لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت تغییر رنگ چشم نوزادان

رنگ چشم نوزادان|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


به عنوان والدین بدون شک هرگز از خیره شدن به چشمان زیبای فرزند خود خسته نمی شوید. اما آیا می‌دانید که چشم‌های نوزاد شما ممکن است همیشه به رنگ اولیه خود باقی نمانند؟ رنگ چشم او ممکن است زمانی که 3 ماهه، 6 ماهه یا حتی 12 ماهه می‌شود، متفاوت به نظر برسد. تا جای ممکن به چشمان زیبای نوزاد خود نگاه کنید. زیرا ممکن است به زودی تغییر کنند. رنگ چشم نوزاد ممکن است تا 1 سالگی تغییر کند، در حالی که در برخی از نوزادان ممکن است تا 3 سالگی رنگ آن تغییر پیدا نکند.

رنگ چشم در نوزادان چگونه تعیین می‌شود؟

اطلاعات ژنتیکی پدر و مادر رنگ چشم و سایر ویژگی‌های جسمی و روانی نوزاد را تعیین می‌کند. رنگ چشم نوزاد با ترکیب رنگ چشم والدینش تعیین می‌شود. با این حال، این ادغام ژن‌ها به بیش از یک روش انجام می‌شود. با وجود این که رنگ چشم نوزاد شما ممکن است به علل ژنتیکی بستگی داشته باشد، شما نمی‌توانید به تنهایی از ژن‌ها به عنوان عامل تعیین کننده نام ببرید.

به عنوان مثال ملانین ممکن است نقش فعالی در تعیین رنگ چشم نوزاد شما داشته باشد.

چه زمانی رنگ چشم نوزاد تغییر می‌کند؟

مهم ترین تغییرات در رنگ چشم کودک شما ممکن است بین 6 تا 9 ماهگی مشاهده شود. این مسئله به این علت است که تا این زمان، رنگدانه کافی توسط عنبیه ذخیره شده است. همچنین می‌توانید آخرین رنگ چشم‌های کودکتان را تشخیص دهید. اما تعجب نکنید اگر رنگ چشم کودک شما تا زمانی که به سه سالگی می‌رسد، تغییر پیدا کند. در حدود 10 درصد موارد، رنگ چشم‌ها ممکن است حتی در بزرگسالی نیز تغییر پیدا کنند.

نوزادان || پزشکت

چه عواملی رنگ چشم نوزاد را تعیین می‌کنند؟

به طور معمول، موارد زیر رنگ چشم نوزاد را تعیین می‌کنند:

ملانین

ملانین نقش مهمی در تعیین رنگ چشم نوزاد دارد. تولید میزان کمی از ملانین می‌تواند باعث تغییر رنگ چشم کودک به خاکستری، سبز، فندقی یا آبی شود. در صورتی که ملانین بیشتری تولید شود، ممکن است سایه چشم‌های کودک شما تیره‌تر گردند.

ژنتیک

نوزادی که هر دو والدینش چشمان آبی دارند، ممکن است او نیز چشمان آبی داشته باشد. همچنین اگر هر دو والدین نوزاد چشم‌های قهوه‌ای دارند، ممکن است او نیز چشم‌های قهوه‌ای داشته باشد. نوزادی که یکی از والدینش چشم‌های آبی و دیگری سبز دارد، ممکن است چشم‌های آبی یا سبز داشته باشد.

در صورتیکه پدربزرگ و مادربزرگ چشمان آبی دارند، ممکن است نوزاد چشمان آبی داشته باشد. نوزادی که رنگ‌های متفاوتی در هر دو چشم خود دارد، ممکن است از سندرم واردنبورگ رنج ببرد. موارد ذکر شده در این زمینه، برخی از احتمالاتی است که ممکن است در نوزاد خود مشاهده کنید، اما حتمی نیستند. کودک شما ممکن است چشم‌هایی با رنگ‌های متفاوت داشته باشد.

چشم‌های کودک شما چه رنگی خواهد داشت؟

در اغلب موارد، مشاهده می‌شود که والدینی که چشم‌های تیره دارند، رنگ چشم فرزندان آنها نیز تیره می‌شود. به طور مشابه، اگر هر دو والدین چشم‌های آبی یا سبز داشته باشند، نوزاد ممکن است چشم‌های آبی یا سبز داشته باشد. در صورتی که یکی از والدین چشم‌های روشن‌تر و دیگری چشم‌های تیره‌تری داشته باشد، نوزاد ممکن است چشم‌های رنگی داشته باشد.

رنگ نهایی یا دائمی چشمان نوزاد ممکن است تا 9 ماهگی مشخص شود، اما در برخی از نوزادان ممکن است تا 3 سالگی رنگ آن تغییر پیدا نکند. در صورتی که نوزاد دارای یک اختلال ژنتیکی نادر باشد، ممکن است رنگ چشم‌های متفاوتی نیز داشته باشد.

چشم پزشک

با این حال، اگر متوجه تغییر رنگ چشم کودک خود شدید، ممکن است نیاز باشد که با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد آن بیشتر بدانید.

چرا رنگ دو چشم نوزاد من با هم فرق می‌کنند؟

گاهی ممکن است که رنگ دو چشم نوزاد با یکدیگر متفاوت باشند. چنین شرایطی ممکن است که در اثر موارد زیر رخ دهد:

سندرم واردنبرگ

این اختلال، یک ناهنجاری ژنتیکی است که ممکن است رنگ پوست، مو و حتی چشم نوزادان را تحت تاثیر قرار دهد. نوزادانی که با این جهش ژنتیکی متولد می‌شوند، ممکن است که رنگ چشم‌های متفاوتی داشته باشند. در برخی موارد، نوزادانی که با این نقص متولد می‌شوند، ممکن است حتی دچار کم شنوایی شوند.

Heterochromia Iridium و Heterochromia Iridis

این نقص ممکن است باعث ایجاد دو رنگ مختلف در چشم‌ها یا چند رنگ شدن چشم در نوزادان شود. این وضعیت ممکن است به علت جهش ژنی یا تجمع بیش از حد رنگدانه در عنبیه ایجاد شود. علاوه براین چنین نقایصی ممکن است به علت مصرف داروهای خاص یا ضربه‌ای باشد که کودک ممکن است در زمان تولد تجربه کند.

به طور کلی درمان شرایط فوق ممکن است بسته به علائم متفاوت باشد. در صورتی که نوزاد شما مبتلا به هتروکرومی تشخیص داده شود، جای نگرانی نیست. زیرا این وضعیت مضر نیست و نیازی به درمان ندارد. اما اگر همراه با این وضعیت التهاب یا تورم وجود داشته باشد، کاهش التهاب و درمان هتروکرومی پس از آن ضروری است.

استفاده از لنزها

در مواردی که کودک دچار اختلال بینایی است یا کودک قادر به دیدن اطراف از طریق یکی از چشم‌هایش نیست، لنزهای تماسی رنگی ممکن است توسط متخصص چشم تجویز شوند. لنزهای تماسی تجویز شده ممکن است به روشن شدن رنگ چشم‌های تیره یا تیره شدن رنگ چشم روشن‌تر کمک کنند.

اگر با استفاده از لنز تماسی در یک چشم مشکل دارید، ممکن است لنز برای هر دو چشم تجویز شود. با این حال، اگر تصمیم دارید این بیماری را در فرزندتان درمان نکنید، ممکن است نیاز باشد این کار را انجام دهید. افراد زیادی با وجود ابتلا به این عارضه چشمی زندگی سالمی دارند.

اما اگر شما یا فرزندتان نیاز به استفاده از لنزهای رنگی را احساس می‌کنید، ممکن است نیاز باشد که این کار را انجام دهید. در صورتی که درباره این دو اختلال سوالات بیشتری دارید، می‌توانید با یک پزشکت تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

رنگ چشم نوزاد ممکن است در عرض یک سال دچار تغییرات قابل توجهی شود و حتی بعد از آن، اگر متوجه چیز غیرعادی شدید، همیشه می‌توانید با یک متخصص اطفال صحبت کنید تا شک خود را برطرف کنید. همچنین توصیه می‌شود که به طور منظم معاینه چشمان کودک خود را انجام دهید تا احتمال هرگونه عارضه‌ای که ممکن است ایجاد شود را رد کنید.

رنگ چشم || پزشکت

رنگ چشم چیست؟

رنگ چشم در واقع به ظاهر عنبیه اشاره دارد، که حلقه عضلانی است که مردمک (قسمت سیاه) هر کدام از چشم‌ها را احاطه کرده است. عنبیه به کنترل میزان نوری که وارد چشم می‌شود، کمک می‌کند. رنگ عنبیه می‌تواند از آبی بسیار کم رنگ تا قهوه‌ای بسیار تیره متغیر باشد.

مردمک چشم کودک شما همیشه سیاه و صلبیه (سفیدی) تقریباً همیشه سفید خواهد بود. مگر اینکه مثلاً نوزاد مبتلا به یرقان باشد که باعث ایجاد رنگ زرد شود یا در چشمانش نوعی التهاب داشته باشد و صورتی یا قرمز به نظر برسد.

نوزادان با چه رنگ چشمی به دنیا می‌آیند؟

رنگ عنبیه نوزادان در واقع به ملانین بستگی دارد. ملانین پروتئینی است که توسط سلول‌های خاصی به نام ملانوسیت ترشح می‌شود که به پوست کودک شما نیز رنگ می‌دهد. نوزادانی که دارای پوست تیره هستند، معمولاً با چشمان قهوه‌ای به دنیا می‌آیند، در حالی که نوزادان قفقازی معمولاً با چشمان آبی یا خاکستری متولد می‌شوند.

از آنجایی که ملانوسیت‌ها به نور پاسخ می‌دهند، ممکن است که در هنگام تولد نوزاد چشم‌هایی خاکستری یا آبی داشته باشد که عمدتاً به علت کمبود رنگدانه و به علت اینکه تا به حال در رحم در تاریکی بوده است، ایجاد می‌شود. همانطور که پس از تولد، نوزاد در معرض نور بیشتری قرار می‌گیرد، با گذشت زمان (حتی چندین سال) رنگ چشم او می‌تواند تغییر کند.

اگر ملانوسیت‌ها فقط کمی ملانین بیشتری ترشح کنند، نوزاد ممکن است با چشمان آبی رنگ متولد شود. فقط کمی میزان ملانین بیشتر می‌شود و چشمانش سبز یا فندقی می‌شود. چشم‌های قهوه‌ای، که شایع‌ترین رنگ‌ها است، نتیجه تولید ملانوسیت‌های بسیار فعالی است که مقدار زیادی ملانین ترشح می‌کنند. به طور کلی، چشم‌های قهو‌ه‌ای احتمالاً در طول زندگی قهوه‌ای باقی خواهند ماند.

چه زمانی رنگ چشم نوزادان دائمی می‌شود؟

به طور کلی در حدود یک سال طول می‌کشد تا ملانوسیت‌ها کار خود را به پایان برسانند و رنگ نهایی چشم‌ها ایجاد شود. در حالی که سرعت تغییر رنگ پس از 6 ماه کاهش می‌یابد، رنگ چشم همچنان می‌تواند پس از این زمان تغییر پیدا کند. گاهی اوقات تغییر رنگ می‌تواند چندین سال قبل از دائمی شدن رنگ چشم ادامه یابد.

به طور کلی، رنگ چشم توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود.

یک کروموزوم خاص تا حد زیادی مسئول تعیین رنگ چشم‌ها است. این بخش حامل دو ژن است، یکی که میزان ملانین را در عنبیه تعیین می‌کند و دیگری که فعالیت ملانوسیت‌ها را کنترل می‌کند. این ژن‌ها در تعیین رنگ چشم با هم عمل می‌کنند. برخی از ژن‌های دیگر نقش کمتری در تعیین رنگ چشم دارند.

شما لزوما نمی‌توانید رنگ چشم کودک خود را فقط با نگاه کردن به رنگ چشم خود و همسرتان پیش بینی کنید، اما گاهی اوقات ممکن است پیش بینی شما محقق شود. همه مسئله تعیین رنگ چشم‌های نوزادان ژنتیکی است. برخی از احتمالات در مورد رنگ چشم نوزاد، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اگر شما و همسرتان هر دو چشم‌های قهوه‌ای دارید، احتمالاً نوزادتان چشم‌های قهوه‌ای خواهد داشت.
  • اگر شما و شریک زندگی تان هر دو چشم آبی دارید، کودک شما به احتمال زیاد چشمان آبی خواهد داشت.
  • در صورتیکه یکی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های کودک شما چشم‌های آبی داشته باشد، احتمال آبی شدن چشم‌های کودک شما بیشتر خواهد بود.
  • در صورتیکه چشم‌های آبی دارید و همسرتان چشم‌های قهوه‌ای دارد یا بالعکس، شانس نوزاد شما برای داشتن هر دو رنگ چشم تقریباً مساوی خواهد بود.

رنگ چشم کودک شما نیز مانند وجود او منحصر به فرد است! مهم نیست که چشمان کودک شما چه رنگی باشد، شما به سادگی دوست خواهید داشت به چشم‌های نوزاد خود خیره شوید. امیدواریم از یادگیری اطلاعات کمی در مورد ژنتیک رنگ چشم کودکتان لذت برده باشید.

تنها در مدت کوتاهی، رنگ نهایی چشم کودک شما خود را نشان خواهد داد. رنگ چشم فقط یکی دیگر از بسیاری از ویژگی‌های فیزیکی و شخصیتی او است که در طول ماه‌ها و سال‌های آینده در برابر چشمان شما آشکار خواهند شد. در واقع رنگ چشم نیز یکی از ویژگی‌هایی است که ممکن است در طول زمان دچار تغییر شوند.

سخن آخر

رنگ چشم انسان‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی است. تاثیر این پارامترها تعیین کننده نهایی رنگ چشم‌های نوزاد شما خواهد بود. در صورتی که درباره رنگ چشم نوزادان و پیش بینی آن سوالات بیشتری دارید، می‌توانید با پزشکت تماس بگیرید و با متخصصین این رشته درباره سوالاتتان مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز