لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

مزایای برتر ورزش منظم

10 مزیت برتر ورزش منظم | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مزایای برتر ورزش منظم برای سلامتی می تواند شما را به سمت تمرینات روزانه سق دهد. هر حرکتی که باعث فعالیت عضلات شما شود و بدن نیاز به سوزاندن کالری داشته باشد، به عنوان ورزش تعریف می شود. انواع مختلفی از فعالیت های بدنی از جمله شنا، دویدن، پیاده روی و غیره وجود دارد.

بررسی ها نشان می دهد که فعال بودن از نظر جسمی و روانی فواید زیادی برای سلامتی دارد. ورزش حتی می تواند به طول عمر بیشتر شما نیز کمک کند.

ورزش نظم باعث احساس خوشبختی می شود.

بررسی ها نشان داد که ورزش باعث بهبود روحیه و کاهش احساس افسردگی، اضطراب و استرس می شود.

ورزش در قسمت هایی از مغز تغییراتی ایجاد کرده و از این طریق استرس و اضطراب را کاهش می دهد. ورزش باعث افزایش تولید هورمونهای سروتونین و نوراپی نفرین می شود که احساس افسردگی را تسکین می دهند.

علاوه بر این، ورزش می تواند تولید اندورفین را افزایش دهد. اندورفین یکی از هورمون های مهم بدن است که در تولید احساسات مثبت و کاهش درد کمک زیادی به شما می کند.

ورزش به افراد کمک می کند تا از وضعیت روحی خود آگاهی بیشتری داشته باشند. به همین علت ورزش علائم اضطراب را در افراد کاهش می دهد.

بررسی ها نشان می دهد که شدت تمرینات ورزشی مهم نیست. به نظر می رسد که خلق و خوی شما می تواند از ورزش بدون توجه به شدت فعالیت بدنی بهره مند شود. در واقع ورزش با هر شدت می تواند به طور قابل توجهی احساس افسردگی را در افراد کاهش دهد. ورزش تاثیرات بسیار زیادی بر روحیه افراد دارد به طوری که ورزش حتی در دوره های کوتاه مدت می تواند روحیه افراد را تغییر دهد.

پرداختن به ورزش و فعالیت های بدنی در طول حداقل دو هفته می تواند خلق و خوی منفی افراد را از بین ببرد.

به طور کلی ورزش منظم می تواند روحیه شما را بهبود بخشیده  و احساس اضطراب و افسردگی را در شما کاهش دهد.

ورزش به کاهش وزن کمک می کند.

10 مزیت برتر ورزش منظم | پزشکت

بررسی ها نشان می دهند که عدم تحرک عامل اصلی افزایش وزن و چاقی است.  ورزش به دلیل مصرف انرژی باعث کاهش وزن افراد می شود. بدن شما کالری خود را به سه روش می سوزاند: هضم غذا، ورزش و عملکردهای ضروری بدن مانند ضربان قلب و تنفس.

هنگام رژیم، کاهش کالری دریافتی میزان متابولیسم شما را کاهش می دهد. برعکس، بررسی ها نشان می دهد که ورزش منظم میزان متابولیسم شما را افزایش می دهد، که باعث سوزاندن کالری بیشتر و کاهش وزن می شود.

ترکیب ورزش هوازی با تمرینات مقاومتی از دست دادن چربی و حفظ توده عضلانی را به حداکثر می رساند، که برای کاهش وزن ضروری است. به طور کلی ورزش برای افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری بیشتر در روز بسیار مهم است. همچنین به شما در حفظ توده عضلانی و کاهش وزن کمک می کند.

ورزش برای عضلات و استخوان ها مفید است.

ورزش در ساخت و حفظ قدرت عضلات و استخوان ها نقشی اساسی دارد. فعالیت جسمی مانند وزنه برداری اگر با دریافت پروتئین کافی همراه باشد، می تواند باعث تحریک عضله سازی شود. ورزش به آزاد سازی هورمون هایی کمک می کند که توانایی عضلات شما را در جذب اسیدهای آمینه تقویت می کنند. این هورمون ها به رشد عضلات شما کمک کرده و تجزیه آنها را کاهش می دهند.

افراد با افزایش سن، توده عضلانی خود را از دست می دهند که می تواند منجر به جراحات و ناتوانی شود. ورزش منظم برای کاهش از دست دادن توده عضلانی و حفظ قدرت عضلات همراه با افزایش سن ضروری است.

همچنین، ورزش از پوکی استخوان در سنین بالاتر پیشگیری کرده و به ایجاد تراکم استخوان کمک می کند.

بررسی ها نشان می دهد که ورزش هایی مانند ژیمناستیک، دو میدانی، فوتبال و بسکتبال، باعث افزایش تراکم استخوان می شوند. تاثیر این ورزش ها در پیشگیری از پوکی استخوان بیشتر از شنا و دوچرخه سواری است. به طور کلی فعالیت بدنی در ساخت عضلات و استخوان های قوی به شما کمک می کند.

ورزش مرتب سطح انرژی را افزایش می دهد.

ورزش می تواند یک تقویت کننده واقعی انرژی برای افراد سالم و همچنین افرادی باشد که از بیماری های مختلف رنج می برند. بررسی ها نشان می دهد که شش هفته ورزش منظم به خصوص در سالمندان باعث افزایش انرژی و کاهش احساس خستگی می شود.

علاوه بر این، ورزش می تواند به طور قابل توجهی سطح انرژی را برای افرادی که از سندرم خستگی مزمن (CFS) و سایر بیماری های جدی رنج می برند افزایش دهد.

در حقیقت، به نظر می رسد ورزش در مقابله با CFS نسبت به سایر درمان ها موثرتر است. بعلاوه، ورزش باعث افزایش سطح انرژی در افراد مبتلا به بیماریهای پیشرونده، مانند سرطان ، HIV / AIDS و مولتیپل اسکلروزیس می شود.

به طور کلی انجام فعالیت بدنی منظم می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد. این مسئله حتی در افرادی که خستگی مداوم دارند و از بیماری های جدی رنج می برند نیز صادق است.

ورزش خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

10 مزیت برتر ورزش منظم | پزشکت

عدم فعالیت بدنی منظم دلیل اصلی ابتلا به بیماری های مزمن است. بررسی ها نشان می دهد که ورزش منظم باعث بهبود حساسیت به انسولین و سلامت قلب و عروق می شود. اما ورزش در عین حال چربی و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

در مقابل، عدم ورزش منظم حتی در کوتاه مدت می تواند منجر به افزایش قابل توجه چربی های شکمی شود.  چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد.

بنابراین، برای سوزاندن چربی های شکم و کاهش خطر ابتلا به  بیماری های مزمن، فعالیت بدنی روزانه توصیه می شود. به طور کلی فعالیت بدنی روزانه برای حفظ وزن سالم و کاهش خطر بیماری های مزمن ضروری است.

ورزش به سلامت پوست کمک می کند.

پوست شما می تواند تحت تأثیر استرس اکسیداتیو در بدن شما قرار گیرد. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که بدن نتواند آسیب رادیکال های آزاد به سلول های بدن را به طور کامل ترمیم کند. استرس کسیداتیو می تواند به ساختارهای داخلی بدن آسیب رسانده و پوست شما را خراب کند.

فعالیت بدنی شدید و طاقت فرسا می تواند باعث افزایش آسیب اکسیداتیو در بدن شود. اما ورزش منظم ​​ تولید آنتی اکسیدان های طبیعی بدن را افزایش داده و در نتیجه باعث محافظت از سلول های بدن می شود.

به همین ترتیب، ورزش می تواند جریان خون بدن را تحریک کند. به این ترتیب کلاژن سازی سلول های پوست افزایش پیدا کرده و روند پیری بدن به تاخیر میفتد.  به طور کلی ورزش متوسط ​​باعث افزایش آنتی اکسیدان ها شده و جریان خون را تقویت کند.

ورزش به سلامت مغز و حافظه کمک می کند.

10 مزیت برتر ورزش منظم | پزشکت

ورزش می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و از حافظه و مهارت های تفکر محافظت کند. ورزش ضربان قلب شما را افزایش می دهد، که باعث خونرسانی بیشتر به سلول های مغزی می شود. ورزش با تولید هورمون هایی رشد سلول های مغزی را افزایش می دهد.

علاوه بر این، ورزش از ابتلا شما به بیماری های مزمن پیشگیری می کند. بیماری های مزمن تاثیری بدی بر سلامت مغز و حافظه انسان دارند. بنابراین محافظت بدن از بیماری های مزمن باعث افزایش عملکرد مغز می شود.

بررسی ها نشان می دهد که فعالیت بدنی منظم به ویژه در بزرگسالان مهم اهمیت زیادی دارد. ورزش باعث تقویت هیپوکامپ می شود. هیپوکامپ بخشی از مغز است که وظیفه حافظه و یادگیری را به عهده دارد. در نتیجه تقویت هیپوکامپ باعث افزایش عملکرد ذهنی در بزرگسالان می شود. همچنین ورزش باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می شود.

به طور کلی ورزش منظم جریان خون در مغز را بهبود بخشیده و به سلامت مغز و حافظه کمک می کند.

ورزش به کیفیت خواب کمک می کند.

ورزش منظم می تواند در آرامش و خواب بهتر به شما کمک کند. کاهش انرژی که در حین ورزش اتفاق می افتد باعث تحریک فرایندهای بهبودی در طول خواب می شود. بعلاوه، به نظر می رسد که افزایش دمای بدن که در حین ورزش اتفاق می افتد با کمک به کاهش آن در هنگام خواب، کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

بررسی ها نشان می دهد که 150 دقیقه فعالیت متوسط ​​تا شدید در هفته می تواند تا 65٪ باعث بهبود کیفیت خواب شود.

ورزش منظم علاوه بر بهبود خواب باعث می شود در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید. میزان اختلالات خواب در سالمندان بیشتر است. به همین دلیل منظم ورزش برای سالمندان اهمیت بیشتری دارد. فعالیت بدنی منظم، چه هوازی باشد یا ترکیبی، می تواند به شما در خواب بهتر و احساس انرژی بیشتر در طول روز کمک کند.

ورزش درد را کاهش می دهد.

10 مزیت برتر ورزش منظم | پزشکت

درد مزمن به ویژه در سالمندان می تواند ناتوان کننده باشد، اما ورزش می تواند به کاهش درد کمک کند. برای سالهای طولانی، تصور می شد که درمان درد مزمن استراحت و بی تحرکی است. در حالیکه امروزه بررسی ها  نشان می دهد که ورزش به تسکین درد مزمن کمک می کند. ورزش منظم به بیماران مبتلا به درد مزمن کمک می کند تا درد خود را کاهش دهند و کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد.

ورزش روزانه کمردرد مزمن، سندرم فیبرومیالژی را کاهش می دهد. افراد مبتلا به سندرم فیبرومیالژی در همه جای بدن خود احساس درد مزمن و منتشر دارند. ورزش روزانه تا حد زیادی علائم این بیماری را برطرف می کند. علاوه بر این، فعالیت بدنی می تواند تحمل درد را افزایش دهد.

ورزش تمایلات جنسی را بهبود می بخشد.

بررسی ها نشان می دهد که ورزش باعث افزایش میل جنسی می شود. انجام یک ورزش منظم سیستم قلبی عروقی را تقویت می کند. همچنین ورزش گردش خون را بهبود می بخشد،عضلات را تقویت کرده و انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد. این عوامل تاثیر زیادی در افزایش میل جنسی دارند.

فعالیت بدنی می تواند عملکرد جنسی و لذت جنسی را بهبود بخشیده و همچنین دفعات فعالیت جنسی را افزایش دهد.

بررسی ها نشان می دهد که ورزش هایی مانند دو میدانی، تمرین با وزنه باعث رسیدن بهتر زنان به ارگاسم می شود. همچنین بر اساس بررسی ها شش دقیقه پیاده روی در روز می تواند علائم اختلال نعوظ در مردان را تا 71٪ کاهش دهد.

ورزش روزانه منظم باعث کاهش خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک جزء بیماری هایی است که می تواند میل جنسی را در زنان کاهش دهد. زنان با ورزش های منظم به مدت 16 هفته، می توانند میل جنسی خود را افزایش دهند.

به طور کلی ورزش فواید بی نظیری دارد که تقریباً می تواند همه جنبه های سلامتی شما را بهبود بخشد. فعالیت بدنی منظم با افزایش هورمون ها باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید و به خواب بهتر کمک می کند.

ورزش با افزایش کلاژن سازی سلامت پوست شما را بهبود بخشیده و در پیشگیری از بیماری های مزمن به شما کمک می کند.

150 دقیقه ورزش در طول هفته ورزش می تواند به بهبود میل و عملکرد جنسی در زنان و مردان کمک کند. همچنین ورزش منظم باعث کاهش خطر اختلال نعوظ در مردان می شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز