لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

روش‌های ضد بارداری و لکه بینی

قرص های ضد بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

مصرف قرص‌های ضد بارداری یکی از شایع‌ترین علل خونریزی و ایجاد لکه‌های خون بین دوره های قاعدگی هستند. ظاهر شدن این لکه‌های خون به عنوان خونریزی ناگهانی نیز شناخته می‌شود. به طور معمول، این وضعیت زمانی بروز پیدا می‌کند که مصرف یک قرص ضد بارداری خوراکی شروع یا با انواع دیگر آن جایگزین شود.

بیشتر موارد خونریزی نگران کننده نیستند. اما مهم است که علت بروز خونریزی‌های شدید یا مکرر را پیگیری کنید. این وضعیت ممکن است که نشانه‌ای از وجود یک بیماری زمینه ای باشد.

این مقاله از پزشکت، علائم بروز لکه‌های خون در بین دوره‌های قاعدگی و اینکه چگونه قرص‌های ضد بارداری باعث خونریزی و لکه بینی می‌شوند را توضیح می‌دهد. علاوه براین، در این مقاله عوارض مختلف بروز پیدا کرده در اثر مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی را بررسی می‌کنیم و اینکه این مسئله چگونه می‌تواند منجر به بروز خونریزی غیرطبیعی یا نامنظم شود.

خونریزی ناگهانی به هر مقدار خونریزی واژینال گفته می‌شود که بین دوره‌های قاعدگی اتفاق می‌افتد. در صورت بروز چنین وضعیتی، برخی از زنان ممکن است فقط یک رگه خون را مشاهده کنند. برخی دیگر احتمال دارد خونریزی شدیدتری را تجربه کنند که یک روز یا بیشتر طول می‌کشد.

علاوه براین، کرامپ‌های زیر شکم، مشابه دردهای قاعدگی، ممکن است در طول خونریزی اولیه یا چند روز قبل از شروع آن رخ دهند. هنگامی که قرص‌های ضد بارداری باعث ظاهر شدن لکه‌های خونی می‌شوند، خونریزی یک یا دو هفته قبل از شروع پریود رخ می‌دهد.

خونریزی معمولاً برای چندین ماه از یک الگوی ثابت پیروی می‌کند. این مسئله تا زمانی که بدن خود را با سطوح جدید هورمونی تنظیم کند، ادامه پیدا می‌کند. سپس خونریزی متوقف می‌شود.

مصرف دارو ضدبارداری || پزشکت

علل اولیه خونریزی بین پریودها

قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون یا فقط پروژسترون هستند (معروف به مینی پیل ). این هورمون‌ها با مسدود کردن آزاد شدن تخمک اثرات خود را ایجاد می‌کنند. قوام مخاط دهانه رحم نیز تغییر می‌کند تا رسیدن اسپرم به تخمک دشوارتر شود.

در همین حال، پوشش داخلی رحم نازک‌تر می‌شود تا احتمال لانه گزینی کمتر شود. لانه گزینی زمانی رخ می‌دهد که یک سلول تخمک بارور شده به دیواره رحم بچسبد. در اثر بروز شرایط زیر، احتمال وقوع خونریزی ناگهانی بیشتر خواهد بود:

  • مصرف قرص‌های ضد بارداری را شروع کنید.
  • نوع داروهای ضد بارداری خوراکی را تغییر دهید.
  • تغییر ناگهانی در سطح هورمون، زمان پریود شما را تغییر دهد.
  • تا زمانی که بدن شما به طور کامل با سطوح جدید سازگار شود، منجر به ظاهر شدن لکه‌های خون می‌شود.
  • بدن شما برای رسیدن به یک نقطه تعادل هورمونی باید تلاش کند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، هر تغییری در زمان پریود شما می‌تواند باعث خونریزی شدید شود.
  • دوز داروی مصرفی را نادیده بگیرید. در واقع بدن شما ممکن است با ریزش بافت رحم قبل از شروع دوره قاعدگی به نوسان سطوح هورمون‌ها در بدن پاسخ دهد.

علل دیگر خونریزی بین پریودها

قبل از یائسگی، سطوح هورمونی شروع به کاهش می‌کند. در واقع زنان در سنین 40 تا 50 سالگی در دوران پیش از یائسگی قرار خواهند داشت. طی این مرحله، زنان ممکن است در حین مصرف قرص‌های ضدبارداری، خونریزی شدیدتری را تجربه کنند. زنان یائسه اغلب در این مرحله مستعد پریودهای نامنظم و خونریزی شدید نیز هستند.

افرادی که سیگار می‌کشند یا مبتلا به کلامیدیا یا سوزاک (عفونت‌های مقاربتی) هستند نیز در معرض خطر افزایش خونریزی قرار دارند.

سلامت بانوان

دوز داروهای مصرفی مهم است. زمانی که افراد از قرص‌های ضدبارداری با دوز پایین و با دوز فوق‌العاده کم استفاده می‌کنند، خونریزی ناگهانی شایع‌تر خواهد بود.

استفاده از قرص‌های ضد بارداری برای درمان بیماری‌ها

مصرف صحیح قرص‌های ضد بارداری می‌تواند بیش از 90 درصد در پیشگیری از بارداری موثر باشد. از این قرص‌ها می‌توان برای درمان برخی از بیماری‌های زنان نیز استفاده کرد. استفاده از این قرص‌ها می‌تواند به علل مختلف باعث ظاهر شدن لکه خون یا خونریزی شود. قرص‌های ضد بارداری ممکن است برای مشکلات زیر تجویز شوند:

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

این بیماری، یک اختلال هورمونی است که تخمدان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با سطح پایین پروژسترون مشخص می‌شود. در حالی که قرص‌های ضد بارداری می‌توانند به درمان PCOS کمک کنند، افزایش ناگهانی پروژسترون می‌تواند به علت ریزش دیواره رحم باعث خونریزی شود. خونریزی نامنظم معمولاً پس از چند دوره قاعدگی متوقف می‌شود.

اندومتریوز

این اختلال زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های رحم در خارج از رحم رشد می‌کنند. قرص‌های ضد بارداری می‌توانند علائم بروز پیدا کرده را با حفظ بدن در یک حالت هورمونی ثابت تسکین دهند. با این حال، خونریزی تا 50 درصد از زنان مبتلا به اندومتریوز را در طول سه تا نه ماه اول شروع مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فیبروم‌های رحمی

فیبروم‌های رحمی، توده‌های غیرسرطانی هستند که در طول سال‌های باروری ایجاد می‌شوند. قرص‌های ضد بارداری باعث رشد فیبروم نمی‌شوند و می‌توانند خونریزی واژینال را که گاهی اوقات فیبروم ایجاد می‌کنند، کاهش دهند.

در صورتی که در چند ماه اول مصرف یک نوع جدید از قرص‌های ضد بارداری ظاهر شدن لکه‌های بینی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین اگر خونریزی شدید یا مداوم یا خونریزی که چندین ماه پس از شروع مصرف قرص‌ها شدیدتر شده است را تجربه کردید، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

دوز داروی مصرفی ممکن است خیلی زیاد باشد و یک تغییر ساده می‌تواند مشکل را برطرف کند. علاوه براین ممکن است که یک بیماری به صورت همزمان باعث خونریزی غیرطبیعی شده باشد.

اگر مصرف قرص را فراموش کرده‌اید یا دیرتر از حد معمول آن را مصرف کرده‌اید، این خطر وجود دارد که باردار شده باشید. در واقع ظاهر شدن خون می‌تواند نشانه‌ای از لانه گزینی باشد. ارزیابی و معاینه کامل توسط یک پزشک می تواند علت خونریزی را مشخص کند.

پیشگیری از خونریزی بین پریودها

به طور کلی مصرف قرص‌های ضد بارداری طبق دستورالعمل می‌تواند به شما کمک کند تا از خونریزی بین دوره‌های قاعدگی پیشگیری کنید. این نکته بدان معنا است که قرص خود را هر روز در ساعت معینی مصرف کرده و هرگز مصرف یک دوز را فراموش نکنید.

در صورتی که در یادآوری مصرف قرص‌های ضد بارداری مشکل دارید، از روش‌های مناسب استفاده کنید. یک زنگ هشدار یا یادآوری در موبایل خود تنظیم کنید یا بسته قرص خود را نزدیک محلی قرار دهید که به طور قابل اعتمادی هر روز به آن مراجعه می‌کنید (مانند محل مسواک یا کیف پول).

نادیده گرفتن دوزها یا مصرف اشتباه قرص‌ها به همان اندازه فراموش کردن مصرف قرص بد هستند.

حلقه ضدبارداری || پزشکت

سایر روش های پیشگیری

گزینه‌های هورمونی دیگری برای کنترل بارداری وجود دارد که می‌توانید آن ها را در نظر بگیرید، مواردی مانند حلقه ضد بارداری واژینال یا چسب از این جمله هستند. پچ ضد بارداری که با نسخه در دسترس است، روی شکم، باسن یا بالاتنه استفاده می‌شود. این پچ پروژسترون و استروژن را در جریان خون آزاد می‌کند.

دستگاه‌های داخل رحمی (IUD) تا چندین سال پس از قرار دادن به صورت موثری عملکرد خود را حفظ می‌کنند. روش های تزریق ضد بارداری نیز وجود دارند که باید هر سه ماه یکبار تزریق شوند. به علت وجود تنوع بسیار زیاد در این زمینه، منطقی است که با پزشک معالج خود در مورد انتخاب روش مناسب کنترل بارداری صحبت کنید.

مصرف قرص‌های ضدبارداری یکی از شایع‌ترین علل ظاهر شدن لکه خونی یا خونریزی ناگهانی هستند. این خونریزی می‌تواند از سبک تا شدید متغیر باشد و اغلب همراه (یا قبل از آن) گرفتگی‌های زیر شکم نیز مشاهده می‌شود. به طور کلی خونریزی ناگهانی در هنگام شروع یا تغییر نوع قرص‌های ضد بارداری یا مصرف متناقض قرص‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

در صورتی که در حین مصرف قرص‌های ضد بارداری خونریزی شدید یا مداوم را تجربه کردید، با پزشک معالج خود تماس بگیرید. مشکل ایجاد شده ممکن است با کاهش دوز داروی مصرفی یا تغییر به روش دیگری از روش‌های کنترل بارداری رفع شود. علاوه براین ممکن است که برای درمان یک بیماری زمینه‌ای نیاز به تجویز دارو داشته باشید.

دوره‌های خونریزی و همچنین سایر علائمی را که ممکن است در زمان خونریزی تجربه کنید، یادداشت کنید. به طور کلی این اطلاعات می‌توانند به پزشک شما کمک کنند تا علل احتمالی را در طول معاینه بهتر تشخیص دهد.

خونریزی بین قاعدگی || پزشکت

انواع خونریزی بین دوره‌های قاعدگی

خونریزی واژینال بین پریودها شایع است. این لکه‌ها، اغلب، هنگام پاک کردن، مانند یک قطره خون روی لباس زیر یا دستمال توالت مصرفی شما به نظر می‌رسد. گاهی اوقات، لکه ظاهر شده به اندازه‌ای زیاد و شدید است که به نظر می‌رسد تازه پریود شده‌اید.

چند نوع خونریزی وجود دارد که ممکن است در زمانی که پریود نیستید، اتفاق بیفتند. از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

ظاهر لکه‌های خون

مشاهده ته رنگ قرمز یا قهوه‌ای روی دستمال توالت یا یک یا دو قطره خون در لباس زیر شما احتمالا از این نوع خونریزی خواهد بود. با این حال، پزشک معالج شما تنها در صورتی خونریزی را به عنوان “لکه خون” در نظر می‌گیرد که در طول دوره قاعدگی شما اتفاق نیفتد و شما را ملزم به استفاده از پد یا تامپون نکند.

خونریزی خفیف

این نوع خونریزی درست قبل یا بعد از پریود شما اتفاق می‌افتد. این خونریزی، از نظر علمی لکه خونی نیست، بلکه بخشی از دوره قاعدگی در نظر گرفته می‌شود.

خونریزی ناگهانی

در صورتی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می‌کنید، ممکن است که خونریزی ناگهانی رخ دهد. این نوع خونریزی بین پریودها معمولاً به علت سطوح پایین استروژن ایجاد می‌شود.

خونریزی غیر طبیعی

هر خونریزی شدیدی که نیاز به استفاده از تامپون یا پد داشته باشد و خارج از چرخه قاعدگی شما اتفاق بیفتد و توسط قرص‌های ضد بارداری هورمونی ایجاد نشود، غیر طبیعی است. به این وضعیت خونریزی غیر طبیعی رحم یا خونریزی غیر طبیعی واژینال نیز می‌گویند.

سخن آخر

در صورتی که در چرخه‌های قاعدگی خود دچار مشکل شده‌اید، بهتر است که برای تشخیص علت اصلی بروز مشکل، هرچه سریعتر با پزشک زنان و زایمان آنلاین مشورت کنید. با طور کلی، خونریزی در زمانی خارج از دوره قاعدگی، می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که تشخیص آن نیازمند انجام معاینه توسط پزشک است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.