لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

دارو های خلط آور را بهتر بشناسید.

دارو های خلط آور را بهتر بشناسید. | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


داروهای خلط آور، داروها یا مواد طبیعی هستند که به تخلیه خلط از مجاری تنفسی کمک می کنند. افراد ممکن است از آنها برای کاهش احتقان ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده کنند. داروهای خلط آور به عنوان یک داروی مستقل یا به عنوان جزی از داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا در دسترس هستند. یک خلط آور دارویی است که افراد می توانند هنگام سرفه که خلط تولید می کند استفاده کنند. پزشکان و داروسازان از این نوع سرفه به عنوان “سرفه خلط دار” یا “مرطوب” یاد می کنند.

خلط آورها با شل شدن خلط خلط را کاهش داده و ترشحات در مجاری تنفسی را تمیز می کند. با مصرف داروهای خلط آور فرد راحت تر می توانند بلغم را سرفه کرده و گلوی خود را پاک کنند. معمولاً برای کنترل علائم عفونت های حاد (کوتاه مدت) دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی معمولی، ذات الریه یا برونشیت از داروهای محرک استفاده می شود. این عفونت ها می توانند باعث ایجاد خلط در گلو یا ریه های شما شوند.

سرفه کردن این خلط غلیظ اغلب دشوار است و به دلیل تجمع خلط، می تواند سرفه و ناراحتی در قفسه سینه ایجاد کنید. در این مقاله، ما در مورد تعریف و کاربرد خلط آورها صحبت می کنیم. ما همچنین عوارض جانبی احتمالی خلط آورهای دارویی و اثر بخشی خلط آور طبیعی را بررسی می کنیم.

خلط آور ها در برابر ضد سرفه ها

دارو های خلط آور را بهتر بشناسید. | پزشکت

علائم مختلف سرماخوردگی و آنفولانزا نیاز به درمان با انواع مختلف داروها دارد. فرد مبتلا به سرفه مرطوب می تواند از یک خلط آور استفاده کند، اما سرفه خشک معمولاً به داروی ضد سرفه نیاز دارد. بسیاری از محصولات OTC حاوی ضد احتقان هستند، اما اینها فقط برای درمان احتقان بینی موثر هستند. محصولات سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا ممکن است ترکیبی از این مواد را شامل شوند.

افرادی که از محصولات همه جانبه استفاده می کنند در معرض خطر مصرف داروهایی هستند که نیازی به آنها ندارند و این می تواند احتمال عوارض جانبی را افزایش دهد. تولیدکنندگان گاهی اوقات استامینوفن یا ایبوپروفن را برای کمک به درمان درد یا تب به محصولات اضافه می کنند. برخی از محصولات همچنین حاوی آنتی هیستامین هستند که می تواند به کنترل سرفه کمک کند. با این حال، آنتی هیستامین ها می توانند باعث خواب آلودگی شوند. قبل از انتخاب محصول، افراد باید تصمیم بگیرند که کدام علائم را می خواهند درمان کنند. هر کس که مطمئن نیست که آیا یک محصول مناسب برای او است باید با یک داروساز صحبت کند.

ضد احتقان ها

ضد احتقان ها به رفع گرفتگی بینی کمک می کنند. فنیل افرین و سودوافدرین دو داروی ضد احتقان هستند که افراد ممکن است در داروهای سرماخوردگی و سرفه OTC پیدا کنند. این داروها با انقباض عروق خونی در مجاری بینی عمل می کنند. این انقباض باعث افزایش اندازه مجرای هوایی می شود و به افراد اجازه می دهد راحت تر از طریق بینی نفس بکشید.

ضد سرفه ها

دوز کم کدئین و دکسترومتورفان دو داروی ضد سرفه هستند که افراد می توانند در داروهای OTC پیدا کنند.

این داروها روی مراکزی در مغز که به فرد می گوید سرفه کند، عمل می کنند.

مقدار مصرف داروی خلط آور

تعدادی نسخه مارک guaifenesin وجود دارد، و همچنین به صورت عمومی در دسترس است. ترکیبی از داروهای خلط آور می تواند با استفاده از چندین مکانیسم مختلف عمل، به تسکین آثار سرماخوردگی کمک کند. Robitussin DM و Mucinex DM از ترکیبی از گایافنزین و دکسترومتورفان تشکیل شده است. موکافید ترکیبی از گایافنزین و فنیل افرین (ماده فعال سودافد) است.

با توجه به تنوع داروهای خلط آور موجود در بازار  از مایعات گرفته تا قرص، گزینه های معمولی و ترکیبی و غیره  مهم است که دستورالعمل های ارائه دهنده پزشک یا داروساز خود را دنبال کرده و بسته دارو را با دقت بخوانید.

قرص ها را خرد نکنید و مطمئن شوید که فرمول های مایع را با استفاده از ابزارهای اندازه گیری همراه با دارو اندازه گیری کنید. اغلب توصیه می شود هنگام مصرف خلط آور مایعات زیادی بنوشید. طبق دستورالعمل بسته داروهای خود را ذخیره کنید.

انواع داروهای خلط آور

دارو های خلط آور را بهتر بشناسید. | پزشکت

داروهای خلط آور دارویی حاوی یک ماده فعال هستند که خلط را رقیق کرده و سرفه را راحت تر می کند. خلط آورهای دارویی رایج عبارتند از:

Guaifenesin، رایج ترین داروی خلط آور

Guaifenesin، رایج ترین خلط آور، ماده فعال در موسینکس و روبیتوسین است. به طور کلی، داروهای خلط آور بدون نسخه (OTC) به شکل شربت های خلط آور و قرص در دسترس هستند. گایافنزین یک خلط آور است که در بسیاری از داروهای OTC موجود است.

اکسپکتورانت ها برای رقیق شدن ترشحات تنفسی در مجاری تنفسی طراحی شده اند تا بتوانید خلط را به طور موثرتری سرفه کنید. این داروها این کار را با روان کاری مجاری تنفسی انجام می دهند. سرفه کردن خلط ناراحتی ناشی از احتقان قفسه سینه را کاهش می دهد. سرفه کردن مواد زائد و مواد عفونی (مانند باکتری ها و ویروس ها) نیز ممکن است خطر عفونت را کاهش دهد. مهم است بدانید که داروهای خلط آور می توانند شما را راحت تر کنند، اما علت اصلی احتقان قفسه سینه را درمان نمی کنند. ممکن است لازم باشد علاوه بر داروی خلط آور از درمان دیگری مانند آنتی بیوتیک ها یا استروئیدها برای درمان بیماری که باعث ایجاد احتقان می شود استفاده کنید.

کاربرد Guaifenesin یک قرص خلط اور قوی

گاهی اوقات اکسپکتورانت برای مدیریت علائم مرتبط با شرایط تنفسی مزمن مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) و یا آمفیزم استفاده می شود. اگر بیماری مزمن تنفسی دارید، نباید از خلط آور استفاده کنید مگر اینکه پزشک شما آن را توصیه کند.

Guaifenesin همچنین در درمان فیبرومیالژیا مفید تلقی می شود، اما به طور رسمی به عنوان درمانی برای این بیماری طراحی نشده است و هنوز مشخص نیست که چرا ممکن است مفید باشد. قبل از مصرف خلط اور معمولاً نیازی به انجام آزمایشات ندارید. به محض اینکه مشخص شود که خلط علت علائم و بیماری شما است، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از خلط آور در دوره بیماری خود استفاده کنید. اگر سابقه حساسیت به آنها را دارید، نباید از آن به عنوان یک خلط آور استفاده کنید.

متداول ترین قرص برای خلط گلو موجود در داروهای بدون نسخه (OTC) گایافنزین است. مردم می توانند گوایفنزین را در محصولات OTC زیر پیدا کنند:

  • ضد احتقان ها
  • داروهای ضد درد و تب
  • داروهای سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا

گوایفنسین در حال حاضر تنها خلط آور موجود در بازار در ایالات متحده که سازمان غذا و دارو (FDA) آن را تأیید کرده است. کارشناسان هنوز نمی دانند چگونه گایافنزین از سرفه جلوگیری می کند. با این حال، برخی محققان پیشنهاد کرده اند که گایافنزین چسبندگی خلط را با آبرسانی به آن کاهش می دهد و این امر باعث می شود سرفه برای افراد راحت تر شود.

محققان گوایفنزین را یک خلط آور بی خطر و موثر برای درمان علائم مربوط به خلط در عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و برونشیت مزمن پایدار می دانند. با این حال، در مقاله 2019، محققان پیشنهاد می کنند که تحقیقات فعلی ضعیف است و نیاز به مطالعات بیشتر است تا گایافنزین را به عنوان یک خلط آور بیان کند.

یدید پتاسیم داروی خلط آور قوي

یدید پتاسیم یک خلط آور است که فقط از طریق نسخه در دسترس است. پزشکان محلول خوراکی یدید پتاسیم را برای افرادی که بیماریهای مزمن ریوی دارند تجویز می کنند. این دارو به شل شدن خلط کمک می کند و سرفه را آسان تر می کند. این کار را با افزایش ترشحات تنفسی، که مایع تر از بلغم است، انجام می دهد.

خلط آورهای طبیعی

دارو های خلط آور را بهتر بشناسید. | پزشکت

از آنجایی که خلط آورهای OTC ممکن است همیشه موثر نباشند، برخی از افراد به جای آن درمان های طبیعی را امتحان می کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

منتول. منتول یک ماده شیمیایی طبیعی است که از گیاهان متعلق به خانواده نعنا گرفته می شود. این یک ماده رایج در قرص های گلو و شربت های سرفه است. منتول احساس خنکی ایجاد می کند که می تواند گلو درد را تسکین دهد. یک مطالعه روی حیوانات در سال 2014 نشان می دهد که منتول ممکن است ماهیچه های مجاری تنفسی را شل کرده و باعث ورود هوای بیشتری به سیستم تنفسی شده و به بهبود علائم سرفه و سرماخوردگی کمک کند. برای تأیید اثر منتول بر علائم سرفه، مطالعات بیشتری بر روی انسان لازم است.

عصاره برگ پیچک. عصاره برگ پیچک یک داروی طبیعی محبوب برای سرفه و علائم سرماخوردگی است زیرا اثرات ظاهری آن بر تولید خلط، سرفه و اتساع مجاری تنفسی است. یک مطالعه لهستانی در سال 2017 نشان داد که دارویی حاوی عصاره پیچک خشک ممکن است در درمان سرفه های مولد، مانند سرفه هایی که در عفونت های دستگاه تنفسی ایجاد می شود، موثر باشد. با این حال، هنوز مطالعات بیشتری برای تعیین اثربخشی عصاره برگ پیچک در تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه ضروری است.

هیدراتاسیون و استنشاق بخار. تکنیک های دیگر برای کمک به ترشح خلط از مجاری تنفسی، هیدراتاسیون دهانی و استنشاق بخار است. مکانیسم هر یک از این تکنیک ها ناشناخته است و پزشکان اثربخشی آنها را زیر سوال برده اند.

موارد منع مصرف داروهای خلط آور

اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، قبل از استفاده از یک داروی خلط آور باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر در گذشته دچار هر نوع واکنش آلرژیک یا عدم تحمل به داروهای خلط آور شده اید، نباید از این داروها استفاده کنید. هنگام رانندگی یا استفاده از ماشین آلات در مصرف خلط آور احتیاط کنید، زیرا این داروها باعث خواب آلودگی یا سرگیجه می شوند.

داروهای مهار کننده اغلب به عنوان داروهای ترکیبی تولید می شوند و ممکن است منع مصرف یکی از ترکیبات دیگر موجود در آنها را داشته باشید. حتما برچسب ها را با دقت بخوانید. همچنین، برخی از داروهای ترکیبی ممکن است حاوی یک مسکن باشند، بنابراین به هر داروی مسکنی که ممکن است مصرف کنید نیز توجه داشته باشید تا از دوز توصیه شده فراتر نرود. یکی از خطرات مصرف خلط آور این است که افراد گاهی از آن برای سرفه های مداوم یا مزمن استفاده می کنند.

مردم نباید از داروهای خلط اور برای پوشاندن علائم سرفه مزمن ناشی از سیگار کشیدن، آسم، برونشیت مزمن یا آمفیزم استفاده کنند .افراد مبتلا به خلط بیش از حد باید قبل از مصرف داروهای OTC با پزشک مشورت کنند. داروهای خلط آور معمولاً عوارض جانبی جدی ایجاد نمی کنند.

شایع ترین عوارض جانبی خلط آورها

دارو های خلط آور را بهتر بشناسید. | پزشکت

شایع ترین عوارض جانبی شامل سرگیجه، خواب آلودگی و دانه پوستی است. ترکیبی از داروهای خلط آور بیشتر احتمال دارد که عوارض جانبی ایجاد کند. دکسترومتورفان، که در Robitussin DM و Mucinex DM وجود دارد، می تواند باعث خواب آلودگی، سرگیجه، عصبی بودن، بی قراری، تهوع و استفراغ شود. داروهای مسکن ممکن است با دکسترومتورفان ترکیب شوند. فنیل افرین، جزء موکافید، می تواند باعث فشار خون بالا و برادی کاردی (کاهش ضربان قلب) شود. این دارو ممکن است با داروهای ضدافسردگی و داروهای قلبی تداخل داشته باشد.

گوایفنسین. دوزهای زیاد گایافنزین می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند و ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود.

یدید پتاسیم. شایع ترین عوارض جانبی پتاسیم یدید عبارتند از:

  • اسهال
  • دل درد
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • دانه پوستی
  • ناراحتی معده
  • التهاب یا حساسیت غدد بزاقی

منتول. اگرچه نادر است، اما یک عارضه جانبی منتول یک واکنش آلرژیک است که ممکن است شامل کهیر یا مشکل در تنفس شود.

عصاره برگ پیچک. عوارض جانبی احتمالی عصاره برگ پیچک عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ و اسهال
  • واکنش های آلرژیک مانند کهیر و دانه پوستی
سخن آخر

داروهای احتراق کننده داروها یا مواد شیمیایی طبیعی هستند که ممکن است به شل شدن و دفع خلط از مجاری تنفسی کمک کنند. هنوز مطالعات بیشتری برای اثبات اثربخشی آنها ضروری است. به گفته FDA، گایافنزین تنها خلط آور بی خطر و موثر در بازار است. با این حال، برخی از افراد ترجیح می دهند از خلط آور طبیعی مانند منتول و عصاره برگ پیچک استفاده کنند. مردم نباید از داروهای خلط آور برای سرکوب علائم سرفه مزمن یا سرفه با خلط زیاد استفاده کنند. این شرایط نیاز به مراقبت پزشکی دارد. به خاطر داشته باشید که داروهای خانگی برای سرفه و سرماخوردگی نیز به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید. وقتی بیمار هستید، خواب کافی و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب بسیار مهم است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز