لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا چشم صورتی علائم COVID-19 است؟

آیا چشم صورتی علائم COVID-19 است؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا چشم صورتی علائم COVID-19 است؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آیا چشم صورتی علائم COVID-19 است؟ این تنها سوال در مورد بیماری کشنده کرونا نیست. در واقع بیماری کرونا جامعه پزشکی را به چالش کشیده است. در حالی که تلاش های تشخیصی و درمانی بر عوارض تنفسی بیماری متمرکز شده است، به نظر می رسد این بیماری منجر به بروز برخی اختلالات چشمی هم می شود.

RNA  از SARS-CoV-2  در اشک بیماران مبتلا به کرونا پیدا شده است و گزارش ها حاکی از آن است که سطح چشم می تواند به عنوان درگاه ورود و مخزن انتقال ویروس باشد. از نظر بالینی، COVID-19 با ملتحمه خفیف همراه است که می تواند اولین و تنها علامت در بیمار باشد.

علاوه بر این، COVID-19 با افزایش شیوع بیماری های سیستمیک مانند دیابت و بیماری کاوازاکی همراه است که به ویژه به دلیل علائم شدیدی چشم برای چشم پزشکان بسیار مهم می باشد. چندین راهکارهای درمانی در حال حاضر برای COVID-19 در دست بررسی است، اما تاکنون هیچ یک از آنها مطمئن و موثر نبوده اند.

بیماران در بخش مراقبت های ویژه، به دلیل عوامل خطر مانند تهویه مکانیکی تهاجمی، موقعیت مستعد و قرار گرفتن در معرض باکتری ها، ممکن است دچار عوارض چشمی مانند اختلالات سطح چشم، عفونت های ثانویه و نوروپاتی بینایی ایسکمیک حاد و افزایش فشار داخل چشم شوند.

علائم چشمی COVID-19 چیست؟

آیا چشم صورتی علائم COVID-19 است؟ | پزشکت

به نظر می رسد حداکثر 3 درصد از افراد مبتلا به COVID-19 دچار علائم چشم پزشکی (علائم تأثیرگذار بر روی چشم) می شوند. این در حالی است که در مقایسه با سایر علائم بیماری کرونا، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) تخمین می زند که 83 تا 99 درصد مردم تب و 59 تا 82 درصد افراد سرفه می کنند.

مطالعه ای که در مجله چشم پزشکی انگلیس منتشر شد و در آن یک فرد مبتلا به COVID-19 مورد بررسی قرار گرفت، نشان داد که علائم چشم در مراحل میانی عفونت کرونا رخ می دهد.

چشم صورتی

چشم صورتی همچنین به عنوان التهاب ملتحمه شناخته می شود، ملتحمه بافت شفاف روی سفیدی چشم و داخل پلک است. معمولاً منجر به قرمزی و التهاب چشم می شود. عفونت ویروسی یا باکتریایی می تواند باعث بروز چشم صورتی شود.

بررسی از سه مطالعه در اواخر آوریل 2020 منتشر شده به بررسی چگونگی مشترک چشم صورتی در میان مبتلایان پرداخته است. محققان در مجموع 1176 فرد مبتلا به COVID-19 خفیف یا شدید را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که 1/1 درصد افراد دچار چشم صورتی می شوند و این شیوع بیشتر در افرادی که علائم شدید COVID-19 دارند، دیده می شود. فقط 0.7 درصد از افراد با علائم خفیف کرونا دچار چشم صورتی شده اند، در حالی که این اتفاق در 3 درصد از افراد با علائم شدید رخ داده است.

بررسی منتشر شده در اواخر فوریه سال 2020 علائم کرونا 1099 فرد مبتلا به بیماری را در 552 بیمارستان در چین بررسی کرد. محققان دریافتند که 0.8 درصد از افراد مبتلا به COVID-19 دارای علائم چشمی هستند.

بیماری ژنتیک
چشم پزشک
ورم ملتحمه

یکی بررسی منتشر شده در JAMA Ophthalmology علائم 38 نفری را که برای COVID-19 در بیمارستان بستری شده بودند را بررسی کرد. 12 نفر از شرکت کنندگان علائم مربوط به چشم را داشتند. هشت نفر از این افراد ورم ملتحمه را تجربه کرده اند که تورم غشای شفافی است که سفیدی چشم و پلک داخلی را می پوشاند. ورم ملتحمه می تواند علامت صورتی چشم یا علامت تحریک خود چشم باشد.

اپی فورا

در همان مطالعه، محققان دریافتند که هفت نفر از بیماران، مبتلا به اپی فورا (پارگی بیش از حد) هستند. یکی از شرکت کنندگان epiphora را به عنوان اولین علامت COVID-19 خود تجربه کرده است.

افزایش ترشحات چشمی

هفت نفر از شرکت کنندگان در مطالعه چشم پزشکی JAMA ترشحات چشمی زیاد را تجربه کرده اند. این در حالی بوده که هیچ یک از شرکت کنندگان در ابتدای بیماری افزایش ترشحات چشمی نداشته اند.

چه ارتباطی بین COVID-19 و علائم چشم پزشکی است؟

آیا چشم صورتی علائم COVID-19 است؟ | پزشکت

ویروس کرونا ویروس جدیدی که در درجه اول از راه هوا و هنگام عطسه، صحبت یا سرفه کردن منتقل می شود. وقتی در بین این قطرات نفس می کشید، ویروس وارد بدن شده و می تواند منجر به بروز عوارض شود. در صورت لمس سطوحی که ممکن است قطرات روی آن فرود آمده باشند و سپس چشم ها ممکن است به این بیماری مبتلا شوید. این احتمال وجود دارد که ویروس از طریق چشم نیز منتقل شود.

ویروس مسئول شیوع SARS در سال 2003 از نظر ژنتیکی شبیه ویروس کرونا است که باعث COVID-19 می شود. بررسی ها نشان داده، نداشتن محافظ برای چشم کارگران بهداشتی در تورنتو آنها را در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار داده است.

همان تحقیقات نشان می دهد که خطر انتقال از طریق چشم در مقایسه با سایر روش ها نسبتاً کم است. با این حال، بهتر است اقدامات احتیاطی برای محافظت از چشمان خود را رعایت کنید.

دانش علمی COVID-19 به سرعت در حال پیشرفت است. این احتمال وجود دارد که مطالعات آینده متوجه شوند خطر ابتلا به کرونا از راه چشم بالاتر از حد تصور اولیه باشد.

چگونه ویروس کرونا وارد چشم می شود؟

آیا چشم صورتی علائم COVID-19 است؟ | پزشکت

ویروسی که منجر به شیوع SARS 2003 شد از طریق آنزیمی به نام آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین 2 (ACE2) وارد بدن شد. بررسی ها نشان داده ویروس عامل COVID-19 نیز احتمالاً همین مراحل را طی می کند.

ACE2 به طور گسترده ای در مکان های مختلف بدن، از جمله قلب، کلیه، روده و ریه ها یافت می شود. ACE2 همچنین در شبکیه چشم انسان و بافت نازکی که چشم شما را محافظت می کند، شناسایی شده است.

ویروس می تواند به سلول در یک نقطه خاص، به نام گیرنده، متصل شود. ویروس به اندازه کافی شکل آنزیم ACE2 را تقلید می کند و از این راه وارد سلول می شود. هنگامی که ویروس وارد چشم می شود، ممکن است منجر به علائمی مانند چشم صورتی یا سایر علائم بیماری های چشمی شود.

عوارض دارو های کرونا در چشم چیست؟

در میان مجموعه داروهایی که نتایج مثبتی نشان داده اند، استفاده از هیدروکسی کلروکین و کلروکین به دلیل اثرات سمی مشهور در شبکیه چشم موجب نگرانی شده است. با این حال، خطر سمیت شبکیه با استفاده از داروهای ضد مالاریا در کوتاه مدت هنوز ناشناخته است.

عوارض جانبی چشمی با سایر داروهای تحقیقاتی مانند لوپیناویر-ریتوناویر، اینترفرون ها و مهارکننده های اینترلوکین -1 و اینترلوکین -6 گزارش شده است.

ویروس ها در خانواده ویروس کرونا باعث انواع مختلفی از عفونت های تنفسی، از جمله سرماخوردگی، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) می شود. ویروس عامل COVID-19 بسیار مسری است و می تواند منجر به بروز علائم خفیف یا شدید شود. بر اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO)، علائم این بیماری، عبارتند از:

اگرچه شیوع بروز علائم چشمی در بین بیماران مبتلا به کرونا کم است، اما COVID-19 ممکن است در حدود 1 تا 3 درصد از افراد منجر به ایجاد چشم صورتی شود.

چگونه از چشمان خود در برابر کرونا محافظت کنیم؟

محافظت از چشم در برابر قطرات تنفسی موجود در هوا ممکن است به شما در کاهش احتمال ویروس کرونا کمک کند. برای محافظت چشم های خود از ویروس کرونا بهتر است از تماس دست به چشمان خود به خصوص در مکان های شلوغ خودداری کنید. سایر روش های توصیه شده را دنبال کنید. دستان خود را مرتباً بشویید، لمس صورت خود را محدود کنید، از تماس با افراد بیمار خودداری کنید، فاصله فیزیکی را رعایت کرده و در ملاء عام ماسک بزنید.

در صورت بروز علائم چشم پزشکی چه باید کرد؟

بروز علائمی مانند چشم صورتی یا چشم های تحریک شده به معنای ابتلا به COVID-19 نیست. دلایل بسیاری دیگر ممکن است منجر به قرمزی یا التهاب چشمی شود، از جمله:

بروز علائم مربوط چشمی در ابتدای ابتلا به COVID-19 برای بیماران به ندرت دیده می شود.

تاکنون گزارشی از علائم خطرناک بین بیماران COVID-19 دیده نشده است. بنابراین به احتمال زیاد علائم چشم شما خفیف خواهد بود. پزشک ممکن است بتواند روش های خاصی برای مدیریت علائم مانند قطره های چشمی را توصیه کند.

برای کاهش انتقال COVID-19، به جای مراجعه به کلینیک بهتر است با یک چشم پزشک مشاوره آنلاین داشته باشید و یا با مشاوره تصویری با پزشک خود در تماس باشید. اگر COVID-19 دارید، ممکن است ویروس را در یک کلینیک یا بیمارستان به دیگران منتقل کنید.

در کرونا چه موقع باید به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

آیا چشم صورتی علائم COVID-19 است؟ | پزشکت

برای کاهش خطر انتقال ویروس به افراد دیگر، از جمله کارکنان مراقبت های بهداشتی، در صورت خفیف بودن علائم، از مراجعه به بیمارستان خودداری کنید. به نظر می رسد 80 درصد افراد مبتلا به COVID-19 علائم خفیف دارند. بسیاری از مراکز ها مشاوره آنلاین ارائه می دهند که شامل مکالمه تلفنی یا آنلاین با پزشک است. این خدمات، احتمال انتقال ویروس به دیگران را کاهش می دهند. اگر علائم شما خفیف باشد، استفاده از مشاوره آنلاین گزینه بهتری نسبت به مراجعه به مطب پزشک هستند.

فوریت های پزشکی

اگر شما یا یکی از عزیزان خود یکی علائم اضطراری زیر را دارید، بلافاصله با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید:

سخن آخر

بعضی از افراد مبتلا به COVID-19 دچار چشم صورتی می شوند. اما این وضعیت به اندازه سایر علائم مانند تب، سرفه خشک و خستگی شایع نیست. تحقیقات همچنین نشان داده است که به نظر می رسد این یک علامت شایع در افراد مبتلا به موارد شدید COVID-19 است.

به حداقل رساندن تماس با چشم و اقدامات احتیاطی دیگر مانند استفاده از ماسک صورت، شستن مداوم دست ها و رعایت فاصله فیزیکی، می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا و همچنین بروز چشم صورتی کمک کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/coronavirus-pink-eye#ophthalmological-symptoms

https://www.hindawi.com/journals/joph/2020/4827304/

[advisers limit=3 online =true skill=”17″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز