لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بارداری در قاعدگی

بارداری در پریودی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

طبق بررسی های صورت گرفته، حدود 12 تا 14 روز قبل از چرخه قاعدگی بعدی، زنان شانس بیشتری برای باروری دارند. اما آیا امکان باردرای در قاعدگی وجود دارد؟ ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم هر آنچه که مربوط به بارداری در طول زمان قاعدگی می شود را مورد بررسی قرار دهیم.

قاعدگی زمانی رخ می دهد که دیواره رحم به دلیل عدم وجود جنین شروع به ریزش می کند. دوره تخمک گذاری، بارورترین دوره زنان در طول یک ماه شناخته می شود که درست قبل از سیکل قاعدگی زنان است.

آیا امکان بارداری در زمان پریود وجود دارد ؟

به طور کلی، در دوره پریود و چرخه قاعدگی احتمال باروری خیلی کمتر است و زنان شانس ناچیزی برای باردار شدن دارند. اما با این حال نمی توان گفت که احتمال بارداری در این دوره به طور قطع وجود ندارد، زیرا:

تخمک گذاری حدود 14 روز قبل از پریود بعدی اتفاق می افتد. بنابراین، در یک سیکل معمولی 28 روزه، تخمک گذاری حدود روز چهاردهم شروع می شود و در یک سیکل 32 روزه احتمالا در روز هجدهم اتفاق می افتد. در طی فرآیند تخمک گذاری، تخمک در لوله فالوپ آزاد می شود و به مدت 12 ساعت در آنجا باقی می ماند.

در مورد سیکل قاعدگی کوتاهتر یعنی 21 تا 23 روز، تخمک گذاری خیلی زودتر شروع می شود (با استفاده از ماشین حساب تخمک گذاری می توان پیش بینی کرد) به این معنی که فاصله زمانی بین قاعدگی و تخمک گذاری کمتر است. از آنجایی که اسپرم ها می توانند 48 تا 72 ساعت در داخل دستگاه تناسلی تحت شرایط مساعد زندگی کنند، اگر در طول دوره قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری پس از تخمک گذاری زودهنگام وجود دارد زیرا اسپرم هنوز در بدن زنان وجود دارد.

اگر قاعدگی برای مدت طولانی بیش از چهار روز طول بکشد و سیکل قاعدگی کوتاه باشد، ممکن است تخمک گذاری  سریعا پس از قاعدگی دوباره شروع شود. بنابراین، اگر در پایان دوره قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری وجود دارد.

گاهی اوقات، ممکن است لکه بینی تخمک گذاری را به عنوان خونریزی اشتباه بگیرید و بلافاصله پس از بروز لکه بینی، رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید. داشتن رابطه جنسی در این شرایط احتمال بارداری در قاعدگی را افزایش می دهد. اما از طرفی هم تشخیص زمان مناسب تخمک گذاری دشوار می شود، به خصوص زمانی که قاعدگی شما نامنظم باشد.

به طور خلاصه، اگر نمی خواهید باردار شوید، حتی زمانی که خونریزی دارید رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید. می توانید از کاندوم یا قرص های ضد بارداری استفاده کنید. اگر می خواهید باردار شوید، پریود زمان مناسبی برای باردار شدن نیست.

احتمال بارداری در زمان پریودی بسیار کمتر است|| پزشکت

آیا امکان بارداری بعد از پریود وجود دارد؟

امکان بارداری بعد از پریود وجود دارد. مرحله بعد از چرخه قاعدگی زمانی است که شانس باروری زنان به تدریج افزایش می یابد. برای یک سیکل قاعدگی 28-30 روزه، تخمک گذاری بین روز 14 تا 17 شروع می شود. اگرچه احتمال باردار شدن بلافاصله پس از پریود حداقل است، اما امکان آن هنوز هم وجود دارد.

سلامت بانوان

اجازه دهید با یک مثال این موضوع را بررسی کنیم. اگر سیکل 28 روزه داشته باشید، پنجره باروری شما از روزهای 9 تا 14 فعال خواهد بود. همانطور که قبلا ذکر کردیم، اسپرم می تواند تا شش روز در دستگاه تناسلی زندگی کند.

حال فرض کنیم تا روز ششم پریود شما تمام شده و در پنج روز آینده رابطه جنسی داشته باشید. اسپرم ممکن است تا شش روز آینده در لوله فالوپ بماند. و اگر در روز چهاردهم تخمک گذاری کنید، تخمک می تواند بارور شود و ممکن است باردار شوید. این نشان می دهد که شما هنوز هم می توانید بلافاصله پس از قاعدگی باردار شوید.

با این حال، اگر قاعدگی شما زود متوقف شود (مثلاً بعد از سه روز)، زمان زیادی برای تخمک گذاری وجود دارد و بنابراین ممکن است هیچ شانسی برای باردار شدن نداشته باشید.

در مورد سیکل های کوتاه تر (24 روز)، تخمک گذاری در حدود روز دهم اتفاق می افتد. بنابراین، اگر خونریزی شما بعد از پنج روز متوقف شود و در آخرین روز خونریزی رابطه جنسی داشته باشید، ممکن است باردار شوید.

برای سیکل های طولانی تر (32 روز)، ممکن است در روز 18 تخمک گذاری کنید. در این صورت، اگر خونریزی شما بعد از پنج روز متوقف شود، پنجره ای امن خواهید داشت زیرا زمان برای شروع تخمک گذاری وجود دارد.

آیا می توانید قبل از پریود باردار شوید؟

احتمال بارداری قبل از پریود خیلی کم است. همه ما می دانیم که برای زنانی که سیکل قاعدگی آنها 28 تا 30 روز است، پنجره تخمک گذاری از روز 14 تا 17 متغیر است. دوره بعد از این مرحله بعد از تخمک گذاری است که احتمال بارداری را کاهش می دهد. بنابراین، داشتن رابطه جنسی درست قبل از شروع سیکل بعدی، مناسب ترین زمان برای پیشگیری از بارداری است.

با این حال، اگر تخمک گذاری شما به دلیل ابتلا به بیماری های زمینه ای یا استرس به تعویق بیفتد و به پایان چرخه منتقل شود، احتمال بارداری قبل از پریود وجود دارد. مشکل اینجا این است که تا زمانی که چرخه قاعدگی منظمی نداشته باشید، اطلاع از روزهای بارور و غیر بارور در یک ماه کار آسانی نیست. بر این سردرگمی، باورهای غلط بیشماری است که در طول سال ها به ما منتقل شده است.

برای درک اینکه چگونه این اتفاق می افتد، باید بدانید چرخه قاعدگی شما چگونه کار می کند:

  • سیکل شما از اولین روز پریود شروع می شود و تا اولین روز پریود بعدی ادامه دارد.
  • حدود 10 تا 16 روز قبل از شروع قاعدگی بعدی، تخمک گذاری خواهید داشت، یعنی زمانی که یکی از تخمدان های شما تخمک آزاد می کند.
  • هنگامی که تخمک گذاری کردید، وارد فاز لوتئال می شوید، زمانی که فولیکول خالی، جسم زرد را ایجاد می کند که هورمون پروژسترون را تولید می کند. پوشش روی رحم شما برای آماده شدن برای کاشت تخمک بارور شده ضخیم می شود. اگر باردار نشده باشید، تخمک وارد رحم می‌شود، سطح هورمون‌ها کاهش می‌یابد و با شروع قاعدگی بعدی، غشای رحم ریزش پیدا می‌کند.

رایج ترین باورهای غلط در مورد باردار شدن در قاعدگی

در اینجا، برخی از باور های غلط در مورد باردار شدن در دوران قاعدگی را بررسی کنیم:

  • باور غلط! در دوران پریود باردار نمی شوید.

احتمال باردار شدن در قاعدگی بسیار کم است اما نمی‌توانیم این احتمال را کاملاً رد کنیم. همانطور که در بالا خواندید، اگر تخمک گذاری نزدیک به پریود شما اتفاق بیفتد، احتمال بارداری وجود دارد.

  • باور غلط! پریود بر شانس باردار شدن شما تأثیری نخواهد داشت.

اگر سیکل های قاعدگی کمتری در یک سال داشته باشید، شانس لقاح شما کاهش می یابد، زیرا روند تخمک گذاری در طول یک سال ممکن است تغییر پیدا کند. علاوه بر این، چرخه های نامنظم قاعدگی، پیش بینی زمان تخمک گذاری را دشوار می کند و بنابراین نمی توانید روزهای باروری خود را در یک چرخه قاعدگی تشخیص دهید.

  • باور غلط! برای بارداری شدن بهتر است بعد از دوره تخمک گذاری، رابطه جنسی داشته باشید.

معمولا مناسب ترین زمان برای لقاح چهار روز قبل از زمان تخمک گذاری است. اگر در این دوره رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری شما افزایش می یابد. اگر تا زمان تخمک گذاری صبر کنید، ممکن است پنجره باروری خود را از دست بدهید.

برای بارداری چه کار کنیم || پزشکت

چگونه می توانم باردار شوم؟

اگر قصد بارداری دارید، مهم است که زمان مناسبی را برای برقراری رابطه جنسی در نظر بگیرید. استفاده از داروهای ضد بارداری را در طول ماه متوقف کنید. دوره تخمک گذاری خود را دنبال کنید و در پنج روز بارورترین سیکل قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید. هنگام رابطه جنسی از روان کننده ها برای مرطوب کردن واژن خود استفاده کنید. چون استفاده از آنها نفوذ عمیق را تضمین می کند، بنابراین شانس بارداری شما را افزایش می دهد. با این حال، روان کننده مناسب را انتخاب کنید زیرا یک محصول اسیدی می تواند اسپرم ها را از بین ببرد و روان کننده قوام غلیظ می تواند بر تحرک اسپرم تأثیر بگذارد.

حدود 12 تا 14 روز قبل از چرخه قاعدگی بعدی (دوره تخمک گذاری) بارورترین دوره برای باردار شدن در نظر گرفته می شود. با این حال، اگر تخمک گذاری زودهنگام داشته باشید، ممکن است در طول قاعدگی و بلافاصله پس از آن باردار شوید.

باردار شدن چند روز قبل از قاعدگی نیز امکان پذیر است، اگرچه به ندرت رخ می دهد. بنابراین، اگر قصد بارداری شدن دارید، داشتن فعالیت جنسی محافظت نشده در طول تخمک گذاری بیشترین شانس موفقیت را دارد. با این حال، استفاده از داروهای ضد بارداری در طول چرخه قاعدگی برای جلوگیری از بارداری توصیه می شود.

سوالات متداول

آیا می توانم بدون تخمک گذاری پریود شوم؟ پریود بدون تخمک گذاری بعید است. اما، احتمال دارد در مورد “چرخه های تخمک گذاری” اتفاق بیفتد. در برخی شرایط دوره های قاعدگی به دلیل طولانی یا کوتاه بودن نامنظم می شوند و دوره تخمک گذاری وجود ندارند. در این مواقع پروژسترون تولید نمی شود و استروژن قادر به حمایت از ساختار آندومتر نیست که همین وضعیت منجر به خونریزی می گردد. این خونریزی به عنوان یک چرخه قاعدگی طبیعی اشتباه گرفته می شود. به طور کلی، چرخه عدم تخمک گذاری زنانی را که در سنین نوجوانی و یائسگی هستند را تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا امکان تخمک گذاری بدون پریود وجود دارد؟ بله، در برخی موارد یک زن می تواند بدون پریود شدن یا با داشتن پریودهای کم تخمک گذاری کند. این در صورتی اتفاق می افتد که زن زخم رحم داشته باشد. سزارین، هر بیماری تولید مثلی یا روش کورتاژ باعث ایجاد زخم در رحم می شود، بنابراین ضخیم شدن طبیعی پوشش رحم را محدود می کند، که معمولاً پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد. در چنین مواردی ممکن است تخمک گذاری داشته باشید اما پریود نشوید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز