لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

گشادکننده واژن و نحوه استفاده آن

گشادکننده واژن و نحوه استفاده آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گشادکننده‌ واژن دستگاه‌های پزشکی هستند که اغلب برای زنان یائسه که در طول معاینه لگن و رابطه جنسی دارای درد یا ناراحتی شدید واژن هستند، توصیه می‌شود. بازماندگان سرطان و کسانی که دارای اختلالات کف لگن یا سایر بیماری ها مانند واژینیسموس هستند نیز ممکن است از این نوع درمان سود ببرند. گشادکننده‌های واژن به منظور کشش واژن و کاهش درد در هنگام دخول به کار می روند.

کانال واژن ممکن است به دلایل زیر تنگ و باریک شود:

  • افزایش سن
  • کاهش ترشح استروژن
  • درمان‌هایی مانند پرتودرمانی لگن
  • ابتلا به بیماری هایی مانند لیکن پلان

در این مقاله از پزشکت در مورد گشادکننده‌های واژن و نیز نکاتی در مورد نحوه استفاده از آن‌ها بحث خواهد شد.

گشادکننده‌ واژن چیست؟

گشادکننده های واژن معمولاً یک لوله سیلیکونی پلاستیکی سخت یا محکم هستند که در اندازه‌ها و عرض‌های مختلف  تولید می شوند. طول گشادکننده های واژن از اندازه یک انگشت گرفته تا اندازه آلت تناسلی در حالت نعوظ متفاوت است. استفاده از گشادکننده های واژن به بازگرداندن قابلیت ارتجاعی واژن و تقویت این ناحیه کمک می کند. برخی از گشادکننده‌های واژن ویژگی ارتعاشی دارند یا می‌توان آنها را گرم یا سرد کرد.

گشادکننده‌های واژینال اغلب برای تسهیل ارتباط تطبیقی مغز و بدن به هدف کاهش اضطراب و درد تجویز می‌شوند. این وسیله اغلب در زنان مبتلا به سندرم درد جنسی کاربرد دارد. استفاده از گشادکننده های واژن به زنان یائسه، بازماندگان سرطان و زنان مبتلا به اختلالات کف لگن کمک می کند تا مقاربت با کمترین درد ممکن باشد.

اغلب پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که گشادکننده‌های واژن باید همراه با درمان عضلات کف لگن استفاده شوند. این کار نتایج بسیار مثبتی دارد و باعث می شود تا زنان یائسه یا مبتلا به واژینیسموس درد کمتری را در طول رابطه جنسی تجربه کنند. با این حال، در مورد اینکه بیماران چقدر از گشادکننده‌های واژن استفاده می‌کنند یا اینکه درمان‌ها چقدر مؤثر بوده‌اند، اطلاعات زیادی در دست نیست.

گشاد کننده واژن برای چه مواردی استفاده می شود؟

گشادکننده واژن و نحوه استفاده آن || پزشکت

گشادکننده‌های واژن معمولاً برای کمک به کاهش درد و ناراحتی در هنگام مقاربت جنسی و معاینه لگن به کار می روند. به زنان یائسه، بازماندگان سرطان و زنان مبتلا به طیف گسترده ای از اختلالات کف لگن، اغلب توصیه می شود در صورت احساس درد در حین دخول، گشادکننده های واژن را به درمان خود اضافه کنند.

پزشکان گشادکننده های واژن را معمولا برای موارد زیر توصیه می کنند:

دیسپارونی یا واژینیسموس. واژینیسموس تنگی دهانه واژن است که باعث ایجاد دیسپارونی یا درد در حین رابطه جنسی می شود. گاهی شدت این درد به حدی زیاد است که به طور کامل مانع فعالیت جنسی می شود.

تنگی واژن. این وضعیت ممکن است ناشی از باریک شدن قسمت فوقانی واژن پس از براکی تراپی واژینال (پرتودرمانی) در درمان سرطان دهانه رحم و آندومتر باشد.

سلامت بانوان

سندرم راکی تانسکی. این سندرم یک اختلال مادرزادی است که در دستگاه تناسلی زنان رخ می دهد. دستگاه تولید مثل در زنان مبتلا به این عارضه تکامل نیافته است. ابتلا به سندرم راکی تانسکی دخول را دردناک یا غیرممکن می کند.

پس از یائسگی. به دلیل استروژن پایین، واژن ممکن است تنگ شود و در نتیجه رابطه جنسی دردناکی را ایجاد می کند.

چگونه گشادکننده‌ واژن مناسب انتخاب کنیم؟

انواع مختلفی از گشادکننده واژن از پلاستیک سخت گرفته تا سیلیکون وجود دارد. اگر پزشک استفاده از گشادکننده واژن را برای درمان کف لگن توصیه کرده است، معمولاً باید از کوچکترین اندازه گشادکننده واژن استفاده کنید. کوچکترین اندازه حدود 4 اینچ طول دارد و عرض آن به اندازه دور انگشت است.

با کشش و تقویت دیواره های واژن می توانید به تدریج از سایزهای بزرگتر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ثبات و شکیبایی کلید استفاده از سایزهای بزرگتر است. در این فرآیند عجله نکنید. به یاد داشته باشید که در هنگام مقاربت جنسی آرامش خود را حفظ کنید تا عضلات واژن شما دچار سفتی و انقباض نشود.

چگونه از گشاد کننده واژن استفاده کنیم؟

استفاده از دیلاتور واژن کار سختی نیست. کل فرآیند، اگر به آرامی انجام شود، بیش از 10 تا 15 دقیقه طول نمی کشد.

هنگامی که برای اولین بار شروع به کار می کنید، یک روان کننده مبتنی بر آب را به کوچکترین گشادکننده موجود در کیت بمالید. برای وارد کردن دیلاتور روان کاری شده به داخل واژن، از فشار ملایم استفاده کنید. گشادکننده باید به راحتی وارد واژن شود. در هنگام قرار دادن دیلاتور باید کاملا احساس راحتی کنید، و نباید درد داشته باشید. پس از قرار دادن دیلاتور، مجموعه ای از تمرینات کگل را انجام دهید. انجام منظم این ورزش ها به شل شدن عضلات کف لگن شما کمک می کند.

سپس گشادکننده را به آرامی به مدت 5 تا 10 دقیقه داخل واژن خود حرکت دهید. در صورت نیاز و برای راحتی بیشتر می توانید مقدار دیگری روان کننده مبتنی بر آب به آن اضافه کنید. گشاد کننده را به آرامی به داخل و خارج واژن فشار دهید. انجام این کار به کشش طول واژن و تقویت عضلات این ناحیه کمک می کند. دیلاتور را به صورت دایره وار در داخل واژن خود بچرخانید. این حرکت به کشش عرض واژن کمک می کند. پس از انجام حرکات مختلف، می توانید دیلاتور را از واژن خود خارج کنید.

برای تمیز نگه داشتن دیلاتور، آن را با یک صابون ملایم بدون عطر در آب گرم بشویید. اجازه بدهید دیلاتور در مجاورت هوا  خشک شود و آن را در کیت خود نگهداری کنید.

نحوه استفاده صحیح از گشاد کننده های واژن

استفاده از دیلاتور یا گشادکننده های واژن کار چندان سختی نیست. اما با این حال دقت به نکات زیر به شما کمک می کند که بهتر بتوانید از گشادکننده های واژن استفاده کنید:

  • در صورت احساس درد استفاده از دیلاتور را فورا متوقف کنید.
  • اگر نمی توانید دیلاتور را تا انتها داخل واژن قرار دهید، نگران نشوید. پس از مدتی استفاده مداوم می توانید آن را کمی عمیق تر وارد واژن کنید.
  • اگر به هیچ وجه نمی توانید دیلاتور را وارد واژن کنید و یا استفاده از آن باعث درد شدیدی می شود، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • هنگام قرار دادن دیلاتور هرگز آن را فشار ندهید. در عوض، آن را به آرامی وارد کنید تا زمانی که مقداری کشش عضلانی در واژن احساس شود.
  • دیلاتور را با زاویه کمی رو به پایین و به سمت ستون فقرات در داخل واژن قرار دهید. این وضعیت دقیقا مشابه نحوه قرار گرفتن تامپون در داخل واژن است.
  • تمرینات کگل را برای شل کردن عضلات کف لگن انجام دهید و اگر در هنگام قرار دادن دیلاتور احساس تنش شدید دارید یا نمی توانید آن را به طور کامل در واژن قرار دهید، کمی نفس عمیق بکشید.

چرا باید از گشادکننده‌ واژن استفاده کنم؟

یک واژن سالم دارای خاصیت کشسانی و ارتجاعی زیادی است در نتیجه دخول به راحتی و بدون درد انجام می شود.

در بیمارانی که تحت عمل جراحی واژینوپلاستی قرار گرفته اند، استفاده از دستگاه دیلاتور به حفظ اتساع کانال واژن کمک می کند. این دستگاه همچنین در پیشگیری از تنگی واژن بسیار موثر است. تنگی واژن وضعیتی است که در آن کانال واژن در نتیجه تجمع بافت اسکار باریک و کوتاه تر می شود. در اینگونه موارد برای باز نگه داشتن واژن می توان از دیلاتور استفاده کرد.

همچنین یکی دیگر از کاربردهای مهم دستگاه دیلاتور در افراد مبتلا به واژینیسموس است. واژینیسموس به انقباض غیر عادی عضلات واژن گفته می شود. این اختلال با درد بیش از حد در حین رابطه جنسی همراه است. خانم های مبتلا به واژینیسموس به دلیل درد شدید از برقراری رابطه جنسی دچار ترس شدید هستند. درد و انقباض غیر عادی عضلات واژن گاهی به حدی زیاد است که مانع وارد شدن آلت مرد به داخل واژن می شود. در این موارد استفاده از دیلاتور می تواند به بازگرداندن خاصیت ارتجاعی کانال واژن و پیشگیری از انقباض غیر عادی عضلات این ناحیه کمک کند.

گشادکننده‌ واژن چه مدت باید در واژن بماند؟

کل فرآیند درمان از ابتدا تا انتها 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. می توانید دیلاتور را به مدت 20 تا 30 دقیقه در داخل واژن بگذارید و تمرینات کگل را انجام دهید. در طول تمرینات دیلاتور را در داخل واژن بچرخانید تا واژن گشاد شود. همچنین می توانید دیلاتور را به آرامی و به صورت عمیق وارد واژن کنید تا کانال واژن دوباره خاصیت ارتجاعی خود را به دست آورده و طولانی تر شود.

دیلاتور را باید حداقل 1 تا 3 بار در هفته استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است متوجه مقدار کمی لکه بینی یا خون شوید. این پدیده کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی یا مراجعه به پزشک نیست. اما در صورتی که مقدار خونریزی زیاد بوده و یا همراه با ترشحات باشد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

گشاد کننده واژن را در چه سایزی تهیه کنم؟

گشادکننده واژن و نحوه استفاده آن || پزشکت

واژن یک کانال کشسانی و عضلانی است که شکل و اندازه آن در بین خانم ها می تواند متفاوت باشد. طول واژن به طور متوسط کمی بیش از 7 سانتی متر است. قبل از خرید گشادکننده واژن، با پزشک خود در مورد انواع مختلف گشادکننده ها صحبت کنید. شما می توانید از داروخانه ها کیت هایی را بخرید که دارای انواع مختلف گشادکننده های واژن در طول ها و عرض های مختلف هستند.

نکات مهم بعد از استفاده از گشادکننده‌ واژن

بهداشت ناحیه تناسلی به خصوص در خانم ها در پیشگیری از ابتلا به عفونت های مختلف بسیار مهم است. رعایت نکات زیر بعد از استفاده از دیلاتور در حفظ سلامت بیشتر به شما کمک می کند:

  • در صورتی که احساس می کنید به یک بیماری یا عفونت مبتلا هستید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
  • برای پیشگیری از ابتلا به عفونت پس از خارج کردن دیلاتور ناحیه تناسلی خود را از جلو به عقب پاک کنید.
  • پس از استفاده از دیلاتور و انجام تمرینات کگل، دیلاتور را خارج کنید و دست های خود را با آب و صابون ملایم کاملا بشویید.

پس از گذاشتن دیلاتور در کانال واژن ممکن است مقداری خونریزی مشاهده کنید. این خونریزی به دلیل اتساع واژن رخ می دهد و نگران کننده نیست. اما اگر مقدار خونریزی بیش از حد است، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

استفاده از گشادکننده‌ واژن بعد از واژینوپلاستی

واژینوپلاستی نوعی جراحی زیبایی واژن در زنان است و به تنگ کردن کانال واژن گفته می شود. در این عمل جراحی پزشک کانال واژن که خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است را برای استحکام بیشتر تنگ می کند. این عمل جراحی برای خانم هایی که زایمان های طبیعی متعدد داشته اند مناسب است. زیرا زایمان طبیعی باعث کشیدگی شدید کانال زایمان و در نتیجه شل و گشاد شدن این ناحیه می شود. این شل شدگی قابل بازگشت نیست و به همین علت استفاده از عمل زیبایی واژینوپلاستی به این خانم ها توصیه می شود. استفاده از دیلاتور بعد از عمل واژینوپلاستی جزء مراقبت های مهم پس از عمل است. بنابراین پیش از عمل جراحی باید حتما یک مجموعه دیلاتور یا گشادکننده واژن تهیه کنید. این کیت ها حاوی دیلاتورهایی در اندازه ها و ابعاد مختلف هستند.

استفاده از گشادکننده های واژن پس از عمل در اغلب موارد با کمی ناراحتی، حساسیت، احساس کشش و درد همراه است. استفاده مداوم از این وسیله به تدریج باعث کاهش درد می شود.

سخن آخر در مورد گشادکننده‌ واژن

 گشادکننده‌های واژن لوله‌های پلاستیکی یا سیلیکونی سختی هستند که طول و دور آن‌ها با هم متفاوت است. گشادکننده‌های واژن اغلب برای خانم‌های یائسه توصیه می شود. همچنین خانم هایی که واژن آنها به دلیل بیماری یا درمان‌های خاص باریک شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده است، می توانند از این دستگاه استفاده کنند. خشکی و یا تنگ بودن واژن باعث درد شدید در حین مقاربت جنسی می‌شود. گشادکننده های واژن در صورت استفاده منظم می توانند به تقویت عضلات کف لگن کمک کنند.

بنابراین در صورت احساس درد هنگام رابطه جنسی در دوران پس از یائسگی یا به دلیل ابتلا به بیماری، حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک پس از معاینه لگن، تعیین می‌کند که آیا برای به دست آوردن قابلیت ارتجاعی یا کمک به شل شدن عضلات واژن نیاز به تقویت کف لگن و کشش واژن دارید یا خیر. همچنین در صورت نیاز پزشک متخصص زنان شما را به یک فیزیوتراپیست معرفی می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز