لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

کلامیدیا در دوران بارداری

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کلامیدیا شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) در ایالات متحده است. اما در بارداری، کلامیدیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به عوارض مختلفی از جمله زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد در نوزادان شود. همچنین ممکن است باعث انتقال عفونت از مادر باردار به جنین در حین زایمان شود. برهمین اساس ما در این مقاله از پزشکت علائم کلامیدیا در دوران بارداری، تشخیص، درمان، عوارض و زمان مراجعه به پزشک را مورد بحث قرار خواهیم داد تا بتوانید هر آنچه که مربوط به این عفونت در دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، را در این مقاله بخوانید.

علائم کلامیدیا در دوران بارداری

در بسیاری از موارد، کلامیدیا هیچ علامتی ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و ممکن است بدون اینکه متوجه باشید به این بیماری مبتلا باشید. به همین دلیل کلامیدیا گاهی اوقات به عنوان عفونت خاموش نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که 5٪ تا 30٪ از زنان مبتلا به کلامیدیا علائم دارند. علائم ناشی از این عفونت مقاربتی ممکن است هفته ها پس از قرار گرفتن در معرض کلامیدیا طول بکشد تا بروز پیدا کنند. علائم احتمالی کلامیدیا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تکرر ادرار
  • درد شکم
  • احساس درد هنگام رابطه جنسی
  • درد در لگن
  • خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی
  • ترشحات موکوس یا چرک از واژن
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • خونریزی واژینال که با دوره قاعدگی مرتبط نیست.

اگر علائم کلامیدیا را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید یا مشکوک هستید که شما یا شریک جنسیتان به کلامیدیا مبتلا شده اید، با یک پزشک قرار ملاقات بگذارید. آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند آزمایشاتی را برای تشخیص احتمالی عفونت در شما و حتی رد آن، تجویز کنند.

نمونه ادرار در بارداری|| پزشکت

تشخیص کلامیدیا در بارداری

کلامیدیا را تنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از طریق شرایط آزمایشگاهی تشخیص داد. تشخیص به دو صورت انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود:

  • سواب واژن شامل استفاده از یک پنبه برای پاک کردن قسمت داخلی واژن است.
  • نمونه ادرار شامل ادرار کردن در ظرف جمع آوری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

حساس ترین نوع آزمایش، تست تقویت اسید نوکلئیک (NAAT) است. سواب واژینال بهترین نمونه برای آزمایش برای زنان است. در برخی موارد، فرد ممکن است تصمیم بگیرد که یک سواب واژینال را خودش جمع آوری کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) غربالگری کلامیدیا را در اولین ویزیت قبل از تولد برای همه افراد باردار کمتر از 25 سال و افراد مسن تر از 25 سال اما در معرض خطر ابتلا به عفونت کلامیدیا توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

CDC توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند برای افراد باردار زیر 25 سال یا در معرض خطر بالا، آزمایش مجدد کلامیدیا در سه ماهه سوم بارداری انجام شود. در زنانی که نتایج آزمایش آنها مثبت است باید سه تا چهار هفته پس از درمان و دوباره در سه ماه بعد آزمایش تکرار شود.

آیا امکان ابتلا به کلامیدیا در دوران بارداری وجود دارد؟

زنان در دوران بارداری ممکن است به بیماری های مقاربتی مبتلا شوند. حتی احتمال دارد به همان روشی که افرادی که باردار نیستند ممکن است آلوده شوند.

بارداری هیچ اثر محافظتی در برابر بیماری های مقاربتی ارائه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم در دوران بارداری همچنان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند زنان را در معرض کلامیدیا و سایر بیماری های مقاربتی قرار دهد. تنها راه برای پیشگیری از ابتلا به کلامیدیا در دوران بارداری این است که هیچ گونه رابطه جنسی نداشته باشید، از جمله:

سلامت بانوان
  • رابطه جنسی واژینال
  • رابطه جنسی دهانی
  • سکس مقعدی

برای کسانی که در دوران بارداری فعالیت جنسی را انتخاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، خطر ابتلا به کلامیدیا ممکن است با موارد زیر کاهش یابد:

  • استفاده صحیح از کاندوم هنگام رابطه جنسی
  • داشتن رابطه جنسی با فردی که آزمایش داده و نتیجه آزمایش STI منفی دریافت کرده است.

کلامیدیا چقدر شایع است؟

کلامیدیا شایع ترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده است. در سال 2018 تقریباً 4 میلیون عفونت کلامیدیا در ایالات متحده وجود داشت. با این حال، تشخیص و بررسی همه موارد دشوار است زیرا بسیاری از افراد به دلیل نداشتن علائم از ابتلای خود به کلامیدیا بی اطلاع هستند.

تقریباً از هر 20 نفر بین 14 تا 24 سال که از نظر جنسی فعال هستند، یک نفر مبتلا به کلامیدیا است. در سال 2019، میزان کلامیدیا در میان سیاه پوستان در ایالات متحده بیش از شش برابر میزان عفونت در میان سفیدپوستان بود.

عوارض کلامیدیا در بارداری

عفونت کلامیدیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز عوارض مختلفی شود. در صورت عدم درمان، کلامیدیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به لوله های فالوپ و رحم انتشار یابد. کسانی که بیش از یک بار به کلامیدیا مبتلا شده اند در معرض خطر این عوارض هستند. این وضعیت حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث بیماری التهابی لگن (PID) شود. PID می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به طور دائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به سیستم تولید مثل آسیب برساند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • ناباروری
  • حاملگی خارج از رحم (تخمک بارور شده در محلی غیر از رحم کاشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، غیرقابل دوام است و زندگی فرد باردار را تهدید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند).
  • کلامیدیا درمان نشده همچنین خطر ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یا انتقال HIV به شخص دیگری را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

درد و التهاب در بارداری|| پزشکت

آرتریت واکنشی نیز ممکن است به دلیل عفونت کلامیدیا رخ دهد. این وضعیت با عفونت (مانند کلامیدیا) در سایر نقاط بدن مانند واژن شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آرتریت واکنشی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درد یا التهاب در مفاصل شود. مفاصلی که معمولاً تحت تأثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند شامل موارد زیر است:

  • انگشت پا
  • مچ پا
  • زانو

درمان کلامیدیا در دوران بارداری

کلامیدیا را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با موفقیت با مصرف آنتی بیوتیک درمان کرد. روند درمانی ممکن است یک دوز آنتی بیوتیک یا یک دوره آنتی بیوتیک هر روز به مدت هفت روز باشد. آنتی بیوتیک ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند کلامیدیا را درمان کنند، اما آسیب ناشی از عوارض عفونت مانند PID را برطرف نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

آنتی بیوتیک ها در بارداری

انواع آنتی بیوتیک های مورد استفاده به منظور درمان کلامیدیا برای استفاده در بارداری بی خطر هستند. آنتی بیوتیک ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند که معمولاً بر سیستم گوارشی تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. آنها عبارتند از:

  • اسهال
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • درد در ناحیه شکم
  • فقدان اشتها
  • سوء هاضمه
  • نفخ

افرادی که برای کلامیدیا تحت درمان قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند باید تا زمانی که عفونت از بین رفته است از رابطه جنسی خودداری کنند. این امر از انتقال STI به شریک جنسی جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند:

  • در صورت مصرف یک نوبت آنتی بیوتیک، تا یک هفته پس از مصرف دارو نباید رابطه جنسی داشته باشید.
  • اگر آنتی بیوتیک به مدت یک هفته به صورت روزانه تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، تا زمانی که تمام آنتی بیوتیک های دوره مصرف نشده اند، نباید رابطه جنسی داشته باشید.

کلامیدیا و ناباروری

کلامیدیا در جوانانی که رابطه جنسی دارد تا حدودی شایع است. بیش از نیمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از تمام عفونت ها شامل افراد 18 تا 24 ساله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید در طول تماس جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی با شریک آلوده به کلامیدیا مبتلا شوید. این بیماری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ترشح آلت تناسلی در مردان و ناباروری در زنان شود. همچنین ممکن است باعث بروز بیماری های جدی در نوزادان مادران آلوده شود.

بسیاری از زنان و برخی از مردان به کلامیدیا مبتلا هستند اما از آن اطلاعی ندارند. حتی بدون علائم، این بیماری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث عوارض، به ویژه ناباروری شود. هرچه عفونت دیرتر درمان شود، ممکن است عوارض بیشتری را وارد کند.

اگر علائم ظاهر شوند، معمولاً در عرض چند هفته پس از مواجهه ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. مردان و زنان ممکن است با ادرار دردناک، ترشح غیر طبیعی از مجرای ادرار یا هر دو مواجه شوند. زنان همچنین ممکن است درد شکم، خونریزی و ترشحات غیر طبیعی از واژن داشته باشند. علائم معمولاً در عرض یک تا سه هفته پس از آلوده شدن ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و ممکن است بسیار خفیف باشند.

در صورت عدم درمان، کلامیدیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به آسیب به سیستم تولید مثل شود. طبق CDC، در زنان، عفونت کلامیدیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به رحم یا لوله های فالوپ گسترش یابد و باعث بیماری التهابی لگن (PID) شود. PID می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به لوله های فالوپ و رحم آسیب برساند و باعث درد مزمن، ناباروری و حاملگی خارج رحمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. زنانی که کلامیدیا دارند نیز در معرض خطر بسیار بیشتری برای آلوده شدن به HIV هستند. در مردان، عوارض ناشی از کلامیدیا نادر است.

درمان کلامیدیا در بارداری|| پزشکت

سوالات متداول

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان کلامیدیا را در دوران بارداری درمان کرد؟

کلامیدیا را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با موفقیت با آنتی بیوتیک ها درمان کرد. افراد باردار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با خیال راحت از آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان این عفونت استفاده کنند.

کلامیدیا چگونه بر بارداری من تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد؟

ابتلا به کلامیدیا در دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. در زنان باردار مبتلا به کلامیدیا، خطر شکستن زودهنگام کیسه آب آنها که باعث زایمان زودرس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. همچنین کلامیدیا در دوران بارداری نیز با وزن کم هنگام تولد همراه است.

آیا نوزاد من می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کلامیدیا را از من بگیرد؟

در میان سایر عوارض، کلامیدیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به صورت عمودی (از فرد باردار به نوزاد) در هنگام تولد منتقل شود. همانطور که کودک از کانال زایمان عبور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، ممکن است در معرض کلامیدیا قرار گیرد و در حین زایمان آلوده شود. آنها همچنین ممکن است دچار عفونت های ریه مانند ذات الریه یا عفونت های چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند ورم ملتحمه شوند.

آیا کلامیدیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث سقط جنین شود؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد کلامیدیا باعث سقط جنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با این حال، عفونت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به عوارض دیگری از جمله زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد شود.

سخن آخر

کلامیدیا یک عفونت شایع مقاربتی است. احتمال ابتلا به کلامیدیا در دوران بارداری وجود دارد. بارداری هیچ محافظتی در برابر بیماری های مقاربتی ندارد. افراد باردار مبتلا به کلامیدیا ممکن است عوارض مختلفی از جمله زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را تجربه کنند. کلامیدیا را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با موفقیت با آنتی بیوتیک ها درمان کرد و این داروها برای افراد باردار بی خطر هستند.

مقابله با تشخیص STI در دوران بارداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بسیار دلهره آور باشد، اما شما تنها نیستید. اگر باردار و مشکوک به کلامیدیا هستید، در تماس با پزشکت برای دریافت مشاوره با متخصصین پزشکی کوتاهی نکنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز