لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شکستگی استخوان گونه و صورت

شکستگی گونه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آسیب شدید به صورت در برخی شرایط می تواند منجر به شکستگی استخوان گونه یا صورت شود که ممکن است با خراش پوست صورت همراه باشد. تشخیص شکستگی گونه با علائم پنهان مانند گونه صاف، ورم، کبودی یا درد در این ناحیه می باشد. علاوه بر این، گاهی اوقات آسیب فقط به استخوان گونه محدود نمی شود، بلکه بر روی اجزای صورت اطراف استخوان گونه مانند چشم ها تأثیر می گذارد. گونه های شما بخشی از حدقه چشم شما هستند و از حفره چشم شما را حمایت و محافظت می کند. از این جهت در صورت بروز هر گونه آسیب دیدگی به این استخوان ها باید بدون تاخیر به پزشک مراجعه کنید تا آسیب به درستی تشخیص و در اسرع وقت درمان شود. تجویز درمان صحیح پس از شکستگی استخوان گونه از اهمیت بالایی برخوردار است.

استخوان های گونه نیز به کناره بینی و فک بالایی شما متصل می شوند. هنگامی که آسیبی به استخوان گونه خود می بینید، پزشک باید آزمایش های خاصی را انجام دهد تا مشخص کند که شکستگی ها در کجا رخ داده اند و آیا شکستگی ها تأثیر منفی بر سایر قسمت های صورت شما دارد یا خیر. اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که همه شکستگی‌های استخوان گونه نیاز به جراحی یا هر نوع درمانی ندارند.

شایع ترین علائم شکستگی گونه ها

یکی از شایع ترین علائم شکستگی در استخوان های گونه، صاف شدن گونه است. چون در این شرایط احتمال خارج شدن استخوان از موقعیت اصلی آن وجود دارد. حتی ممکن است گونه ها به درستی بالا نروند. گاهی اوقات گونه به جای صاف بودن، کج یا افتاده به نظر می رسد. در این شرایط می توان شکستگی را با جراحی و توسط پزشک متخصص اصلاح کرد که در آن جراح یک صفحه را گونه شکسته شده قرار می دهد تا آن را محکم نگهدارد.

با این حال، همه شکستگی در گونه ها با علائم ظاهری مشخص نمی شوند. حتی ممکن است گونه با شکستگی هنوز هم کاملا ظاهر طبیعی داشته باشد. درد، تورم و کبودی استخوان گونه می تواند از علائم شکستگی استخوان باشد. درد، تورم و کبودی باید در اسرع وقت توسط پزشک ارزیابی شود.

در برخی موارد، شکستگی استخوان گونه بر موقعیت چشم فرد تأثیر می گذارد. اگر در صورت شکستگی گونه، استخوان چشم آسیب ببیند، ممکن است چشم دیگر به درستی بالا نرود و حرکت مناسبی نداشته باشد. این وضعیت معمولاً با تجمع خون و کبودی در ناحیه دچار آسیب دیدگی همراه است. بینایی فرد نیز ممکن است تحت تأثیر زخم قرار گیرد. برای مثال، دوبینی یا تاری دید گزارش می شود.

در برخی موارد شکستگی گونه می تواند با بروز علائم دیگری مانند شکستگی در کاسه چشم یا خونریزی در داخل یا اطراف چشم همراه باشد. این شرایط گاهی اوقات می تواند منجر به نابینایی یا کاهش بینایی شود.

شکستگی صورت || پزشکتعلائم شکستگی گونه می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • کبودی
  • تورم در پلک ها
  • تاری یا دوبینی
  • دیدن نقاط در دید
  • التهاب یا صافی در گونه
  • درد هنگام حرکت چشم
  • چشم های فرورفته یا متورم
  • بی حسی در کنار صورت، لب بالایی یا کناره بینی

حتی اگر هیچ یک از این علائم شکستگی استخوان گونه را تجربه نکردید، اما شک دارید که استخوان گونه شما دچار آسیب دیدگی است، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. یک متخصص پزشکی می تواند به تشخیص صحیح و درمان شکستگی استخوان گونه شما کمک کند.

علل شکستگی استخوان گونه چیست؟

اکثر آسیب‌های صورت ناشی از ضربه‌های ناگهانی نیروی خارجی است که می‌تواند هنگام ورزش یا درگیری اتفاق بیفتد. اما با این حال، از آنجایی که استخوان های گونه، از استخوان های ضعیف صورت هستند ممکن است در اثر برخی بیماری های زمینه ای مانند کیست‌های دندانی، پوکی استخوان یا سایر بیماری هایی که بر استخوان‌های شما تأثیر می‌گذارد، دچار آسیب دیدگی شوند.

هر نوع آسیب صورت می تواند به طور جدی بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد . از طرفی هم شکستگی گونه ممکن است با درد زیاد همراه باشد. استخوان گونه به دلایل مختلفی ممکن است شکسته شود. گاهی اوقات، یک حمله فیزیکی می تواند منجر به آسیب های صورت شود. شایع ترین علل شکستگی استخوان گونه خشونت خانگی، دزدی یا سایر درگیری‌ها را شامل می شوند. دلایل دیگر شکستگی استخوان گونه ممکن است ناخواسته باشد. به عنوان مثال، ورزشکاران احتمال دارد به دلیل تصادف، افتادن یا تجهیزات نامناسب دچار شکستگی در ناحیه صورت شوند.

شکستگی استخوان گونه چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک قبل از تجویز یک سری آزمایشات برای تأیید تشخیص اولیه، آسیب صورت شما را به طور کامل بررسی می کند. شدت تورم و درد باید مورد بررسی قرار بگیرد. براساس آنها، پزشک ممکن است آزمایشات تشخیصی زیر را برای شما تجویز کند:

  • مجموعه ای از اشعه ایکس که در زوایای مختلف گرفته شده است.
  • سی تی اسکن برای بررسی آسیب بافت نرم

شکستگی استخوان گونه چگونه درمان می شود؟

در صورت بروز هرگونه آسیب دیدگی در ناحیه صورت باید باید جراحات خود را به دقت بررسی کنید تا شدت آنها مشخص شود. یک کبودی یا اسکار جزئی ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد، اما شکستگی شدید می تواند منجر به مشکلات جدی مانند آسیب دائمی به سلامت جسمی یا ظاهر شما شود.

گزینه درمانی برای شکستگی گونه به شدت و میزان آسیب دیدگی استخوان ها بستگی دارد. هدف اصلی درمان شکستگی استخوان گونه، تراز مجدد استخوان های آسیب دیده و اطمینان از ثابت ماندن آنها برای جلوگیری از آسیب بیشتر است. در صورت بروز آسیب دیدگی شدید ممکن است نیاز به جراحی و صفحات، پیچ‌ها، سیم‌ها یا سایر دستگاه‌هایی که استخوان‌های آسیب‌دیده را در جای خود «تثبیت» می‌کنند، داشته باشید. حتی احتمال دارد از این وسایل نگهدارنده و محافظتی در خارج از استخوان های آسیب دیده برای نگه داشتن شکستگی استخوان گونه در محل در طول فرآیند بهبود استفاده شوند.

اکثر صفحات مورد استفاده در این نوع جراحی در جای خود باقی می‌مانند، اما گاهی اوقات احتمال دارد در صورت بروز عفونت یا احساس ناراحتی زیاد احتیاج به برداشتن آنها داشته باشد.

پس از شکستگی استخوان گونه، باید در ده روز اول پس از تصادفی که باعث آسیب دیدگی شما شد، از تنفسی بینی خود اجتناب کنید. دلیل آن این است که عمل دمیدن بینی می تواند منجر به تورم بیشتر به خصوص در اطراف چشم شود.

برای کاهش خطر عفونت، یک دوره آنتی بیوتیک برای شما تجویز می شود که باید تا پایان دوره درمان آنها را به طور کامل مصرف کنید.

سعی کنید بلافاصله پس از آسیب به صورت با پزشک خود تماس بگیرید. یک ضربه جزئی ممکن است منجر به کبودی یا پارگی کوچک شود. بسیاری از شکستگی های صورت خود به خود طی سه تا شش هفته بهبود می یابند و نیازی به مداخله پزشکی قابل توجهی ندارند.

گزینه های درمانی برای شکستگی استخوان گونه

قبل از تعیین برنامه های درمانی، پزشکان جزئیات دقیق تروما، مانند تشخیص هر گونه قطعات استخوان، پارگی یا انقباض را بررسی می کنند. اگر استخوان گونه شکسته شما نیاز به درمان حاد داشته باشد، احتمالاً درمان در دو مرحله صورت می گیرد:

  • مرحله اول استخوان گونه شما را از طریق درمانی به نام کاهش دهنده به موقعیت طبیعی خود بازمی گرداند. این درمان ممکن است فوری و سریع صورت نگیرد. بسیاری از بیماران باید چندین روز منتظر بمانند تا تورم کاهش یابد.
  • پزشکان مرحله دوم درمان را تثبیت می نامند. هنگامی که استخوان‌های شما دوباره سر جای خود قرار گرفتند، باید در همان وضعیت باقی بمانند. پزشک معالج ممکن است از صفحات، پیچ ها، سیم ها یا وسایل دیگر برای بی حرکت کردن استخوان ها استفاده کند.

پس از درمان، ممکن است حدود شش هفته طول بکشد تا بهبودی به طور کامل حاصل شود. حالی که بی حسی صورت یک عارضه جانبی نادر شکستگی استخوان گونه است، چنین آسیب های صورت گاهی اوقات می تواند باعث آسیب عصبی شود.

آیا شکستگی استخوان گونه مشکلی جدی است؟

جدی بودن یا نبودن شکستگی گونه به ماهیت آسیب، استحکام استخوان ها، سن و وضعیت کلی سلامتی شما بستگی دارد. برخی از شکستگی‌های پیچیده ممکن است منجر به بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیری شوند و حتی خطرناک باشند.

به طور کلی، شکستگی استخوان گونه در کودکان به سرعت بهبود می یابند و به ندرت مشکل جدی ایجاد می کنند. با این حال، شکستگی‌های پیچیده یا شکستگی‌های اطراف چشم می‌توانند خطرناک باشند و باید توسط پزشک به‌طور کامل بررسی شوند.

استخوان‌های صورت شما از چندین عصب مهم، همراه با عضلات مسئول حالات صورت و حرکات چشم محافظت می‌کنند. از آنجایی که استخوان گونه به حفظ حدقه چشم نیز کمک می کند، شکستگی استخوان گونه می تواند آسیب جدی به چشم وارد کند. در موارد نادر، ضربه به صورت می تواند منجر به نابینایی شود.

شکستگی || پزشکتعوارض شکستگی گونه چیست؟

متأسفانه، اگر دچار شکستگی استخوان گونه شوید و هرچه آسیب شما پیچیده‌تر باشد، احتمال بروز عوارض ناشی از آن بیشتر خواهد بود. برخی از آنها عبارتند از:

  • جای زخم
  • اختلال در بینایی
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی
  • لکه های خونی در چشمان شما پس از جراحی که معمولاً با گذشت زمان از بین می روند.
  • وضعیتی به نام اکتروپیون که باید با جراحی اصلاح شود تا گوشه بیرونی پلک در جای خود قرار گیرد.
  • صفحات مورد استفاده برای تثبیت استخوان ها در جای خود از تیتانیوم ساخته شده اند و می توانند باعث عفونت شوند و بنابراین باید برداشته شوند.
  • آسیب به اعصاب صورت که می تواند در صورت دریافت هر نوع ضربه شدید به استخوان گونه تأثیر منفی بگذارد. اغلب اوقات، این شرایط می تواند در طول جراحی بدتر شود.

چه مدت طول می کشد تا استخوان گونه شکسته بهبود یابد؟

زمان بهبودی شکستگی استخوان گونه به شدت و پیچیدگی آسیب شما و اینکه آیا به درمان و جراحی نیاز دارید یا نه، بستگی دارد. با این شرایط، هر تورم و کبودی باید طی 2 تا 3 هفته پس از حادثه ای که نیاز به جراحی صورت دارد، از بین برود.

صورت شما همچنان ممکن است بی حس شود زیرا اعصاب حسی تحت تاثیر منفی قرار می گیرند. از آنجایی که بافت نرم، پوست و استخوان‌ها کبود، متورم و آسیب دیده‌اند، این می‌تواند منجر به ناراحتی کوتاه‌مدت و همچنین تغییر حس شود.

با این حال، اگر آسیب شما بسیار شدید بود، ممکن است هرگز احساس کامل در صورت خود را به دست نیاورید یا چندین ماه طول بکشد تا بی حسی از بین برود. همچنین ممکن است “اعصاب حرکتی” شما دچار آسیب دیدگی باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز