیماریهای قابل پیشگیری می میرند؟ یا اینکه مردان استرالیایی که در مناطق بسیار دور افتاده زندگی می کنند، دو برابر بیشتر از مردان ساکن در شهرهای بزرگ در بیمارستان بستری می شوند یا در اثر آن می میرند؟

در حالی که این آمار تصویری هشداردهنده از سلامت مردان را نشان می دهد، خبر خوب این است که ما توصیه های تخصصی عملی برای افزایش شانس زندگی طولانی و سالم داریم. در هر سنی که باشید، در اینجا نکاتی است که آقایان باید آنها را از دوران جوانی شروع کنند.

مراقب آسیب های دوران کودکی باشید. 

آسیب های دوران کودکی می تواند تأثیرات مادام العمر بر سلامت داشته باشد که ممکن است جسمی، روانی یا هر دو باشد. رویدادهایی که می تواند به کودکان آسیب بزند، عبارتند از:

  • تصادفات
  • آزار و اذیت
  • بی توجهی
  • استرس ناشی از فقر
  • اختلال در عملکرد خانواده
  • جدایی از والدین یا سرپرست
  • سو استفاده جنسی و جسمی
  • خشونت (تجربه و یا شاهد خشونت بودن)

والدین و سرپرستان، نقش مهمی در کمک به پسران در دوران ضربه روانی و بعد از آن دارند. درک کردن فرزند، توجه بیشتر به فرزند خود و اطمینان از استراحت و خواب کافی، همه راه هایی است که می تواند عوارض های ناشی از این آسیب ها را به حداقل برساند. والدین و سرپرستان همچنین می توانند با پزشک عمومی و روانشناسان در این زمینه مشورت کنند.

با حمایت فعال والدین، ​​مراقبین و متخصصان بهداشت روانی، پسرانی که آسیب های روانی را تجربه کرده اند شانس بیشتری دارند تا کمتر تحت تاثیر پیامدهای منفی این آسیب ها قرار بگیرند.

اضطراب و آسم دو علت اصلی عدم سلامت در پسران 5 تا 14 سال هستند.

برای پسران 5 تا 14 ساله، آسم و اضطراب اصلی ترین علل بیماری است. برآوردها نشان می دهد که از هر 10 کودک یک نفر مبتلا به آسم است. علائم و محرک های آسم متفاوت هستند، بنابراین مهم است که به دنبال تشخیص و مشاوره پزشکی باشید. اگر کودک تحت مراقبت دچار مشکل در تنفس، تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه یا سفت شدن قفسه سینه می شود، به پزشک عمومی مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به آسم را بررسی کند. اگر بیماری آسم به خوبی مدیریت شود، پسران مبتلا به آسم می توانند زندگی شاد و سالمی داشته باشند.

اختلالات اضطرابی یکی از نگرانی های شایع سلامت روان در کودکان خردسال است. تخمین زده می شود که از هر هفت کودک یک نفر با مشکلات روانی روبرو است و حدود نیمی از مشکلات جدی سلامت روان در بزرگسالی قبل از سن 14 سالگی شروع می شود.

خانواده ها بهترین حامی خواهند بود تا هرگونه مشکلی را در مورد تفکر، احساسات یا رفتار پسران برطرف کنند. به خاطر داشته باشید که همه اضطراب ها یک اختلال نیستند. معمولاً برای پسران – از جمله نوزادان، کودکان نوپا و پسران 5 تا 14 ساله – از موقعیت ها یا اشیایی که بزرگسالان آنها را خطرناک نمی دانند، می ترسند.

والدین می توانند به پسران کمک کنند تا با ترس خود کنار بیایند. اگر نگران این هستید که فرزند شما ممکن است دچار  اختلال اضطراب یا این که دچار ترس یا فوبیا شده است، از یک متخصص بهداشت روانی کمک بگیرید. پزشک عمومی، روانشناس مدرسه یا مشاور گزینه های خوبی هستند.

مردان

پسران نوجوان را تشویق کنید تا کمتر ریسک کنند.

9 خطر جدی که پسران و مردان را تهدید می کند. | پزشکت

سال های نوجوانی معمولاً یک دوره آزمایش برای پسران است. آنها همچنین می توانند زمانی باشند که پسران به دلیل سطوح پایین درک خطر و سطوح بالای ریسک پذیری آسیب پذیر هستند.

همسالان نقش مهمی در زندگی پسران نوجوان دارند. ارتباط اجتماعی و دوستی برای پسران و مردان در طول زندگی آنها بسیار مهم است. با این حال، فشار و اصرار همسالان می تواند منجر به انتخاب های نادرست و رفتارهای مخاطره آمیز شود که ممکن است برای سلامت جسمی و روحی مضر باشد.

مصرف الکل مسئول بیشتر مرگ و میرهای ناشی از مواد مخدر در نوجوانان است. بسیاری از پسران نوجوان مصرف الکل را تجربه می کنند، اما مصرف آن می تواند بر سلامت جسمی و روانی پسران و همچنین توانایی آنها در تصمیم گیری خوب تأثیر بگذارد.

همچنین برای والدین و سرپرستان مهم است که با پسران نوجوان در مورد ارتباط بین مشروبات الکلی و رفتارهای خطرناک مانند رابطه جنسی ناامن، رانندگی و خشونت صحبت کنند.

تحقیقات نشان می دهد پسران نوجوان با اعتماد به نفس، که از طرف خانواده و دوستان خود حمایت می شوند، کمتر در معرض فشار همسالان هستند، تصمیمات بهتری می گیرند و می توانند با خیال راحت تر چالش های نوجوانی را مورد مذاکره قرار دهند.

سلامت روان برای پسران نوجوان بسیار مهم است. روابط نزدیک و پایدار در خانه، مدرسه و جامعه می تواند به حفظ سلامت روانی و رفاه پسران نوجوان کمک کند.

اطلاعات لازم در مورد رابطه جنسی محافظت شده را ارائه دهید.

9 خطر جدی که پسران و مردان را تهدید می کند. | پزشکت

رابطه جنسی یک بخش سرگرم کننده و سالم از زندگی است، اما رابطه جنسی محافظت نشده می تواند منجر به آثار منفی بالقوه مادام العمر از جمله عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs) و بارداری برنامه ریزی نشده شود.

دسترسی به اطلاعات جامع و واقعی درباره جنسیت به نوجوانان و مردان جوان کمک می کند تا با خیال راحت و مسئولانه در مورد روابط جنسی تصمیم بگیرند. بحث های جنسی طیف وسیعی از موضوعات را شامل می شود، از جمله زیست شناسی تولید مثل، روابط سالم، تصمیم گیری، تنوع جنسیتی و جنسیتی، پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی. تحقیقات نشان می دهد که صحبت با پسران و مردان جوان در مورد رابطه جنسی آنها را به آزمایش جنسی ترغیب نمی کند.

عفونت های مقاربتی (STIs) می توانند در طول رابطه جنسی نامطمئن واژینال، دهانی یا مقعدی منتقل شوند. هر مرد جوانی که فعالیت جنسی دارد می تواند به بیماری مقاربتی مبتلا شود. با انجام رابطه جنسی محافظت شده می توان از بسیاری از بیماریهای مقاربتی جلوگیری کرد.

برای مردان جوان مهم است که به اطلاعات مربوط به رابطه جنسی ایمن و جلوگیری از بیماری های مقاربتی دسترسی داشته باشند. در حالی که برخی از بیماریهای مقاربتی قابل درمان هستند، برخی (از جمله تبخال تناسلی، HIV، هپاتیت B و ویروس پاپیلومای انسانی [HPV]) هیچ درمانی ندارند بنابراین می توانند بر کل زندگی یک مرد تأثیر بگذارند.

مردان جوان که آمادگی پدر شدن را ندارند، نیازمند اطلاعات دقیق و دسترسی به روش های پیشگیری از بارداری هستند.

سطح استرس در بزرگسالی افزایش می یابد.

برای مردان بالغ، افزایش سطح استرس می تواند به طور قابل توجهی بر سلامتی و تندرستی تأثیر بگذارد. حتی منجر به شرایط جدی مانند اضطراب و افسردگی شود.

تقریباً در هر زمینه ای از زندگی می توان سطح خاصی از استرس روزانه را انتظار داشت. اما برای مردان بالغ، استرس می تواند در مناطق خاص یا در زمان های خاص بیشتر نمایان شود. مثلا:

  • استرس ناشی از کار، به ویژه بیکاری، می تواند بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد.
  • پدر شدن، پدران در دوران پس از زایمان بیشتر در معرض خطر بیماری روانی هستند. از هر10 پدر یک نفر پس از تولد نوزاد جدید خود دچار افسردگی می شود.
  • استرس مالی، از دست دادن درآمد و سایر زیان های مالی می تواند باعث مشکلات عاطفی و مالی شود و بر روابط و سلامت روانی مردان بزرگسال تأثیر بگذارد.

برای مردان مهم است که در زمان افزایش استرس حمایت شوند. شجاعت می تواند به مردان کمک کند تا با تأثیرات مراحل استرس زای زندگی روبرو شوند و از استرس رهایی یابند. صحبت با یک دوست مورد اعتماد می تواند شروع خوبی باشد.

سلامت جسمی برای مردان بالغ ضروری است.

9 خطر جدی که پسران و مردان را تهدید می کند. | پزشکت

از 25 تا 60 سالگی، برای مردان مهم است که مرتباً معاینات پزشکی انجام دهند. شیوه زندگی خود را انتخاب کنند که از سلامت قلب، ریه ها، مغز، ماهیچه ها و دستگاه تولید مثل مطمئن شوند.

سلامت باروری نیز باید در اولویت مردان بالغ قرار گیرد زیرا به طور چشمگیری به احتمال باردار شدن نوزاد کمک می کند. سیگار کشیدن به DNA اسپرم آسیب می رساند. در حالی که نوشیدن الکل می تواند بر عملکرد نعوظ و کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد. ناباروری پنج تا هفت درصد از کل مردان را تحت تاثیر قرار می دهد. انجام معاینه عمومی سلامت، ترک سیگار، کاهش مصرف الکل، تغذیه مناسب و ورزش کردن همه اقداماتی است که مردان می توانند قبل از تشکیل خانواده انجام دهند.

دیابت نوع 2 در مردان بیشتر از زنان شایع است. خطر ابتلا به آن با افزایش سن افزایش می یابد.

بیماری عروق کرونر قلب،  سرطان ریه و  اختلالات اسکلتی عضلانی از مهمترین علل ضعف سلامت مردان میانسال هستند. به عنوان مثال، مردان بر اثر بیماری عروق کرونر قلب و سرطان ریه با دو برابر زنان جان خود را از دست می دهند.

برخی از عوامل زمینه ای مانند سابقه خانوادگی و سن، خارج از کنترل فرد است. کارهایی که مردان می توانند برای کاهش خطرات سلامتی از طریق میانسالی انجام دهند عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • کاهش مصرف الکل
  • ترک سیگار
  • فعالیت بدنی
  • مدیریت فشار خون بالا
  • کاهش کلسترول و مصرف رژیم غذایی مناسب

تحقیقات نشان می دهد که افسردگی و انزوای اجتماعی عوامل خطرساز بیماری های قلبی هستند، بنابراین ارتباط اجتماعی و حفظ سلامت روانی از جمله راهکارهای مهم پیشگیری از بیماری است. سرطان روده برای مردان میانسال نیز خطرناک محسوب می شود. بنابراین مهم است از سن 50سالگی، مراقب سلامت جسمی خود باشید.

15 تا 24 سالگی می تواند برای مردان جوان چالش برانگیز باشد.

9 خطر جدی که پسران و مردان را تهدید می کند. | پزشکت

مردان جوان بالغ بیشتر از حد متوسط، ​​بیماری روانی را تجربه می کنند. خودکشی و صدمات ناشی از خودکشی و همچنین اختلالات مصرف الکل، دو دلیل اصلی مخرب سلامت بر مردان با توجه به استراتژی ملی سلامت مردان است. مردان نیز بیشتر به دلایل قابل پیشگیری مانند صدمات ناشی از خودکشی و خودکشی جان خود را از دست می دهند.

دلایل زیادی برای مشکلات روانی مردان وجود دارد، از جمله:

  • تجربیات استرس زا مانند قطع رابطه یا حادثه ناگوار زندگی، اندوه پس از مرگ نزدیکان، از دست دادن شغل یا عدم موفقیت در امتحان بزرگ
  • تنهایی و انزوای اجتماعی، احساس تنهایی و بدون دوست یا خانواده می تواند خطر ابتلا به بیماری روانی را افزایش داده و امید به زندگی برای مردان جوان را کاهش دهد.
  • سوء مصرف الکل می تواند بر سلامت روانی مردان جوان تأثیر منفی بگذارد. مصرف الکل با افزایش خطر ابتلا به بیش از 200 بیماری مزمن و همچنین خشونت، حمله و تصادفات جاده ای همراه است.

مشارکت اجتماعی نیز یک عامل پیشگیرانه مهم برای مردان 15 تا 24 ساله است. خانواده و دوستان در دوران سخت و اجتناب ناپذیر زندگی از مردان جوان می توانند حمایت ارزشمندی بکنند .

بیماری پروستات در مردان سالمند شایع است.

بیماری پروستات برای مردان سالمند یک خطر جدی برای سلامتی است. حدود 25 درصد از مردان 55 سال به بالا مبتلا به پروستات هستند. این میزان در سن 70 سالگی به 50 درصد افزایش می یابد. بزرگ شدن پروستات (BPH) به معنی بزرگ شدن غده سرطانی غده پروستات و از شایع ترین نوع بیماری در مردان است. برخی از مردان مبتلا به BPH هیچ علائمی ندارند. برای دیگران، مشکلات مربوط به ادرار یک علامت رایج است. تغییرات در شیوه زندگی می تواند به جلوگیری از بدتر شدن علائم BPH کمک کند، برای مثال:

  •  کاهش وزن
  • ترک سیگار
  • افزایش ورزش
  • کنترل دیابت و فشار خون
  • اجتناب از مصرف چیزهایی که باعث یبوست می شوند.
  • کاهش یا قطع کافئین و الکل که باعث تحریک مثانه می شود.

سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان است که از هر 11 مرد استرالیایی یکی را مبتلا می کند. این بیماری بیشتر در گروه سنی بالای 65 سال دیده می شود.

اگر سابقه خانوادگی بیماری پروستات دارید، مرتباً معاینه شوید و موارد غیرمعمول را برای پزشک عمومی ذکر کنید. حفظ وزن سالم و رژیم غذایی مناسب از جمله راه هایی است که مردان می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند.

مردان باید بر سلامت جسمی و روانی خود تمرکز کنند.

حفظ شیوه زندگی سالم، فعال بودن و برقراری ارتباط اجتماعی راههای ساده ای است که مردان بالای 70 سال می توانند بهترین شانس را برای حفظ سلامتی و زندگی طولانی مدت به خود بدهند. مردان سالمند بیشتر به بیماری هایی مانند بیماری عروق کرونر قلب و زوال عقل دچار می شوند و از تاثیرات منفی ناشی از سقوط بر سلامتی رنج می برند. بیماری عروق کرونر قلب جزو 10 علت اصلی مرگ و میر در مردان است، بنابراین قلب خود را سالم نگه دارید و با موارد زیر از بیماری عروق کرونر قلب پیشگیری کنید.

  • ترک سیگار
  • ورزش کردن
  • کاهش فشار خون و کلسترول
  • خوردن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل
  • مراقبت از سلامت روان و رفاه شما، افسردگی یکی از عوامل خطر شناخته شده برای بیماری های قلبی است.

پیش بینی می شود شیوع زوال عقل در 20 سال آینده 90 درصد افزایش یابد. در حالی که در حال حاضر درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، فعال نگه داشتن ذهن می تواند به حداقل رساندن خطر شما کمک کند. فعال بودن از نظر اجتماعی و ارتباط با جامعه، خانواده و دوستان نیز می تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد.

زمین خوردن عامل اصلی صدمه برای مردان سالمند است. نکاتی برای  جلوگیری از افتادن عبارتند از:

  • از کفش های راحت و مناسب استفاده کنید.
  • به طور منظم آزمایشات چشمی انجام دهید.
  • ایمنی را در داخل و اطراف خانه خود افزایش دهید.
  • با پزشک خود در مورد داروها صحبت کنید. مصرف چندین دارو می تواند خطر سقوط را افزایش دهد.
  • مراقب سلامتی خود باشید. برای بهبود تعادل، قدرت و انعطاف پذیری، به طور منظم چکاب های سلامتی داشته باشید، رژیم غذایی مناسب داشته باشید و ورزش کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز