لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تکرر ادرار در طول شب می تواند تا حدودی آزار دهنده و مشکل ساز باشد این در حالی است که از بهداشت نامناسب خواب و اختلال عملکرد شبانه روزی گرفته تا بیماری های زمینه ای مانند مشکلات ذخیره سازی مثانه، می توانند منجر به تکرر ادرار در طول شب شوند. اما اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در شب زیاد ادرار می کنید و این موضوع برای شما مشکل ایجاد کرده بهتر است برای تشخیص علل احتمالی خود ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

‌تکرر ادرار شبانه چیست؟

بیدار شدن در طول شب برای ادرار کردن در اکثر افراد، به ویژه سالمندان اتفاق می افتد. طبق گفته کتابخانه ملی پزشکی، تکرر ادرار شبانه “نیاز بیماران به بیدار شدن در شب به طور منظم برای ادرار کردن است.”

توجه داشته باشید که تکرر ادرار شبانه، شب ادراری نیست. علیرغم آنچه بسیاری از مردم فکر می کنند، تکرر ادرار یک بیماری نیست، بلکه علامت هشدار دهنده از عدم رعایت بهداشت خواب، اختلال عملکرد شبانه روزی و سایر بیماری های زمینه ای است.

‌علائم تکرر ادرار چیست؟

به طور معمول، شما باید بتوانید شش تا هشت ساعت در طول شب بخوابید بدون اینکه مجبور باشید برای رفتن به دستشویی از جای خود بلند شوید. افرادی که در طول شب تکرر ادرار دارند بیش از یک بار در شب از خواب بیدار می شوند تا ادرار کنند. این وضعیت می تواند باعث اختلال در چرخه خواب طبیعی شود. علائم تکرر ادرار می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بیدار شدن بیش از یک بار در شب برای ادرار کردن.
  • ادرار کردن با حجم بیشتر (در صورت وجود پلی اوری).
  • خستگی، خواب آلودگی حتی پس از بیدار شدن از خواب. این به این دلیل است که تکرر ادرار می تواند چرخه خواب شما را مختل کند.

ادرار شبانه || پزشکتتکرر ادرار شبانه چقدر شایع است؟

از آنجایی که تقریباً همه حداقل یک بار در طول شب برای ادرار کردن از خواب بیدار می شوند، همانطور که در مجله اورولوژی ذکر شده است، “‌تکرر ادرار شبانه در بین افراد شایع است”. این بیماری بیشتر در سالمندان شایع بوده، اما بخش قابل توجهی از افراد جوان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

11 تا 35.2 درصد از مردان جوان 20 تا 40 ساله برای استفاده از دستشویی یک بار یا بیشتر از خواب بیدار می شوند. در بین زنان میزان شیوع تقریباً دو برابر (4/20 تا 9/43 درصد) است.

در جمعیت سالمند، حدود 68.9-93٪ از مردان 70 سال به بالا حداقل یک بار در طول خواب برای ادرار کردن از خواب بیدار می شوند. این در حالی است که میزان شیوع ادرار شبانه در زنان 1/74 تا 1/77 درصد است.

به طور کلی، حدود 16 تا 20 درصد از افراد جوان به طور منظم حداقل دو بار در هر شب برای ادرار کردن از خواب بیدار می شوند. در افراد مسن، این میزان شیوع تا 60 درصد افزایش می یابد. زنان نیز بیشتر مستعد تکرر ادرار شبانه هستند.

چه زمانی باید نگران تکرر ادرار باشم؟

با توجه به اینکه تکرر ادرار یک مسئله بسیار رایج است، آیا باید نگران آن باشید؟ پاسخ به این سوال که چه زمانی تکرر ادرار شبانه نگران کننده است، به عوامل مختلی بستگی دارد.

اگر حس به ادرار کردن در بیشتر شب‌ها فقط یک یا دو بار شما را از خواب بیدار می‌کند و پس از مراجعه به دستشویی رفتن برای خوابیدن مشکلی ندارید، این وضعیت زیاد نگران کننده نیست.

بیماری های کلیوی

اگر بیداری های نیمه شب و تکرر ادرار بر عملکرد روزانه شما تاثیری ندارد، تکرر ادرار شبانه نباید شما را نگران کند. این وضعیت کاملا طبیعی است و برای اکثر افراد ما اتفاق می افتد. به این موضوع توجه داشته باشید که نگرانی بیش از حد سطح اضطراب شما را بالا ببرد و باعث اختلال در خواب می شود.

تکرر ادرار شبانه به صورت نیاز به ادرار کردن بیش از دو بار در شب تعریف می شود که منجر به تکه تکه شدن بیش از حد خواب (بیدار شدن در طول شب) خواهد. این وضعیت به نوبه خود، به سرعت منجر به بی خواب می شود.

تکرر ادرار در شب حتی می تواند خطر و آسیب های ناشی از افتادن و سقوط شبانه را افزایش دهد.

سردرگمی و اینرسی خواب (بی‌خوابی) ناشی از بیدار شدن در نیمه‌شب، محیط تاریک و کاشی‌های لغزنده دستشویی در برخی موارد فقط خطر سقوط را افزایش می‌دهد. این امر به ویژه در میان سالمندان که احتمالاً با مشکلات حرکتی دست و پنجه نرم می کنند، بیشتر است. تخمین زده می شود که حدود یک چهارم تمام سقوط ها در افراد مسن یک شبه اتفاق افتاده است و تقریباً 25 درصد از این صدمات را می توان مربوط به تکرر ادرار شبانه دانست.

آیا باید برای پیشگیری از تکرر ادرار مصرف آب خود را کاهش دهم؟

بسیاری از افراد برای پیشگیری از تکرر ادرار و به خصوص در طول شب، سعی می کنند میزان آب مصرفی خودشان را کاهش دهند. متأسفانه، انجام این کار فقط باعث کم آبی بدن می شود که همین وضعیت می تواند منجر به بی خوابی گردد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که کم آبی خفیف باعث کاهش خلق و خو و عملکرد شناختی شما می شود.

به جای کاهش مصرف آب، بهداشت خواب خوب را با مصرف آب مورد نیاز بدن در ساعات اولیه روز رعایت کنید. بعد از بیدار شدن تا اواخر بعد از ظهر تا آنجا که می توانید آب (و سایر مایعات مفید) بنوشید. حداقل دو ساعت قبل از خواب، مصرف مایعات خود را کاهش دهید. تحقیقات نشان می دهد که قطع مصرف مایعات یک ساعت قبل از خواب برای افراد مبتلا به تکرر ادرار در طول شب کافی نیست.

علاوه بر پرهیز از مصرف بیش از حد مایعات، از مصرف مواد شبه ادرارآور مانند کافئین و الکل در زمان های مناسب خودداری کنید. از آنجایی که کافئین می تواند تا 10 تا 12 ساعت در سیستم شما باقی بماند، عادت “محدود کردن کافئین” را به برنامه بهداشت خواب خود اضافه کنید.

پیش آگهی تکرر ادرار شبانه چیست؟

از آنجایی که تکرر ادرار شبانه بر چرخه خواب شما تأثیر می گذارد، در صورت عدم درمان می تواند منجر به کم خوابی، خستگی، خواب آلودگی و تغییرات خلقی شود. با پزشک خود مشورت کنید و در مورد تغییرات سبک زندگی و گزینه های درمانی که می تواند به شما کمک کند راهنمایی بخواهید.

آیا تکرر ادرار قابل درمان است؟

اگر فکر می کنید ممکن است در طول شب تکرر ادرار داشته باشید، به پزشک خود مراجعه کنید. او ممکن است شما را برای درمان این عارضه به یک متخصص اورولوژی ارجاع دهد. اما به طور کلی، درمان تکرر ادرار معمولاً به علت اصلی آن بستگی دارد. اگر آپنه خواب منجر به وضعیت شما شده باشد، ممکن است به یک متخصص خواب یا متخصص ریه ارجاع داده شوید. اگر علت بزرگی پروستات باشد، احتمالا به داروها یا جراحی نیاز دارید. گزینه های درمانی برای تکرر ادرار، صرف نظر از علت، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جوراب های واریس بپوشید (این همچنین به جلوگیری از تجمع مایع کمک می کند).
  • مصرف مایعات را در عصر (به ویژه قهوه، نوشیدنی های کافئین دار و الکل) محدود کنید.
  • به زمان مصرف دیورتیک ها دقت کنید. (آنها را از اواسط تا اواخر بعد از ظهر، شش ساعت قبل از خواب مصرف کنید).
  • داروهای آنتی کولینرژیک (اینها می توانند علائم مثانه بیش فعال را کاهش دهند).

ادرار || پزشکتسوالات متداول

چند بار ادرار کردن در شب طبیعی است؟

بیدار شدن برای ادرار کردن یک یا دو بار در طول شب کاملا طبیعی است و بسیاری از ما با این مشکل روبرو هستیم. با این حال، هر تعداد بالاتر از دو بار در شب احتمالاً طول مدت خواب شما را کاهش می دهد و باعث کمبود و اختلال در خواب می شود.

آیا 5 بار ادرار کردن در شب طبیعی است؟

5 بار ادرار کردن در شب بسیار زیاد است زیرا الگوهای خواب طبیعی شما را مختل می کند و شما را از خواب باکیفیت باز می دارد. برای تشخیص دقیق و گزینه های درمانی مناسب برای توقف ادرار زیاد در شب، با یک متخصص پزشکی مانند یک اورولوژیست مشورت کنید.

چگونه می توانم تکرر ادرار در شب را متوقف کنم؟

تکرر ادرار شبانه علل زیادی دارد. شایع ترین علت تکرر ادرار، بهداشت نامناسب خواب است که با مصرف کافئین، الکل و مایعات بیش از حد نزدیک به زمان خواب ایجاد می شود. سایر عوامل احتمالی شامل اختلال عملکرد شبانه روزی و بیماری زمینه ای مانند مشکلات ذخیره سازی مثانه و اختلالات خواب است.

سخن آخر

تکرر ادرار یا پلی اوری شبانه، اصطلاح پزشکی برای ادرار بیش از حد در شب است. در طول زمان خواب، بدن ادرار کمتری تولید می کند که غلظت بیشتری دارد. این بدان معناست که اکثر افراد برای ادرار کردن نیازی به بیدار شدن در طول شب ندارند و می توانند به مدت 6 تا 8 ساعت بدون وقفه بخوابند.

اگر لازم است دو بار یا بیشتر در شب از خواب بیدار شوید تا ادرار کنید، ممکن است تکرر ادرار داشته باشید.

برای بسیاری از افراد، بیدار شدن برای ادرار کردن یک یا دو بار در طول شب طبیعی است.

از سوی دیگر، اگر واقعاً مرتباً برای ادرار کردن از خواب بیدار می‌شوید و به خاطر آن دچار کمبود خواب هستید، وقت آن رسیده است که دلایل اصلی آن را بررسی کنید. بهداشت نامناسب خواب مانند نوشیدن آب زیاد قبل از خواب معمولاً دلیل ادرار زیاد شما در شب است. تکرر ادرار همراه با اختلال عملکرد شبانه روزی مرتبط با افزایش سن و سایر علل زمینه ای مانند پلی اوری شبانه و مشکلات ذخیره مثانه، می تواند خواب و سطح انرژی در طول روز شما را مختل کند. پس بهتر است برای تشخیص علت اصلی وضعیت خود به متخصصین پزشکی مربوطه مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز