لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه از نفخ پریود خلاص شویم؟

درمان نفخ در پریودی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نفخ پریود یکی از شرایط رایج قاعدگی است که باعث درد، گاز معده و حتی تنبلی در شما می شود. تغییر رژیم غذایی، ورزش منظم، خواب با کیفیت بالا، هیدراته ماندن، استفاده از رایحه درمانی و نوشیدن چای بابونه ممکن است به کاهش نفخ پریود کمک کند. اگر هیچ یک از این راه حل ها کمکی نکرد و بعد از پریود همچنان احساس نفخ داشتید به پزشک مراجعه کنید. تشخیص بین گرفتگی‌های قاعدگی و تغییرات خلقی ناشی از PMS، مقابله با پریودها در حال حاضر سخت است. اما در روزهای منتهی به قاعدگی و حتی در طی آن، ممکن است دچار نفخ پریود شوید که زیاد در مورد آن صحبت نمی شود.

در این مقاله از پزشکت راهکارهایی آورده شده است تا بدانید در وهله اول چه چیزی باعث نفخ پریود می شود و چگونه می توان با چند درمان خانگی از شر آن خلاص شوید.

نفخ شکم در پریودی

نفخ پریود در زمان قاعدگی یک اتفاق طبیعی است که با تورم و حساسیت در ناحیه شکم و سایر قسمت های بدن شما مشخص می شود. همچنین ممکن است باعث شود که شما احساس کنید وزن اضافه کرده اید. نفخ معمولاً زمانی رخ می دهد که شما شروع به قاعدگی می کنید و در عرض چند روز از چرخه قاعدگی شما فروکش می کند. شما نمی توانید به طور کامل از نفخ قبل و در طول پریود جلوگیری کنید، اما می توانید چند درمان خانگی را امتحان کنید که ممکن است نفخ پریود شما را کاهش دهد. قابل توجه است که قبل از اینکه این داروهای نفخ را امتحان کنید، بدانید چه چیزی باعث نفخ در طول دوره قاعدگی شما شده است.

اگر علائم نفخ شکم را تجربه می‌کنید، بهتر است از متخصص زنان آنلاین در پزشکت کمک بگیرید.

علت نفخ در پریودی

علت نفخ در پریودی|| پزشکت

در حالی که محققان هنوز نمی توانند به طور دقیق علت نفخ را در قاعدگی تعیین کنند، اما آنها به چند دلیل احتمالی مشکوک هستند.

یکی از محتمل ترین دلایل نفخ پریود ممکن است به دلیل تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون شما در مرحله لوتئال پریود باشد. در طول این مرحله، سطح پروژسترون در بدن شما کاهش می یابد و باعث سفت شدن مدفوع و تاخیر در حرکت آنها در دستگاه گوارش می شود. همچنین این باعث می شود که احساس سیری و نفخ کنید. تغییرات در سطح پروژسترون همچنین می تواند منجر به ادم (احتباس مایعات در بدن) شود که ممکن است باعث شود شما احساس نفخ کرده و در پاها و سینه های خود به خصوص قبل از پریود دچار ورم شوید.

به غیر از تغییرات هورمونی، نفخ در دوران قاعدگی ممکن است به دلایل زیر نیز ایجاد شود:

  • BMI نامناسب و چاقی
  • نداشتن فعالیت بدنی و ورزش
  • سندرم پیش از قاعدگیPMS
  • مصرف زیاد غذاهای سرخ شده و روغنی
  • سبک زندگی که شامل سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می شود.

درک علل نفخ ممکن است به شما کمک کند دفعه بعد که پریود می شوید بهتر با این وضعیت مقابله کنید. چند درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به کاهش نفخ پریود کمک کند. در بخش های بعدی بیشتر به این موارد خواهیم پرداخت.

درمان خانگی نفخ پریودی

درمان‌های خانگی برای نفخ پریود راه‌حل های مطمئنی برای همه نیستند، اما ممکن است برای برخی افراد موثر باشند. عواملی مانند سن، سطح فعالیت بدنی و عادات غذایی در ایجاد نفخ نقش دارند. راه حل هایی وجود دارند که می توانند به کاهش نفخ پریود کمک کنند، نظیر:

سلامت بانوان

رفع نفخ قاعدگی با رژیم غذایی 

ایجاد چند تغییر ساده در رژیم غذایی ممکن است به کاهش نفخ در دوران قاعدگی شما کمک کند.تغییراتی همچون:

  • از خوردن غذای شور خودداری کنید زیرا ممکن است باعث احتباس مایعات شده و احساس نفخ را در شما ایجاد کند.
  • از خوردن سبزیجاتی مانند لوبیا، کلم بروکسل و کلم بروکلی خودداری کنید زیرا حاوی قند پیچیده ای به نام رافینوز هستند که ممکن است باعث ایجاد گاز و نفخ شوند.
  • مقدار مصرف غذا را در وعده های غذایی خود را کاهش دهید اما در عوض دفعات مصرف را افزایش دهید. این ممکن است به شما کمک کند احساس گرفتگی کمتری داشته باشید و احساس سیری را کاهش دهید.
  • از کافئین و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید زیرا می توانند علائم قبل از قاعدگی از جمله نفخ را افزایش دهند. آنها همچنین ممکن است پریود شما را طولانی کنند یا باعث پریودهای نامنظم شوند. این به معنای احساس نفخ برای مدت طولانی تری نسبت به چرخه معمولی دوران پریودی شما است.

بیشتر بدانید: در قاعدگی چه بخوریم و چی نخوریم؟

ورزش و درمان نفخ در پریودی

ورزش کردن در دوران قاعدگی احتمالا آخرین چیزی است که به ذهنتان می رسد. مطالعات نشان می‌دهد که زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، علائم PMS کمتری مانند نفخ را در مقایسه با زنانی که ورزش نمی‌کنند گزارش می‌کنند. بنابراین می توانید یک تمرین سبک (مانند یوگا) انجام دهید و از تمرینات قدرتی و تمرینات شدید در طول دوره قاعدگی خودداری کنید.

خواب با کیفیت

کاهش سطح پروژسترون در بدن شما در طول قاعدگی می تواند باعث نفخ شود. سعی کنید در طول قاعدگی 8 تا 9 ساعت بخوابید، زیرا می تواند به شما کمک کند استرس کمتری داشته باشید و سطح پروژسترون خود را بازیابی کنید. این ممکن است به درمان نه تنها نفخ پریود، بلکه سایر علائم دیگر اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) کمک کند.

درمان نفخ در پریودی با نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب کافی در طول قاعدگی و در روزهای منتهی به آن ممکن است به کاهش برخی از علائم دیسمنوره (قاعدگی های دردناک) از جمله نفخ کمک کند. هیچ مقدار ثابتی برای نوشیدن آب در طول دوره قاعدگی وجود ندارد زیرا مقدار آب مصرفی بر اساس سبک زندگی و سطح فعالیت بدنی هر فرد متفاوت است.

آروماتراپی و رفع نفخ قاعدگی

مطالعات نشان داده است که استنشاق عصاره های گیاهی و روغن های ضروری ممکن است به کاهش نفخ و سایر علائم PMS کمک کند. همچنین به نظر می رسد عصاره گیاهان اسطوخودوس و مرکبات بهترین عملکرد را در خصوص رفع نفخ در دوران پریود دارند.

چای بابونه، درمان نفخ پریودی

چای بابونه دارای خواص ضد اسپاسم و درمانی است که در تسکین علائم مختلف PMS مفید است. زمانی که می دانید دوره قاعدگی شما نزدیک است، مقداری چای بابونه را برای درمان در دسترس داشته باشید. به غیر از درمان‌های خانگی ذکر شده، می‌توانید برخی درمان‌های دیگر را نیز امتحان کنید که شامل داروهای OTC است.

برخی از درمان های رایج دیگر برای رفع نفخ در دوران پریود شامل مصرف داروهای OTC است که به راحتی در دسترس هستند. با این حال، قبل از مصرف برخی از این داروها باید با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بدانید: بهترین چای برای دردهای قاعدگی

مصرف قرص های ضد بارداری 

مصرف قرص های ضد بارداری برای نفخ در پریودی || پزشکت

یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی زنان و زایمان نشان می دهد که مصرف قرص های ضد بارداری ممکن است به کاهش نفخ پریود کمک کند. با این حال، برخی از زنان از احساس نفخ حتی پس از مصرف قرص شکایت دارند. بنابراین، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید زیرا این قرص می تواند اثرات متفاوتی بر روی زنان مختلف داشته باشد.

قرص تسکین گاز را امتحان کنید.

می‌توانید برای آزاد کردن مقداری از هوای اضافی از دستگاه گوارش و کاهش نفخ، یک قرص یا تونیک ضد گاز OTC مصرف کنید.

مصرف دیورتیک را امتحان کنید.

قرص های دیورتیک به افزایش تولید ادرار کمک میکند، که به نوبه خود منجر به خلاص شدن از شر آب بدن و کاهش احتباس آب می شود. همچنین می توانید میوه ها و سبزیجاتی مانند خیار و آناناس که ادرار آورهای طبیعی هستند را امتحان کنید.

می‌توانید هر یک از این درمان‌های خانگی یا سایر درمان‌های رایج دیگر را امتحان کنید و بفهمید که کدام یک برای شما بهتر است.

نفخ قبل یا در طول قاعدگی کاملا طبیعی است و نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. اگر بعد از قاعدگی همچنان نفخ را تجربه می کنید یا اینکه تا حد قابل توجهی مانع فعالیت های منظم شما می شود، باید با پزشک مشورت کنید.

در رابطه با مصرف دارو در زمان پریودی با پزشک زنان آنلاین در پزشکت مشورت نمایید.

سوالات متداول

آیا ممکن است پاها در پریود ورم کنند؟ بله، پاهای شما ممکن است در طول قاعدگی ورم کنند.

“وزن پریود” چقدر طول می کشد؟ “وزن پریود” یا نفخ تا پایان دوره قاعدگی شما ادامه دارد.

آیا قبل از پریود وزن اضافه می شود یا در طول دوره؟ به دلیل احتباس آب در بدن، ممکن است در طول قاعدگی وزن اضافه کنید.

چرا در دوران پریود اینقدر احساس چربی می کنم؟ احتمالاً به دلیل تغییر در سطوح هورمونی و احتباس آب است که در طول قاعدگی شما رخ می دهد.

چقدر نفخ در پریود طبیعی است؟ نفخ در دوران قاعدگی برای هر زن متفاوت است. بنابراین سقف مشخصی وجود ندارد که بگوییم چقدر نفخ طبیعی است.

چگونه سریع نفخ پریود را از بین ببریم؟ برای کمک به کاهش نفخ پریود، می‌توانید از یک قرص یا تونیک مسکن استفاده کنید. با این حال، فورا جواب نمی دهد. ممکن است چند ساعت دیگر نتایج را مشاهده کنید.

سخن آخر

نفخ پریود یکی از علائم رایج سندرم پیش از قاعدگی است و برای زنان کاملاً طبیعی است که آن را قبل و در طول دوره قاعدگی خود تجربه کنند. تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون از دلایل احتمالی نفخ پریود است. در حالی که نفخ پریود اجتناب ناپذیر است، چند درمان خانگی مانند ورزش منظم یا نوشیدن چای بابونه ممکن است به شما در مقابله بهتر با آن کمک کند. اگر هیچ یک از این راه حل ها جواب نداد و بعد از پریود همچنان احساس نفخ می کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز