لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بهترین راه افزایش تعداد اسپرم چیست؟

بهترین راه افزایش تعداد اسپرم چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

بهترین راه افزایش تعداد اسپرم چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برای اطلاع از تعداد اسپرم و بهترین راه افزایش آن توصیه می کنیم که این مقاله را تا انتها بخوانید.  تعداد اسپرم به میانگین تعداد اسپرم موجود در یک نمونه منی اشاره دارد. پزشکان باروری تعداد اسپرم را در طی آنالیزهای معمول منی ارزیابی می کنند و آن را عامل مهمی برای باروری می دانند. بر اساس جدیدترین دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، کارشناسان تعداد اسپرم های سالم را 15 میلیون در میلی لیتر یا حداقل 39 میلیون در هر انزال در نظر می گیرند. پزشکان تعداد اسپرم کمتر از 15 میلیون در هر میلی لیتر را کم می دانند و ممکن است باعث مشکلات باروری شود.

به طور کلی، متخصصان سلامت معتقدند که عواملی که بر سطح تستوسترون تأثیر می‌گذارند، بیشترین تأثیر را بر تعداد و کیفیت اسپرم دارند.

مسلم و قطعی شرایط پزشکی از جمله اختلالات ژنتیکی ارثی، عفونت ها و تومورها همچنین می توانند بر تعداد اسپرم تأثیر بگذارند. با این حال، برخی از انتخاب‌های سبک زندگی و درمان‌های طبیعی می‌توانند به حمایت از هورمون‌هایی که تولید اسپرم را کنترل می‌کنند، کمک کنند، که ممکن است به رشد سالم اسپرم و بهبود تعداد اسپرم کمک کند. در این مقاله به درمان های طبیعی، تغییرات رژیم غذایی و داروهایی که ممکن است تعداد اسپرم را بهبود بخشند، نگاهی می اندازیم.

درمان طبیعی برای افزایش تعداد اسپرم

ورزش منظم ممکن است به افزایش تعداد اسپرم کمک کند. برای چندین دهه، محققان می‌دانستند که کیفیت اسپرم و نرخ باروری در اکثر کشورهای غربی رو به کاهش بوده است. طبق یک مطالعه در سال 2017، میانگین تعداد اسپرم در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزلند بین سال‌های 1973 تا 2011 به میزان 59.3 درصد کاهش یافت.

علیرغم اینکه مطالعات این موضوع را شناسایی کرده اند، دانشمندان هنوز به طور کامل دلایل این کاهش را درک نکرده اند. تحقیقات در مورد روش های قابل اعتماد برای معکوس کردن تعداد کم اسپرم در حال انجام است.

پزشکان طب قدیم، گیاهی و سنتی از چندین داروی غیردارویی برای افزایش تعداد اسپرم و بهبود سلامت اسپرم برای هزاران سال استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، محققان پیشنهاد کرده‌اند که بیشتر این درمان‌ها می‌توانند به نوعی بر تعداد اسپرم تأثیر بگذارند. در زیر چند راه طبیعی برای افزایش تعداد اسپرم آورده شده است.

ورزش و خواب کافی داشته باشید.

چندین مطالعه نشان داده اند که کاهش وزن و ورزش در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی می تواند منجر به بهبود یا افزایش تعداد اسپرم شود. با این حال، علمی که شاخص توده بدنی سالم را به تعداد اسپرم سالم مرتبط می کند، هنوز ضعیف است.

یکی مطالعه 2017 مزایای اجرای یک برنامه ورزشی هوازی 16 هفته ای حداقل سه جلسه 50 دقیقه ای در هفته را بررسی کرد. شرکت کنندگان به 50 تا 65 درصد از حداکثر ضربان قلب خود رسیدند. در این مطالعه، ورزش منظم تعداد و تحرک اسپرم را در 45 مرد مبتلا به چاقی و سبک زندگی کم تحرک افزایش داد.

سیگار را ترک کنید.

بهترین راه افزایش تعداد اسپرم چیست؟ | پزشکت

یکی دیگر از بهترین راه افزایش تعداد اسپرم ها این است که سیگار را ترک کنید. یک متاآنالیز در سال 2016 که نتایج بیش از 20 مطالعه را با مجموع نزدیک به 6000 شرکت کننده بررسی کرد، نشان داد که سیگار به طور مداوم تعداد اسپرم را کاهش می دهد. محققان دریافتند افرادی که مقادیر متوسط یا زیاد تنباکو مصرف می‌کنند، کیفیت اسپرم کمتری نسبت به افرادی که کمتر تنباکو مصرف می‌کنند، دارند.

مردان

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید.

تعداد مطالعات کنترل شده ای که ارتباط بین سلامت اسپرم و داروها را بررسی کرده اند محدود است. این به این دلیل است که آزمایش مواد غیرقانونی می تواند منجر به مشکلات اخلاقی شود. با این حال، یک بررسی 2018 استفاده جهانی از مواد مخدر مانند الکل، ماری جوانا و کوکائین را با کاهش تولید اسپرم مرتبط دانسته است. برخی شواهد متناقض هستند، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تأیید این پیوند ضروری است.

از مصرف داروهای تجویزی خودداری کنید.

برخی از داروهای تجویزی به طور بالقوه می توانند تولید اسپرم سالم را کاهش دهند. با این حال، هنگامی که مرد مصرف دارو را متوقف کرد، تعداد اسپرم آنها باید به حالت عادی بازگردد یا افزایش یابد. داروهایی که ممکن است به طور موقت تولید و توسعه اسپرم را کاهش دهند، عبارتند از:

  • متادون
  • ضد التهاب
  • مواد افیونی
  • ضد آندروژن ها
  • داروهای ضد افسردگی
  • برخی از آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد روان پریشی
  • تستوسترون اگزوژن یا مکمل
  • استروئیدهای آنابولیک، که ممکن است تا 1 سال پس از قطع دارو بر تعداد اسپرم تأثیر بگذارد.

اگر مردان فکر می کنند که دارویی که در حال حاضر مصرف می کنند ممکن است تعداد اسپرم آنها را کاهش دهد یا بر باروری آنها تأثیر بگذارد، باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنند.

مکمل شنبلیله مصرف کنید.

شنبلیله مدت‌هاست که به عنوان یک درمان طبیعی برای سلامت ضعیف اسپرم استفاده می‌شود و طرفداران آن پیشنهاد می‌کنند که ممکن است به بهبود تعداد اسپرم کمک کند. در واقع، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که ترکیب در حال ثبت اختراع Furosap، که تولیدکنندگان آن را از دانه‌های شنبلیله تولید کردند، به طور قابل توجهی کیفیت کلی منی و تعداد اسپرم را بهبود بخشید. محصولات مختلف شنبلیله، از جمله مکمل ها، برای خرید آنلاین در دسترس هستند.

ویتامین D کافی دریافت کنید.

بهترین راه افزایش تعداد اسپرم چیست؟ | پزشکت

محققان کاملاً مطمئن نیستند که چرا، اما سطح ویتامین D و کلسیم خون بر سلامت اسپرم تأثیر می گذارد. در یک بررسی ادبیات 2019 از 18 مطالعه، محققان ارتباط قابل توجهی بین بهبود باروری در شرکت کنندگان مرد و سطح بالاتر ویتامین D در خون پیدا کردند.

با این حال، نویسندگان مطالعه هنگام تفسیر این نتایج احتیاط را توصیه می کنند و آزمایشات بالینی بیشتری را برای تأیید یافته های خود توصیه می کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود کلسیم ممکن است بر تعداد اسپرم تأثیر منفی بگذارد. مکمل های ویتامین D برای خرید در فروشگاه های مواد غذایی سالم و آنلاین در دسترس هستند.

آشواگاندا مصرف کنید.

آشواگاندا، یا جینسنگ هندی، مدت‌هاست که نقش مهمی در داروهای سنتی به‌عنوان یک درمان برای انواع مختلفی از اختلالات جنسی داشته است. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که 46 مرد با تعداد اسپرم کم که روزانه 675 میلی گرم آشواگاندا به مدت 90 روز مصرف کردند، 167 درصد افزایش در تعداد اسپرم خود مشاهده کردند.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بیشتر بخورید.

بهترین راه افزایش تعداد اسپرم چیست؟ | پزشکت

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به غیرفعال کردن ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب می رسانند کمک می کنند. چندین ویتامین و مواد معدنی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و برخی مطالعات مصرف آنتی اکسیدان را با افزایش تعداد اسپرم مرتبط می دانند. طبق یک بررسی در سال 2019، آنتی اکسیدان هایی که ممکن است برای تعداد اسپرم سالم مناسب باشند، عبارتند از:

  • لوتئین
  • بتاکاروتن
  • ویتامین سی
  • بتا کریپتوکسانتین

مصرف چربی مناسب را افزایش دهید.

چربی های غیراشباع چندگانه برای رشد سالم غشای اسپرم بسیار مهم هستند. چنین چربی هایی شامل امگا 3 و امگا 6 است. بررسی ها نشان می دهد مردان ناباروری که مکمل‌های اسیدهای چرب امگا 3 را دریافت کرده‌اند، در مقایسه با مردانی که مکمل‌های امگا 3 مصرف نمی‌کنند، در تحرک و غلظت اسپرم بهبود قابل‌توجهی داشته‌اند.

مصرف چربی های غیر ضروری را کاهش دهید.

یک مطالعه در سال 2014، 209 مرد اسپانیایی سالم 18 تا 23 ساله را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که با افزایش مصرف اسیدهای چرب ترانس، تعداد اسپرم آنها به نسبت کاهش می یابد.

در معرض محرک ها قرار نگیرید.

با افزایش آلودگی و ازدحام، محققان اغلب عوامل محیطی مانند کیفیت هوا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی را با کاهش سلامت و تعداد اسپرم مرتبط می‌دانند. اجتناب از سموم محیطی تا حد امکان به سلامت کلی بهتر کمک می کند.

مصرف سویا و غذاهای استروژن دار را محدود کنید.

برخی از غذاها، به ویژه محصولات سویا، حاوی استروژن گیاهی هستند. این می تواند پیوند تستوسترون و تولید اسپرم را کاهش دهد. بررسی ها نشان می دهد که غلظت بالاتر استروژن گیاهی در مایع منی به معنای کیفیت پایین اسپرم است. بسیاری از محصولات کنسرو شده و پلاستیکی نیز سرشار از اشکال مصنوعی استروژن هستند. بیسفنول A ترکیبی است که به گیرنده های استروژن در بدن متصل می شود و همچنین ممکن است بر باروری مردان پس از قرار گرفتن در معرض آن تأثیر بگذارد. همچنین مطالعات محدود نشان می دهد که مصرف فولات و روی در ترکیب ممکن است سلامت کلی اسپرم از جمله غلظت و تعداد اسپرم را بهبود بخشد.

مواد غذایی برای بهبود تعداد اسپرم

بهترین راه افزایش تعداد اسپرم چیست؟ | پزشکت

در بیشتر موارد، مصرف مکمل ها راهی مطمئن برای فرد برای رسیدن به نیاز روزانه خود به اکثر ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. با این حال، بدن همیشه آنها را به راحتی جذب نمی کند. اکثر مطالعات نشان می‌دهند که خوردن غذاهایی که مقادیر خوبی از ترکیبات و مواد شیمیایی خاص را فراهم می‌کنند، به بدن اجازه می‌دهد تا از آنها به طور مؤثرتری استفاده کند.

بهترین راه برای افزایش تعداد اسپرم به طور طبیعی ممکن است افزایش مصرف غذاهای سرشار از مواد مغذی دوستدار اسپرم مانند ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و چربی های چند غیر اشباع باشد. بررسی سال 2016 چندین الگوی غذایی را که می تواند منجر به تعداد کم اسپرم شود را برجسته کرد. اینها عبارت بودند از:

  • داشتن انرژی دریافتی بالا
  • مصرف سطوح پایین آنتی اکسیدان
  • استفاده سطوح بالای چربی های اشباع شده
  • مصرف مقادیر محدودی از میوه ها و سبزیجات
  • خوردن مقادیر زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده
  • مصرف نکردن اسیدهای چرب اشباع نشده کافی

با توجه به الف بررسی 2012 ، هیچ غذای خاصی کلید افزایش تعداد اسپرم از طریق رژیم غذایی نیست. در عوض، در نظر گرفتن رژیم غذایی به عنوان یک کل بهترین راه برای بهبود باروری است. با این حال، این بررسی، خربزه طالبی را به عنوان یک غذای بسیار قوی در رابطه با بهبود تعداد اسپرم نشان داد.

سخن آخر

اکثر تحقیقات از استفاده از تغییرات سبک زندگی، درمان های طبیعی و تنظیم رژیم غذایی برای کمک به مرد برای مدیریت و بهبود تعداد کم اسپرم حمایت می کنند. چنین تغییراتی در شیوه زندگی شامل اتخاذ یک برنامه ورزشی منظم و برنامه خواب و همچنین اجتناب از تنباکو، الکل زیاد و مواد مخدر است. همچنین ممکن است به اجتناب از داروهای خاص کمک کند. مصرف مکمل های گیاهی، مانند شنبلیله و آشواگاندا نیز ممکن است کمک کننده باشد.

تغییرات رژیم غذایی که باعث افزایش تعداد اسپرم می شود شامل کاهش مصرف اسیدهای چرب ترانس و افزایش مصرف اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه و ویتامین D است. حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد، بهترین راه برای افزایش تعداد اسپرم از طریق رژیم غذایی است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز