لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تفاوت بین آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی

تفاوت بین آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تفاوت آلرژی های غذایی و عدم تحمل غذایی به علت تأثیر سیستم های مختلف بدن ایجاد می شوند. سیستم ایمنی بدن مسئول آلرژی های غذایی است. صرف نظر از مکانیسم های بدن در این واکنش ها، آلرژی ها و عدم تحمل غذایی می تواند بر رژیم غذایی، سلامت و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. این مقاله از پزشکت علل و علائم عدم تحمل غذایی و آلرژی غذایی، نحوه مدیریت آنها و غذاهای محرک رایج را بررسی می کند.

آلرژی غذایی چیست؟

واکنش‌های آلرژیک به غذا، زمانی اتفاق می‌افتد که بدن یک غذای خاص (یک آلرژن) را به عنوان یک تهدید تشخیص دهد و با تولید آنتی‌بادی‌های ضد تهدید به نام ایمونوگلوبولین E بیش از حد تولید کند. آلرژی های غذایی حدود 2 تا 10 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد و بیشتر آلرژی های غذایی در اوایل دوران کودکی ایجاد می شود.

عدم تحمل غذایی چیست؟

عدم تحمل غذایی یک واکنش نامطلوب به مواد غذایی است که در دستگاه گوارش رخ می دهد. تشخیص تفاوت بین آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی می تواند دشوار باشد زیرا علائم می توانند بسیار شبیه به هم باشند. عدم تحمل غذایی بسیار شایع تر از آلرژی غذایی است و تا 20 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

تفاوت اولیه آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی

تفاوت بین آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی || پزشکت

بزرگترین تفاوت بین آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی، سیستم بدن مسئول پاسخ است. سیستم ایمنی مسئول فرآیندی است که باعث ایجاد آلرژی غذایی می شود، در حالی که سیستم گوارش مسئول پاسخ عدم تحمل غذایی است.

چه چیزی باعث آلرژی غذایی می شود؟

آلرژی غذایی نتیجه پاسخ ایمنی بدن به برخی مواد غذایی است. هنگامی که یک واکنش آلرژیک به غذا رخ می دهد، سیستم ایمنی به طور خاص به پروتئین غذایی که بدن به عنوان یک تهدید می شناسد، پاسخ می دهد. در مورد آلرژی، پروتئین های غذا مولکول های کوچکی هستند که یک غذای خاص را می سازند. از طرف دیگر عدم تحمل غذایی ناشی از هر جزء غیر پروتئینی غذا است. یکی از مثال های رایج آن عدم تحمل لاکتوز است.

لاکتوز قند طبیعی موجود در شیر گاو است. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز نمی توانند این قند را تجزیه کنند که معمولاً علائمی مانند:

  • معده درد
  • نفخ
  • اسهال
  • گاز
  • حالت تهوع

مدت زمان علائم

علائم عدم تحمل غذایی اغلب ناراحت کننده بوده و اگر یکی از غذاهای محرک خود را بخورید می توانند روز بدی را برای شما رقم بزنند. با این حال، آلرژی غذایی می تواند عواقب بسیار شدیدتری و برای مدت طولانی داشته باشد.

فرد مبتلا به آلرژی غذایی ممکن است زمانی که در معرض غذاهای محرک خود قرار می گیرد، واکنش پوستی نشان دهد، از جمله:

  • کندوها
  • خارش
  • تورم
  • اگزما

سایر علائم آلرژی غذایی شامل واکنش های گوارشی مانند استفراغ یا اسهال است. شدیدترین واکنش آلرژیک به غذا، آنافیلاکسی نام دارد که در صورت عدم درمان فوری با اپی نفرین می تواند باعث مشکل در تنفس، از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ شود.

افراد مبتلا به آلرژی غذایی که در معرض خطر بالاتر واکنش آنافیلاکتیک هستند، عبارتند از:

  • افراد مبتلا به آسم
  • افرادی که به بادام زمینی، آجیل درختی و صدف آلرژی دارند.
  • افرادی که در گذشته واکنش آنافیلاکسی به یک آلرژن غذایی داشته اند.

همچنین نوجوانان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض خطر آنافیلاکسی ناشی از غذا هستند.

آلرژی ها و عدم تحمل های غذایی رایج

تفاوت بین آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی || پزشکت

طبق گزارش کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی، هشت نوع غذا 90 درصد آلرژی های غذایی را تشکیل می دهند.

شایع ترین آلرژی های غذایی عبارتند از:

  • ماهی
  • صدف
  • گندم
  • سویا
  • تخم مرغ
  • شیر و لبنیات
  • بادام زمینی
  • آجیل درختی

کنجد نهمین آلرژن رایج است، اما ACAAI بیان می‌کند که تولیدکنندگان از نظر فنی مجبور نیستند آن را به عنوان یک آلرژن در برچسب‌های مواد غذایی تا اول ژانویه 2023 فهرست کنند. عدم تحمل یا حساسیت های غذایی اغلب در دسته بندی های ذکر شده در بالا قرار می گیرند.

یکی از علل عدم تحمل غذایی که باعث ایجاد آلرژی غذایی نمی شود، FODMAP ها (الیگوساکاریدهای تخمیرپذیر)، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی ال ها) هستند. غذاهایی که حاوی سطوح بالای FODMAP هستند می توانند برای افراد مبتلا به عدم تحمل مشکلات معده ایجاد کنند.

سایر عدم تحمل های غذایی رایج شامل حساسیت به گلوتن و عدم تحمل هیستامین هستند. گلوتن پروتئینی است که در گندم، چاودار و جو یافت می شود.

تشخیص و مدیریت آلرژی های غذایی و عدم تحمل غذایی 

اگر مشکوک هستید که شما یا فرزندتان ممکن است آلرژی غذایی داشته باشید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. ارائه دهنده شما ممکن است شما را به یک متخصص آلرژی ارجاع دهد. (پزشکی که در درمان آلرژی تخصص دارد). آنها با پرسیدن تاریخچه سلامتی شما شروع می کنند تا غذایی که باعث آلرژی شده است را تعیین کنند.

مرحله بعدی آزمایش تشخیصی است که می تواند آزمایش پوست، آزمایش خون یا هر دو باشد.

تست های پوستی. تست های پوستی در یک محیط کنترل شده و زیر نظر متخصص آلرژی انجام می شود. متداول ترین نوع تست پوستی “تست پریک” نام دارد. در طی این آزمایش، یک قطره کوچک از آلرژن احتمالی به پوست وارد می شود یا خراشیده می شود. متخصص آلرژی به دنبال واکنشی است و معمولاً می تواند به سرعت آلرژن را مشخص کند.

آزمایش خون

اگر شما و پزشکتان تصمیم بگیرید که آزمایش خون گزینه مناسبی برای تشخیص آلرژی غذایی شما است، می توانید انتظار داشته باشید که نمونه کوچکی از خون شما را بگیرند. دریافت نتایج آزمایش خون معمولاً بیشتر طول می کشد زیرا نیاز به تجزیه و تحلیل دارد. این تجزیه و تحلیل به دنبال IgE است، آنتی بادی ضد تهدید که مخصوص آلرژی های غذایی است.

مدیریت آلرژی غذایی

تفاوت بین آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی || پزشکت

موثرترین استراتژی برای مدیریت آلرژی غذایی، اجتناب از آلرژن غذایی است. در برخی موارد، اجتناب از گروه های غذایی به دلیل خطر واکنش متقابل، که زمانی رخ می دهد که بدن ترکیب شیمیایی دو غذای مختلف را به عنوان یک تهدید مشابه تشخیص دهد، ضروری است. به عنوان مثال، فردی که به گردو حساسیت دارد، ممکن است برای جلوگیری از واکنش آلرژیک احتمالی، از گردو نیز اجتناب کند.

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اپی نفرین را که معمولا به عنوان EpiPen شناخته می شود، برای افرادی که در معرض خطر بالای آنافیلاکسی ناشی از غذا هستند، تجویز می کند.

سوالات متداول

چگونه می توانید بفهمید که آیا دچار عدم تحمل غذایی هستید؟ عدم تحمل غذایی به عنوان یک واکنش نامطلوب به غذا که در سیستم گوارشی رخ می دهد ظاهر می شود. اگر پس از خوردن نوع خاصی از غذا علائم گوارشی مانند معده درد، نفخ، اسهال، گاز و حالت تهوع را تجربه کردید، ممکن است دچار عدم تحمل غذایی شده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، این نگرانی ها را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

آیا می توانید بعداً در زندگی دچار آلرژی یا عدم تحمل غذایی شوید؟ اکثر آلرژی های غذایی در دوران کودکی رخ می دهد، اما ممکن است در بزرگسالی نیز حساسیت به غذا ایجاد شود.

آیا آلرژی غذایی با گذشت زمان بدتر می شود؟ برخی از آلرژی های غذایی که در دوران کودکی رخ می دهد، مانند حساسیت به شیر گاو و تخم مرغ، می توانند بیش از حد رشد کنند. با این حال، آلرژی به بادام زمینی و آجیل درختی تمایل دارد تا بزرگسالی نیز ادامه یابد.

چقدر طول می کشد تا آلرژن های غذایی از سیستم شما خارج شوند؟ واکنش های آلرژیک به غذا معمولاً در دو ساعت اول مصرف رخ می دهد و معمولاً در عرض 24 ساعت برطرف می شود.

سخن آخر

واکنش های آلرژیک به غذا یک پاسخ ایمنی است، در حالی که عدم تحمل غذا نتیجه سیستم گوارشی است. آنها می توانند علائم مشابهی مانند حالت تهوع داشته باشند، اما علائم آلرژی غذایی می تواند شدیدتر باشد و بیشتر طول بکشد. یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند تشخیص رسمی بدهد و استراتژی‌هایی را برای مدیریت واکنش‌های آینده توصیه کند.

عدم تحمل غذایی و آلرژی می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره شما داشته باشد. تشخیص آلرژی غذایی می تواند ترسناک باشد، اما به یاد داشته باشید که همه آلرژی های غذایی جدی و خطرناک نیستند. با دوستان و خانواده خود در مورد حساسیت یا عدم تحمل غذایی خود یا فرزندتان باز باشید تا فضایی امن برای همه ایجاد کنید. اگر در مورد هر گونه واکنش نامطلوبی که شما یا فرزندتان نسبت به برخی غذاها داشته اید نگران هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز