لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درد قفسه سینه در حمله قلبی

درد قفسه سینه|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درد قفسه سینه به درد در هر ناحیه از قفسه سینه اشاره دارد که ممکن است به سایر نواحی بدن مانند پایین بازوها، گردن یا فک انتشار پیدا کند. این درد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تیز یا مبهم باشد. علاوه بر این، ممکن است سفتی، درد، پری یا احساس له شدن یا فشرده شدن قفسه سینه همراه با بروز درد قفسه سینه را تجربه کنید.

درد قفسه سینه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. در برخی موارد، حتی ممکن است شش ماه یا بیشتر ادامه پیدا کند. این درد قفسه سینه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلایل مختلفی از جمله مشکلات قلبی رخ دهد. بنابراین، همیشه باید دردقفسه سینه را جدی بگیرید و در صورت بروز هر چه سریع تر به مراکز درمانی مراجعه کنید. بیشتر حملات قلبی شامل درد قفسه سینه است که بیش از چند دقیقه طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد یا به طور موقت و گاه به گاه بروز پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

درد قفسه سینه در حمله قلبی چه احساسی دارد؟

آنژین نوعی درد قفسه سینه است و زمانی اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد که قلب خون غنی از اکسیژن کافی دریافت نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. علائم آنژین عبارتند از:

  • آنژین تظاهر یک مشکل قلبی است که در حین ورزش بدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و در حالت استراحت بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.
  • آنژین معمولاً علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند احساس فشار یا فشردن در قفسه سینه و ناراحتی در شانه‌ها، بازوها، فک، گردن و پشت، شبیه به سوء هاضمه ایجاد می‌کند.
  • این درد ممکن است به سایر قسمت های قفسه سینه منتشر شود یا موضعی باشد.

درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی به طور ناگهانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، اما نه آنی، ممکن است در عرض چند دقیقه شدت بیشتری پیدا کند و بیش از 20 دقیقه طول بکشد. اما گاهی اوقات، دردقفسه سینه سکته قلبی قبل از آنژین صدری (آنژین صدری، دردی در قفسه سینه است که در حین تلاش ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و با استراحت یا داروها برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود) چند ساعت تا چند روز بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

درد قفسه سینه یکی از شایع ترین علائم حمله قلبی در مردان و زنان است. با این حال، زنان در معرض افزایش خطر ابتلا به علائم دیگر، از جمله احساس بیماری، تنگی نفس، و درد پشت یا فک هستند. اگرچه آنژین نسبتاً شایع است، اما تشخیص آن از انواع دیگر دردقفسه سینه، مانند ناراحتی ناشی از سوء هاضمه، دشوار است. برای همین بهتر است در صورت بروز درد قفسه سینه بدون دلیل، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

حمله قلبی|| پزشکتچرا سکته قلبی باعث درد قفسه سینه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

حمله قلبی معمولاً زمانی که خون کافی به سلول‌های عضلانی قلب نرسد، رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. سلول های عضلانی قلب برای عملکرد مناسب خود به اکسیژن و خون کافی نیاز دارند. در صورت عدم خونرسانی، آنها دچار اختلال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و حتی ممکن است بمیرند. قلب خون را به اطراف بدن پمپاژ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بنابراین در صورت نقص عملکرد، کل بدن دچار کمبود اکسیژن و در نهایت منجر به مرگ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

کاهش خونرسانی به قلب معمولاً با انسداد پلاک در شریان کرونری اتفاق می‌افتد. دردقفسه سینه ناشی از حمله قلبی مستقیماً از عدم خونرسانی کافی به سلول های ماهیچه قلب ناشی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

علائم رایج حمله قلبی عبارتند از:

  • غش کردن
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • درد در بازوها، گردن، فک، شانه یا پشت
  • تعریق ناگهانی، ناراحتی معده، استفراغ، سرگیجه یا سبکی سر
  • ضعف شدید، اضطراب، خستگی غیرمعمول یا تنگی نفس
  • سوء هاضمه یا احساس خفگی که ممکن است مانند سوزش سر دل باشد.

علائم درد قفسه سینه و معنی آنها

احتمال حمله قلبی بیشتر است احتمال حمله قلبی کمتر است
احساس درد یا فشار، سفتی، فشردن یا سوزش درد تیز یا چاقویی که در اثر تنفس یا سرفه ایجاد می شود.
شروع تدریجی درد در طی چند دقیقه درد ناگهانی چاقو که فقط چند ثانیه طول می کشد.
احساس درد در ناحیه منتشر، از جمله درد مداوم در وسط قفسه سینه درد به وضوح در یک طرف بدن یا طرف دیگر
دردی که به بازوی چپ، گردن، فک یا پشت گسترش می یابد. دردی که در یک نقطه کوچک موضعی دارد.
درد یا فشار همراه با علائم دیگر، مانند مشکل در تنفس، عرق سرد، یا حالت تهوع ناگهانی دردی که ساعت ها یا روزها بدون هیچ علامت دیگری ادامه دارد.
درد یا فشاری که در حین یا بعد از فعالیت بدنی یا استرس عاطفی (سکته قلبی) یا زمانی که در حال استراحت هستید (آنژین ناپایدار) ظاهر می شود. دردی که با فشار دادن روی قفسه سینه یا با حرکت بدن ایجاد می شود.

درد قفسه سینه چگونه تشخیص داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

قبل از شروع درمان، چند آزمایش برای تشخیص علت اصلی درد سینه انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این تست ها عبارتند از:

  • الکتروکاردیوگرام (ECG) : این اغلب اولین آزمایشی است که برای تشخیص حمله قلبی با ردیابی الکتریکی فعالیت قلب انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • آزمایش های خون: این آزمایش های آزمایشگاهی نشانگرهای قلبی را از قلب و سایر اندام ها اندازه گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.
  • اشعه ایکس قفسه سینه: در هنگام بروز حمله قبلی و درد قفسه سینه احتمالا برای مشاهده وضعیت و اندازه قلب و ریه ها انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اگر پزشک معالج شما مشکوک به آنژین باشد، ممکن است آزمایش های بیشتری مانند آنژیوگرافی یا سی تی اسکن قفسه سینه را تجویز کند.

در هنگام درد قفسه سینه چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درد سینه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کشنده باشد. اگر برای اولین بار است که آن را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، به طور ناگهانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، بیش از پنج دقیقه طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد، و با استراحت یا مصرف دارو بهبود نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید. درد قفسه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد.

اگر درد قفسه سینه از بین رفت یا برگشت، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا بفهمید چه چیزی باعث درد شده است، حتی اگر درد شما زیاد شدید نباشد.

درد سینه|| پزشکتچگونه درد قفسه سینه را برای پزشک شرح دهید؟

پزشکان از چندین اطلاعات برای تعیین و تشخیص علت اصلی دردقفسه سینه استفاده می‌کند. پزشکان علاوه بر شرح علائم و مشخصات خطر قلبی شما از نتایج الکتروکاردیوگرام (ECG) و آزمایش خون به نام تروپونین قلبی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اما گاهی اوقات این موارد فوراً ناهنجاری را نشان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. بنابراین، آنچه برای پزشک توضیح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهید و سابقه پزشکی شما در تعیین مراحل اولیه درمان شما بسیار مهم است.در صورت بروز درد حتما پزشکان شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهند در مورد زیر جزییاتی را بدانند:

  • درد شما کی شروع شد؟
  • درد دقیقا در کدام قسمت احساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟
  • بدتر شده یا همینطور باقی مانده است؟
  • چه احساسی دارید (درد، فشار، سفتی و غیره)؟
  • آیا این احساس ثابت است یا گاه به گاه بروز پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟
  • این درد را قبلا احساس کرده اید؟ یا اولین بار است که متوجه آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید؟
  • قبل از شروع این احساسات چه کاری انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دادید؟

آیا درد قفسه سینه جدی است؟

اما متاسفانه با وجود هشدارهای زیاد برخی افراد در هنگام بروز درد در قفسه سینه خود با دلایل مختلف از مراجعه به پزشک خودداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اکثر این دلایل غیرمنطقی که باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، فرد به پزشک مراجعه نکند، عبارتند از:

  • من خیلی جوان هستم و درد من ناشی از حمله قلبی نیست! واقعیت این است که حتی 20 ساله ها هم ممکن است دچار حمله قلبی شوند. پس هرگز درد خود را به دلیل سن کم نادیده نگیرید.
  • من در شرایط خوبی هستم و سابقه بیماری زمینه ای یا خاصی را ندارم. پس درد من ناشی از حمله قلبی نیست. اما بهتر است این را در نظر داشته باشید که حمله قلبی گاهی اوقات اولین نشانه بیماری قلبی است و بدون هیچ گونه نشان اولیه رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

بر خلاف درد زانو یا کمردرد، دردقفسه سینه چیزی نیست که آن را بخواهید نادیده بگیرید. اگر نگران درد یا ناراحتی در قفسه سینه، بالای کمر، بازوی چپ یا فک هستید، سریع به پزشک مراجعه کنید.

به این موضوع توجه داشته باشید که علائم حمله قلبی در صورت بروز هم بسیار متفاوت هستند.

مشکل دیگر حملات قلبی این است که افراد مختلف آن را به روش های مختلف تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. برخی درد سینه کلاسیک دارند، برخی دیگر درد فک یا کمر درد دارند و برخی دچار تنگی نفس، یا به شدت خسته، یا حالت تهوع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. علائم حمله قلبی یا آنژین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد. برخی افراد اصلاً هیچ علامتی را تجربه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. برخی دیگر درد کوبنده قفسه سینه را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. حتی امکان دارد فقط ناراحتی بازو، گلو یا فک را احساس کنند. اما این ناراحتی معمولاً شدید است و معمولاً پنج دقیقه یا بیشتر طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد

میلیون ها بیمار با درد قفسه سینه هر ساله در بخش های اورژانس بیمارستان ها دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. تنها 20 درصد از آنها با حمله قلبی یا یک دوره آنژین ناپایدار تشخیص داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که یک علامت هشدار دهنده است. تعداد کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از آنها مشکل جدی دیگری مانند آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه ها) یا تشریح آئورت (پارگی در لایه داخلی آئورت) دارند. برخی از آنها آنژین “منظم” را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. با این حال، اکثر آنها دارای یک بیماری غیرمرتبط با قلب یا عروق دارند.

سخن آخر

اگرچه بسیاری از افرادی که درد قفسه سینه را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند به حمله قلبی فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، بسیاری از بیماری های زمینه ای دیگر هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث بروز آن شوند. بنابراین، تشخیص علائم حمله قلبی و مراجعه فوری به پزشک در صورت بروز آن بسیار مهم است. توصیف جزییات نوع درد به پزشک کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا سریع تر و بهتر بتواند علت را شناسایی و گزینه درمان را تجویز کند. در حالی که بسیاری از بیماری‌ها به ندرت می‌توانند باعث این احساس در قفسه سینه شوند، بهتر است آن را جدی بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز