لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درد کمر و کشاله ران در زنان نشانه چیست؟

درد کمر و کشاله ران در زنان نشانه چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

درد کمر و کشاله ران در زنان نشانه چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درد  کمر و کشاله ران در زنان می تواند دلایل متعددی داشته باشد و منجر به انواع دیگر درد در بدن شود. بسته به علت اصلی درد می تواند احساس تیز، کسل کننده، سوزش یا تابش داشته باشد. این مقاله مروری بر علل احتمالی درد کمر و کشاله ران در زنان، همراه با تشخیص، درمان و نحوه جلوگیری از آن ارائه می دهد.

علل درد کمر و کشاله ران در زنان

دلایل اصلی درد کمر و کشاله ران در زنان به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • اسکلتی عضلانی: این عوامل بر نحوه حرکت ماهیچه ها، رباط ها، مفاصل و استخوان ها تأثیر می گذارد.
  • مرتبط با بیماری یا عفونت: علل می تواند مربوط به شرایط مزمن یا عفونت های حاد باشد.

علاوه بر دلایل فوق الذکر، استفاده مکرر و الگوهای حرکتی مکرر می تواند منجر به آسیب بیش از حد به ماهیچه ها، رباط ها و مفاصل شود. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بلند کردن اجسام سنگین برای کار یا هر حرکتی که به طور مرتب تکرار می شود.
  • تمرینات و فعالیتهای بدنی، مانند تنیس یا گلف، که نیاز به چرخش و خم شدن مکرر بدن در جهت های یکسان دارد.

تروما همچنین می تواند منجر به درد کمر و کشاله ران شود. تروما می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • سقوط
  • حوادث ورزشی
  • تصادفات اتومبیل

تروما یا آسیب دیدگی می تواند منجر به صدمات حاد و مزمن به بدن مانند کشیدگی عضلات یا شکستگی استخوان شود. بسته به نوع ضربه، زمان بهبود و درمان مورد نیاز می تواند متفاوت باشد. هم استفاده بیش از حد و هم صدمات ناشی از ضربه به ناحیه کمر یا کشاله ران می تواند منجر به ضعف در پاها، سوزن سوزن شدن، بی حسی، درد، سفتی و یا احساس خارش شود.

تحرک ضعیف

کاهش دامنه حرکت و عدم تحرک در ماهیچه ها و مفاصل با گذشت زمان می تواند باعث ناراحتی و درد شود. دلایل این امر عبارتند از:

  • نشستن طولانی مدت
  • قرار گرفتن طولانی مدت در یک وضعیت یکسان (مانند کسی که در بستر است).

بیمار این نوع درد اغلب احساس کسالت، درد و سفتی می کند. همچنین می تواند منجر به اسپاسم عضلانی شود که با قسمت های کوتاه درد شدید مشخص می شود.

حالت بدن

وضعیت شما در حالت نشسته، ایستاده و راه رفتن بر دامنه حرکتی شما تأثیر می گذارد. حتی می تواند اعصاب و خون رسانی به ناحیه کمر و کشاله ران شما را تحت تاثیر قرار دهد. وضعیت بد طولانی مدت می تواند به کمردرد و کشیدگی عضلات منجر شود. ناراحتی ناشی از وضعیت بدن نیز می تواند احساس درد و سفتی ایجاد کند و منجر به دوره های کوتاه مدت درد شدید شود.

سیاتیک و فشار بر اعصاب

درد کمر و کشاله ران در زنان نشانه چیست؟ | پزشکت

سیاتیک و فشار بر اعصاب، در اثر فشار وارد شده به عصب از ماهیچه، استخوان یا تاندون های اطراف ایجاد می شود. این احساس مانند یک درد شدید، سوزاننده یا ساطع کننده در طول مسیر عصب بروز پیدا می کدن.

سلامت بانوان
آرتروز

آرتروز التهابی است که منجر به تورم، سفتی، درد و تجزیه غضروف می شود و مفاصل را محکم می کند. آرتروز مفصل ران باعث درد کشاله ران و گاهی اوقات، کمردرد می شود که هنگام ایستادن یا راه رفتن برای مدت زمان طولانی شدیدتر می شود.

اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک

مفاصل ساکروایلیاک، ستون فقرات و لگن را به هم متصل می کنند. وقتی این مفاصل بیش از حد یا خیلی کم حرکت می کنند، باعث اختلال در عملکرد مفصل ساکروایلیاک می شود. حتی ممکن است منجر به لگن ناپایدار، درد، تورم و احساس سوزش در ناحیه کمر و کشاله ران می شود.

سنگ کلیه

سنگ های کلیه در اثر تجمع مواد معدنی و نمک ها ایجاد می شوند. آنها در کلیه های شما یک توپ سنگی سخت ایجاد می کند.

وقتی سنگ کلیه شروع به حرکت از کلیه به مثانه می کند، معمولاً دردناک می شود. این باعث درد شدید کمر و پهلو و تابش درد به کشاله ران خواهد شد. همچنین علائم دیگری مانند تغییر رنگ ادرار، درد هنگام ادرار، تهوع و استفراغ را ایجاد می کند.

پانکراتیت

پانکراتیت، التهاب لوزالمعده است و یکی از علائم آن درد شکمی است که به پشت سرایت می کند. این وضعیت می تواند ناشی از سنگ های صفراوی، الکل یا عفونت باشد. درد پانکراتیت در حین و بعد از غذا بدتر می شود. سایر علائم پانکراتیت شامل تهوع، استفراغ و تب است.

بیماری التهابی لگن

عفونت در اندام های تناسلی زنان، که به بیماری التهابی لگن معروف است، معمولاً زمانی رخ می دهد که باکتری های مقاربتی از طریق واژن، رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان پخش می شوند.

علائم شامل درد در ناحیه زیر شکم یا کشاله ران، تب، درد هنگام رابطه جنسی، خونریزی بین پریودها و ترشحات واژن است.

عفونت کلیه و عفونت مجاری ادراری

درد کمر و کشاله ران در زنان نشانه چیست؟ | پزشکت

عفونت های دستگاه ادراری و عفونت کلیه ها یکی دیگر از علل درد کمر و کشاله ران در زنان است. آنها همچنین باعث تب، میل مکرر به ادرار و ادرار دردناک می شوند.

کیست های تخمدان

کیست تخمدان یک کیسه جامد و یا پر از مایع بر روی سطح و یا در داخل یک تخمدان است. کیست های کوچک تخمدان بعید است باعث درد شوند. کیست های بزرگ تخمدان یا آنهایی که پاره می شوند می توانند باعث درد شوند که از ناراحتی خفیف تا درد حاد شدید متغیر است. درد می تواند در طول چرخه قاعدگی یا رابطه جنسی یا به طور حاد در پشت، لگن یا پایین شکم ایجاد شود.

فتق اینگوینال

فتق در ناحیه کشاله ران به عنوان فتق اینگوینال نامیده می شود. این شامل بافت نرم، اغلب قسمتی از روده است که از طریق عضلات ضعیف کشاله ران فشار می آورد. این باعث درد در شکم، کمر یا لگن، به ویژه هنگام خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین می شود.

عفونت مقاربتی

برخی از عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک می توانند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر و کشاله ران شوند. سایر علائم می تواند شامل ادرار دردناک، ترشحات واژن، درد در حین مقاربت و خونریزی بین پریودها باشد.

عفونت مخمر

عفونت قارچی رشد بیش از حد قارچ کاندیدیازیس است. این یک عفونت شایع واژن است که علائم آن شامل خارش، تورم، سوزش و درد در لگن است.

بزرگ شدن غدد لنفاوی

غدد لنفاوی هم در ناحیه داخلی و هم خارج ایلیاک در لگن قرار دارند. اندازه آنها می تواند به دلایل زیادی از جمله عفونت، آسیب و در موارد نادر سرطان افزایش یابد. علائم بزرگ شدن غدد لنفاوی شامل درد، تورم، قرمزی و سوزش پوست و تب است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درد کمر و کشاله ران در زنان نشانه چیست؟ | پزشکت

اگر درد شما ناشی از کشیدگی عضلات، پیچ خوردگی جزئی مفصل یا استفاده بیش از حد است، درد باید با استراحت برطرف شود و بدون کمک پزشکی بهبود یابد.

اگر دردهای مزمن یا غیرمعمول کمر و کشاله ران را تجربه می کنید، پزشک مراقبت های اولیه می تواند به شما در تعیین علت درد کمک کند یا شما را به متخصص ارجاع دهد. کمردرد و کشاله ران در زنان علامتی است که ممکن است دلایل احتمالی زیادی داشته باشد، بنابراین برای تشخیص مناسب حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اگر درد شما شدید، ناگهانی و یا هر یک از علائم زیر را دارید، فوراً به اورژانس یا مراقبت های فوری مراجعه کنید.

  • تهوع و استفراغ
  • تب
  • تنفس سریع یا ضربان قلب
  • ضعف
  • سرگیجه یا ضعف

تشخیص درد کمر و کشاله ران در زنان

بسته به علت درد شما، پزشک ممکن است با معاینه فیزیکی و پرسیدن سوالاتی در مورد وضعیت شما، آن را تشخیص دهد.

حتی احتمال دارد تشخیص علت درد شما به آزمایش های دیگری نیاز باشد، مانند:

  • تصویربرداری اشعه ایکس، MRI و غیره
  • آزمایش خون

درمان درد کمر و کشاله ران در زنان

درمان درد شما بستگی به علت اصلی آن دارد. پس از تشخیص، برنامه درمانی شما تعیین و مشخص می شود. یک برنامه درمانی موثر احتمالاً شامل ترکیبی از گزینه های زیر خواهد بود.

 مدیریت سبک زندگی. در مورد صدمات ناشی از کشیدگی عضلات، پیچ خوردگی مفاصل، استفاده بیش از حد و ضربه های کوچکتر، درد اغلب با استراحت، استفاده از کیسه های یخ و مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برطرف می شود.

تمریناتی برای بهبود وضعیت بدن، توجه به فرم خود هنگام بلند کردن اجسام و کشش می تواند به مدیریت درد کمک کند و قدرت شما را در اطراف آسیب افزایش می دهد.

دارو. از داروهای مختلف می توان برای درمان کمردرد و کشاله ران استفاده کرد. اگر درد شما ناشی از عفونت است، داروهایی برای از بین بردن عفونت و رفع علائم بیماری تجویز می شود، از جمله:

  • ضد قارچ ها
  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد ویروسی

همچنین ممکن است داروهایی توسط پزشک تجویز شود که به کنترل درد شما کمک کند، از جمله:

  • استروئیدها
  • داروهای ضد درد
  • شل کننده های عضلانی
  • دارویی برای کاهش درد عصبی
فیزیوتراپی

در صورت بروز درد کمر و ران در زنان همکاری با فیزیوتراپ به رفع مشکلات زیر کمک می کند:

  • حالت بدن
  • راه رفتن
  • کاهش تحرک
  • استحکام – قدرت

بسته به شرایط شما، فیزیوتراپ می تواند با کمک به اصلاح مشکلات یا بهبود وضعیت، درد شما را کاهش داده یا برطرف کند. یک فیزیوتراپیست تمریناتی را برای افزایش و حفظ قدرت، دامنه حرکتی و انعطاف پذیری شما ارائه می دهد.

کف درمانی لگن

درد کمر و کشاله ران در زنان نشانه چیست؟ | پزشکت

درمان کف لگن، نوعی فیزیوتراپی است که بر عضلات، رباط ها و بافت های همبند در لگن تمرکز دارد. به تسکین درد، کاهش ضعف و اختلال عملکرد در ناحیه کف لگن کمک می کند. یک فیزیوتراپیست در مورد برنامه درمانی کف لگن شما تصمیم می گیرد تا به قدرت و دامنه حرکتی عضلات لگن شما کمک کند.

مراقبت های کایروپراکتیک

متخصصین کایروپراکتیک برای تنظیم مجدد مفاصل ستون فقرات، تنظیمات ستون فقرات و لگن را ارائه می دهند. نشان داده شده است که تنظیمات ارائه شده توسط یک متخصص کایروپراکتیک به کاهش درد کمر و لگن کمک می کند.

عمل جراحي

برخی از شرایط و علل مربوط به کمر درد و در ران زنان شدیدتر هستند و ممکن است نیاز به جراحی برای از بین بردن عفونت داشته باشد. کیست های تخمدان، فتق و سایر عفونت ها گاهی نیاز به جراحی فوری برای برداشتن بافت آلوده یا ناسالم (مانند پارگی کیست تخمدان یا آپاندیسیت) دارند. همچنین، جراحی های ضروری که فوری نیستند، گاهی پزشکان توصیه می کنند، مانند:

  • ترمیم فتق غیر فوری
  • تعویض مفصل ران برای رفع درد آرتروز
  • برداشتن کیسه صفرا برای جلوگیری از عود پانکراتیت

پیشگیری از درد کمر و کشاله ران در زنان

نمی توان از همه شرایط و بیماری هایی که باعث درد کمر و کشاله ران در زنان می شود جلوگیری کرد. با این حال، در برخی شرایط، با تغییر شیوه زندگی می توان خطر درد را کاهش داد.

برای جلوگیری از درد کمر و کشاله ران، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کشش روزانه
  • حفظ وزن مناسب
  • هیدراته ماندن و رژیم غذایی متعادل
  • فعالیت روزانه مانند پیاده روی، شنا، یوگا، دوچرخه سواری و تمرینات قدرتی

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد علائمی که تجربه می کنید، در طول معاینات منظم از پزشک خود در مورد آن سوال کنید. تشخیص با رسیدگی زودهنگام به این بیماری می تواند به جلوگیری از درد شدید و مزمن کمک کند.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/lower-back-and-groin-pain-in-women-5095271

[advisers limit=3 skill=”9″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشی مادرم ۵۵ سالشه ۱۰ سال پیش عمل برداشتن رحم تخمدان داشتن گاها یه رگی تو پاشون درد میگرفت الان بین دوکتفش مثل حالت گرفتگی عضلات داره گاها درد میچرخه تو پا و کنار کمرش و نمیدونه چه دکتری بره چه مشکلی داره لطفا کمکم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز