لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

هیکی چیست؟ چگونه از شر آن خلاص شویم؟

هیکی چیست؟ چگونه از شر آن خلاص شویم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


هیکی ، اساساً کبودی هایی است که وقتی رگ های خونی کوچکی به نام مویرگ های واقع در زیر پوست آسیب می‌بینند یا در اثر مکش یا گاز گرفتن آسیب می‌ بینند یا پاره می‌ شوند. خونی که از مویرگ های پاره نشت می کند در بافت اطراف جمع می شود و به صورت لکه های بنفش مایل به قرمز روی سطح ظاهر می شود. این نوع کبودی کاملاً بی ضرر است، اما ممکن است در هنگام لمس خفیف سوزش یا حساسیت ایجاد کند. درست مانند هر کبودی دیگری، هیکی ممکن است مدتی طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. با این حال، برخی از داروهای خاص ممکن است به کاهش سریع‌تر آن کمک کرده و کمتر آسیب ببیند.

توجه: به هیکی زمان بدهید تا بهبود یابد. این شرایط مانند هر کبودی دیگری، بدون درمان های تهاجمی، به آرامی خود به خود بهبود می یابد.

درمان های خانگی برای خلاص شدن از شر هیکی

در اینجا چند راه حل ساده وجود دارد که می تواند به شما کمک کند سریعتر از شر هیکی خلاص شوید:

از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

کمپرس سرد یک راه عالی برای تسکین هرگونه کبودی دردناک از جمله هیکی است. استفاده از دمای انجماد به حساسیت زدایی انتهای عصبی زیرین کمک می کند تا درد کمتری احساس کنید. این کار را با محدود کردن جریان خون در ناحیه مورد نظر انجام می‌دهد که اثر بی‌حسی دارد و التهاب و قرمزی را تسکین می‌دهد. ماساژ ملایم با کمپرس سرد ممکن است با دور کردن سلول های خونی از ناحیه آسیب‌دیده به کاهش انعقاد کمک کند.

نحوه استفاده:

  1. 2 تا 3 تکه یخ را در یک تکه پارچه یا دستمال کاغذی بپیچید.
  2. به آرامی هیکی خود را با این کیسه یخ به مدت 10 تا 15 دقیقه ماساژ دهید.
  3. این روش را چندین بار در روز برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

یک کمپرس گرم اعمال کنید.

اعمال گرما روی کبودی باعث افزایش گردش خون در زیر پوست می شود. این به پراکندگی سلول های خونی نشت‌شده در آن ناحیه کمک می‌کند و کبودی و قرمزی را محو می‌کند. بهتر است یک یا دو روز پس از هیکی از کمپرس گرم استفاده کنید، زیرا در این زمان مویرگ های خونی آسیب دیده شروع به بهبود می کنند.

نحوه استفاده:

  1. یک حوله را در آب گرم خیس کنید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی هیکی قرار دهید. برای این کار می توانید از یک بطری آب گرم نیز استفاده کنید.
  2. حوله را برای چند دقیقه بردارید و سپس استفاده را تکرار کنید.
  3. مطمئن شوید که آب خیلی داغ یا در حال جوش نباشد تا از سوختگی تصادفی جلوگیری شود.

توجه: در مراحل اولیه ایجاد کبودی باید از کمپرس سرد استفاده کرد تا از گسترش آن جلوگیری شود. برای کمک به بهبود کبودی باید حداقل یک روز بعد از کمپرس گرم استفاده کرد.

سعی کنید از آلوئه ورا استفاده کنید.

هیکی چیست؟ چگونه از شر آن خلاص شویم؟ || پزشکت

آلوئه ورا حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که می تواند به کاهش قرمزی و التهاب کمک کند. ژل آلوئه ورا می تواند پوست را آرام کند و هر گونه درد یا تورم روی هیکی شما را کاهش دهد. از این رو، استفاده موضعی از آلوئه ورا ممکن است به بهبود هیکی یا کبودی کمک کند.

نحوه استفاده:

  1. ژل آلوئه ورا تازه را از برگ های آلوئه ورا بگیرید یا از ژل خریداری شده در فروشگاه استفاده کنید.
  2. آن را به مدت 1 تا 2 ساعت منجمد کنید.
  3. ژل یخ زده را هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه روی هیکی خود بمالید.
  4. حداقل دو بار در روز برای نتایج سریع تکرار کنید.

ناحیه آسیب دیده را ماساژ دهید.

ماساژدرمانی بر روی هیکی می تواند جریان خون را در ناحیه تحریک کند. این به تسکین درد و محو شدن کبودی با تحریک مجدد سلول های خونی منعقد شده کمک می کند. ناحیه مورد نظر را با مقداری روغن زیتون گرم یا روغن نارگیل ماساژ دهید تا حداکثر فایده داشته باشید.

نحوه استفاده:

  1. هیکی را با قرار دادن یک پد حرارتی یا پارچه گرم روی آن گرم کنید.
  2. ناحیه را با دو انگشت از داخل هیکی تا لبه ها ماساژ دهید.
  3. این به پراکندگی سلول های خونی منعقد شده در بافت ها کمک می کند.
  4. چندین بار در روز برای بهترین نتیجه تکرار کنید.

کرم ویتامین K و ژل ترومبوفوب

ویتامین K یک ضد انعقاد است که از لخته شدن خون جلوگیری می کند. به جذب سلول های خونی نشت شده توسط بافت های بدن کمک می کند. ژل ترومبوفوب یک داروی موضعی حاوی هپارین است. این می تواند به درمان کبودی و حل کردن لخته های خون کمک کند. ژل ترومبوفوب را می توان روی هیکی استفاده کرد تا سریعتر محو شود. کرم ویتامین K یا ژل ترومبوفوب را حداقل دو بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

ویتامین C

ویتامین C می تواند با افزایش تولید کلاژن به کاهش هیکی کمک کند و در نتیجه ترمیم پوست آسیب دیده را تحریک کند. کلاژن پروتئینی است که در سلول های پوست یافت می شود و به سفت و شاداب نگه داشتن پوست کمک می کند. از رژیم غذایی غنی از ویتامین C استفاده کنید. برخی از مواد غذایی که حاوی مقادیر بالایی از این ویتامین هستند، شامل پرتقال، گوجه فرنگی، کیوی و توت فرنگی می باشند. کرم های غنی شده با ویتامین C را می توان به صورت موضعی روی کبودی ها استفاده کرد. مکمل ویتامین C را به صورت خوراکی مصرف کنید.

روغن نعناع

هیکی چیست؟ چگونه از شر آن خلاص شویم؟ || پزشکت

این اسانس، که جزء اصلی آن منتول است، ممکن است به تحریک جریان خون در جایی که استفاده می شود کمک کند، که می تواند بهبود کبودی را تسریع کند. اما روغن نعناع همچنین می تواند پوست را تحریک کند. شما باید آن را با روغن حامل رقیق کنید. نسبت 1 یا 2 قطره روغن نعناع فلفلی به 15 قطره روغن حامل مانند روغن جوجوبا یا بادام توصیه می شود. روغن را با فشار ملایم روی ناحیه ماساژ دهید. فشار بیش از حد می تواند کبودی را بدتر کند.

پوست موز

میوه موز تنها بخش مفید موز نیست. پوست آن حاوی تعداد زیادی از ویتامین ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها است که  می تواند تاثیر اثر تسکین دهنده و آرام بخش بر روی پوست داشته باشند. می توانید آن را مستقیماً روی هیکی خود بمالید و ممکن است به کاهش علائم کبودی و تحریک کمک کند. پوست موز را تا 30 دقیقه یا تا زمانی که پوست موز قهوه ای شود، بگذارید بماند. می توانید این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید، اما اگر پوست شما تحریک شد، استفاده از آن را متوقف کنید.

مالیدن سکه یا قاشق

سکه یا قاشق سرد می تواند به عنوان یک کمپرس سرد برای پوست شما عمل کند.

در روز اول پس از یک کبودی جدید، می توانید یک کمپرس سرد یا قاشق سرد را مستقیماً روی هیکی قرار دهید. این جریان خون از مویرگ های شکسته را کند می کند و ممکن است به کاهش اندازه کبودی کمک کند.

یک قاشق را به مدت 30 دقیقه در فریزر یا یخچال قرار دهید. سپس، آن را مستقیماً روی نقطه بمالید. بگذارید 10 دقیقه بماند و در 48 ساعت اول یا تا زمانی که شروع به روشن شدن کند چندین بار این کار را تکرار کنید. اگر کیسه یخ دارید، می توانید همین کار را انجام دهید. یک دستمال مرطوب مرطوب با آب سرد نیز گزینه خوبی است.

یک سکه یا قاشق را به مدت 10 تا 15 دقیقه در فریزر قرار دهید تا سرد شود. به آرامی کبودی را با فلز سرد فشار دهید تا تسکین یابد. مطمئن شوید که برای جلوگیری از تحریک هیکی، خیلی محکم فشار ندهید.

از روغن دارچین استفاده کنید.

هیکی چیست؟ چگونه از شر آن خلاص شویم؟ || پزشکت

روغن دارچین حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که می تواند به بهبود کبودی کمک کند. همچنین در صورت استفاده موضعی باعث بهبود گردش خون در ناحیه می شود. 5 قطره روغن دارچین را به ناحیه مورد نظر بمالید. آن را به آرامی با حرکات دایره ای ماساژ دهید.

سعی کنید از چای سبز استفاده کنید.

چای سبز به کاهش التهاب و تورم کمک می کند. همچنین حاوی خواص تسکین دهنده است که می تواند به خلاص شدن از شر قرمزی و تغییر رنگ کمک کند. یک چای کیسه ای گرم یا سرد را به مدت 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. برای بهترین نتیجه حداقل دو بار در روز تکرار کنید.

اسانس آرنیکا

آرنیکا گیاهی است که به طور گسترده در درمان های هومیوپاتی برای درمان زخم ها و کبودی ها استفاده می شود. آرنیکا با تحریک جریان خون در ناحیه، پراکنده کردن سلول های خونی منعقد شده و کاهش التهاب به بهبودی هیکی کمک می‌کند. همیشه روغن آرنیکا را قبل از استفاده روی پوست با روغن حامل رقیق کنید.

نحوه استفاده:

  1. چند قطره روغن آرنیکا را به 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون اضافه کنید.
  2. این مخلوط روغن را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید تا هیکی بهبود یابد.

راه هایی برای پنهان کردن هیکی

هیکی چیست؟ چگونه از شر آن خلاص شویم؟ || پزشکت

هیکی مدتی طول می کشد تا به طور کامل ناپدید شود، اما در اینجا چند ترفند آرایشی سریع برای استتار کبودی در حین بهبود وجود دارد:

  • با پوشیدن روسری یا شال و یا یقه، محل را با پارچه بپوشانید.
  • یک اصلاح کننده رنگ سبز را روی قرمزی بمالید تا آن را پنهان کنید.
  • از کرم پودری استفاده کنید که یک یا دو سایه روشن تر از رنگ پوست واقعی شما باشد تا تغییر رنگ را پنهان کنید.
  • یک کانسیلر روی هیکی بمالید تا با بقیه رنگ پوستتان ترکیب شود. همیشه کانسیلری را انتخاب کنید که یک سایه روشن تر از فونداسیون شما باشد تا ترکیب موثری داشته باشد.

هیکی چقدر دوام می آورد؟

هیکی معمولاً ظرف یک یا دو هفته بهبود می یابد. در موارد نادر، ممکن است تقریباً یک ماه باقی بماند. اگر از شرایطی رنج می برید که بهبودی را به تأخیر می اندازد (مانند دیابت یا اختلالات خودایمنی)، هیکی شما ممکن است بیشتر از حد معمول طول بکشد.

سخن آخر

هیکی حداقل می تواند شرم آور باشد. با این حال، آنها بسیار رایج هستند و معمولا آسیب بیشتری ایجاد نمی کنند. اجازه دهید کبودی به طور طبیعی بهبود یابد و شما باید یک هفته دیگر خوب شوید. برای افزایش سرعت بهبودی، می توانید هر یک از راه حل ها را امتحان کنید. از دستکاری تهاجمی به هیکی خودداری کنید زیرا این کار فقط آنها را بدتر می کند.

هیچ درمانی باعث از بین رفتن هیکی یک شبه نمی شود. اما این درمان های سریع هیکی ممکن است یک یا دو روز طول عمر کبودی را از بین ببرد. شکل گیری هیکی تنها چند ثانیه طول می کشد، اما برای بهبودی به چند روز تا بیش از یک هفته نیاز دارد. ممکن است بتوانید به کاهش تحریک و التهاب کمک کنید، و برخی از تکنیک‌های خوددرمانی حتی می‌توانند به تسریع زمان بهبودی یک یا دو روز کمک کنند. با این حال، در نهایت، بدن فقط به زمان نیاز دارد تا پارگی مویرگ را ترمیم کند و خون را دوباره جذب کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز