لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان های خانگی سنگ کلیه

درمان های خانگی سنگ کلیه | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مصرف آب زیاد یکی از درمان های خانگی سنگ کلیه است که با رعایت این نکته ساده می توانید از تشکیل این سنگ ها و درد ناشی از آنها جلوگیری کنید. سنگ کلیه اغلب به عنوان بدترین درد روی زمین خوانده می شود. داستان های ترسناک درباره آنها زیاد است. شاید احساس درد شدید در ناحیه پهلو، یکی از علائم سنگ کلیه باشد؛ اما برخی علائم هشدار دهنده و زودرس نشان دهنده سنگ کلیه هم وجود دارند. با آگاهی از علائم سنگ کلیه، شما زمان کافی برای مقابله با درد شدید را پیدا خواهید کرد.

سنگ کلیه

سنگ کلیه یک رسوب سخت بوده که ممکن است در هر نقطه از مجاری ادراری از کلیه ها تا مثانه ایجاد شود. ادرار غلیظ می تواند منجر به تشکیل سنگ و کریستال ها در دستگاه مجاری ادراری گردد.

سنگ کلیه بر اساس مواد تشکیل دهنده شان به چهار دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

سنگ های اسید اوریک. این سنگ ها از اسید اوریک تشکیل شده اند.

سنگ های استروویت. سنگ های استروویت از کلسیم، منیزیم و فسفات آمونیوم ساخته می شوند.

سنگ های کلسیم. رایج ترین نوع سنگ کلیه، از اگزالات، فسفات یا کربنات تشکیل شده است.

سنگ های کیستین. این سنگ ها ارثی هستند و از سیستین ساخته می شوند و ترکیببات آن لیزین، آرژنین و اورنیتین است.

برای آشنایی بیشتر با روش های پیشگیری و درمان سنگ کلیه، مقاله سنگ کلیه را مطالعه کنید.

درمان های خانگی سنگ کلیه | پزشکت

علائم هشدار دهنده سنگ کلیه

اکثر سنگ های کلیوی بدون هیچ مشکلی از مجارای ادراری عبور می کنند. اما برخی از آن ها، این قابلیت را ندارند و در صورت عدم درمان، می توانند منجر به بروز درد وحشتناک شوند. شناخت سه علائم هشدار دهنده سنگ کلیه در مقابله و پیشگیری از بروز این درد حشتناک موثر است که این سه علائم، عبارتند از:

بیماری های کلیوی

تکرر ادرار

بررسی ها نشان داده که مردان نسبت به زنان بیشتر از سنگ کلیه رنج می برند، به همین دلیل بسیاری از مردان سعی می کنند تکرر ادرار را نادیده بگیرند زیرا این ادرار مکرر ممکن است نشان دهنده مشکلات پروستات باشد که بسیاری از آقایان با آن روبرو هستند. تکرر ادرار نه تنها می تواند فعالیت های روزانه شما را مختل کند، بلکه نشانی برای شروع یک بیماری جدی تر است. اهمیت دادن به تکرر ادرار به عنوان یکی از علائم احتمالی ابتلا به سنگ کلیه در تشخیص زود هنگام این بیماری موثر است و می تواند شما را از درد نهایی سنگ کلیه نجات دهد.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل برگشت ادرار به کلیه

خون در ادرار

عفونت یکی از دلایل وجود خون در ادرار است. اما اگر ادرار به صورتی، قرمز یا قهوه ای تغییر رنگ دهد، می تواند نشان دهنده سنگ کلیه باشد.

عفونت های مکرر ادراری

سنگ کلیه می تواند باعث عفونت دستگاه ادراری (UTI) شود و عفونت های پی در پی ادراری می تواند یکی از علائم هشدار دهنده سنگ کلیه باشد. تشخیص زود هنگام سنگ کلیه و مقابله با آن با استفاده از داروها و درمان های خانگی سنگ کلیه می تواند در پیشگیری از بروز درد نهایی سنگ کلیه موثر باشد.

در صورت داشتن چنین علائمی با متخصص کلیه و مجاری ادرار آنلاین در پزشکت تلفنی مشورت کنید.

درمان های خانگی سنگ کلیه | پزشکت

درمان های خانگی سنگ کلیه

مصرف مایعات فراوان، در عبور سنگ های کلیوی و جلوگیری از شکل گیری سنگ های جدید موثر است. مایعات نه تنها سموم بدن را از بین می برند بلکه به حرکت سنگ و سلامت دستگاه ادراری نیز کمک می کنند. اگرچه ممکن است مصرف آب کافی به تنهایی برای انجام این کار کافی باشد، اما افزودن برخی مواد خاص می تواند باعث اثربخشی بیشتر آن شود. حتماً بلافاصله پس از مصرف هرگونه داروی طعم دار یک لیوان آب بنوشید. این کار می تواند به انتقال مواد از طریق سیستم ادراری کمک کند.

زنان باردار یا شیرده باید از مصرف هر گونه داروی گیاهی برای درمان های خانگی خود خودداری کنند. هنگام عبور و دفع سنگ، بالا بودن میزان جذب آب می تواند در سرعت بخشیدن به این روند موثر باشد.

مطالعه بیشتر: عفونت کلیه در بارداری 

در صورت ابتلا به سنگ کلیه جای 8 لیوان معمولی، روزانه 12 لیوان آب میل کنید. کم آبی بدن یکی از مهمترین عوامل خطرزا در ایجاد سنگ کلیه است. به رنگ ادرار خود توجه کنید. ادرار باید زرد بسیار کم رنگ و رقیق باشد. ادرار زرد پررنگ، نشانه کم آبی بدن است.

آب لیمو

لیموها، حاوی سیترات هستند که یک ماده شیمیایی است و از تشکیل سنگ های کلسیم جلوگیری می کند. سیترات همچنین می تواند سنگ های کوچک را تجزیه و عبور آن ها را راحت تر کند. آب لیمو تازه مزایای زیادی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

آب لیمو، روغن زیتون و سرکه سیب خام

ترکیبی از آب لیمو و روغن زیتون و سرکه سیب خام یکی از ترکیبات دوست داشتنی است. به نظر می رسد این ترکیب یکی از موثرترین داروهای سنگ کلیه و ناراحتی ناشی از سنگ است. با بروز اولین علامت درد، مقداری روغن زیتون طبیعی را با مقداری آب لیمو طبیعی مخلوط کنید و آن را بلافاصله بنوشید و بعد از آن یک لیوان آب تصفیه شده میل کنید. 30 دقیقه صبر کرده و سپس مقدار آب لیموی طبیعی را با آب مخلوط کنید، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خام طبیعی را اضافه و بنوشید. این کار را هر ساعت تکرار کنید تا علائم بهبود یابند.

آب ریحان

ریحان حاوی اسید استیک و مواد مغذی است که به تجزیه سنگ کلیه و کاهش درد کمک می کند. این روش درمانی می تواند در حفظ سلامت کلیه ها مفید باشد. برای تهیه یک چای، از برگ های ریحان تازه یا خشک شده استفاده کنید و روزانه چندین فنجان بنوشید. همچنین می توانید ریحان تازه را در آبمیوه گیری ریخته یا آن را به آب میوه خود اضافه کنید. بیش از شش هفته به طور مدوام از آب ریحان استفاده نکنید.

استفاده طولانی مدت آن می تواند منجر به عوارض زیر شود:

  • کاهش قند خون
  • کاهش فشار خون
  • افزایش خون ریزی

مطالعه بیشتر: فرق آپاندیسیت با سنگ کلیه

درمان های خانگی سنگ کلیه | پزشکت

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک است که به حل سنگ کلیه کمک می کند. علاوه بر آن، سرکه سیب در کاهش درد ناشی از سنگ موثر است. برای استفاده درست از سرکه سیب، 2 قاشق غذاخوری آن را به 6 تا 8 لیوان آب تصفیه شده اضافه کنید و این مخلوط را در طول روز بنوشید.

اما به یاد داشته باشید که نباید مصرف این مخلوط در روز، بیش از یک لیوان باشد. همچنین می توانید سرکه سیب را به سالاد و یا سس اضافه کنید. در صورت مصرف بیش از حد، سرکه سیب می تواند به کمبود پتاسیم و پوکی استخوان منجر شود. افراد مبتلا به دیابت هنگام نوشیدن این مخلوط باید احتیاط کرده و سطح قند خون خود را در طول روز کنترل کنند.

در صورت مصرف موارد زیر نباید مخلوط سرکه سیب را استفاده کنید:

  • انسولین
  • دیگوکسین (دیگوکس)
  • دیورتیک ها، مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون)

مطالعه بیشتر: برای پاکسازی کلیه چی بخوریم؟

آب کرفس

به نظر می رسد که آب کرفس سموم موجود در سنگ کلیه را از بین می برد. همچنین آب کرفس در دفع سنگ های کلیه می تواند تا حدودی موثر باشد. یک یا چند ساقه کرفس را با آب مخلوط کنید و آب آن را در طول روز بنوشید.

اما افراد با شرایط زیر بهتر است از مصرف آب کرفس خودداری کنند:

  • لیتیوم (لیتان)
  • کاهش فشار خون
  • هر اختلال خونریزی
  • استفاده ازلووتیروکسین (سینتیروئید)
  • داروهای آرام بخش مانندآلپرازولام (Xanax)
  • داروهایی که حساسیت به آفتاب را افزایش می دهند، مانند ایزوترتینوئین (Sotret)

همین الان با متخصص تغذیه آنلاین درباره رژیم غذایی خود در سنگ کلیه تلفنی مشورت کنید.

درمان های خانگی سنگ کلیه | پزشکت

 آب انار

آب انار سنگ ها و سایر سموم سیستم بدن را از بین می برد و به سلامت کلیه ها کمک می کند. همچنین آب انار میزان اسیدیته ادرار را کاهش می دهد. هیچ محدودیتی برای میزان مصرف آب انار در طول روز وجود ندارد.

اما در صورت مصرف موارد زیر بهتر است از مصرف آب انار خودداری شود:

  • روزوواستاتین(کرستور)
  • داروهای فشار خون، مانند کلروتیازید (Diuril)

آبگوشت لوبیا

آب حاصل از لوبیای پخته شده برای بهبود سلامت کلی دستگاه ادراری و کلیه موثر است. علاوه بر آن، آّب لوبیا به حل و دفع سنگ های کلیوی کمک می کند. بنابراین لوبیا ها را پخته و آب آن را صاف کنید و در طول روز چند لیوان بنوشید.

مطالعه بیشتر: راه های کاهش اگزالات در بدن

سایر داروهای طبیعی برای سنگ کلیه

داروهای خانگی زیر ممکن است حاوی موادی باشند که کاربرد غذایی ندارند؛ اما می توانید به راحتی آن ها را تهیه کنید. بهتر است قبل از مصرف آن ها در مورد تداخل احتمالی با سایر داروها از پزشک خود مشورت بگیرید.

آب ریشه قاصدک

ریشه قاصدک، صفرا را تحریک می کند و با از بین بردن سموم بدن در افزایش تولید ادرار و هضم موثر است. ریشه قاصدک ها حاوی ویتامین های (A، B، C، D) و مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن و روی هستند. می توانید آب قاصدک را تازه تهیه کرده و برای طعم دادن به آن پوست پرتقال، زنجبیل و سیب را نیز اضافه کنید. در طول روز 3 تا 4 فنجان این ترکیب بنوشید.

برخی افراد هنگام خوردن قاصدک یا قسمت های آن دچار سوزش سر دل می شوند.

در صورتی که موارد زیر را مصرف می کنید نباید مخلوط آب ریشه قاصدک را بنوشید:

  • لیتیوم
  • آنتی اسیدها
  • آنتی بیوتیک ها
  • رقیق کننده های خون
  • دیورتیک ها، مانند اسپیرونولاکتون

قبل از مصرف عصاره ریشه قاصدک با پزشک خود مشورت کنید، زیرا می تواند با بسیاری از داروها تداخل ایجاد کرده و مشکل ساز باشد.

 آب گندم سیاه

Wheatgrass مدتهاست برای تقویت سلامت بدن مورد استفاده قرار می گیرد؛ و در نتیجه ادرار را برای عبور سنگ ها افزایش می دهد. همچنین آب گندم سیاه حاوی مواد مغذی حیاتی است که به پاکسازی کلیه ها کمک می کند؛ بنابراین می توانید روزانه 2 تا 8 لیوان آب گندم سیاه بنوشید. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی احتمالی، با کمترین مقدار ممکن شروع کنید. به تدریج مصرف خود را افزایش دهید. مصرف گندم بر روی معده خالی می تواند خطر تهوع را کاهش دهد. در بعضی موارد می تواند باعث از بین رفتن اشتها و یبوست شود.

مطالعه بیشتر: بهترین داروهای ادرار آور خانگی

درمان های خانگی سنگ کلیه | پزشکت

عصاره گیاه دم اسب

از عصاره گیاه دم اسب برای افزایش ادرار استفاده می شود. بررسی ها نشان داده که عصاره گیاه دم اسب بر دفع سنگ کلیه و تسکین التهاب تاثیر می گذارد. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی است که به سلامت کلی ادرار کمک می کند. با این حال توصیه می شود نباید بیش از شش هفته از این عصاره استفاده کنید. مصرف بیش از حد آن ممکن است خطرات تشنج، کاهش سطح ویتامین های گروه B و پتاسیم را در پی داشته باشد.

اگر لیتیوم، داروهای ادرارآور یا داروهای قلبی مانند دیگوکسین مصرف می کنید، از مصرف عصاره گیاه دم اسب جلوگیری شود. استفاده از آن برای کودکان و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. Horsetail حاوی نیکوتین است و در صورت استفاده از نیکوتین یا تلاش برای ترک سیگار نباید از آن استفاده کرد.

علاوه بر آن، استفاده از عصاره گیاه دم اسب در صورت ابتلا به شرایط زیر توصیه نمی شود:

  • دیابت
  • مصرف الکل
  • سطح پایین پتاسیم
  • سطح پایین تیامین

رژیم غذایی ناسالم دلیل اصلی سنگ کلیه است. مصرف نوشابه را کاهش دهید. از خوردن مواد غذایی و مشروبات الکلی فرآوری شده خودداری شود. میوه ها و سبزیجات فیبر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اگرچه درد ناشی از سنگ کلیه می تواند تا حد زیادی ناراحت کننده باشد، اما می توان سنگ کلیه را با استفاده از داروهای خانگی دفع کرد. شما می توانید از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن برای کاهش و تسکین درد خود استفاده کنید. حتماً درمان را تا زمان اطمینان از دفع سنگ ادامه دهید و در این مدت از مصرف مشروبات الکلی خودداری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز