لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

رابطه جنسی دردناک پس از زایمان

رابطه جنسی دردناک پس از زایمان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر از رابطه جنسی دردناک پس از زایمان رنج می برید و بعد از زایمان از رابطه جنسی لذت نمی برید، مطمئنا تنها نیستید، اما از شنیدن راه حل هایی که می تواند وضعیت را بهبود بخشد خوشحال خواهید شد. بیایید برخی از مسائل متداول جنسی پس از زایمان را بررسی کنیم و در مورد مراحلی که می توانید برای کمک به بازگشت به لذت بردن از صمیمیت بردارید، بیاموزیم. تغییرات هورمونی و ناراحتی های مربوط به زایمان هر دو می توانند بر تجربه جنسی شما پس از زایمان تأثیر بگذارند.

شایع ترین علل مقاربت دردناک پس از زایمان

یک مطالعه اخیر  نشان داد که 90 درصد زنان در اولین باری که بعد از تولد رابطه جنسی داشتند، درد را تجربه کردند و این درد در زایمان سزارین و واژینال به همان اندازه رایج بود. این مطالعه حتی نشان داد که 25 درصد از زنان هنوز تا 18 ماه بعد رابطه جنسی را دردناک گزارش کردند! در حالی که بسیاری از مادران بعد از تولد رابطه جنسی دردناکی را تجربه می کنند، می توان به آن کمک کرد – تشخیص زودهنگام دلیل درد و ناراحتی ضروری است.

خشکی واژن

در دوران شیردهی، استروژن شما کاهش می یابد، به همین دلیل است که زنان در این دوره معمولا پریود نمی شوند. مانند یائسگی، مادران شیرده معمولاً کاهش روانکاری و نازک شدن بافت‌های واژن را تجربه می‌کنند که منجر به خشکی واژن و درد جنسی می‌شود. استراتژی اصلی مدیریت برای این امر این است که متوجه شوید طبیعی است و پیشگیرانه از روانکاری استفاده کنید. بیشتر روان کننده هایی که می توانید در سوپرمارکت محلی خود پیدا کنید حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی و ماده ای به نام گلیسیرین هستند که می تواند بیشتر بافت ها را کم آب کند. مهم است که یک روان کننده با کیفیت خوب پیدا کنید که بافت های حساس را بیشتر تحریک نکند.

بهبود بافت ها پس از زایمان طبیعی

تروما به پرینه (پوست بین واژن و مقعد) و دیواره واژن در 90 درصد زایمان‌های واژینال شایع است. اکثریت قریب به اتفاق زنان پارگی های درجه 1 یا 2 را تجربه می کنند که بر پوست و عضلات سطحی کف لگن تأثیر می گذارد. بخش کوچکی از آن به عضلات اسفنکتر مقعد نیز کشیده می‌شود (پارگی‌های درجه 3 و 4) و گاهی اپیزیوتومی در حین زایمان انجام می‌شود که برش جراحی در تلاش برای جلوگیری از پارگی درجه 3 یا 4 (معمولاً معادل است) انجام می‌شود. بیشتر اشک‌ها و اپیزیوتومی‌ها به خوبی بهبود می‌یابند و باعث درد مداوم نمی‌شوند، اما باید توجه داشت که در برخی از زنان، حتی پارگی‌های کوچک یا چروک‌ها (به‌ویژه در دیواره‌های واژن) می‌تواند منجر به تشکیل بافت اسکار شود که حساس‌تر یا سفت‌تر از آن است. بافت طبیعی – این می تواند باعث ناراحتی یا درد در هنگام کشش در طول مقاربت شود.

می توان کشش ملایم یا خود ماساژ ناحیه مورد نظر را انجام داد یا یک فیزیوتراپیست با شرایط لازم در زمینه سلامت لگن می تواند به حساسیت زدایی بافت ها و آماده سازی آنها برای کشش مقاربت کمک کند.

گاهی اوقات فیزیوتراپیست دستگاه هایی را برای کمک به کشش تجویز می کند، مانند گشادکننده که می تواند به زنان کمک کند تا در توانایی بدن خود برای تحمل اصطکاک و کشش بدون درد در آن ناحیه اعتماد بیشتری داشته باشند.

در برخی موارد، فیزیوتراپیست ها می توانند از درمان اولتراسوند یا لیزر بر روی پرینه نیز برای کمک به حل این مشکل استفاده کنند. این درمان‌ها دردناک نیستند و به نرم شدن بیشتر بافت اسکار کمک می‌کنند و جریان خون جدیدی را در ناحیه ایجاد می‌کنند تا به بهبود کمک کنند.

سفت شدن و انقباض عضلات کف لگن

«عضلات کف لگن بیش فعال» شایع تر از آن چیزی هستند که فکر می کنید. در حالی که احتمالاً در مورد اهمیت تمرینات کگل و “فشار و بلند کردن” برای تقویت کف لگن شنیده اید، بخش بزرگی از زنان به دلیل اینکه یاد نگرفته اند چگونه این ماهیچه ها را به طور کامل شل کنند، اختلال عملکرد را تجربه می کنند.

ماهیچه‌های کف لگن می‌توانند در پاسخ به یک تجربه آسیب‌زا از نظر جسمی یا عاطفی منقبض شوند و با گذشت زمان آنقدر به «حالت محافظت» عادت می‌کنند که فراموش می‌کنند چگونه استراحت کنند و در واژن فضا ایجاد کنند. “واژینیسموس” به ماهیچه های کف لگن اشاره دارد که در انتظار دخول، مانند هنگام رابطه جنسی، تست پاپ اسمیر یا قرار دادن تامپون، منقبض می شوند – که باعث حساس شدن ناحیه می شود، که می تواند دلیل مقاربت دردناک باشد.

گاهی اوقات سفتی عضلانی می‌تواند عمیق‌تر در داخل واژن باشد. در این شرایط امکان دخول وجود دارد. اما ممکن است زن درد عمیق‌تری را تجربه کند که ممکن است به نواحی دیگر مانند زیر شکم یا باسن سرایت کند.

سلامت بانوان

ممکن است فعالیت بیش از حد و سفت شدن کف لگن در هر زمانی از زندگی، پس از عفونت های مکرر دستگاه ادراری، در پاسخ به کمردرد مداوم، یا پس از آزار جنسی رخ دهد. با این حال ممکن است یک تجربه آسیب زا یا دردناک از زایمان نیز وجود داشته باشد. این می‌تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود. به‌طوری‌که مغز درد را درک کرده و عضلات کف لگن را بیشتر منقبض می‌کند، که به نوبه خود باعث درد بیشتر می‌شود.

بهترین زمان رابطه جنسی بعد از زایمان

رابطه جنسی دردناک پس از زایمان

صرف نظر از اینکه نوزاد خود را از طریق واژینال به دنیا آورده اید یا از طریق سزارین، اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی پیشنهاد می کنند که چهار تا شش هفته پس از زایمان برای از سرگیری رابطه جنسی منتظر بمانید. این به بدن شما فرصتی برای بهبودی می دهد و خطر عوارض را به حداقل می رساند.

در این بازه زمانی پیشنهادی، خونریزی پس از زایمان شما متوقف می شود و اشک ها بهبود می یابند. همچنین بسته شدن دهانه رحم به زمان نیاز دارد. قبل از اقدام به رابطه جنسی، باید با پزشک خود مشورت کنید (این معمولا شامل یک معاینه فیزیکی است). از سرگیری رابطه جنسی قبل از اینکه پزشک به شما اجازه دهد خطر ابتلا به درد و عفونت را افزایش می دهد.

بهترین زمان رابطه جنسی بعد از بارداری

بارداری و زایمان باعث تغییرات عمده در بدن شما می شود، بنابراین طبیعی است که رابطه جنسی مانند قبل از زایمان احساس نشود. اگرچه ممکن است لزوماً دردناک نباشد، اما ممکن است متفاوت باشد.

آندریا چیشولم، پزشک متخصص زنان و زایمان، می‌گوید: «بافت‌ها و ماهیچه‌های واژن شما کشیده شده‌اند و تغییرات هورمونی – به‌ویژه اگر در دوران شیردهی هستید- جریان خون را تغییر داده است.» “همه این تغییرات با هم اغلب باعث کاهش حس می شود. حتی باعث لذت بخش تر شدن رابطه جنسی می شود.”

اگر احساس ناراحتی می‌کنید، نگران نباشید. دکتر چیشولم می افزاید: خبر خوب این است که این تقریباً همیشه موقتی است. با گذشت زمان، عادی شدن سطح هورمون‌ها و تقویت کف لگن مانند تمرینات کگل ، همه چیز تقریباً به حالت عادی برمی‌گردد.

تغییرات هورمونی به خصوص در مادران شیرده می تواند به خشکی واژن کمک کند. از آنجایی که شیردهی باعث کاهش سطح استروژن می شود، معمولاً زنان متوجه می شوند که در طول رابطه جنسی به خوبی روغن کاری نشده اند. یک روان کننده بدون نسخه می تواند به کاهش این ناراحتی کمک کند.

در حین زایمان، زنان ممکن است به دلیل ایجاد بافت اسکار در طول فرآیند بهبود، درد را تجربه کنند. این می تواند باعث ایجاد ناراحتی در هنگام رابطه جنسی شود که ممکن است در طول مقاربت ادامه یابد. برخی از زنان متوجه می شوند که فقط در هنگام نفوذ عمیق درد دارند، که می تواند نشان دهنده نیاز به درمان کف لگن باشد.

دکتر Chisolm می گوید: “تقریباً برای هر آسیب اسکلتی عضلانی دیگری، بخشی از روند بهبودی معمولاً شامل درجاتی از فیزیوتراپی است.” این موضوع در مورد بارداری و زایمان نیز صادق است. می‌توان گفت که همه زنان پس از زایمان از مقداری درمان کف لگن سود می‌برند.

درمان کف لگن برای مقاربت دردناک چگونه انجام می شود؟

رابطه جنسی دردناک پس از زایمان

درمان کف لگن ماهیچه‌ها، بافت‌ها و رباط‌های کف لگن را که از آن ناحیه از بدن شما حمایت می‌کنند، کار می‌کند. زنانی که پس از زایمان به دنبال درمان کف لگن هستند ممکن است متوجه افزایش برانگیختگی و ارگاسم شوند. نوع درمان کف لگنی که دریافت می کنید ممکن است متفاوت باشد. فیزیوتراپ شما به تعیین اینکه کدام شکل از درمان کف لگن به طور موثر علائم شما را درمان می کند کمک می کند.

برخی از روش های رایج عبارتند از:

ورزش. درمانگر به شما می آموزد که چگونه عضلات کف لگن خود را منقبض کنید (سپس شل کنید). این حرکت می تواند به تقویت عضلات شما و همچنین به انعطاف پذیری کمک کند.

ماساژ دادن. برای بیمارانی که با گردش خون یا تحرک مشکل دارند، فیزیوتراپ ممکن است ناحیه مورد نظر را به صورت دستی ماساژ دهد تا به بهبود علائم کمک کند.

تحریک الکتریکی. بیماران می توانند یاد بگیرند که عضلات خود را با استفاده از جریان ولتاژ پایین منقبض کنند تا به همگام سازی انقباضات لگنی کمک کند.

گشاد کننده ها. اگر بر روی دخول استرس دارید، گشادکننده‌های واژن دستگاه‌هایی لوله‌ای شکل هستند که می‌توانند به شما کمک کنند ماهیچه‌هایتان را شل کنید و اجازه ورود نرم‌تر را بدهید.

چگونه بعد از زایمان، رابطه جنسی بهتری داشته باشیم؟

رابطه جنسی دردناک پس از زایمان

مطمئن باشید، لازم نیست از رابطه جنسی دردناک پس از زایمان رنج ببرید. علاوه بر کار با یک درمانگر حرفه ای کف لگن، کارهایی وجود دارد که می توانید به تنهایی انجام دهید. مثل همیشه، قبل از امتحان چیز جدیدی با پزشک خود صحبت کنید.

راه های کاهش ناراحتی، عبارتند از:

استفاده از روان کننده. روانکاری مناسب در طول رابطه جنسی پس از زایمان بسیار مهم است، به خصوص در کاهش درد درج. مادرانی که در دوران شیردهی هستند، به احتمال زیاد خشکی واژن را تجربه می‌کنند و همین امر روان‌کننده را بسیار مفید می‌کند.

ماساژ پرینه. ماساژ ناحیه بین واژن و مقعد می تواند تحرک بافت اسکار را بهبود بخشد. اگر رابطه جنسی پس از زایمان در اطراف دهانه واژن دردناک است، ماساژ پرینه یک گزینه ارزشمند است.

رابطه جنسی لذت بخش پس از زایمان برای هر زوجی متفاوت به نظر می رسد. اگر دیگر در مورد موقعیت‌های قبلی یا اعمال جنسی هیجان‌زده نیستید، خود را موظف به ادامه روال قبلی خود نکنید. همچنین مهم است که موقعیت های جنسی را در نظر بگیرید که به شما کنترل بیشتری می دهد. اگر ورود میسیونری خیلی شدید احساس می شود، موقعیتی مانند قرار گرفتن در بالا را امتحان کنید، که به شما امکان می دهد عمق نفوذ را تعیین کنید.

سخن آخر

دوره پس از زایمان می تواند برای بسیاری از افراد دشوار باشد. از سرگیری رابطه جنسی با شریک زندگی خود یک فرار هیجان انگیز از تاری مراقبت از نوزاد جدید است. در حالی که رابطه جنسی یک راه عالی برای برقراری ارتباط مجدد با شریک زندگی تان است. باید قبل از اینکه آن را به بخشی از روال خود تبدیل کنید، مطمئن شوید که از نظر فیزیکی با آن راحت هستید.

به یاد داشته باشید که به توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد زمان ایمن بودن از سرگیری مقاربت پس از زایمان گوش کنید. بدن شما برای بهبودی پس از زایمان به زمان نیاز دارد و داشتن رابطه جنسی زود هنگام می تواند خطر ابتلا به درد و عفونت را افزایش دهد.

هنگامی که به شما اجازه داده شد، می توانید با خیال راحت دوباره رابطه جنسی داشته باشید، اما عاقلانه است که به بدن خود گوش دهید. رابطه جنسی باید لذت بخش باشد نه دردناک. آزمایش با موقعیت های مختلف و افزودن روان کننده به روال خود می تواند مفید باشد، اما گاهی اوقات مداخله مهم تری لازم است. اگر مشکلی در این زمینه دارید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. تا بفهمید آیا بدن شما به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد. حتی ممکن است از فیزیوتراپی برای بهبود تجربه جنسی خود بهره مند شوید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز