لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت توده اطراف ناف چیست؟

علت توده اطراف ناف چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


توده اطراف ناف یا برآمدگی بر روی ناف یا اطراف آن می تواند در کودکان و بزرگسالان رخ دهد. ناف، بقایای بند ناف دوران جنینی است. بند ناف ساختاری است که جریان عروقی بین جنین و جفت را در دوران بارداری تأمین می کند.

توده در اطراف ناف به یک توده یا توموری اشاره دارد که در نزدیکی ناحیه ناف شکل می‌گیرد. این توده می‌تواند به صورت یک گره، توده یا تجمعی از سلول‌ها، بافت یا سایر عوامل بدنی باشد که در این ناحیه تشکیل می‌شود.

توده‌های اطراف ناف ممکن است بی درد باشند و معمولاً با لمس قابل تشخیص هستند. اندازه، شکل، سطح، قابلیت حرکت و دیگر ویژگی‌های توده ممکن است متفاوت باشد و به وسیله بررسی پزشکی دقیق تشخیص داده می شود.

برآمدگی های این ناحیه در نوزادان یا کودکان، اغلب جزو ناهنجاری های مادرزادی طبقه بندی می شوند. این بدان معنا است که مشکلات مربوط به رشد در هنگام تولد، باعث ایجاد چنین توده هایی می شود.

علائم توده در اطراف ناف

وجود توده در اطراف ناف در بزرگسالان ممکن است ناشی از عوامل گوناگون باشد. در ادامه، برخی از ویژگی‌های مهم توده در اطراف ناف در بزرگسالان را بررسی خواهیم کرد:

  1. اندازه و شکل: توده ممکن است در اندازه و شکل متفاوتی دیده شود. آن می‌تواند کوچک و قابل لمس باشد، یا به شکل یک گرداب بزرگتر و قابل تشخیص باشد. اندازه، شکل و قابلیت حرکت آن می‌تواند به پزشک اطلاعات مفیدی درباره توده ارائه دهد.
  2. درد: اگر توده در اطراف ناف باعث درد یا تورم محلی می‌شود، این می‌تواند نشانه وجود مشکلی باشد. درد ممکن است مداوم یا تشدید شده باشد و می‌تواند با فشار یا لمس محل توده بیشتر شود.
  3. قرمزی و التهاب: اگر توده باعث قرمزی، التهاب و گرمی در محل توده شده است، این می‌تواند نشانه عفونت یا التهاب باشد. در این صورت، ممکن است مایع یا پری رویت شود.
  4. تغییرات پوستی: توده ممکن است باعث تغییرات در پوست اطراف ناف شود. می‌تواند پوست را صاف، ضخیم، ناهموار یا با بافت غیرطبیعی کند. این تغییرات می‌تواند به پزشک اطلاعات بیشتری در مورد توده ارائه دهد.
  5. علائم همراه: علاوه بر توده، ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد که به وجود یک مشکل پایه اشاره کند. به عنوان مثال، تب، خستگی، کاهش وزن، تغییر در رژیم غذایی و مشکلات گوارشی می‌توانند نشانه‌های همراه باشند.

مهم است که در صورت مشاهده هرگونه توده در اطراف ناف، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند با انجام بررسی‌های فیزیکی، تشخیص دقیق‌تری را قرار دهد و در صورت لزوم، به شما راهنمایی دقیق و درمان مناسب را ارائه کند.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علل درد ناف

اگر این علائم را تجربه می‌کنید، بهتر است از یک متخصص آنلاین کمک بگیرید.

فتق از علل ایجاد توده در ناف- پزشکت

علل ایجاد توده در ناف

علل مختلفی می توانند باعث ایجاد توده های شکمی در ناحیه ناف یا اطراف آن شوند. این علل می توانند مربوط به مشکلات رشدی باشند که از بدو تولد وجود داشته یا به علل مختلف، بعد ها ایجاد شده اند. علل ایجاد کننده توده های ناف را می توان در چند دسته طبقه بندی کرد. در ادامه به تعدادی از آن ها خواهیم‌ پرداخت.

فتق و توده های اطراف ناف

فتق زمانی ایجاد می شود که قسمتی از روده شما از محل معمول و طبیعی خود خارج شده و به زیر پوست وارد شود. این‌ اختلال گاهی اوقات پس از انجام کارهای سنگین یا جراحی در ناحیه شکم ایجاد می شود.

با توجه به این که ناف یک حفره طبیعی در رحم (یعنی حلقه ناف) برای عبور عروق ناف از سمت مادر به جنین است، به طور معمول در تمامی انسان ها وجود دارد. حفره ناف به طور خود به خود پس از تولد بسته خواهد شد. اما به دلیل ساختار ضعیفی که دارد، ممکن است در اثر فتق آسیب بیند.

در نوزادان، فتق ناف در طول معاینه شکم تشخیص داده می شود. فتق ناف، به ویژه هنگامی که فشار داخل شکمی افزایش یافته و بر نقطه ضعیف تأثیر بگذارد، ایجاد می شود. فتق ناف معمولاً در سالهای اول زندگی‌ برطرف می شود اما می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد.

جراحی و فتق

برش های جراحی ضعف هایی را در دیواره شکم ایجاد می کنند. پس از جراحی، دیواره شکم بسته می شود. با این حال، افزایش وزن، بارداری یا فعالیت بیش از حد، که بلافاصله بعد از عمل جراحی انجام شود، می تواند منجر به افزایش فشار به شکم، کشیدگی و باز شدن برش شود. این اتفاق باعث می شود محتویات شکم از طریق برش بیرون زده و در نتیجه فتق ایجاد شود.

فتق های اپی گاستریک یا اسپیژلیان می توانند در بزرگسالان، به دلیل وجود شرایطی که فشار داخل شکمی را افزایش می دهند، (مانند ورزش های سنگین، سرفه، چاقی، سیگار کشیدن، دیابت و پیری است) رخ دهد.

مطالعه بیشتر: فتق ناف پس از زایمان

مطالعه بیشتر: چگونه بوی بد ناف را از بین ببریم؟

سایر علل تشکیل توده در ناف یا اطراف آن

به طور کلی، توده های شکمی می توانند در اثر علل زیر ایجاد شوند:

  • علل تکاملی

در نوزادان، توده های بسیار خاصی وجود دارد که می توانند در ناحیه ناف ایجاد شوند (مانند پولیپ های ناف). این پولیپ ها توده های سفتی هستند که از بقایای جنینی مانند اورو اپیتلیوم ایجاد می شوند. گرانولوم ها در ناحیه ناف از بافت اضافی تشکیل می شوند که پس از جداسازی بند ناف باقی می مانند و به این شکل ظاهر می شوند.

  • علل خوش خیم

در بزرگسالان، توده های خوش خیم متعددی وجود دارند که می توانند در ناحیه ناف ایجاد شوند. توده های خوش خیم از سلول های غیرقابل کنترل در تقسیم، ایجاد می شوند. با این حال، توده های خوش خیم‌ به جاهای دیگر متاستاز نمی دهند. ضایعات خوش خیم شامل توده هایی مانند همارتوم، نوروفیبروم و لیپوم است.

  • علل بدخیم

برعکس توده های خوش خیم، توده های بدخیم توده هایی هستند که به بافت های اطراف محل ایجاد اولیه، حمله کرده و به سایر اندام های بدن گسترش می یابند. توده های بدخیم می توانند ضایعاتی مانند ملانوم و انواع مختلف سرطان ها را شامل شوند.

برای مشاوره با پزشک آنلاین در پزشکت کلیک کنید.

کیست ها از علل ایجاد توده در ناف-پزشکت

علل التهابی ایجاد توده در ناف

برخی از علل التهابی که می توانند باعث ایجاد توده در ناف یا ناحیه اطراف آن شوند، عبارت اند از:

  • علل عفونی

پوست محل زندگی باکتری معروف Staphylococcus aureus (Staph) است. اگرچه این باکتری جزء طبیعی فلور پوست است، اما عامل اصلی بروز عفونت های باکتریایی در انسان است. این باکتری می تواند از طریق ضایعات یا بریدگی های کوچک وارد پوست شده و منجر به ایجاد آبسه پر از چرک شود.

  • کیست ها

کیست ها کیسه هایی هستند که می توانند با مایع، هوا یا سایر موادی که می توانند در هر قسمت از بدن آلودگی ایجاد کنند، پر شوند. کیست هایی که در اپیدرم پوست ایجاد می شوند اغلب به صورت ندول های رنگی بر روی پوست ظاهر می شوند.

  • کیست پوست

کیست، یک کیسه یا توده کوچک پر از مایع، هوا، چربی یا مواد دیگر است. کیست ها که بدون هیچ دلیل مشخصی در قسمتی از بدن شروع به رشد می کنند. کیست پوستی، کیستی است که درست در زیر پوست ایجاد می شود.

اعتقاد بر این است که کیست های پوستی در اطراف سلول های کراتینی به دام افتاده ایجاد می شوند (سلول ها کراتینی: سلول هایی که لایه بیرونی نسبتاً سخت پوست را تشکیل می دهند). کیست های پوستی مسری نیستند.

هر کسی می تواند به کیست پوستی مبتلا شود. کیست پوستی بیشتر در کسانی که بالای 18 سال سن، آکنه یا پوست آسیب دیده دارند، ایجاد می شود. کیست ها در حالت عادی بدون درد هستند. کیست های عفونی ممکن است دردناک باشند.

تشخیص کیست پوستی از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود.

مطالعه بیشتر: خونریزی از ناف

  • لیپوم

لیپوم، کلمه ای به معنای “تومور چرب” است. باید به این نکته توجه داشته باشید که لیپوم سرطان نیست. لیپوم فقط ناشی از رشد چربی بین لایه ماهیچه ای و پوست بالای آن است. علت دقیق ایجاد لیپوم هنوز مشخص نیست. لیپوم ها اغلب پس از 40 سالگی ظاهر می شوند.

لیپوم، یک توده نرم و قابل حرکت در زیر پوست است و در حدود دو اینچ عرض دارد. لیپوم بدون درد است مگر اینکه رشد آن باعث تحریک اعصاب اطراف آن شود. لیپوم ها اغلب در پشت، گردن و شکم و گاهی در بازوها و قسمت بالای ساق پا دیده می شوند.

برای اطمینان از خوش خیم بودن لیپوم، تمام توده های موجود روی شکم باید توسط یک پزشک معاینه شوند. تشخیص این اختلال از طریق معاینه فیزیکی، بیوپسی و روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام می شود.

در بیشتر مواقع، درمان لیپوم ضروری نیست. اگر لیپوم دردناک و ناخوشایند باشد یا با ساختارهای دیگر تداخل داشته باشد، باید درمان شود. می توان لیپوم را از طریق جراحی یا لیپوساکشن برطرف کرد.

  • آبسه پوست

آبسه پوست، شامل یک توده بزرگ حاوی چرک است که درست در زیر پوست ایجاد می شود. این بیماری در اثر ورود باکتریها به زیر پوست (معمولاً از طریق یک بریدگی یا خراش کوچک)، و تکثیر آن ها، ایجاد می شود. بدن به کمک گلبول های سفید، باکتری ها را از بین می برد. اما چرک در ناحیه ای که قبلا آلوده بوده، باقی می ماند.

علائم آبسه پوستی شامل ایجاد یک توده بزرگ، قرمز، متورم و دردناک در هر نقطه از بدن، در زیر پوست، است. در صورت ابتلا به آبسه، ممکن است تب، لرز و بدن درد ناشی از عفونت نیز وجود داشته باشد.

در صورت عدم درمان توده های آبسه، خطر بزرگ شدن، گسترش و ایجاد بیماری جدی آبسه وجود دارد. تشخیص آبسه پوستی از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود.

آبسه های کوچک ممکن است خود به خود، از طریق فعالیت ضد میکروبی سیستم ایمنی بدن بهبود یابند. اما برخی از آن ها باید توسط پزشک تخلیه شوند. برای درمان آبسه، معمولاً آنتی بیوتیک تجویز می شود.

تمیز نگه داشتن پوست و استفاده از لباس و حوله تمیز، به عدم ابتلا با آبسه کمک خواهد کرد.

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص یا پزشک آنلاین بپرس.

زگیل از علل ایجاد توده در ناف-پزشکت

  • زگیل

زگیل ها که دوروک نیز نامیده می شوند، رویش های کوچک، خشن و گرد در لایه بالایی پوست هستند. زگیل ها ممکن است به تنهایی یا به صورت خوشه ای ظاهر شوند. زگیل های معمولی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند و از طریق تماس مستقیم به افراد سالم سرایت پیدا می کنند. زگیل ها ممکن است به سادگی از طریق لمس، از یک نقطه روی بدن به نقطه دیگر منتقل شوند.

  • فرونکل

فرونکل در اثر عفونت فولیکول مو ایجاد می شود. این عفونت در زیر پوست و در ریشه مو شکل می گیرد و ممکن است در هر نقطه ای از بدن ایجاد شود.

این عفونت توسط باکتری ها ایجاد می شود. اغلب اوقات استافیلوکوکوس اورئوس یا “استاف” عامل بروز این‌ اختلال است.

باکتری های استاف در همه جا یافت می شوند. شستشوی مکرر و کامل دستها و رعایت نکات بهداشتی به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک می کند.

  • درماتوفیبروم

درماتوفیبروم یک توده پوستی شایع است که معمولاً در قسمت پایینی ساق پا ظاهر می شود. این‌ توده ممکن است در هر نقطه از بدن ظاهر شود. این توده ها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. درماتوفیبروم بیشتر در بزرگسالان و به ندرت در کودکان ایجاد می شود.

  • آبسه شدید پوستی

آبسه پوست، ناشی از عفونت عمیق پوستی است.‌ آبسه پوستی توسط باکتری هایی که روی پوست زندگی می کنند ایجاد می شوند. اما به طور کلی، این عفونت ها بیشتر توسط Staph ایجاد می شوند. اگر عفونت ناشی از آبسه شروع به گسترش کند، باید فورا درمان شود.

  • ملانوم

ملانوم جدی ترین نوع سرطان پوست است. اغلب اوقات، اولین نشانه ملانوم تغییر اندازه، شکل، رنگ یا ایجاد خال روی پوست است. بیشتر ضایعات‌ ناشی از ملانوم دارای نواحی سیاه یا سیاه-آبی رنگ هستند. ملانوم همچنین ممکن است به صورت یک خال جدید ظاهر شود. خال ناشی از ملانوم ممکن است سیاه، غیر طبیعی یا “دارای ظاهر زشت” باشد.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص پزشکت همین الان کلیک کنید.

جراحی و درمان توده های ناف-پزشکت

روش های جراحی درمان توده های ناف

در ادامه به تعدادی از روش های جراحی رفع توده های ناف اشاره شده است:

  • جراحی باز

در طول جراحی باز، جراح شما برشی را در نزدیکی فتق ایجاد می کند. اگر بافتی که برآمده است سالم باشد، به آرامی به محل اصلی خود، به عقب رانده می شود. در غیر این صورت، این بافت برداشته می شود. سپس جراح شما لایه های دیواره شکم را به هم می دوزد.

  • جراحی لاپاراسکوپی

در حین جراحی لاپاراسکوپی، جراح شما چند برش ایجاد می کند که بسیار کوچکتر از آنهایی است که در جراحی باز استفاده می شود. سپس ابزارهای باریک و بلند لاپاروسکوپی به ناحیه اطراف فتق وارد می شوند. یکی از این ابزارها مجهز به دوربین (لاپاراسکوپ) خواهد بود.

در صورت احساس درد شدید، تب، تهوع، استفراغ، ناتوانی در دفع گاز روده یا حرکت روده ها، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این عوارض ممکن است علائم فتق یا مشکلات جدی باشند که نیازمند فوریت های پزشکی هستند.

مطالعه بیشتر: گرانولوم ناف در نوزادان

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

6

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

6 دیدگاه

  1. سلام
    من ۳۶ سالمه و چند سال پیش میله اهنی به نافم خورد و تبدیل به فتخ شد چند سالی بستم و داخل شکمم دیگه مثل قبل نیست که روده هام میومد شکمم و شکم درد میگرفتم و با فشار انگشت و درد داخل میرفت الان داخل شکمم خچب شده ولی کمی برامدگی جاش مونده . میخواستم ببینم فشار دادن گاهی با انگشت ایا امکان اینکه تبذیل به سرطان بکنه میشه یا نه
    ممنون اگه ج بدید

    1. سلام تبدیل به سرطان نمیشه ولی نافتان را دستکاری نکنید.

  2. سلام من در هلند زندگى ميكنم نوه من وقتى ٩ سالش بود در شكم يك تومور داشت كه بعد از سى تى اسكن و نمونه بردارى دكترها گفتن كه تومور خوش خيم است واين مادرزادى است وقتى براى عمل صحبت كرديم گفتن ماندنش بهتراز عمل است چون به نخا وصل است شما نظرتون چى هست ؟ ما ميتونيم ايران هم بياريمش آيا اگر در نياوريم ممكن است خطرداشته باشد وتبديل به بد خيم شود؟ ممنون ميشم جواب بديد

    1. برای پاسخ به این سوالات به پزشک خود مراجعه نمایید.

  3. سلام وقت بخیر مادر من ۶۵ ساله هستند و تازه امروز به ما گفتن که دوساله متوجه شدن که در نافشون زگیل وجود داره این مورد میتونه خطرناک باشه؟

  4. با سلام منم به مدت ۶ ماه از نافم عفونت نیومد چند تا پزشک مراجعه کردم سر آخر دکتر جراح جراحی باز انجام داد گفتن فتق نافی بود و ی توده چرکی برداشتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز