لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بیماری های روده کوچک را بشناسید.

بیماری های روده کوچک را بشناسید. || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شایع ترین بیماری های روده کوچک نه تنها باعث بروز احساس نامطلوب در فرد می شوند. بلکه باعث ایجاد مشکلات تغذیه ای نیز خواهند شد. مشکلات تغذیه ای، می توانند بقیه قسمت های بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهند. روده کوچک، بخشی از دستگاه گوارش است. این عضو، معده و روده بزرگ را به هم متصل می کند و طولانی ترین قسمت دستگاه گوارش به حساب می آید. مشکلات ایجاد شده در سلامتی روده کوچک، می تواند بر سلامتی کلی یک فرد، تاثیرات عمده ای بگذارد. هم زمان با این که غذای هضم شده از طریق روده کوچک حرکت می کند، روده کوچک ویتامین ها و مواد معدنی را جذب می کند. به طور کلی، بیماری ها و اختلالاتی که می توانند روده کوچک را تحت تاثیر قرار دهند، عبارت اند از:

در این مقاله از پزشکت، اطلاعات مفیدی درباره علائم، روش تشخیص و درمان اختلالات مربوط به روده کوچک، ذکر شده است. پس اگر علائمی از بیماری های روده کوچک دارید، بهتر است ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

شایع ترین علائم مشکلات روده کوچک

هنگامی که غذا جویده و سپس بلعیده می شود، از مری، به معده و سپس به روده کوچک می رود. از طریق سه قسمت روده کوچک، یعنی دوازدهه ، ژژونوم و ایلئوم، این غذا به سمت انتهای روده، حرکت می کند. ماهیچه ‌های دیواره‌ های روده کوچک، غذا را در حالی که هضم و ویتامین ‌ها و مواد معدنی آن جذب می ‌شوند، به حرکت در می ‌آورند.

به طور کلی، مشکلات متعددی می تواند در روده کوچک رخ دهند و بر نحوه هضم غذا تأثیر بگذارد.

بیماری کرون و روده کوچک

بیماری کرون، یکی از انواع بیماری های التهابی روده (IBD) است. این بیماری می تواند روده کوچک و همچنین بقیه دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری کرون، باعث بروز التهاب در دیواره های روده می شود. این شرایط می تواند منجر به ایجاد زخم شود. سایر مشکلاتی که می توانند در دستگاه گوارش ایجاد شوند، شامل درد، اسهال، یبوست و عدم هضم مناسب غذا، هستند.

در خارج از روده نیز مشکلاتی در چشم، پوست و مفاصل وجود خواهد داشت. بیماری کرون به سیستم گوارشی حمله می کند، اما می تواند به طرق مختلف، بر کل بدن فرد نیز تأثیر بگذارد.

بیماری سلیاک و روده کوچک

بیماری های روده کوچک را بشناسید. || پزشکت

سلیاک، یک بیماری خود ایمنی است. بیماری خود ایمنی، وضعیتی است که در آن، سیستم ایمنی به اشتباه به بدن خود فرد حمله می کند. بیماری سلیاک روده کوچک را تحت تأثیر قرار می دهد. پوشش روده کوچک با پرزهایی که مانند انگشتان کوچک هستند، پوشیده شده است. پرز ها مواد مغذی را از غذای موجود در روده، جذب می کنند.

زمانی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک، گلوتن می خورد، گلبول های سفید خون به پرز ها حمله می کنند. به همین علت، این پرز ها با گذر زمان، فرسوده می شوند. این شرایط باعث می شود که روده کوچک، کمتر از شرایط عادی، بتواند ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا را جذب کند.

برخی از افراد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. اما در مورد کسانی که این علائم را تجربه می کنند، علائم شامل اسهال یا یبوست، نفخ، درد شکم، استفراغ، کاهش وزن و خستگی خواهد بود. همچنین ممکن است علائمی در سایر قسمت‌ های بدن وجود داشته باشد که شامل کم خونی (فقدان گلبول ‌های قرمز سالم)، درد مفاصل یا مشکلات دیگر، به‌ ویژه در بزرگسالان، است.

سندرم روده تحریک پذیر و روده کوچک

IBS یک بیماری شایع است که می تواند روده ها را تحت تاثیر قرار دهد. این اختلال می تواند باعث بروز یبوست، اسهال، درد شکم، نفخ و سایر علائم و نشانه ها شود. علائم این اختلال ممکن است آن قدر شدید باشد که در زندگی روزمره، مانند رفتن به مدرسه یا محل کار و معاشرت، اختلال ایجاد کند.

انسداد روده کوچک

انسداد یا انسداد روده کوچک، به این معنی است که مسئله ای، مانع عبور غذا از روده می شود. حتی انسداد می تواند در نتیجه بیماری های دیگری، مانند بیماری کرون، رخ دهد. التهاب می تواند باعث مسدود شدن روده یا ایجاد بافت اسکار شود که دیواره های روده را ضخیم می کند.

اگر شرایطی وجود داشته باشد که باعث شود روده کوچک غذا را خیلی آهسته حرکت دهد (که به نام اختلالات حرکتی شناخته می شوند) غذا می تواند در مسیر روده کوچک گیر کند. انسداد روده می تواند یک وضعیت اورژانسی باشد. انسداد ممکن است با دریافت دارو و مایعات در بیمارستان، درمان شود. در موارد جدی انسداد روده کوچک، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک یا SIBO

بیماری های روده کوچک را بشناسید. || پزشکت

روده ‌های کوچک و بزرگ، معمولاً محل زندگی میکروارگانیسم‌ ها (فلور روده) هستند که برای عملکرد آن ها ضروری اند. علاوه براین، باکتری ها می توانند از تعادل خارج شده و بیش از حد رشد کنند. این وضعیت می تواند منجر به بروز علائمی مانند گاز، نفخ، یبوست یا اسهال و همچنین کاهش وزن یا سایر علائم خارج از دستگاه گوارش، شود.

ممکن است تشخیص و درمان SIBO مشکل باشد. این اختلال، ممکن است با شرایط دیگری مانند IBS، دیابت یا اختلالات خود ایمنی همراه باشد.

در برخی موارد، وجود مشکل در روده کوچک  ممکن است اصلاً علائمی ایجاد نکند. علائم و نشانه‌ های ایجاد شده، به این مسئله بستگی دارد که کدام اختلال باعث ایجاد مشکل شده است. اما برخی از علائم، ممکن است در همه شرایط، شایع‌ باشند. این موارد، می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • گاز
  • اسهال
  • یبوست
  • استفراغ
  • نفخ شکم
  • حالت تهوع
  • درد یا ناراحتی شکم

چه چیزی باعث بروز مشکلات روده باریک می شود؟

علل ایجاد کننده مشکلات روده کوچک، بر اساس شرایط بیمار، متفاوت است. در برخی موارد، علل ایجاد کننده، ممکن است به خوبی تشخیص داده نشده باشند. این موارد، عبارت اند از:

بیماری کرون: علل ایجاد کننده آن مشخص نیست، اما تصور می شود که ترکیبی پیچیده از ژنتیک و یک یا چند محرک در محیط، عامل ایجاد کننده این بیماری باشند.

SIBO: تصور می ‌شود که تغییر در باکتری ‌ها، به طور بالقوه ناشی از حرکت آهسته (کاهش حرکت)، سطوح پایین اسید معده یا انجام عمل جراحی بر روی روده کوچک است.

بیماری سلیاک: تصور می ‌شود که بیماری سلیاک، ژنتیکی است، اما تنها افرادی که دارای ژن‌ های این بیماری هستند به آن مبتلا می ‌شوند. محرک های محیطی ممکن است باعث ایجاد این بیماری در افراد شوند.

انسداد: انسداد در اثر باریک شدن روده کوچک یا گیر کردن غذا یا جسم خارجی ایجاد می شود. این وضعیت می تواند به علت نوعی بیماری باشد که باعث التهاب یا ایجاد بافت اسکار می شود. انسداد، به علت حرکت کند روده ها نیز ایجاد می‌ شود.

مشکلات روده باریک چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری های روده کوچک را بشناسید. || پزشکت

هنگامی که مشکلات در روده کوچک شروع می شوند، علائم و نشانه ها ممکن است به هضم غذا مرتبط نباشند. در برخی موارد، ممکن است که بروز علائم، نیاز به زمان داشته باشد. بنابراین، با توجه به زمان شروع بروز علائم، ممکن است که تشخیص این اختلالات، با تاخیر انجام شود. با این حال، باید به پزشک مراجعه کنید.

برخی از آزمایشاتی که ممکن است برای یافتن مشکلات روده کوچک مورد استفاده قرار گیرند، عبارت اند از:

سونوگرافی: این آزمایش، از امواج صوتی برای مشاهده اندام ها و ساختارهای شکم استفاده می کند.

آزمایش تنفس: آزمایش تنفس ممکن است رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک را تشخیص داده یا رد کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): این آزمایش از یک آهنربای قوی برای اسکن شکم و ارائه تصاویر استفاده می کند.

آزمایش مدفوع: برای رد کردن مشکلاتی مانند عفونت، ممکن است تست مدفوع انجام شود. این روش، ممکن است شامل کشت باکتری باشد.

آزمایش خون: به طور کلی، آزمایش خون برای تشخیص مشکلات گوارشی استفاده نمی شود، اما می تواند مشکلاتی مانند کم خونی یا کمبود ویتامین را تشخیص دهد. بنابراین، روشی مفید است.

روش های عکسبرداری

توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن: این یک روش، نوعی تصویر برداری اشعه ایکس است که تصاویر دقیقی از اندام های داخلی شکم می گیرد.

بلع باریم و عکس برداری روده کوچک: در این آزمایش، پس از نوشیدن محلول حاجب (باریم) برای دیدن مری، معده و روده کوچک، عکس ‌برداری با اشعه ایکس انجام می ‌شود.

کولونوسکوپی: کولونوسکوپی برای یافتن مشکلات کولون (روده بزرگ) به جای روده کوچک استفاده می شود، اما این آزمایش ممکن است برای تشخیص سایر بیماری های گوارشی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

آندوسکوپی: یک لوله کوچک با نور و دوربین در انتهای آن، به داخل دهان و از مری به سمت معده و قسمت اول روده کوچک وارد می ‌شود. بیوپسی (تکه ای از بافت یا مایع) ممکن است برای آزمایش برداشته شود.

مشکلات روده کوچک چگونه درمان می شوند؟

بیماری های روده کوچک را بشناسید. || پزشکت

درمان بیماری های روده باریک بر اساس علت ایجاد آن، متفاوت خواهد بود. با این حال، بخشی از درمان ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی مانند تغذیه و رژیم غذایی، کاهش استرس، یا مشورت با یک روانپزشک باشد. درمان بیماری سلیاک، پرهیز از مصرف گلوتن است. در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد، اگرچه ممکن است درمان هایی برای علائم خارج از سیستم گوارشی وجود داشته باشد.

بیماری کرون با تغییر سبک زندگی و همچنین مصرف داروهای مناسب، درمان می شود. در برخی موارد، مانند زمانی که روده فرد، باریک می شود، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

IBS ممکن است با تغییرات سبک زندگی، رژیم غذایی و تغذیه و مصرف دارو، درمان شود. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر ممکن است با شناسایی عوامل محیطی که ممکن است علائم را تحریک کنند، بتوانند برای کنترل علائم اقدام کنند.

SIBO ممکن است با مصرف آنتی بیوتیک ها، برای کاهش رشد باکتری ها، درمان شود.

انسداد روده ممکن است در بیمارستان و با رفع فشار، که با وارد کردن یک لوله انعطاف پذیر از طریق بینی و پایین به سمت معده، انجام می شود، درمان شود. در برخی موارد، جراحی برای برداشتن بخش مسدود شده روده کوچک، ممکن است مورد نیاز باشد.

سخن آخر

بیماری ها و اختلالات روده کوچک، شایع هستند. آن ها عبارت اند از بیماری کرون، بیماری سلیاک، رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک و سندرم روده تحریک پذیر. این اختلالات ممکن است باعث بروز علائم گوارشی مانند درد شکم، نفخ، اسهال، یبوست، حالت تهوع یا استفراغ شوند. آن ها همچنین ممکن است منجر به کمبود ویتامین یا کم خونی شوند.

تشخیص این شرایط ممکن است به زمان و انواع آزمایشات تصویربرداری نیاز داشته باشد. درمان ممکن است شامل ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، به ویژه در رژیم غذایی باشد. برای برخی شرایط، دارو درمانی و جراحی نیز ممکن است برای مدیریت علائم و نشانه‌ ها، استفاده شوند.

تشخیص و درمان مشکلات روده کوچک دشوار است. ممکن است ارجاع به یک متخصص گوارش (پزشکی که در مورد سلامتی دستگاه گوارش متخصص است) کمک کننده باشد. گاهی اوقات مشکلات روده کوچک باعث بروز علائم و نشانه های خارج از سیستم گوارشی می شود، بنابراین یافتن مشکل زمان بر خواهد بود.

هنگامی که وجود اختلال در روده کوچک باعث می شود که مواد مغذی به درستی جذب نشوند، ممکن است در سراسر بدن دچار مشکل شوید. برای تشخیص و درمان مشکلات روده کوچک می ‌توانید با یک پزشک مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

10

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

10 دیدگاه

  1. سلام برادر من مدفوعش سیاهه وهموگلوبین خونش به شدت افت میکنه پزشک اندوسکوپیو کلونوسکوپی انجام داد وگفت که مشکلی نمیبینه ولی همچنان مدفوع سیاهه چیکار باید بکنیم ؟ ممکنه علت خونریزی روده کوچک باشه؟

    1. سلام احتمال دارد که به علت خونریزی روده باشد در اسرع وقت با فوق تخصص گوارش مشاوره نمایید.

  2. درد و ورم معده دارم ابتدا اسهال شدید داشتم یعد از مدتی با خوردن عرقیات گیاهی بهتر شدم اما هنوز اسهال هم بر طرف نشده یا خوردن عرقیات هم موقت بهتر میشوم اما راهکاری درمان همیشگی چیست؟

    1. سلام بنظر می رسد مشکل شما با عرقیجات رفع نخواهد شد. شما لازمه به متخصص گوارش مراجعه فرمایید.

  3. سلام وقت بخیر
    مدت 45 روزه درگیر دردشکم هستم و مجموعا یک ماه بستری شدم و در این مدت افت شدید هموگلوبین و دفع مدفوع سیاه داشتم. اسهال تیره، استفراغ زردآبی، کاهش وزن 12کیلویی
    سه بیمارستان بستری شدم که در مجموع چندبار آندوسکوپی و کولونوسکوپی شدم و حتی پوش انتروسکوپی هم شدم. سی تی شکم و لگن و سی تی انتروسکوپی هم شدم و آزمایشی نبوده که نداشته باشم. بعد کلی پیگیری میگن مشکل شما از روده کوچک هست و باید دبل بالن انتروسکوپی بشم که گویا هزینه بالای 50میلیون تومنی داره.
    من یه هفته ست ترخیص شدم علایم عادی و خونریزی قطع شده و هموگلوبینم هم بالا اومده اما همچنان ضعف شدید،سرگیجه، درد خفیف شکم دارم. نمی‌دونم باید چکار کنم نیاز به کمک دارم چون از شرایط مالی هم دبل بالن انتروسکوپی برام مقدور نیست و در شرایط روحی بدی قرار دارم. ممنون میشم راهنمایی خوبی به من محبت کنید

    1. سلام شما به یکی از بیمارستان های دانشگاهی دولتی مراجعه نمایید.

  4. با سلام خسته نباشید،بنده خانوم۳۴ ساله متاهل هستم،حدود۷سال میشه به شدت درد شکم دارم درد گاها به سمت چپ شکمم میزنه گاها به سمت راست شکمم،مدفوعم سیاه رنگ هس گاها نصف شب درد شکمم شروع میشه تاالان هر دکتری رفتم آزمایش سونوگرافی اسکن همه چی انجام دادم بجز کلونوسکوپی هیچ دکتری سردرنمیاره علت دردهای شکمی من چی هس،هریکی دوماه تو ادرارم خون میبینم خواهشا راهنماییم کنید چیکارکنم به چه دکتری مراجعه کنم،؟ازشهرستان خوی هستم آذربایجانغربی،متاسفانه دکترهای اینجا اصلا هیچی نمیفهن،ممنون میشم راهنماییم کنید??

    1. سلام شما باید به متخصص داخلی مراجعه نمایید.

  5. سلام خسته نباشید من مشکلم اینه سردرد و خستگی و بی حالی و درد عضلانی و درد ناف و درد قفسه سینه و ضعف و یه موقعه احساس تب دارم ۳بار آندوسکوپی و یبار کولونوسکوپی انجام دادم گفتن التهاب معده و انتهای روده کوچک زخم داری ولی چیز خاصی نیست دارو استفاده کردم ولی نتیجه نگرفتم دیگه موندم چکار کنم

    1. سلام علایم ریفلاکس هست پرهیز غذایی مصرف پانتوپرازول ‌بررسی میکروب معده اچ پیلوری توصیه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز