لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه استفراغ در بارداری را متوقف کنیم؟

چگونه استفراغ در بارداری را متوقف کنیم؟

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


استفراغ در بارداری به خصوص در سه ماهه اول شایع است. به این وضعیت حالت تهوع صبحگاهی نیز می گویند. اکثر زنان در دوران بارداری در هر زمانی از روز تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند. علائم معمولا از هفته ششم بارداری شروع می شود و تا هفته چهاردهم برطرف می شود. با این حال، برخی از زنان ممکن است آن را در طول بارداری خود تجربه کنند.

در حالی که حالت تهوع صبحگاهی یک علامت رایج است، دفعات مکرر استفراغ می تواند شما را دچار کم آبی بدن و خستگی کند. ما در این مقاله سعی کرده ایم چندین راه حل برای استفراغ در دوران بارداری را بررسی کنیم که ممکن است برای شما موثر باشند، پس ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

علت استفراغ در دوران بارداری چیست؟

علت دقیق استفراغ در دوران بارداری هنوز مشخص نشده است. اما اعتقاد بر این است که ترکیبی از تغییرات فیزیکی که بدن زنان در دوران بارداری متحمل می شود، ممکن است باعث آن شود. دلایل احتمالی استفراغ در دوران بارداری، عبارتند از:

  • استرس
  • معده حساس
  • تقویت حس بویایی
  • افزایش سطح استروژن
  • افزایش گنادوتروپین کوریونی انسان (HCG)
  • علائم استفراغ و سابقه حالت تهوع در بارداری قبلی
  • اگر دوقلو باردار هستید، ممکن است بیشتر مستعد استفراغ باشید.

اگر مستعد ابتلا به بیماری حرکتی هستید، احتمال بیشتری وجود دارد که در دوران بارداری حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنید.

علائم تهوع صبحگاهی در بارداری چیست؟

در حالی که برخی از زنان در دوران بارداری فقط صبح ها تهوع و استفراغ را تجربه می کنند، اکثر آنها به طور متناوب و در تمام طول روز حالت تهوع دارند. علائم رایج آن شامل افزایش تولید بزاق، حساسیت به بو و تغییر طعم است.

Hyperemesis gravidarum یک وضعیت پزشکی است که حالت تهوع و استفراغ منجر به کاهش وزن حدود 5٪ یا بیشتر در یک زن باردار می شود. حتی ممکن است بدن زن دچار کم آبی شدید شود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. خیلی بدتر از حالت تهوع معمولی و حالت تهوع صبحگاهی است.

در زیر برخی از درمان‌های خانگی شگفت‌انگیز برای حالت تهوع در بارداری وجود دارد که می‌توانند تاثیرات سریعی داشته باشند و به درمان حالت تهوع و حالت تهوع صبحگاهی به مرور زمان کمک کنند.

چگونه به طور طبیعی استفراغ در بارداری را متوقف کنیم؟

چگونه استفراغ در بارداری را متوقف کنیم؟

برخی درمان های خانگی برای جلوگیری از استفراغ در دوران بارداری وجود دارد. اما اگر چه بیشتر این درمان ها توسط علم و بارداری حمایت می شوند، قبل از استفاده از هر یک از این مواد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پرتقال

بوی تازه و سیتریک پرتقال می تواند تقریباً به محض تماس با سوراخ های بینی حالت تهوع را از بین ببرد. یک قاشق چایخوری پودر پوست پرتقال را بردارید و آن را بمکید. بعد از مدتی یک فنجان آب پرتقال بنوشید. هر زمان که احساس تهوع یا ناراحتی کردید این کار را انجام دهید.

سلامت بانوان

آب

اگر در دوران بارداری دچار استفراغ شدید، باید مصرف آب خود را افزایش دهید. سعی کنید کمی آب بنوشید تا بررسی کنید که آیا معده شما می تواند آن را تحمل کند یا خیر. برای جلوگیری از کم آبی بدن باید به یاد داشته باشید که حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید. همچنین می توانید مقداری تکه یخ را بمکید تا حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهید.

ویتامین B6

مصرف غذاهای غنی از ویتامین B6 ممکن است تأثیر مثبتی بر حالت تهوع صبحگاهی و حالت تهوع مداوم داشته باشد. حبوبات، آجیل، سویا، مرغ و ماهی حاوی مقادیر کافی ویتامین B6 هستند. پزشکان همچنین ممکن است مکمل های ویتامین B6 (10-25 میلی گرم) را توصیه کنند که سه بار در روز مصرف شود. با این حال، برای دوز مناسب مکمل ها برای شما با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. خوددرمانی نکنید. برای دوز مناسب مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی حاوی منتول است که به آن بو و طعم مشخصی می دهد. طعم و بوی نعناع به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک می کند. برگ های نعناع را به مدت 10 دقیقه در آب داغ قرار دهید. صاف کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. برای مقابله با حالت تهوع دوران بارداری، مقداری عسل اضافه کنید و چای نعناع را میل کنید. از طرف دیگر، می توانید فقط این برگ ها را بو کنید یا بجوید. این کار را حداقل 2 بار در روز انجام دهید.

دارچین

دارچین یک ادویه پرکاربرد برای پخت و پز است. دارای خواص ضد استفراغ است که می تواند به تسکین حالت تهوع و استفراغ کمک کند. چوب دارچین را حدود 10 دقیقه در یک فنجان آب داغ قرار دهید. اجازه دهید کمی خنک شود و مقداری عسل به آن اضافه کنید. چای دارچین بنوشید. همچنین می توانید برای تسکین حالت تهوع و استفراغ مقداری آدامس دارچینی بجوید. حداقل 2 بار در روز چای دارچین بنوشید.

زنجبیل

چگونه استفراغ در بارداری را متوقف کنیم؟

زنجبیل یک داروی اثبات شده برای استفراغ و حالت تهوع است. رایحه تازه زنجبیل می تواند به رفع حالت تهوع کمک کند، در حالی که اثرات ضد اسپاسم آن ماهیچه های روده شما را آرام می کند. زنجبیل را به مدت 10 دقیقه در یک فنجان آب داغ بخار پز کنید. قبل از اینکه مقداری عسل به آن اضافه کنید، آن را صاف کنید و بگذارید کمی خنک شود. چای گرم زنجبیل را به آرامی میل کنید. می توانید 2 تا 3 بار در روز چای زنجبیل بنوشید.

لیمو

طعم و عطر مرکباتی لیمو باعث تسکین فوری حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار می شود. علاوه بر این، لیمو منابع غنی از مواد معدنی مختلف است که برای بهبود سلامت کلی شما مفید است. آب نصف لیمو را بگیرید و با یک لیوان آب مخلوط کنید. کمی عسل اضافه کنید و آب لیمو را مصرف کنید. همچنین می توانید لیمو را بمکید و عطر آن را عمیقاً استشمام کنید. زمانی که احساس تهوع کردید فورا این کار را انجام دهید.

رازیانه

دانه های رازیانه دارای عطر و طعم فوق العاده و خواص ضد تهوع هستند. بنابراین، آنها می توانند به سرعت از حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری خلاص شوند. یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. به مدت 5 تا 10 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. دمنوش رازیانه را صاف کرده و مصرف کنید. می توانید بعد از اینکه کمی خنک شد مقداری عسل نیز به چای اضافه کنید. از طرف دیگر، می توانید مقداری دانه رازیانه بجوید.  این چای را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید.

جوانه گندم

جوانه گندم منبع غنی ویتامین B6 است که به درمان تهوع و استفراغ در زنان باردار کمک می کند. آن را به یک فنجان شیر گرم اضافه کنید. خوب هم بزنید تا حل شود. عسل را برای طعم بهتر به آن اضافه کنید. این مخلوط را می توانید چندین بار در روز مصرف کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب یک سرکه قلیایی ساز است. این فعالیت ACV در حفظ pH بدن و خنثی کردن محتوای اسید در معده بسیار مفید است، بنابراین حالت تهوع و حالت تهوع صبحگاهی را درمان می کند. با این حال، هیچ مطالعه علمی برای اثبات اثربخشی ACV برای تهوع صبحگاهی وجود ندارد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب سرد مخلوط کنید. کمی عسل به این مخلوط اضافه کنید و مصرف کنید. این مخلوط را هر شب یک بار بنوشید.

ماست

ماست منبع غنی از پروبیوتیک ها است. پروبیوتیک ها باکتری های خوبی هستند که به هضم کمک می کنند، که به نوبه خود می تواند به کاهش علائم استفراغ در دوران بارداری کمک کند. یک کاسه ماست ساده مصرف کنید. این کار را 1-2 بار در روز انجام دهید.

کیوی

کیوی سرشار از فولات است که یک ماده مغذی مهم در دوران بارداری است. تکه های کیوی و موز را با آب مخلوط کنید. عسل را اضافه کنید و آب گوارا را بنوشید. همچنین می توانید کیوی را به تنهایی مخلوط کرده یا بخورید. هر زمان که احساس تهوع داشتید این کار را انجام دهید.

میخک

از میخک در طب عامیانه برای رفع حالت تهوع صبحگاهی استفاده می شده است. آنها حاوی ترکیبی به نام اوژنول هستند که عطر و طعم قوی به آنها می دهد. این به درمان استفراغ و حالت تهوع کمک می کند. همچنین اثر تسکین دهنده بر روی معده شما دارد. میخک ها را به مدت 10 دقیقه در یک فنجان آب داغ قرار دهید. صاف کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. مقداری عسل اضافه کنید. می توانید 2 بار در روز چای میخک بنوشید.

سوپ سبزیجات

چگونه استفراغ در بارداری را متوقف کنیم؟ | پزشکت

از آنجایی که استفراغ باعث کم آبی بدن شما می شود، توصیه می کنیم مصرف مایعات خود را پس از استفراغ در دوران بارداری افزایش دهید. وقتی فهمیدید معده شما می تواند آب را تحمل کند، می توانید شروع به مصرف آبگوشت و سوپ های تهیه شده از سبزیجات یا مرغ کنید. اینها مایعات شفافی هستند که نه تنها کالری مورد نیاز شما را تامین می کنند، بلکه معده شما را برای غذاهای جامد نیز آماده می کنند.

بادام

بادام منبع غنی از مواد مغذی مختلف است. اعتقاد بر این است که محتوای پروتئین بالای بادام باعث تسکین حالت تهوع صبحگاهی می شود. آنها همچنین به هضم غذا کمک می کنند، که به نوبه خود می تواند به کاهش حالت تهوع و درمان تهوع صبحگاهی کمک کند. برای مقابله با حالت تهوع صبحگاهی و استفراغ در دوران بارداری به طور طبیعی هر شب مقداری بادام خیس خورده مصرف کنید. همچنین می توانید مقدار کمی بادام را در طول روز میل کنید.

از آنجایی که استفراغ های مداوم می تواند باعث کم آبی شدید بدن شود، مهم است که بدن خود را با مواد مغذی با مصرف مواد مغذی و مواد غذایی و مایعات غنی از ویتامین مقوی کنید.

بعد از استفراغ در بارداری چه بخوریم؟

این نکات به شما کمک می کند پس از بازگشت اشتهایتان و بهبود شرایط عمومی خود، به رژیم غذایی عادی خود بازگردید.

مصرف مایعات خود را افزایش دهید.

هر روز 6-8 لیوان آب بنوشید. دمنوش های گیاهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای تسکین سریع، سرکه سیب و عسل را در آب مخلوط کرده و بنوشید. این می تواند به تسکین احساس بی حالی که ممکن است بعد از استفراغ تجربه کنید کمک کند.

غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنید.

مطالعات نشان می دهد که مصرف غذاهای غنی از پروتئین می تواند حالت تهوع را سرکوب کند. همچنین می تواند به انتقال انرژی به بدن شما کمک کند. زنجبیل می توانند به کاهش علائم همراه با حالت تهوع کمک کنند. می توان آن را به عنوان چای یا آب نبات زنجبیل خشک یا بیسکویت زنجبیلی و غیره مصرف کرد.

نکات پیشگیری از حالت تهوع در بارداری

چگونه استفراغ در بارداری را متوقف کنیم؟ | پزشکت

همانطور که می دانید، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. در زیر چند نکته برای کمک به مقابله با استفراغ در دوران بارداری ذکر شده است.

  • بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز نکشید.
  • با قدم زدن یا باز کردن پنجره هوای تازه دریافت کنید.
  • میان وعده های کوچک را در فواصل زمانی معین میل کنید.
  • از خوردن غذاهایی که باعث تهوع شما می شوند، خودداری کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید و در فواصل زمانی معین چرت های کوچک داشته باشید.
  • بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب بلند نشوید. قبل از بلند شدن از رختخواب چند دقیقه بنشینید و استراحت کنید.
  • غذاهایی را مصرف کنید که در دمای سرد یا معمولی سرو می شوند. این به این دلیل است که غذاهای گرم عطر قوی تری دارند و ممکن است باعث استفراغ شوند.
  • از غذاهای تند، سرخ شده و چرب دوری کنید زیرا دستگاه گوارش شما را تحریک می کنند و هضم آنها سخت است.
  • در طول روز مایعات بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • سعی کنید از مچ بند طب فشاری روی مچ دست خود استفاده کنید. اگرچه این نوار برای کمک به کسانی که به راحتی دچار این وضعیت می شوند طراحی شده است، اما برای جلوگیری از استفراغ و تهوع صبحگاهی توسط زنان باردار نیز استفاده می شود.

حالت تهوع صبحگاهی، طبیعی است و اثرات نامطلوبی بر شما یا جنین ندارد. با این حال، می تواند ناامید کننده باشد. این داروهای طبیعی می توانند به تسکین حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری کمک کنند. با این حال، اگر حملات شدید یا طولانی مدت استفراغ را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین، قبل از امتحان هر یک از داروهای فوق، حتماً با ماما یا متخصص زنان زایمان خود مشورت کنید.

سوالات متداول در مورد حالت تهوع در بارداری

در چه صورتی بیشتر دچار تهوع صبحگاهی می شوید؟ اطلاعات متناقضی در این زمینه وجود دارد. در حالی که یک مطالعه بیان کرد که زنانی که دختر به دنیا آورده‌اند، تهوع صبحگاهی بیشتری را تجربه می‌کنند، مطالعه دیگری نشان داد که میزان تهوع صبحگاهی در زنان دارای جنین پسر بیشتر است.

چرا در دوران بارداری استفراغ نمی کنم؟ زنانی که بیماری حرکتی را تجربه می کنند یا به راحتی با بوهای خاصی تحریک می شوند، در دوران بارداری بیشتر مستعد ابتلا به تهوع صبحگاهی هستند. بنابراین، اگر سابقه چنین تجربه‌ای نداشته‌اید، این احتمال وجود دارد که در دوران بارداری استفراغ یا حالت تهوع نداشته باشید و این کاملاً طبیعی است.

بعد از استفراغ در دوران بارداری چه غذاهایی بخورم؟ اگر اغلب دچار تهوع صبحگاهی می‌شوید، قبل از بلند شدن از رختخواب مقداری کراکر یا نان تست بجوید. همچنین می توانید از رژیم غذایی BRAT که حاوی موز، برنج، سس سیب و نان تست است پیروی کنید. همچنین در طول روز آب، آبمیوه تازه و سوپ بنوشید.

استفراغ در دوران بارداری از چه زمانی شروع می شود؟ احساس تهوع معمولاً در هفته ششم بارداری شروع می شود، اما ممکن است در هفته چهارم بارداری نیز شروع شود. علائم استفراغ معمولاً تا هفته چهاردهم بارداری برای اکثر زنان ناپدید می شود. اما برای مقدار مشخصی، استفراغ و تهوع صبحگاهی ممکن است هر از چند گاهی در طول بارداری خود را نشان دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز